Auteur Topic: Alles combineren  (gelezen 83774 keer)

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Alles combineren
« Gepost op: 5-01-2011, 21:24:51 »
In navolging van vorig seizoen ben ik van plan dit jaar mijn “Alles combineren” theorie weer bij te gaan houden. Om nog even kort te herhalen wat de theorie inhoudt: ik bepaal op 10 manieren hoe groot de kans is dat iemand De Mol is. Denk bijvoorbeeld aan: wie doet er veel fout, wie doet er weinig goed, wie zit er vaak op de beste plek om te mollen, naar wie wijst de “Gelijke Kansen” theorie en wie verdenken de erkende Mollenspeurders op het forum.

Het idee is dat je op basis van 1 zo'n criterium nooit kunt bepalen wie De Mol is, dat zou te simpel zijn. Maar wat nou als we de informatie van 10 criteria combineren ? De Mol zal bij ieder criterium toch op z'n minst wel bij de paar meest verdachte kandidaten horen. Dus misschien komt de Mol gemiddeld over 10 criteria als meest verdachte naar boven drijven.

Vorig jaar (jullie herinneren je misschien de cirkeldiagrammen) had ik met deze theorie na 5 afleveringen de goede Mol te pakken. Best een goede prestatie, want het gros van de forummers zat toen nog op Arjen. Op de MFD werd ik 2de in de Vergulde Zuignap competitie, een mooie erkenning voor de theorie.

Ik heb de methode iets aangepast naar aanleiding van criteria die vorig jaar al dan niet naar de goede Mol wezen (en op basis van tips die ik op het forum heb gekregen). Het streven is om dit jaar de goede mol vóór aflevering 5 te vinden !

Hieronder plaats ik nogmaals de succesvolle grafiek van vorig jaar en als opwarmer mijn eerste grafiek van dit jaar “Wie is de Mol – vóór afl. 1”. De meeste criteria kon ik nog niet gebruiken natuurlijk, dus deze grafiek is alleen gebaseerd op criteria die gebaseerd zijn op onze verdenkingen (Eriks Molbeurs bijvoorbeeld).
Ik hoop op een mooi seizoen :) .
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Alles combineren
« Reactie #1 Gepost op: 5-01-2011, 21:37:29 »
Ik kan me ook herinneren dat ik enkele keren de juiste afvaller voorspelde aan de hand van de diagrammen. Zij die de laagste molfactor hebben, hebben een grotere kans om af te vallen. Dit komt door de montage. Het moet natuurlijk wel zo zijn dat je na aflevering 10 niet gewoon een oude aflevering hoeft terug te kijken om meteen zo de mol te raden. Dus iedereen die erg verdacht is, is dat expres gemaakt in de montage. Iedereen die veel minder verdacht overkomt haalt de finale gewoon niet.
The British are not impressed.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Alles combineren
« Reactie #2 Gepost op: 5-01-2011, 21:42:47 »
Ik vrees echter dat er dit jaar geen vergulde zuignap aan zit te komen.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Alles combineren
« Reactie #3 Gepost op: 5-01-2011, 22:52:06 »
Toch veel succes met je onderneming, G-Root!
Ich bin ein Bärliner!

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: Alles combineren
« Reactie #4 Gepost op: 5-01-2011, 23:23:32 »
Toch veel succes met je onderneming, G-Root!

Dank je, toch jammer dat er geen Vergulde Zuignap competitie komt, want ik had m graag een keer gewonnen  ;) .
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline Rennuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Tja....
Re: Alles combineren
« Reactie #5 Gepost op: 6-01-2011, 02:00:28 »
Leuk dat je dit weer gaat doen G-Root!! =]
~ 'You mean you can't take less. You can ALWAYS take more' ~

Offline Chocolade

  • Forumlid
Re: Alles combineren
« Reactie #6 Gepost op: 8-01-2011, 19:51:32 »
Al een grafiek gemaakt voor de eerste aflevering? ;')

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Alles combineren
« Reactie #7 Gepost op: 8-01-2011, 20:29:21 »
Wat je voorafgaand aan alles wel kunt meewegen is de poll die hier op .com rondgaat. Hier werd als schot voor de boeg Pepijn als mol bestempeld. En op de .nl site moet je juist de degene die daar bovenaan staan wantrouwen als mol, dus Art die verreweg daar de meeste stemmen haalt (gemanipuleerd!). Ook kan je vooraf al de media meewegen. Zoals Erik in zijn blog zegt zijn degenen die niet de moeite nemen op de perspresentatie te komen de mol niet. Dus Anna en Art vallen af. Tot slot degenen met het meeste spreekrecht zijn 'the most likely' om snel af te vallen. Dus in mijn ogen Myrianna en verder ook Karin, Horace en Jan.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline luckyluuk12

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Alles combineren
« Reactie #8 Gepost op: 8-01-2011, 20:47:04 »
Geweldig dat je dit weer doet!  ::ok::
Ben benieuwd hoe het dit jaar zal uitpakken.

Offline *Myra*

  • Forumlid
Re: Alles combineren
« Reactie #9 Gepost op: 9-01-2011, 18:20:53 »
Errug mooi gemaakt weer; k hou het in de gaten! Zeker prijswaardig  ::ok::

En natuurlijk is het fijn dat mijn mol nu al op 1 staat  ::trots::

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: Alles combineren
« Reactie #10 Gepost op: 9-01-2011, 20:54:47 »
Dank allemaal, ben blij dat jullie enthousiast zijn oven mn diagrammen.

En goede tips Lo, die krijg ik helemaal graag  ::ok:: .

Al een grafiek gemaakt voor de eerste aflevering? ;')

Heb dit weekend vooral schaatsen gekeken, maar ik plan nu de WIDM aflevering voor de 2de keer te gaan kijken met pen en papier erbij. Dus er zit schot in  :) .
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline devinmagic

  • Forumlid
  • Molloot in hart en nieren.
Re: Alles combineren
« Reactie #11 Gepost op: 9-01-2011, 21:05:13 »
Geweldig dat je dit weer doet!  ::tandpastasmiley::
Ik dacht alleen, wat nou als je alle gecombineerde dingen ook weer gaat combineren.
Zo is degene die het eerst dreigt af te vallen ook niet snel de mol.
Zo kun je verschillende al gecombineerde diagrammen alsnog combineren, om naast de mol. Ook misschien meer informatie over de loop van het spel te weten komt in één, twee of drie gecombineerde grafieken.

Zegt u het maar als dit nergens op slaat..  :P

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: Alles combineren
« Reactie #12 Gepost op: 9-01-2011, 21:28:08 »
[...]
Zo kun je verschillende al gecombineerde diagrammen alsnog combineren, om naast de mol. Ook misschien meer informatie over de loop van het spel te weten komt in één, twee of drie gecombineerde grafieken.

Ik weet niet zeker of ik begrijp wat je bedoelt. Bedoel je dat ik een diagram zou kunnen maken om te bepalen wie de volgende afvaller is en dat de mensen die daar hoog scoren minder Molkans hebben ?
Dat voegt denk ik qua Molzoek info niet zoveel toe, want redenen om te denken dat iemand afvalt neem ik gewoon al mee voor het Mol-diagram zelf.
En ja, je zou kunnen proberen diagrammen te maken over de komende afvaller, maar zoveel ga ik jullie nu ook weer niet helpen voor de Pool  ;D .
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Alles combineren
« Reactie #13 Gepost op: 9-01-2011, 21:31:02 »
Ahhh, ik was hier vorig jaar niet - maar dit lijkt inderdaad een zeer interessant procedure. Zeer benieuwd naar de uitkomsten dit jaar, maar het klinkt zonder meer logisch. Ik heb zelf voorgaande seizoenen weleens vergelijkbare ideeen overwogen maar nooit echt de tijd voor genomen; misschien zou het me ook niet zijn gelukt.

Weeg je de categorieen ook onderling? Bv dat de opinie van veteraan mol-hunters 2x zoveel telt als 'wie doet te veel fout' - om maar iets te noemen? Het zou immers makkelijk kunnen zijn dat sommige componenten veel betere voorspellers zijn of dat andere componenten juist totaal niet uitmaken. Aan de andere kant, 1 seizoen is misschien wat te weinig om conclusies voor beste voorspellende componenten te trekken aangezien verschillende mollen verschillend te werk gaan. Dan zou je eigenlijk een analyse moeten doen over de voorgaande seizoenen..

Actually, misschien moet je maar niet te veel naar mij luisteren - ik zadel je alleen potentieel met een hele hoop werk op  ::)
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: Alles combineren
« Reactie #14 Gepost op: 9-01-2011, 21:35:16 »
[...]
Actually, misschien moet je maar niet te veel naar mij luisteren - ik zadel je alleen potentieel met een hele hoop werk op  ::)

Je post juist slimme dingen  ;) .

Ik gebruik inderdaad al wegingsfactoren. Vorig jaar heb ik die geschat, en dit jaar heb ik die licht aangepast aan hoe goed de verschillende mol-zoek-criteria vorig jaar werkte.
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline kabouter

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Alles combineren
« Reactie #15 Gepost op: 9-01-2011, 22:19:20 »
Succes! Vond het voorheen ook altijd interessant om te kijken!

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: Alles combineren
« Reactie #16 Gepost op: 12-01-2011, 21:38:47 »
Zo, ik heb een erg drukke week gehad, maar eindelijk vanavond had ik tijd om het diagram voor deze week af te maken.

De uitkomst sluit niet echt aan bij mijn eigen Mol verdenkingen, en ook niet bij de typische ideeën op het forum ... maar goed, misschien kan het mooie nieuwe inzichten bieden ?

Ik heb trouwens geen criterium toegevoegd dat De Mol een vrouw zou moeten zijn  :P .

Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Alles combineren
« Reactie #17 Gepost op: 12-01-2011, 21:45:31 »
Mijn tweede mol mogelijkheid... Pepijn staat daarentegen wel weer laag...


Ben  heel benieuwd of dit ons weer de mol gaat brengen
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Alles combineren
« Reactie #18 Gepost op: 12-01-2011, 21:46:08 »
Hmm, interessant.
The British are not impressed.

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: Alles combineren
« Reactie #19 Gepost op: 12-01-2011, 21:47:04 »
Hmm, interessant.

Ja Dae, volgens jouw theorie kunnen we afscheid nemen van Miryanna, maar ik denk zelf dat ze erin blijft ...
Spelletje ?! - It's a way of life !