Auteur Topic: Aflevering 4  (gelezen 122988 keer)

Offline Pippi

  • Forumlid
Re: Aflevering 4
« Reactie #420 Gepost op: 6-03-2012, 10:34:37 »
Het kan natuurlijk ook zijn dat de mol tijdens het stemmen in een kast oid verstopt zat en mee kon kijken welke kaartjes in de bus gingen. De mol kon dan als laatste stemmen en kiezen welke kleur. Geen idee hoor of dit echt zo is gegaan, ik denk wel dat de stemvolgorde die we hebben gezien anders is dan hoe die echt gegaan is.

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Aflevering 4
« Reactie #421 Gepost op: 6-03-2012, 10:35:49 »
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Ik ben gister begonnen met een overzicht met alle molacties die ik verwacht en hoop. Ik laat daarin de optie open of Anne-Marie meegeluisterd heeft met haar mede kandidaten... maar ik had er wel de opmerking bij gezet dat ze de 'afluister apparatuur' toch nog klaar hadden liggen van de vorige opdracht. :P Ik zie het zeker als kans.

Het enige dat ik niet kan rijmen met het scenario dat jij omschrijft is het zure gezicht van Anne-Marie als het eerste rode kaartje wordt omgedraait.


Er is logischerwijs veel aandacht geweest voor de switch (van wat mij betreft Tim), daardoor is een beetje onder komen te sneeuwen dat op unaniem groen aansturen verdachter is dan voor rood gaan. Als Liesbeth de mol is en Hadewych of Anne-Marie hadden hetzelfde inzicht gehad dat Liesbeth heeft na haar eerste onderhandeling, dan was de pot gelijk gebleven zelf al was het Liesbeth die switchte. Hadewych en Anne-Marie hebben mogelijk minder macht in de opdracht (door hun positie), maar doen in elk geval niet zelf iets dat kan bijdragen aan het behalen van een meerderheid rood.

Offline Eddie_V

  • Forumlid
Re: Aflevering 4
« Reactie #422 Gepost op: 6-03-2012, 10:44:30 »
Er is logischerwijs veel aandacht geweest voor de switch (van wat mij betreft Tim), daardoor is een beetje onder komen te sneeuwen dat op unaniem groen aansturen verdachter is dan voor rood gaan.

Dat is toch meerdere keren vermeld hier op het forum (heb het zelf ook meerdere keren geschreven) dat de beste actie van de Mol hier is om aan te sturen op unaniem groen, maar waarschijnlijk door de tunnelvisies richting Tim en Liesbeth is dat inderdaad ondergesneeuwd

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Aflevering 4
« Reactie #423 Gepost op: 6-03-2012, 11:54:47 »
Even uitgaande van Anne-Marie of Hadewych als mol. Als de mol alleen heeft meegeluisterd maar niet kan zien wat er gestemd wordt, blijft het voor de mol toch een beetje een verrassing wat er gebeurt. Ze moet dan toch een soort gok maken. Ze verwacht uit de gesprekken 3 x rood, dus ze stemt groen. Kan zich daarmee gewoon aan de afspraken houden. Deze beide dames (A-M en Hade dus) zijn goede actrices, dus ze kunnen vooraf zich al inleven op de eerste rode kaart en daar gewoon heel zuur bij gaan kijken. Maar hun verbazing als de pot leeg gaat (wat ze niet verwachten) hoeven ze niet te spelen.

Misschien is dit wel het fragment dat we in de vooruitblik zien. De pot gaat leeg en A-M de mol zegt oprecht : Ik wist het niet.

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: Aflevering 4
« Reactie #424 Gepost op: 6-03-2012, 12:08:13 »
Ze verwacht uit de gesprekken 3 x rood, dus ze stemt groen. Kan zich daarmee gewoon aan de afspraken houden. Deze beide dames (A-M en Hade dus) zijn goede actrices, dus ze kunnen vooraf zich al inleven op de eerste rode kaart en daar gewoon heel zuur bij gaan kijken. Maar hun verbazing als de pot leeg gaat (wat ze niet verwachten) hoeven ze niet te spelen.

Misschien is dit wel het fragment dat we in de vooruitblik zien. De pot gaat leeg en A-M de mol zegt oprecht : Ik wist het niet.
Het is gek maar om één of andere reden heb ik ook het gevoel dat de hele pot leeg niet het scenario was wat ze voor ogen hadden. Dat iemand zou bedenken dat de mol niet betrouwbaar is en dus liever rood zou stemmen (Liesbeth of Frits, meest waarschijnlijk) was wel te voorzien. Maar ik denk idd dat ze in gedachten hadden: pot blijft gelijk of pot wordt - €3000,-.

Wat ik dan wel een beetje jammer vind is dat ze de bedragen niet een beetje hierop aangepast hebben, in de afleveringen erna. Ik vind het gewoon een beetje erg laat, deze pot. Er had toch best een paar duizend bij gekund, bijv idd door bij die kunst-opdracht €1000 te geven voor zowel de artiest als voor de naam van het kunstwerk..?? Die paar duizend zal de Avro toch wel op kunnen brengen met alle productiekosten die sws al hoog liggen..?

Historisch laag, voor dramatisch effect ofzo?? Mja ik heb liever een iets vettere pot aan het einde, want nu lijkt het wel erg weinig voor alles wat ze ervoor gedaan hebben.  ::ohno::
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline Pierre1830

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Leve het leven
Re: Aflevering 4
« Reactie #425 Gepost op: 6-03-2012, 12:38:02 »
Historisch laag, voor dramatisch effect ofzo?? Mja ik heb liever een iets vettere pot aan het einde, want nu lijkt het wel erg weinig voor alles wat ze ervoor gedaan hebben.  ::ohno::
Ach, sowieso gaan toch 9 van de 10 deelnemers met niets naar huis.
In den beginne was er niets, en dat is toen ook nog ontploft.

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 4
« Reactie #426 Gepost op: 6-03-2012, 20:42:33 »
Bij een voorspelling hoort ook wie er volgens jou dan de switch heeft gemaakt, Tim, Liesbeth of misschien wel twee of meer mensen. Kan niet wachten!
Excuses, dat had ik er inderdaad niet bijgezet.
Ik ben er steeds vanuit gegaan dat Tim uiteindelijk toch groen gestemd heeft. Waarom kan ik op dit moment alleen nog maar naar raden. Ik vermoed niet dat het een opzettelijke nepmollenactie was, maar we zullen zien. ;)

Offline Tunnelbouwer

  • Forumlid
Re: Aflevering 4
« Reactie #427 Gepost op: 7-03-2012, 00:10:41 »
Het is gek maar om één of andere reden heb ik ook het gevoel dat de hele pot leeg niet het scenario was wat ze voor ogen hadden. Dat iemand zou bedenken dat de mol niet betrouwbaar is en dus liever rood zou stemmen (Liesbeth of Frits, meest waarschijnlijk) was wel te voorzien. Maar ik denk idd dat ze in gedachten hadden: pot blijft gelijk of pot wordt - €3000,-.

Wat ik dan wel een beetje jammer vind is dat ze de bedragen niet een beetje hierop aangepast hebben, in de afleveringen erna. Ik vind het gewoon een beetje erg laat, deze pot. Er had toch best een paar duizend bij gekund, bijv idd door bij die kunst-opdracht €1000 te geven voor zowel de artiest als voor de naam van het kunstwerk..?? Die paar duizend zal de Avro toch wel op kunnen brengen met alle productiekosten die sws al hoog liggen..?

Historisch laag, voor dramatisch effect ofzo?? Mja ik heb liever een iets vettere pot aan het einde, want nu lijkt het wel erg weinig voor alles wat ze ervoor gedaan hebben.  ::ohno::

Er zijn niet veel mensen die 12.000 euro in 3 weken (?) verdienen geloof ik :) Pot is hoog genoeg, er was voldoende geld te verdienen en dat dit niet is gebeurd hebben ze voor een groot deel aan zichzelf te danken :)

Offline FeniXII

  • Forumlid
  • Die Mol is baie wys
Re: Aflevering 4
« Reactie #428 Gepost op: 8-03-2012, 19:18:13 »
In het munitiedepot is een grote AM te zien, zal wel ongetwijfeld al gezegd zijn. Liesbeth blijft al snel achter, zou vreemd zijn voor een Mol. Marit daarentegen bleek een godsgeschenk voor een Mol. Na het vertrek van Marit in Almeria schreef De Mol in haar dagboek "achter Marit kon ik me verschuilen". Dat kan slaan op zowel Hadewych en Anne-Marie. Hadewych omdat Marit haar vertrouweling was, haar maatje in het spel. Anne-Marie omdat ze letterlijk bij Marit achter op de tandem zat. Zij hoefde niet veel meer te Mollen want Marit deed er alles aan zodat de opdracht zonder veel problemen zou mislukken. Getuige haar Molbiecht: "Marit, je was enorm aan het mollen in deze opdracht". Maar blijkbaar is er dan toch iets misgegaan, want de Mol maakte hier een inschattingsfout, omdat ze net op tijd het geld binnenhaalden. Ik heb de indruk dat dit vaker gebeurd is. Gewoon de groep die de Mol te slim af was. Dat pleit wel niet echt voor Hadewych als Mol want zij had een van de twee eindposities, de uitkomst van de opdracht werd dus voor haar bepaald.

Het helpt mij trouwens niet echt dat Anne-Marie en Hadewych (twee van mijn verdachten over de hele serie) zoveel in elkaars buurt vertoeven tijdens de opdrachten. Bij het snorkelen kon ik er helemaal niet aan uit wie nu de storende factor was. Voor mij is het wel duidelijk dat de Mol in hun team zit. Hun tactiek was nl. het slimste. Zo duidelijk mogelijk overbrengen naar Marit toe zodat zij het hele schema probeert over te nemen. Ongetwijfeld zat er sowieso een dikke fout in hun lijstje. Maar wie daarvoor verantwoordelijk was? geen idee.

Dan de onderhandelingen. Ik weet dat het nogal een controversieel idee is maar ik heb altijd gedacht dat Tim als kandidaat groen heeft gestemd, simpelweg om zijn Mollen uit te testen. Hij leek ook erg te twijfelen of hij de groep zou redden of de executie zou laten doorgaan. Hij had er echter de perfecte gelegenheid voor. Al zijn verdachten zaten in twee kampen en met twee van hen mocht hij zelfs overleggen. En via Frits wist hij dat Liesbeth, een andere verdachte van hem, rood ging stemmen.

Als Tim nu groen zou stemmen, wist hij of Anne-Marie deed wat ze zei, of Frits rood stemde zoals hij zei, en of Liesbeth zich aan haar woord zou houden tegenover Frits. Maar het gevolg is dan wel dat de pot leeg is. Persoonlijk vind ik dat nog niet zo dom. Op die manier krijg je als kandidaat unieke informatie waar een ander niet aan kan komen. Die pot geraakt later wel weer vol, het was nog maar de vierde aflevering, en eigenlijk de derde, want ze hadden toen toch nog niks verdiend. Dus als je het zo bekijkt zo ik zo'n actie misschien ook wel overwegen als je in het spel zit.

Hoewel hier veel tegenkanting kwam tegenover het standpunt dat Tim groen stemde heb ik hier altijd in geloofd. En ik denk dat Tim stiekem het niet over zijn hart kreeg om Marit en William er op deze manier uit te werken ook al ging zijn actie wel de pot leeg. Ik denk ook dat de titel van de aflevering op de derde groen-stemmer slaat. 'Iemand anders' zorgde ervoor dat de pot werd geleegd.

De beste tactiek voor een Mol is volgens mij van in het begin groen of rood stemmen en daar dan aan vasthouden. En waarom stemt een Mol groen van in het begin? Nadien hoef je ook geen verhaaltjes hoog te houden, je hoeft niet te liegen, het perfecte alibi om in het beste geval, want volgens mij was het ook voor de Mol een verrassing, de pot te kelderen. Kijk maar naar Liesbeth bv. zij moest zich naderhand verantwoorden. Hadewych en Anne-Marie hadden daar niet zo'n problemen mee.