Auteur Topic: Julien's verhaal  (gelezen 37823 keer)

Offline Castor_en_Pollux

  • Forumlid
  • 1 die 2 is
Re: Julien's verhaal
« Reactie #100 Gepost op: 4-04-2005, 11:58:41 »
Door deze vraag twijfel ik of je de essentie van het citaat begrijpt. Zowel jij als Julien hebben het recht jullie ideeen te uiten.

Met ´Keep the magic alive´ suggereer je dat Julien iets kapot zou kunnen maken met zijn verhaal en het daarom (deels) anders had moeten vertellen. De vrijheid om je uit te mogen spreken acht ik belangrijker dan het in stand houden van een illusie.

Offline Lodewijk14e

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Talpaphaga fuscus
Re: Julien's verhaal
« Reactie #101 Gepost op: 5-04-2005, 12:13:32 »

Met ´Keep the magic alive´ suggereer je dat Julien iets kapot zou kunnen maken met zijn verhaal en het daarom (deels) anders had moeten vertellen. De vrijheid om je uit te mogen spreken acht ik belangrijker dan het in stand houden van een illusie.


Door al te veel uit de school te klappen kan je volgens mij wel degelijk iets kapot maken.
Om te beginnen wil ik nogmaals benadrukken dat ik het echt een prachtig verhaal vind van Julien en dat heb ik hier ook niet onder stoelen of banken geschoven om te vermelden. Dat Julien verteld over hoe er bij opdrachten word gemanipuleerd en gestuurd door de produktie vind ik alleen maar erg leuk om te lezen en is een bevestiging van iets wat we natuurlijk ergens allemaal allang wisten.
Mijn kritiek was vooral gericht op de wat bittere, wrange nasmaak die vooral op het eind van het verhaal naar boven komt waarin Julien via verschillende hypothetische scenario's verhaald hoe hij is geslachtofferd tijdens het programma omdat hij te kritisch of gewoon niet leuk genoeg zou zijn voor het programma of de kijkcijfers.
Julien wekt hiermee niet alleen de indruk van een slecht verliezer maar bovendien dat de 'testen' die een executie bepalen een complete wassen neus zouden zijn.

Als ik dat hier zou verkondigen, of jij, of wie dan ook dan zou het een theorie zijn en vele forummers en fans zouden die theorie ogenblikkelijk verketteren en als niet serieus zijnde negeren.
Nu Julien het schrijft vind ik dat toch net iets anders, door zijn deelname en daarmee insider informatie krijgt die hypothese een andere en zwaardere lading.
Let wel Julien zegt niet dat het zo is gegaan, hij suggereerd het alleen maar, maar toch.

Stel, volgend seizoen schrijft Marc-Marie zo'n verhaal op deze site en hij verteld daarin eerlijk dat vanwege zijn populariteit en met het oog op de kijkcijfers hij van tevoren al wist dat hij de finale zou gaan halen ongeacht hoe slecht hij de testen op weg naar de finale ook zou maken.

Er zijn verschillende forummers die dit al de hele serie denken en misschien is het wel waar ook, ik kan ze bij de AVRO niet eens ongelijk geven.
Zolang we er het echter als fans en forummers onder elkaar over hebben is er nog niet zoveel aan de hand want het is niet meer dan een theoretische hypothese.
Op het moment dat Marc-Marie het zelf opschrijft en hierover uit de school klapt maakt hij mijns insziens wel degelijk iets kapot.

Julien is hierin niet zooover gegaan, ook al omdat hij het gewoon niet weet maar hij gaat wel heel ver, tot aan de grens en ik denk zelfs net erover maar dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken.

Ik vind dat insiders, en deelnemers behoren daartoe, als ze het programma een lief hart toedragen een soort erecode hebben om bepaalde dingen niet te vertellen en dan bedoel ik ook NOOIT te vertellen want er kan wel degelijk iets stuk gaan van de magie van WIDM als wij als fans en forummers teveel weten over de produktie.

Het zal natuurlijk steeds moeilijker worden om iedereen die ooit bij een produktie is betrokken in het gareel te houden maar ik vind dat het tot nu toe aardig lukt want echte grote spoilers bestaan er bij mijn weten niet in deze trand.
Hopelijk zal Angela niet rancuneus worden op een gegeven moment want zij weet natuurlijk helemaal alles of een Anton Jongstra maar zo zijn er nog wel meer denk ik.

Nogmaals en tot slot, ik ben erg blij met het verhaal van Julien, ik heb hem uitgprint en ingebonden en zal hem bewaren om in de toekomst nog weer eens na te lezen maar helemaal kritiekloos ben ik niet. Ik hoop echt dat ik nooit zo'n verhaal zal lezen van Marc-Marie zoals ik hierboven als voorbeeld heb gegeven want dat zou toch het sprookje een beetje uitblazen en de magie verbreken die me zo lief is.

Vrijheid van meningsuiting en persvrijheid zijn grote waarden in onze samenleving maar in deze kwestie ben ik zelfs voorstander van een zekere censuur en voltering van overtreders.

Vandaar dus,....

Keep the magic alive

jeu dessus


Ik heb het ook wel eens mis,...

Offline cadfael

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Julien's verhaal
« Reactie #102 Gepost op: 5-04-2005, 17:30:48 »
Vind alle verhalen van Julien ontzettend leuk om te lezen!  ::ok:: ::bravo::
Bovendien heeft hij in de epiloog heel eerlijk gezegd wat hij van dat gemanipuleer vindt; heel moedig om dat te zeggen  ::ok::
Ik vind het nogal een belediging voor de kandidaten, maar ook voor de molfans, hoe er door de productie van het programma dingen verdraaid worden  ::ohno:: ::niet-ok:: :(
doet het programma helemaal geen goed, het voegt ook niets toe, maar neemt juist veel kijkplezier weg
'acteren in het molavontuur' blijft uiteraard een geweldige belevenis en ik ben Julien dankbaar dat hij zo in detail ons heeft laten meegenieten! THANKS Julien  :-*
Mol moet, mol doet je goed!

Offline Julien

  • Molkandidaat 2003
  • Erkend Insider
  • Geslacht: Man
Re: Julien's verhaal
« Reactie #103 Gepost op: 5-04-2005, 23:45:36 »
Mijn kritiek was vooral gericht op de wat bittere, wrange nasmaak die vooral op het eind van het verhaal naar boven komt waarin Julien via verschillende hypothetische scenario's verhaald hoe hij is geslachtofferd tijdens het programma omdat hij te kritisch of gewoon niet leuk genoeg zou zijn voor het programma of de kijkcijfers.
Julien wekt hiermee niet alleen de indruk van een slecht verliezer maar bovendien dat de 'testen' die een executie bepalen een complete wassen neus zouden zijn.

Dat ik een slecht verliezer ben, beschouw ik als een compliment.  ::tandpastasmiley:: Mijn cliënten zouden het ook niet echt op prijs stellen als ik na een verloren zaak glimlachend de rechtzaal uitliep en met een hartelijke knipoog afscheid neem van degene die zijn lot tevergeefs in mijn handen legde (en afgevoerd wordt door de Parketpolitie of Vreemdelingendienst). Nee, ik kan inderdaad slecht tegen verliezen. (en ik win lang niet alles dus het is een vervelende eigenschap)

Ik moet je dus wel een beetje gelijk in geven, maar zoals ik in het verslag, de epiloog aangeef, heb ik de schuld van het verliezen niet uitsluitend bij de productie gelegd. Ik was ik continu mijn gedachten aan het ordenen. Zeker de eerste weken vertrouwde ik de boel voor geen cent, net zo min ik mijn eigen intuitie had kunnen vertrouwen. Later geef ik duidelijk aan, dat ik heb moeten accepteren dat ik gewoon de meeste fouten had. Klaar.

Voor alle duidelijkheid. Dit was mijn verhaal en mijn perceptie. Ik heb bewust geen 'van horen zeggen' verklaringen gebruikt mede omdat ik vind dat elke kandidaat mans genoeg is om voor zich zelf te spreken. In het kader van jouw kritiek kan ik wel opmerken dat ik van twee kandidaten uit WIDM III de indruk kreeg dat zij oprecht verbaasd waren over mijn ervaringen van gemanipuleerde opdrachten. Gelukkig geen Canadeze toestanden in Portugal dus. Een medewerker van de productie bevestigde mij dat het in Canada kennelijk gewoon een beetje anders was gelopen dan anders. Misschien waren het de extreme weersomstandigheden?  ;)

Blijf daarom vooral - net als ik - genieten van het programma, en beschouw mijn relaas als een incidenteel, niet exemplarisch en hopelijk ook leerzaam kijkje achter de schermen.

Nogmaals bedankt voor al jullie reacties!

Julien

Offline Lodewijk14e

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Talpaphaga fuscus
Re: Julien's verhaal
« Reactie #104 Gepost op: 6-04-2005, 00:05:02 »
Jammer dat we elkaar niet gesproken hebben zondag Julien, het kwam er niet van of je was al weg, ik weet het niet meer, wellicht de volgende keer en ik hoop dat je dan weer komt.
Bedankt voor je reactie.
Mijn kritische blik op je verhaal heeft voor mij een hoop gespreksstof opgeleverd op de fandag en ook al daarvoor. De reacties zoals die op widm.nl zijn geplaatst vind ik te kort door de bocht en daar distancieer ik mij van.

Dat van die onsportiviteit wil ik bij deze terugnemen want alleen al het feit dat je hier weer bent om een reactie te geven getuigd van juist veel sportiviteit  ::ok::

Ik begrijp ook wel je stellingname en idd, een advocaat hoort neit tegen zijn verlies te kunnen als hij goed is  ::jaja::

En ik heb Anton naar buiten zien gaan zonder een bierdruipend shirt ::rofl:: dus ik neem aan dat ook dat (weer) goed is afgelopen.

Wellicht tot de volgende mfd,

L.




Ik heb het ook wel eens mis,...

Offline Gotcha

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't analyze.. It will paralyze your evolution
Re: Julien's verhaal
« Reactie #105 Gepost op: 6-04-2005, 08:18:06 »
Julien,

Prachtig, jouw reactie.
Ik vind het alsmaar spijtiger dat jij er zo vlug uitging.
Ik vermoed dat, indien je langer had overleefd, je een verbeterde Sander-versie zou geworden zijn (en dat is wat mij  betreft een extra pluim op jouw hoed).
Nogmaals gefeliciteerd met je verhaal. Dit bewijst dat je naast jurist, ook een uitstekend verteller bent.

Sinds jouw verhaal ben ik ook een beetje "fan" van jou geworden.
Ik vermoed dat ook jij de Mol gewoonweg subliem vindt.
De Mol is imho het beste wat ooit in TV-land is vertoond.

Heb je trouwens ook onze Vlaamse reeksen gevolg ?


« Laatst bewerkt op: 6-04-2005, 08:20:03 door Gotcha »
Ik weet alles...maar durf af en toe te liegen

Offline Sjoerdiosie

  • Forumlid
Re: Julien's verhaal
« Reactie #106 Gepost op: 8-04-2005, 16:35:58 »
Julien,
[...]
Heb je trouwens ook onze Vlaamse reeksen gevolg ?
Citaat van: Julien in 1ste stuk van zijn verhaal
Introductie
Het was toeval dat ik op een vrijdagavond ergens in februari 2002 de TV inschakelde vlak voordat Wie is… de Mol begon. Ik verwachtte mijn vast blok weekendamusement van ER en The Practice. Ik moest nog een uur wachten op dit artsen- en advocatendrama in optima forma en besloot het beeld maar zijn werk te laten doen. De weken daarop was ik niet meer weg te slaan van de televisie wanneer De Mol begon. Iets fascineerde mij in die serie wat tot dan toe nog nooit een ander programma was gelukt. En als dertiger die met de almaar uitdijende amusementstelevisie is opgegroeid heb ik heel wat gezien.

dat zegt genoeg, toch?