Auteur Topic: Aflevering 4  (gelezen 90374 keer)

Offline Arco Mol Fan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 4
« Reactie #140 Gepost op: 25-01-2013, 10:16:12 »
Trouwens, art zegt tegen de kandidaten aan het eind van opdracht 1 dat hij zou hebben gezegd dat er veel geld te verdienen valt. Dat heeft hij dus niet gezegd, of het is eruit geknipt...

Volgens mij werd dat wel verteld hoor.. :)

Kan de aflevering nu even niet terugkijken op het werk..
ff off-topic: tijd om je sig aan te passen Arco...

Offline Tunnelbouwer

  • Forumlid
Re: Aflevering 4
« Reactie #141 Gepost op: 25-01-2013, 10:18:34 »
Als het de bedoeling is dat deze aflevering iedereen doorgaat, zou de mol dus als 1 van de eersten een groene kaart moeten trekken en dan degene redden die er anders uit zou zijn gevlogen. Vervolgens doet het er niet meer toe wat er gebeurt.
Dat maakt Zarayda natuurlijk wel heel verdacht, tenzij ze er wel op durfden gokken dat ze de "juiste" personen zou kiezen ongeacht of ze groen of rood had.

Of het is een nog grotere mindvacht (dank Edo) en iedereen had sowieso een groen scherm gezien. Dat kan natuurlijk gemakkelijk want de kans dat iedereen een rode kaart trekt is niet heel groot en in geval van nood trekt de mol natuurlijk sowieso een groene kaart.

Ik neig naar de laatste optie. Niemand ging naar huis en dat was al bij voorbaat bekend.

[..]

Dan kan je ook bij Kees uitkomen.. Ik kan er naast zitten, maar tijdens de aflevering meende ik een patroon te ontdekken: de groene en rode kaart werden na iedere kandidaat omgewisseld (groen links-rechts-links-rechts-links-etc). Misschien is dit onjuist, maar zo niet dan weet de mol na de eerste kandidaat bij iedere ronde waar de groene kaart zit.

Verder valt op dat de kandidaat iets mag zeggen over een ander: de kandidaat die als eerste naar Art gaat heeft dus geen risico om zijn/haar scherm te zien te krijgen. Zarayda was de eerste ronde dus sowieso doorgekomen. Kees wil direct daarna, trekt groen, en stemt Zarayda veilig. Als Zarayda eigenlijk de afvaller zou zijn is dit een slimme opzet voor een groepsvrijstelling om extra mindfuck te creeeren. Bovendien komt het goed uit dat we regelmatig te horen krijgen hoe goed Zarayda en Kees het met elkaar kunnen vinden.

Eigenlijk slaat deze gedachtegang helemaal nergens op, maar toch klinkt het wel logisch ;D

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Aflevering 4
« Reactie #142 Gepost op: 25-01-2013, 10:21:50 »
de kandidaat die als eerste naar Art gaat heeft dus geen risico om zijn/haar scherm te zien te krijgen.
Hoe dat zo? Leg eens uit?
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Ariaantje

  • Forumlid
Re: Aflevering 4
« Reactie #143 Gepost op: 25-01-2013, 10:22:30 »
Theorietje: Janine was wel de mol. Als WIDM dat had bekend gemaakt, was deze serie klaar. Maar ze besluiten in overleg met Janine om door te gaan. Dus om te zeggen dat Janine (gelukkig) niet de mol was. Tijdens de vrije dag maakt de crew een nieuw plan en kiest een nieuwe mol: Tim. De volgende dag heeft niemand een rood scherm, kan ook niet, want er is geen mol. Maar Tim moet eruit om instructies te krijgen. De volgende aflevering (zoals gepland) gaat er niemand uit, maar we zien weer niet een rood scherm, om de nieuwe mol en de kandidaten wat tijd te geven. In vorige series was er op dit soort moment vaak nog wel een rood scherm, maar ging die persoon er niet uit. En als ze Tim niet meteen uit de kooi hadden gehaald, was er een plan B geweest: kokers en daarna wel een plan C. Tim was opgelucht dat hij er zo makkelijk weer in was, zonder allerlei trucs te hoeven uithalen. En ik vind hem anders het spel spelen, schalks... En 'anders is anders'.

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 4
« Reactie #144 Gepost op: 25-01-2013, 10:25:07 »
Een nieuwe mol kiezen kan alleen in overleg met alle kandidaten. Je hebt namelijk al de ervaring (en tunnels) van de eerste afleveringen. Dus gewoon niet zeggen dat het Janine was en een ander kiezen lijkt me niet helemaal netjes.
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline Ariaantje

  • Forumlid
Re: Aflevering 4
« Reactie #145 Gepost op: 25-01-2013, 10:29:32 »
Daarin heb je gelijk. Misschien wel aan de kandidaten? Maar dan is het te opvallend dat Tim er even uitgaat. Ik zet het wel weer uit mijn hoofd.

Offline Poontang

  • Forumlid
Re: Aflevering 4
« Reactie #146 Gepost op: 25-01-2013, 10:38:46 »
De eerste opdracht. Het was toch gewoon logisch om alle kandidaten in de behorende kooi te zetten en te fotograferen? Het lijkt me dat dat de bedoeling was. Maar niemand heeft echt nagedacht of deze opdracht besproken. Toen kwam de Tim verwarring en was het moment alweer voorbij.
 
Het is een leuk idee om over na te denken. Dat Janine de mol zou zijn geweest. En dat Tim het nu is. Maar een risico nemen dat ze de mol in de kooi laten zitten?
Ik weet het zeker. Tim heeft het ook gezegd in de Roodshow. En hij heeft nooit gelogen. De vragen of hij terug zou komen heeft hij ontweken. Hij lag er uit en hij heeft wel een rood scherm gekregen.
En dat is logisch. afstrepen van je lijstje dus ::zwaai::

Offline Jeaujeau

  • Forumlid
Re: Aflevering 4
« Reactie #147 Gepost op: 25-01-2013, 10:39:19 »
Verder valt op dat de kandidaat iets mag zeggen over een ander: de kandidaat die als eerste naar Art gaat heeft dus geen risico om zijn/haar scherm te zien te krijgen. Zarayda was de eerste ronde dus sowieso doorgekomen.

Uiteraard kon Zarayda haar scherm wel te zien krijgen; als een andere kandidaat rood had getrokken en haar naam had genoemd.

Offline TheMooseIsLoose

  • Forumlid
Re: Aflevering 4
« Reactie #148 Gepost op: 25-01-2013, 10:58:43 »
Tania was vorige aflevering zou verbaasd dat Tim de mol niet was dat ze vergat aan welke kant van haar stoel haar tas stond.

Ze is deze aflevering vol op Tim gegaan, aangezien Tim terug kwam, en ze in aflevering 3 al bijna alles op Tim had ingezet.
En als we de afvallers theorie volgen, ook al is er niemand uitgegaan dan kunnen we concluderen dat Tania de laagste score had.

Daniel geeft Tania aan het eind van de aflevering een schouder klopje. Betekent dit dat Tania de laagste score had gehaald aangezien ze vol op Tim ging? En dus eigenlijk de volgende afvaller zou zijn? Ik geloof zelf niet dat Tim de mol is. En dat ze bij de Avro bewust zijn scherm niet hebben laten zien aangezien hij het meest verdacht word volgens de statistieken.

In aflevering 3 lieten ze wel heel duidelijk horen, en zien, dat Tim per ongeluk/expres een foto maakte. Zo duidelijk zouden ze nooit zijn als Tim echt de mol was toch?

Ik heb niet alle seizoenen gezien maar weet iemand of de mol ooit uit het spel geweest is? Ik weet wel dat er kandidaten terug gekomen zijn die eerder afgevallen waren. Maar weet niet of de mol ooit het spel uit geweest is.

Offline BurningHorizons

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mole Mole Mole!!!
Re: Aflevering 4
« Reactie #149 Gepost op: 25-01-2013, 10:59:10 »
Mmmm...

Ik krijg mijn gedachten niet helemaal op een rij aangaande deze aflevering...

Erg verwarrend, op een niet positieve manier...

 ??? ??? ???

Offline Joff

  • Forumlid
Re: Aflevering 4
« Reactie #150 Gepost op: 25-01-2013, 11:00:19 »
De eerste opdracht. Het was toch gewoon logisch om alle kandidaten in de behorende kooi te zetten en te fotograferen? Het lijkt me dat dat de bedoeling was. Maar niemand heeft echt nagedacht of deze opdracht besproken. Toen kwam de Tim verwarring en was het moment alweer voorbij.

Wat bedoel je? "om alle kandidaten in de behorende kooi te zetten"? Ze hebben alle kandidaten toch gefotografeerd?

Art heeft letterlijk alleen gezegd dat ze de big 5 moesten "spotten". Over fotograferen heeft hij niet letterlijk iets gezegd. Hij zegt trouwens wel aan het begin dat er veel geld te verdienen valt, dat had ik toenstraks even gemist.

Trouwens, is dat nou een foto-ontwikkelbak in de leader van Kees?

Offline TheMooseIsLoose

  • Forumlid
Re: Aflevering 4
« Reactie #151 Gepost op: 25-01-2013, 11:25:01 »
Trouwens, is dat nou een foto-ontwikkelbak in de leader van Kees?

Klopt

Offline EmileD

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • As Salaam Alaikum
Re: Aflevering 4
« Reactie #152 Gepost op: 25-01-2013, 11:39:51 »
Hier komt mijn lange samenvatting van aflevering 4 met een aantal verdachte dingen.
Allereerst wil ik de productie een groot compliment geven voor de prachtige uitzending!
Misschien wel de mooiste aflevering die ik ooit gezien heb.
Sowieso gaat dit seizoen bij mij in de boeken als een prachtig seizoen en we zijn nog niet eens op de helft!

Ik vind dat Daniël verdachter is geworden, omdat hij zomaar nog een koker open wil maken terwijl hij al heeft ontdekt dat er fotopapier in zit. Ik zit al vanaf aflevering 1 op Daniël dus het kan ook gewoon aan mijn tunnel liggen :)

Tania en Paulien zijn voor mij afgevallen als Mol aangezien ze die taal-opdracht wel erg goed probeerden te doen.

Prachtig dat Tim weer terugkwam, maar dat was ook wel te verwachten.

Nog even wat aanvulling voor sommige theorieën hier.
Dat ze sommige kandidaten in zwart-wit laten zien en de anderen in kleur heeft te maken met het feit dat de kijkers dan weten om wie het ging op dat moment.
Dit is iets nieuws van dit seizoen en is al eerder in een andere aflevering voorgekomen.

Zarayda die haar haren een vacht noemt vind ik wel een typische WIDM hint.
Daniël wil juist niet dat er nog een koker wordt open gemaakt. Hij weet nog niet dat het groepje Kees, Tim en Carolien die 3e koker hebben, en deze hebben geopend.
Amandla Awethu

Offline Jess511

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 4
« Reactie #153 Gepost op: 25-01-2013, 11:42:44 »
Toen ze bij de kooi van carolien ankwamen werd er gezegd dat ze de sleutel van haar kooi nog niet hadden en carolien zei meteen "ja weet ik". Hoe wist ze dat dan zonder voorkennis??
Verder vond ik haar "goederenwagonS" opvallend mols

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 4
« Reactie #154 Gepost op: 25-01-2013, 11:42:51 »
Theorietje: Janine was wel de mol. Als WIDM dat had bekend gemaakt, was deze serie klaar. Maar ze besluiten in overleg met Janine om door te gaan. Dus om te zeggen dat Janine (gelukkig) niet de mol was. Tijdens de vrije dag maakt de crew een nieuw plan en kiest een nieuwe mol: Tim. De volgende dag heeft niemand een rood scherm, kan ook niet, want er is geen mol. Maar Tim moet eruit om instructies te krijgen. De volgende aflevering (zoals gepland) gaat er niemand uit, maar we zien weer niet een rood scherm, om de nieuwe mol en de kandidaten wat tijd te geven. In vorige series was er op dit soort moment vaak nog wel een rood scherm, maar ging die persoon er niet uit. En als ze Tim niet meteen uit de kooi hadden gehaald, was er een plan B geweest: kokers en daarna wel een plan C. Tim was opgelucht dat hij er zo makkelijk weer in was, zonder allerlei trucs te hoeven uithalen. En ik vind hem anders het spel spelen, schalks... En 'anders is anders'.

Tja dit is een van de grote geheimen van de serie; hoe wordt een mol gekozen en is er ook een 'inval'-mol als er iets met de echte mol zou gebeuren? Het is een risico om zo'n dure productie op de schouders van één persoon te laten rusten; in het 'echte' leven is er dan altijd een vervanger om eventuele tegenvallers op te vangen. Ik denk dat we het nooit zullen weten, net zomin als dat we ooit zullen weten of Jon echt niet van tevoren wist dat hij de mol zou zijn (wat ik nog steeds wel verwacht gezien het grote belang van een goede mol).

In Nederland is het nog niet gebeurd dat de mol het spel heeft verlaten en de mol zal waarschijnlijk ook nooit een rood scherm krijgen. Ik meen dat het in één van de Australische series wel is gebeurd; de mol is teruggekeerd na een rood scherm.

Je hebt gelijk dat er nu de mogelijkheid was om Tim uitgebreid op de hoogte te brengen zonder dat de groep daar zicht over zou hebben. Hoe verdacht ik ook vond dat Janine zich gedroeg (als ik niet had geweten van het ongeluk had ze zeker in mijn verdachtenlijstje gestaan), ik ga er hier voor mijn eigen gemoedsrust maar vanuit dat ze niet de mol was waardoor ook geen vervangende mol nodig was. Ik heb Tim dus inderdaad afgestreept van mijn lijstje, maar misschien sla ik mezelf na de tiende aflevering wel voor het hoofd; we zullen het wel zien.

Offline Miek37

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 4
« Reactie #155 Gepost op: 25-01-2013, 11:43:26 »
Hier komt mijn lange samenvatting van aflevering 4 met een aantal verdachte dingen.
Allereerst wil ik de productie een groot compliment geven voor de prachtige uitzending!
Misschien wel de mooiste aflevering die ik ooit gezien heb.
Sowieso gaat dit seizoen bij mij in de boeken als een prachtig seizoen en we zijn nog niet eens op de helft!

Helemaal mee eens!  ::ok::

Citaat
Ik vind dat Daniël verdachter is geworden, omdat hij zomaar nog een koker open wil maken terwijl hij al heeft ontdekt dat er fotopapier in zit. Ik zit al vanaf aflevering 1 op Daniël dus het kan ook gewoon aan mijn tunnel liggen :)

Anderzijds waarschuwt hij Zayrada, die het liefst alle kokers meteen open zou willen rukken er juist weer voor dat ze dat beter niet kunnen doen omdat het fotopapier blijkt te zijn en hij het idee heeft dat ze later een groter geheel vormen.

Als we hem moeten geloven is hij dus in de veronderstelling dat het een soort puzzelstukjes zijn die 1 grote  foto vormen, anders gezegd, hij zou nog steeds niet door hebben dat het om afdrukken met geld erop gaat. Nu ik dit schrijf klinkt dit ook wel weer heel verdacht maar waarom Zayrada waarschuwen, dat snap ik dan weer niet.





Citaat
Zarayda die haar haren een vacht noemt vind ik wel een typische WIDM hint.

 ::jaja::

Offline Tunnelbouwer

  • Forumlid
Re: Aflevering 4
« Reactie #156 Gepost op: 25-01-2013, 11:45:56 »
Hoe dat zo? Leg eens uit?

Uiteraard kon Zarayda haar scherm wel te zien krijgen; als een andere kandidaat rood had getrokken en haar naam had genoemd.

Dat klopt. Wat ik bedoel is: op het moment dat Zarayda als eerste naar voren komt heeft zij de mogelijkheid om groen of rood te trekken. Bij beide kaarten moet ze een ander aanwijzen. Haar eigen scherm had ze op dat moment niet te zien gekregen. Nadat van Zarayda bekend is waar de groene en de rode kaart zit, kan Kees naar Art toe om de groene kaart te trekken en Zarayda veilig te stellen. Voila; de groep is veilig, maar de mindfuck blijft gedurende de executie.

De drie aannames die je moet doen om het verhaal kloppend te krijgen:
1) Kees is de mol
2) Kees weet waar de groene kaart is (signaal van Art of systeem groen links-rechts-links-etc)
3) Zarayda zou een rood scherm te zien krijgen.

Offline EmileD

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • As Salaam Alaikum
Re: Aflevering 4
« Reactie #157 Gepost op: 25-01-2013, 11:49:59 »
Helemaal mee eens!  ::ok::

Anderzijds waarschuwt hij Zayrada, die het liefst alle kokers meteen open zou willen rukken er juist weer voor dat ze dat beter niet kunnen doen omdat het fotopapier blijkt te zijn en hij het idee heeft dat ze later een groter geheel vormen.

Als we hem moeten geloven is hij dus in de veronderstelling dat het een soort puzzelstukjes zijn die 1 grote  foto vormen, anders gezegd, hij zou nog steeds niet door hebben dat het om afdrukken met geld erop gaat. Nu ik dit schrijf klinkt dit ook wel weer heel verdacht maar waarom Zayrada waarschuwen, dat snap ik dan weer niet.





 ::jaja::
Hij zat met Zarayda in de auto. Samen met Tania verdienden zij die 2 kokers. Waarom hij Tania niet heeft gesproken (of dat dit gewoon nog niet is uitgezonden) weet ik niet. Kwestie van vertrouwen misschien? Met de ene kandidaat heb je meer contact dan met de andere.
Amandla Awethu

Offline Miek37

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 4
« Reactie #158 Gepost op: 25-01-2013, 12:10:46 »
Hij zat met Zarayda in de auto. Samen met Tania verdienden zij die 2 kokers. Waarom hij Tania niet heeft gesproken (of dat dit gewoon nog niet is uitgezonden) weet ik niet. Kwestie van vertrouwen misschien? Met de ene kandidaat heb je meer contact dan met de andere.

Ik reageerde op deze uitspraak van JORNN17

Ik vind dat Daniël verdachter is geworden, omdat hij zomaar nog een koker open wil maken terwijl hij al heeft ontdekt dat er fotopapier in zit. Ik zit al vanaf aflevering 1 op Daniël dus het kan ook gewoon aan mijn tunnel liggen :)

om ermee aan te geven dat het juist onmols is om Zayrada te waarschuwen dat het beter is om geen kokers meer te openen, als mol ga je dat niet opzettelijk tegen proberen te houden.


Offline Poontang

  • Forumlid
Re: Aflevering 4
« Reactie #159 Gepost op: 25-01-2013, 12:11:14 »
Wat bedoel je? "om alle kandidaten in de behorende kooi te zetten"? Ze hebben alle kandidaten toch gefotografeerd?

Art heeft letterlijk alleen gezegd dat ze de big 5 moesten "spotten". Over fotograferen heeft hij niet letterlijk iets gezegd. Hij zegt trouwens wel aan het begin dat er veel geld te verdienen valt, dat had ik toenstraks even gemist.

Trouwens, is dat nou een foto-ontwikkelbak in de leader van Kees?

Heb het teruggekeken en het is idd een beetje een vaag verhaal. Grappig, als Art vraagt of ze dan onderweg iets gemist hebben, hij bijna boos op ze klinkt.
Ze hebben de dieren allemaal gefotografeerd. En dat werd niet eens gevraagd van ze, want spotten betekend niet per se fotograferen. Hadden ze de echte dieren moeten spotten? Hadden ze een groepsfoto moeten maken?
En ja dat is een ontwikkelbak

Weet nog niet precies wat ik er van vind, maar
hier de omschrijving van de opdracht volgens de AVRO:

"Deze opdracht speelt zich af in de Sabi Sands, een wildpark dat tegen het Krugerpark aan ligt. Twee kandidaten krijgen hier de speciale opdracht om de Big Five te fotograferen. De Big Five is een begrip in Afrika. Het zijn de vijf dieren die iedere toerist op safari zou moeten zien: de leeuw, het luipaard, de olifant, de neushoorn en de buffel.  

Maar in dit geval blijkt de Big Five te bestaan uit de overige kandidaten die stuk voor stuk zijn opgesloten in kooien die verspreid door het wildpark staan opgesteld. Elke opgesloten kandidaat heeft een sleutel, maar daarmee kan alleen een kooi van iemand anders worden opengemaakt.

In de laatste kooi zit de kandidaat die de vorige aflevering is afgevallen. Hij heeft een aantal kokers bij zich (die ook na afloop van de safari werden verdiend) waarmee hij de kandidaten die bij hem komen kan overtuigen om de kooi open te doen. Als ze dat doen, dan komt hij terug in het spel.

Met deze opdracht zijn drie kokers verdiend"