Auteur Topic: wat is een goede mol?  (gelezen 12644 keer)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: wat is een goede mol?
« Reactie #20 Gepost op: 8-03-2009, 13:54:49 »
Inge heeft wellicht veel geld in de prijzenpot gebracht, maar er net zo hard weer uit gehaald. Ze zei het in de ontknopingsuitzending zo mooi (pin me niet vast op het bedrag): ''700 euro IN de pot, 700 euro UIT de pot.......''

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: wat is een goede mol?
« Reactie #21 Gepost op: 8-03-2009, 14:54:46 »
Ik denk inderdaad dat er een groot verschil is tussen een leuke Mol en een goede Mol ... George was een enorm leuke Mol maar in zijn seizoen is er het meeste geld verdiend van alle 9 de seizoenen.

Een goede Mol is denk per definitie iemand die zorgt dat er veel opdrachten mislukken zonder dat mensen doorhebben dat hij dat doet. Een leuke Mol doet dat op een leuke/nieuwe/knappe/grappige manier.
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline Cosmic Fool

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: wat is een goede mol?
« Reactie #22 Gepost op: 8-03-2009, 15:12:33 »
Ik denk inderdaad dat er een groot verschil is tussen een leuke Mol en een goede Mol ... George was een enorm leuke Mol maar in zijn seizoen is er het meeste geld verdiend van alle 9 de seizoenen.

Een goede Mol is denk per definitie iemand die zorgt dat er veel opdrachten mislukken zonder dat mensen doorhebben dat hij dat doet. Een leuke Mol doet dat op een leuke/nieuwe/knappe/grappige manier.

De pot was toen groter dan nu omdat er simpelweg veel meer te verdienen was per opdracht. George heeft op zijn eentje veel geld uit de pot gehaald. Dit in combinatie met het feit dat hij gedurende driekwart van dat seizoen totaal niet verdacht werd maakt van hem imo de beste Nederlandse mol ooit. Dat moet een mol nl. doen: zo onopvallend mogelijk veel geld uit de pot houden.

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: wat is een goede mol?
« Reactie #23 Gepost op: 8-03-2009, 15:56:18 »
Blijkt maar weer dat de ideeen over wat een goede Mol is, enorm veranderd zijn in de loop der jaren.

De Mol mag best geld binnenhalen wat mij betreft, maar hij/zij moet ook veel ónopvallend saboteren. En blijkbaar is dus niet iedereen in de wieg gelegd om een goede Mol te zijn. De mooiste molacties in het verleden vond ik die waar de Mol uiteindelijk zijn gedeelte (op het oog) wel goed vervulde, maar hij/zij ervoor zorgde dat de anderen hun deel niet tot een goed einde konden brengen. Of anderen de schuld kregen of zelfs zichzelf de schuld gaven.

Voorbeelden:

- 3e Vlaamse Mol: Marc zorgt ervoor dat zijn groepje de opdracht haalt, hij trekt zelfs eigenhandig een van zijn medespelers over een hoge muur. Hij is fanatiek en supergoed. Maar daardoor zorgt hij er tegelijkertijd wel voor dat er bijna constant herrie is van het kleiduivenschieten, waardoor de slapers hun deel niet halen en de opdracht verloren wordt.

- Nog een briljante actie van Marc in de 3e Vlaamse Mol: Op een gegeven moment wordt Marc door een aantal kandidaten verdacht (ook door een foutje van de productie waardoor een paar kandidaten iets gezien hebben wat niet de bedoeling was). Er komt een opdracht waarbij men uiteindelijk moet bepalen welke schroef er mist uit een bouwpakket (van een bed o.i.d.). Marc kiest de goede schroef, maar doordat sommigen denken dat hij de Mol is, kiezen ze natuurlijk juist niet die schroef die hij zegt dat het is. Opdracht verloren en twijfel gebracht in de verdenkingen. Shadia stemt hierna zelfs op een ander en moet het spel verlaten.

- 3e Nederlandse serie: Middelpunt van de driehoek bepalen. George zit in een groepje met Kerstin. Het blijkt dat Kerstin totaal niet weet hoe je het middelpunt van een driehoek bepaalt, dus het makkelijkste voor George zou zijn geweest om haar te volgen. Maar dat doet hij niet (George speelde níet de domme, passieve kandidaat). Hij legt juist perfect uit hoe je het middelpunt vindt (jeej, held!). Alleen gaat hij uiteindelijk wel nét op de verkeerde plek zoeken. :P Alleen, dat valt niemand echt op, want achteraf loopt iedereen vooral elkaar te beschuldigen van slechte communicatie e.d. Prachtig!

enz.

Ik hou dus van slimme, subtiele mollen. Mollen die soms de held zijn, maar tóch saboteren. Maar op een manier dat de rest er zijn vinger niet op kan leggen. Mooie uitspraak van Karen uit de 3e Nederlandse serie (die samen met George in het denkersgroepje zat in de mislukte denkers/doeners/dromers-opdracht): "Er is gesaboteerd en ik denk dat het bij ons in de groep was, maar ik weet niet hoe!!".

Iemand die opvallend saboteert is de term 'mol' niet waardig, i.m.h.o.

Offline Milk

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Vacht up!
Re: wat is een goede mol?
« Reactie #24 Gepost op: 8-03-2009, 17:11:15 »
Dus het is niet wat is een goede mol, maar wie. George  ;D
No Milk today???

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: wat is een goede mol?
« Reactie #25 Gepost op: 8-03-2009, 17:30:24 »
Nee, niet alleen George, maar de betere molacties zijn wel in de eerdere seizoenen te vinden, denk ik (uitzonderingen daargelaten). Dat ligt niet alleen aan de persoon van de Mol, maar ook aan andere factoren. Fanatieke kandidaten (die het belangrijk vinden geld te verdienen) zorgen er bijvoorbeeld voor dat je slimmer móet saboteren. En ingenieuze opdrachten maken dat je slimmer kúnt saboteren. Aan beide laatste factoren ontbreekt het vaak de laatste jaren (om bekende redenen), waardoor je ook niet zo snel meer een slimme, veel saboterende, maar onopvallende mol zult krijgen. Je zult altijd een Mol hebben die óf niks doet óf die zo opvallend is dat je je afvraagt of het nog wel waar kan zijn. Helaas.

Offline Cosmic Fool

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: wat is een goede mol?
« Reactie #26 Gepost op: 8-03-2009, 19:21:00 »
Mooi uitgelegd Jayne! Ik ben het volledig eens met jou. ;) Marc, George en ook Hugo (VL 2) zijn schoolvoorbeelden van hoe een Mol dient te saboteren.

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: wat is een goede mol?
« Reactie #27 Gepost op: 8-03-2009, 19:33:47 »
Mooi uitgelegd Jayne! Ik ben het volledig eens met jou. ;) Marc, George en ook Hugo (VL 2) zijn schoolvoorbeelden van hoe een Mol dient te saboteren.

Apart dat jouw voorbeeldmollen de eerte generatie mollen betreft.
Ik vind de eerste en laatste generatie niet meer met elkaar te vergelijken eigenlijk.
George zei het eens treffend:  "De kandidaten gaan 100% voor de opdracht, ik 99%. In dat stukje mol ik."
Perfecte bewoording voor een mol, maar die vlieger gaat al seizoenenlang niet meer op.
De kandidaten mollen nu immers net zo hard als de mol zelf.
Het spel is hierin geevolueerd en daarom zou een George het volgens mij met die tactiek allang niet meer redden in de nieuwste series.
Een definitie van een goede mol heb ik nu niet meer.
Ik vond Milouska geniaal, maar zij was obvious, maar ik vond Dennis ook goed, die heel wat subtieler was.
Inge vond ik dan weer niks, omdat ze echt zo weinig gemold heeft. Dat is dus sowieso een voorwaarde voor een goede mol, dat 'ie wel iets uitvreet.

Online KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: wat is een goede mol?
« Reactie #28 Gepost op: 8-03-2009, 19:58:56 »
Het spel is hierin geevolueerd gedevolueerd
;) ;)

Mollende kandidaten vind ik een waardeloze ontwikkeling.  ;)
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Cosmic Fool

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: wat is een goede mol?
« Reactie #29 Gepost op: 8-03-2009, 20:20:49 »
Apart dat jouw voorbeeldmollen de eerte generatie mollen betreft.
Ik vind de eerste en laatste generatie niet meer met elkaar te vergelijken eigenlijk.
George zei het eens treffend:  "De kandidaten gaan 100% voor de opdracht, ik 99%. In dat stukje mol ik."
Perfecte bewoording voor een mol, maar die vlieger gaat al seizoenenlang niet meer op.
De kandidaten mollen nu immers net zo hard als de mol zelf.
Het spel is hierin geevolueerd en daarom zou een George het volgens mij met die tactiek allang niet meer redden in de nieuwste series.
Een definitie van een goede mol heb ik nu niet meer.
Ik vond Milouska geniaal, maar zij was obvious, maar ik vond Dennis ook goed, die heel wat subtieler was.
Inge vond ik dan weer niks, omdat ze echt zo weinig gemold heeft. Dat is dus sowieso een voorwaarde voor een goede mol, dat 'ie wel iets uitvreet.

Ik begrijp wat je bedoelt, Lautjuh. Dennis vond ik ook een goede Mol btw. Het overdreven nepmol-gedrag van de kandidaten vind ik een negatieve evolutie. Deze is volgens mij grotendeels te wijten aan de BN-formule. Gewone stervelingen streven veel meer naar een grote pot en laten dus ook meer ruimte voor acties van de Mol. De BN-formule haalt weliswaar meer kijkcijfers in Nederland, maar komt het programma absoluut niet ten goede. Heel spijtig, maar een echte molfan kijkt sowieso. Zelfs naar WIDM Junior! ;D Ik was oorspronkelijk heel sceptisch maar het was zeker geen slecht programma. Hopelijk is de volgende serie niet met kinderen van BN'ers! ::rofl:: 

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: wat is een goede mol?
« Reactie #30 Gepost op: 8-03-2009, 20:28:08 »
Heel spijtig, maar een echte molfan kijkt sowieso. Zelfs naar WIDM Junior! ;D

 :-X ;)

Ja, zowel de kandidaten als het spel is geevolueerd.
De BN-ers kennen elkaar natuurlijk ook, dat maakt ook veel verschil. Daarbij vragen zij toch meestal iets meer aandacht voor zichzelf (je wordt immers ook niet zomaar BN-er), en ze kennen het spel veel beter dan de kandidaten uit de beginperiode.
Maarja, dit is al 20 keer doorgrond, en nog steeds is bijna niemand van zijn WIDM-geloof gevallen.
Dus eh, zo slecht zijn de mollen van de laatste jaren dus blijkbaar ook niet. ;)

Offline Milk

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Vacht up!
Re: wat is een goede mol?
« Reactie #31 Gepost op: 8-03-2009, 21:41:00 »
Mooi uitgelegd Jayne! Ik ben het volledig eens met jou. ;) Marc, George en ook Hugo (VL 2) zijn schoolvoorbeelden van hoe een Mol dient te saboteren.

Hmm, met Marc heb ik wel probelemen dat ie een oortje in had en dat ie een blaadje met instucties heeft weggegooid dat Stijn dan weer had gevonden... ik vond dat wel een anticlimax.

(En ik blijf erbij dat voor mij George de übermol is)
No Milk today???

Offline Wieldop

  • Forumlid
Re: wat is een goede mol?
« Reactie #32 Gepost op: 9-03-2009, 15:42:44 »
Wel fijn om te lezen wie allemaal de mol was in de seizoenen die ik nog niet gezien heb (van de buitenlandse series). Bedankt!