Auteur Topic: Aflevering 1  (gelezen 227881 keer)

Offline yessie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 1
« Reactie #600 Gepost op: 27-02-2012, 11:08:11 »
De mol heeft de klok een uur vooruit gezet zodat de opdracht sneller was afgelopen en waarschijnlijk zullen we dat in de laatste aflevering wel zien:
Art rijdt met mol naar vliegtuig.
Mol zet klok een uur vooruit.
Art zet mol af ver weg van het vliegtuig.
Daarom zegt Hadewych bij de touwopdracht (als ze een praatje moeten houden met Art), dat ze de dropping het zwaarste vond  ::rofl:: Zij is 2 keer "gedropt".

Offline GeeDeeZet

  • Forumlid
Re: Aflevering 1
« Reactie #601 Gepost op: 27-02-2012, 11:14:51 »
Achter het terugzetten van die klok moet toch een hint zitten? Waarom wordt dit anders zo expliciet in beeld gebracht? Waarom dit in de opdracht verwerken? Dan hadden ze net zo goed vanaf het begin de opdracht 2 uur kunnen laten duren...

Ik zie het na de executie van Tim niet meer. Een ander misschien?

Offline Ycaris

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 1
« Reactie #602 Gepost op: 27-02-2012, 12:30:18 »
Dan hadden ze net zo goed vanaf het begin de opdracht 2 uur kunnen laten duren...
Dat zou je dan ook wel kunnen zeggen als de mol bijvoorbeeld een portofoon of lasergun onklaar maakt: waarom hebben ze niet meteen een kapotte portofoon gegeven. Of als de mol foto's of richtingaanwijzingen verwisselt; waarom hebben ze ze niet meteen verkeerd opgehangen?

De essentie van het spelletjes is toch dat de mol ongezien de opdracht verstiert. Nou, dat is met die klok dus heel aardig gelukt!
The problem is not the problem. The problem is your attitude about the problem. Do you understand?

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Aflevering 1
« Reactie #603 Gepost op: 27-02-2012, 12:34:38 »
Waarschijnlijk omdat ze nu een mooie ontkonping hebben voor het terugspoelmoment ;)
...óf niet!

Offline justin98

  • Forumlid
Re: Aflevering 1
« Reactie #604 Gepost op: 27-02-2012, 12:45:05 »
Ik heb het ook al in het Hadewych-topic gezet, maar 3-1=2 slaat niet op Tim, maar juist op Hadewych!
Want de achternaam van Hadewych is MINis!

Of zit ik nu gewoon in een te grote Hadewych-tunnel?

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Aflevering 1
« Reactie #605 Gepost op: 27-02-2012, 12:46:03 »
Achter het terugzetten van die klok moet toch een hint zitten? Waarom wordt dit anders zo expliciet in beeld gebracht? Waarom dit in de opdracht verwerken? Dan hadden ze net zo goed vanaf het begin de opdracht 2 uur kunnen laten duren...

Ik zie het na de executie van Tim niet meer. Een ander misschien?
Je zou nog een hint kunnen zoeken in de tijden die in beeld zijn of het aantal seconden dat verloopt, maar ik verwacht er niet te veel van.

Voor de kijkers maakt het misschien niet veel uit of de klok al op 2 uur staat (al wordt de opdracht er een stuk saaier van), maar voor de mol niet. Het is onwijs spannend om die klok terug te zetten en dan op pad te gaan in de hoop dat een andere kandidaat je niet bij het vliegtuig weg ziet lopen. Je moet dat vervolgens wel tegenover de andere kandidaten kunnen verbergen.
Patrick vorig jaar in de bus hebben we ook niks van gezien en de kandidaten ook neit, maar toch is zoiets onwijs spannend voor de mol.

Mij vallen twee dingen op bij Anne-Marie in de eerste opdracht: Ze heeft zee op haar foto, maar in eerste instantie zien we haar richting de bergen lopen. Dat is een onlogische richting om zee te zoeken. Het tweede punt is dat ze bij het vliegtuig aankomt met nog een uur op de klok... wat spookt ze uit in de 20 minuten voordat William aankomt? Volgens mij niet zo veel.

Of zit ik nu gewoon in een te grote Hadewych-tunnel?
Waarschijnlijk wel. :P

Offline GeeDeeZet

  • Forumlid
Re: Aflevering 1
« Reactie #606 Gepost op: 27-02-2012, 13:45:31 »
Dat zou je dan ook wel kunnen zeggen als de mol bijvoorbeeld een portofoon of lasergun onklaar maakt: waarom hebben ze niet meteen een kapotte portofoon gegeven. Of als de mol foto's of richtingaanwijzingen verwisselt; waarom hebben ze ze niet meteen verkeerd opgehangen?

De essentie van het spelletjes is toch dat de mol ongezien de opdracht verstiert. Nou, dat is met die klok dus heel aardig gelukt!
Dit snap ik natuurlijk ook wel!  ::tandpastasmiley::
Maar dit is essentieel anders. De acties die jij noemt worden niet in beeld gebracht. Nu wordt het expliciet in beeld gebracht dat de mol deze actie uithaalt. Zelfs al voordat het spel goed en wel is begonnen eigenlijk (na nog geen 5 minuten)...

Je zou nog een hint kunnen zoeken in de tijden die in beeld zijn of het aantal seconden dat verloopt, maar ik verwacht er niet te veel van.

Voor de kijkers maakt het misschien niet veel uit of de klok al op 2 uur staat (al wordt de opdracht er een stuk saaier van), maar voor de mol niet. Het is onwijs spannend om die klok terug te zetten en dan op pad te gaan in de hoop dat een andere kandidaat je niet bij het vliegtuig weg ziet lopen. Je moet dat vervolgens wel tegenover de andere kandidaten kunnen verbergen.
Patrick vorig jaar in de bus hebben we ook niks van gezien en de kandidaten ook neit, maar toch is zoiets onwijs spannend voor de mol.

Mij vallen twee dingen op bij Anne-Marie in de eerste opdracht: Ze heeft zee op haar foto, maar in eerste instantie zien we haar richting de bergen lopen. Dat is een onlogische richting om zee te zoeken. Het tweede punt is dat ze bij het vliegtuig aankomt met nog een uur op de klok... wat spookt ze uit in de 20 minuten voordat William aankomt? Volgens mij niet zo veel.
Waarschijnlijk wel. :P
Vergelijking met Patrick gaat niet helemaal op, omdat daarbij juist voor de kandidaten bleek dat de mol herkend had kunnen worden. Nu wordt achteraf niets gezegd over de actie van de mol...

Maar ik vind het idd misschien wel een hint richting de mol. Dat deze zich niet ver van het vliegtuig kon bevinden...
AM is dan wel opvallend idd... Maar Liesbeth ook. Die heeft 2 uur op een strand gezeten, zonder verder te kijken? Lijkt ze me te slim voor eerlijk gezegd...

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Aflevering 1
« Reactie #607 Gepost op: 27-02-2012, 20:09:06 »
Vergelijking met Patrick gaat niet helemaal op, omdat daarbij juist voor de kandidaten bleek dat de mol herkend had kunnen worden. Nu wordt achteraf niets gezegd over de actie van de mol...
Je hebt gelijk, dat is inderdaad een behoorlijk verschil. Al had de mol in dit geval ook herkend/gezien kunnen worden bij het vliegtuig... al zullen ze de andere kandidaten wat verder weg gedropt hebben om te voorkomen dat de mol meteen ontmaskerd wordt. Voor de mol is het denk ik toch wel spannend en het maakt ook leuke televisie.

Offline yessie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 1
« Reactie #608 Gepost op: 27-02-2012, 20:12:18 »
Ik heb het ook al in het Hadewych-topic gezet, maar 3-1=2 slaat niet op Tim, maar juist op Hadewych!
Want de achternaam van Hadewych is MINis!

Of zit ik nu gewoon in een te grote Hadewych-tunnel?
Jij zit niet in de Hadewych tunnel, ze is gewoon de mol.

Offline yessie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 1
« Reactie #609 Gepost op: 27-02-2012, 20:14:15 »
Je zou nog een hint kunnen zoeken in de tijden die in beeld zijn of het aantal seconden dat verloopt, maar ik verwacht er niet te veel van.

Voor de kijkers maakt het misschien niet veel uit of de klok al op 2 uur staat (al wordt de opdracht er een stuk saaier van), maar voor de mol niet. Het is onwijs spannend om die klok terug te zetten en dan op pad te gaan in de hoop dat een andere kandidaat je niet bij het vliegtuig weg ziet lopen. Je moet dat vervolgens wel tegenover de andere kandidaten kunnen verbergen.
Patrick vorig jaar in de bus hebben we ook niks van gezien en de kandidaten ook neit, maar toch is zoiets onwijs spannend voor de mol.

Mij vallen twee dingen op bij Anne-Marie in de eerste opdracht: Ze heeft zee op haar foto, maar in eerste instantie zien we haar richting de bergen lopen. Dat is een onlogische richting om zee te zoeken. Het tweede punt is dat ze bij het vliegtuig aankomt met nog een uur op de klok... wat spookt ze uit in de 20 minuten voordat William aankomt? Volgens mij niet zo veel.
Waarschijnlijk wel. :P
Het was niet te zien wie de foto van het vliegtuig in handen had.

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1
« Reactie #610 Gepost op: 27-02-2012, 20:50:55 »

Hier heb ik ook al over zitten denken want voor zover we gezien hebben weten de kandidaten helemaal niet hoeveel tijd ze hebben.
Ze worden gedropt met een foto en de opdracht "Wees op tijd". Wat voor zin heeft het dan om de klok een uur terug te zetten als de kandidaten zelf niet eens weten of ze twee of drie uur tijd hebben......

Maar wat er dan achterzit??
Alleen een spannende start van de serie en een leuke terugblik???

Dat denk ik inderdaad. De intro was vooral bedoeld om de kijker meteen in de sfeer te brengen. Er wordt meteen 'gemold' ... en vermoedelijk zien we nog wat nieuwe beelden van dit moment in aflevering 10. Het is niet bedoeld als een serieuze molactie waar voor de kijker of kandidaten iets uit te halen is.


Offline cadfael

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 1
« Reactie #611 Gepost op: 28-02-2012, 17:09:32 »

Maar ik vind het idd misschien wel een hint richting de mol. Dat deze zich niet ver van het vliegtuig kon bevinden...
AM is dan wel opvallend idd... Maar Liesbeth ook. Die heeft 2 uur op een strand gezeten, zonder verder te kijken? Lijkt ze me te slim voor eerlijk gezegd...

Zou de mol twee foto's hebben gehad?
Eentje met het vliegtuig erop en een 'gewone kandidatenfoto'?
Als het vliegtuig in beeld komt zie je niet ver daarachter de zee al, dus zou Liesbeth alle tijd hebben gehad om eerst snel de klok een uur terug te zetten en dan vervolgens snel de kust op te zoeken om daar twee uur lang te lopen klooien op het strand zonder risico te lopen andere kandidaten tegen te komen, want niemand van de anderen bevond zich op het strand.
Het lijkt ook alsof in de leader een ander filmpje van Liesbeth getoond wordt dan je in de aflevering ziet! Alsof ze vanaf de heuveltjes richting het strand loopt.
Als kandidaat kijk je toch even wat er achter het strand ligt? Je blijft toch niet alleen maar daar hangen? Volgens mij heeft Liesbeth geen zeewater op haar foto staan. Is dat dan geen indicatie om van het strand af te gaan en landinwaarts te kijken?  ::)
Mol moet, mol doet je goed!

Offline Miek37

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 1
« Reactie #612 Gepost op: 28-02-2012, 21:38:20 »
Zou de mol twee foto's hebben gehad?
Eentje met het vliegtuig erop en een 'gewone kandidatenfoto'?
Als het vliegtuig in beeld komt zie je niet ver daarachter de zee al, dus zou Liesbeth alle tijd hebben gehad om eerst snel de klok een uur terug te zetten en dan vervolgens snel de kust op te zoeken om daar twee uur lang te lopen klooien op het strand zonder risico te lopen andere kandidaten tegen te komen, want niemand van de anderen bevond zich op het strand.
Het lijkt ook alsof in de leader een ander filmpje van Liesbeth getoond wordt dan je in de aflevering ziet! Alsof ze vanaf de heuveltjes richting het strand loopt.
Als kandidaat kijk je toch even wat er achter het strand ligt? Je blijft toch niet alleen maar daar hangen? Volgens mij heeft Liesbeth geen zeewater op haar foto staan. Is dat dan geen indicatie om van het strand af te gaan en landinwaarts te kijken?  ::)

Precies en dan nog die 2 flesjes en dat bottengeraamte, ik weet niet hoor maar het is wel raar.

Offline Tunnelbouwer

  • Forumlid
Re: Aflevering 1
« Reactie #613 Gepost op: 5-03-2012, 15:06:39 »
Is er iemand die van aflevering 1 heeft geprobeerd te reconstrueren waar iedereen (ongeveer) werd gedropt ten opzichte van het vliegtuig?

Een manier om dit te doen is bijvoorbeeld aan de hand van de foto's die iedere kandidaat heeft gekregen. William bevestigt in de aflevering mijn vermoeden, namelijk dat de foto is genomen vanaf het vliegtuig in de richting waar ze vandaan komen. Het beeld op de foto moet dus 'in hun rug' zichtbaar zijn. Verder is het aannemelijk dat Anne-Marie - Frits - William - Hadewych redelijk bij elkaar staan, omdat zij elkaar tegenkomen en helpen bij het vliegtuig te verzamelen. Ook Tim - Marit komen elkaar tegen.

Dan nu waarom ik denk dat dit wellicht helpt in de speurtocht naar de mol:

"OK. Even kijken. We moesten ons verzamelen bij het oude vliegtuig, maar ik heb eens even goed om me heen gekeken en zag dat het heel goed mogelijk was dat er één of twee van m’n medekandidaten de verkeerde kant op zouden lopen. En dat is ook gebeurd. Waarvoor dank Marion!" - Dagboek van de mol; aflevering 1.

Hieruit blijkt dat de mol heeft gezien dat Marion de verkeerde kant op liep. Bovendien bevonden de 3 finalisten zich waarschijnlijk vrij ver uit elkaar (Anne-Marie ziet het vliegtuig als eerste, Hadewych moet van ver gehaald worden en Liesbeth heeft zich vermaakt op het strand).

Offline Tunnelbouwer

  • Forumlid
Re: Aflevering 1
« Reactie #614 Gepost op: 5-03-2012, 16:34:54 »
Nog even een paar plaatjes (moet ik deze eerst uploaden voor ik ze in de post zichtbaar kan maken?). Het witte vierkantje geeft aan welk deel verder is ingezoomd.

Zo snel lijkt het erop dat Anne-Marie veel overzicht heeft op de andere kandidaten. William en Anne-Marie beginnen dicht bij elkaar (bij het beekje, na 500m gelopen te hebben; Anne-Marie gaat ook naar de heuvel voor het overzicht (hier zou ze kunnen zien dat medekandidaten verkeerd lopen))

Hadewych is (ver weg?) gezien door Dio, die zelf door William werd opgehaald.

Liesbeth loopt naar/blijft bij het strand.


Offline Tunnelbouwer

  • Forumlid
Re: Aflevering 1
« Reactie #615 Gepost op: 5-03-2012, 17:48:01 »
Ik kan er weinig uithalen, behalve dat de afstand vliegtuig-strand niet erg groot is (ongeveer 500-750m hemelsbreed). Ook een scenario waarin Liesbeth eerst de klok terugzet en dan zelf/per jeep naar het strand gaat is dus goed mogelijk. Het beekje, de oceaan, het gebergte en het 'eenzame rotsblok' (bij gebrek aan een betere benaming) zijn orientatiepunten. Na montage - volgorde van de getoonde beelden; mogelijk gespiegelde beelden etc - kan ik hier echter weinig uit opmaken.

Offline yessie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 1
« Reactie #616 Gepost op: 5-03-2012, 19:59:03 »
Wat kunnen we ook met die tijd. Ik denk niks. Of manipuleren ze de klok waar een tijd bij staat en die bij elkaar opgeteld iets betekenen.
In de serie komen wel cijfers langs, maar waar moeten die bij worden opgeteld? Bij de uren, minuten of bij de seconden?
Ik ben met de letters bezig gegaan, die cijfers is voor mij tot nu toe nog een onhaalbare kaart.

Offline FeniXII

  • Forumlid
  • Die Mol is baie wys
Re: Aflevering 1
« Reactie #617 Gepost op: 8-03-2012, 18:52:51 »
Heb alle afleveringen nog eens teruggezien, ga een paar bedenkingen plaatsen bij mijn second viewing. ;)

Als straks Anne-Marie de Mol blijkt, hebben ze haar wel van in het begin in de kijker gezet. Misschien deden ze dat toch zodat we haar zouden afschrijven. Ze komt als eerste aan bij het vliegtuig, ze wordt meteen door William beticht dat ze geld pakte bij een paal. Probeert de eerste mensen die ze tegen komt te lokken naar het vliegtuig, en als ze aankomt zegt ze "hé een klok, ik ben goed op tijd!" waardoor je op de een of andere manier toch meteen gaat vinden dat ze een goede kandidaat is. Daaropvolgend zie je haar wel in de verte lopen maar ik geloof niet dat ze ook maar iemand gevonden heeft? Dat doen William en Frits in haar plaats. Hadewych op haar beurt komt niet op eigen kracht en wat ik bij haar vreemd vind is dat ze direct gelooft dat ze een wandeling maakte van drie uur! Anne-Marie gelooft het niet (weer een kandidaat-uitspraak). Ik geloof wel dat de Mol aanwezig is bij het vliegtuig tijdens de eerste opdracht, wat heeft een Mol er nu aan om in haar eentje een kustwandeling te maken?

Wat ik opvallend vond, in de tweede opdracht had ik, begin januari al, het gevoel dat Anne-Marie de leiding nam in de gletsjeropdracht. Onrechtstreeks is zij ook degene die verantwoordelijk is voor het vinden van de vrijstellingen, want zij kwam op een andere plaats uit waar ze niet moest zijn waardoor Frits besloot ergens anders te gaan zoeken en de vrijstellingen aantrof. Misschien had Marion toch gelijk en moest je kijken wie er verantwoordelijk was voor het vinden van die schijfjes. Als Hadewych de Mol is, is zij sowieso verantwoordelijk voor de € -500. Geen twijfel mogelijk. Liesbeth brengt geen geld binnen, maar zorgt ook niet dat er geld uit de pot gaat. Ze stond erbij en keek ernaar. Wederom geen Mol.

En de derde opdracht, die is simpel. Anne-Marie en Liesbeth laten zich afschieten, allebei hebben ze wel geprobeerd om hun willetje door te drukken. AM: "Marit, daar moet je de slechtste schutters op zetten" maar blijkt dat Anne-Marie zelf niet zo'n goede schutter is. Haar excuus dat Frits haar uitschakelde: "Hij zat in het leger, ik had geen kans". Hadewych op haar beurt hang net niet de heldin uit want ze komt net niet te laat. Dat vond ik toen ook al vreemd, maarja wie weet saboteerde ze dan toch dat paintballgeweer van Marion? Zou echt geweldig zijn mochten we dat straks terugzien. Maarja, dan moet ze wel de Mol zijn.

Verder viel me de montage op, als Marion haar openbaring verkondigd schiet de montage richting Marit, maar intussen blijkt iemand totaal anders verantwoordelijk te zijn. Dat gebeurde in aflevering 2 ook richting Anne-Marie, toen werd gesuggereerd dat Dio vol op Anne-Marie had ingezet wat ik eigenlijk niet echt geloof.

Dus al bij al denk ik dat de Mol dit seizoen in het begin vrij actief was, en vooral zichtbaar! We hadden ze gewoon kunnen zien, misschien letterlijk vanaf de eerste seconde?! ::vergroot::