Auteur Topic: Aflevering 8 - opdracht 1 - 5 op een rij  (gelezen 14340 keer)

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Aflevering 8 - opdracht 1 - 5 op een rij
« Reactie #20 Gepost op: 8-03-2014, 11:53:13 »
Dank Heinz, een paar posts eerder was gezegd dat Freek met geel begon (zeer onmols m.i.), maar het was dus rood. De balans gaat weer een stukje richting Freek, maar hij speelt toch Sofie weg en al met al lijkt Susan het hier toch te winnen qua Mols bezig zijn.

Offline Toupeira

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 8 - opdracht 1 - 5 op een rij
« Reactie #21 Gepost op: 8-03-2014, 11:53:35 »
Mooi overzicht! ::ok::

- Freek zorgt ervoor dat Jan-Willem weggespeeld kan worden. Onmols als je bedenkt dat de lange Jan-Willem relatief makkelijk te spotten is wat 2500 op kan leveren.
Dat is dan toch juist mols? :)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 8 - opdracht 1 - 5 op een rij
« Reactie #22 Gepost op: 8-03-2014, 12:03:24 »
Dank Heinz, een paar posts eerder was gezegd dat Freek met geel begon (zeer onmols m.i.), maar het was dus rood. De balans gaat weer een stukje richting Freek, maar hij speelt toch Sofie weg en al met al lijkt Susan het hier toch te winnen qua Mols bezig zijn.

Freek begint wel met geel. Sorry voor de verwarring. Ik had er alleen wat interessante momenten uitgelicht (dat Freek met geel begint interessant want onmols is had ik nog niet bedacht). Dit is het complete verloop (natuurlijk zeer vereenvoudigd weergegeven omdat je het bord er niet bij ziet):

Freek: geel
JW: geel
Sofie: rood
Susan: rood
Tygo: geel
Freek: rood (speelt indirect JW weg)
JW: geel
Sofie: rood (speelt indirect JW weg)
Susan: rood (speelt indirect JW weg)
Tygo: rood (speelt JW weg)
Freek: geel
Sofie: blauw
Susan: blauw
Tygo: geel
Freek: geel
(Tygo zegt dat ze nu Freek kunnen wegspelen)
Sofie: groen (om geel rijtje te voorkomen)
Susan: blauw
Tygo: groen
Sofie: groen
Susan: oranje (had indirect Sofie weg kunnen spelen)
Tygo: geel (speelt indirect Sofie weg)
Freek: geel (speelt Sofie weg)
Susan: oranje
Tygo: groen
Freek: groen
Susan: oranje
Tygo: groen
Freek: groen
Susan: blauw (speelt indirect zichzelf weg)
(Freek zegt -volgens biecht- dat ze nu Susan weg kunnen spelen. Tygo hoort het kennelijk niet.)
Tygo: groen
Freek: oranje
(Tygo snapt niet wat Freek doet. Freek zegt dat ze net al Susan er uit hadden kunnen spelen. Susan reageert er niet op.)
Susan: oranje
Tygo: groen (speelt indirect Susan weg)
Freek: groen (speelt Susan weg)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 8 - opdracht 1 - 5 op een rij
« Reactie #23 Gepost op: 8-03-2014, 12:06:16 »
Mooi overzicht! ::ok::
Dat is dan toch juist mols? :)

Je hebt gelijk! ::joehoe::

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: Aflevering 8 - opdracht 1 - 5 op een rij
« Reactie #24 Gepost op: 8-03-2014, 13:40:36 »
Dank Heinz, een paar posts eerder was gezegd dat Freek met geel begon (zeer onmols m.i.), maar het was dus rood. De balans gaat weer een stukje richting Freek, maar hij speelt toch Sofie weg en al met al lijkt Susan het hier toch te winnen qua Mols bezig zijn.

Ik blijf dat een kwestie van perspectief vinden..
Er zijn een paar mensen die de vergelijking hebben gemaakt met spotten in de processie. Die vergelijking gaat echter scheef imho.
In de processie waren maar twee vaste plekken waar de kandidaten zich konden verschansen. Daar heel lang zijn zoals JW en Tygo waren, was niet bepaald een ideale positie voor de Mol,veel beter is om bij de spotters te zitten en over het hoofd te zien of de aandacht af te leiden.

Hier kan de Mol uit twee opties kiezen, elk met hun eigen voor- en nadeel. Je kunt zeggen dat de Mol liever bin de vier jagers wil, maar dan moet hij of zij nog steeds 3/4 van alles uit handen geven, want 3 anderen kunnen de voortvluchtige nog spotten. De Mol heeft daar maar beperkt zicht en controle over.
Als de Mol ervoor kiest zijn/haar voorkennis te gebruiken, en zelf te gaan blenden met de locals, heeft hij/zij veel meer invloed over het al dan niet slagen van die missie. Kan riskanter zijn natuurlijk omdat je niet zelf 2500 wil verdienen, maar het heft is in eigen handen en met behulp van voorkennis is de kans op slagen voor de Mol groter. (Misschien dat er achteraf een verhaaltje komt van: de Mol moest dat op eigen kracht doen, maar dat neem ik altijd met een korreltje zout).

In ieder geval absoluut geen uitgemaakte zaak dat de ene positie zoveel gunstiger zou zijn voor de Mol. Nog even los hiervan, ik heb Susan nauwelijks in actie gezien daar behalve straatjes afstruinen en verder niks zeggen. Nu kan dat de Molse actie geweest zijn, maar dan heeft het toch echt wel aan Freek gelegen dat het voor hem gelukt is want geen van de anderen was alert genoeg sws en ik heb Susan evenmin in actie gezien om bijv de aandacht af te leiden toen ze eenmaal aan het posten waren. Ik vraag me dus ten zeerste af of de jagers in dit geval wel de 'ideale molpositie' zijn zoals sommigen hier vrij hardnekkig beweren.
« Laatst bewerkt op: 8-03-2014, 13:42:54 door Supernova »
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Aflevering 8 - opdracht 1 - 5 op een rij
« Reactie #25 Gepost op: 8-03-2014, 14:42:22 »
Waar het natuurlijk om gaat is dat je als mol geen 100% zekerheid kunt hebben dat jij die vrijstelling ook mag gaan verdedigen. Dan lijkt het mij handig dat je de meest waarschijnlijke kandidaten die dit zouden kunnen in het spel probeert te houden. De enige die naast Freek een kansje zou hebben is eigenlijk Sofie, puur vanwege haar lengte. Het is gewoon heel onmols van Freek om met geel te beginnen en haar uiteindelijk ook nog eens daadwerkelijk weg te spelen.
Even buiten het gegeven wil de mol bij de jagers zitten geldt als eerste voor de mol: welke kandidaat kan die vrijstelling met succes verdedigen. Susan kon Freek wegspelen maar liet dat na. Dat is Mols en dus wint Susan hier het duel "wie is de mol".

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: Aflevering 8 - opdracht 1 - 5 op een rij
« Reactie #26 Gepost op: 8-03-2014, 14:45:25 »
Susan kon Freek wegspelen maar liet dat na. Dat is Mols en dus wint Susan hier het duel "wie is de mol".

Het probleem is dat je dat net zo goed vanuit 'kandidaat Susan die haar bondje met Freek wil eren' kunt verklaren. Voor alles is een tweede uitleg mogelijk uiteraard, dus sja.  ;)
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline Lama1997

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 8 - opdracht 1 - 5 op een rij
« Reactie #27 Gepost op: 8-03-2014, 14:50:37 »
Susan gunde Freek de vrijstelling, omdat ze niet kan geloven dat Tygo de mol is. Bedoelde ze hiermee dat ze Freek meer verdenkt dan Tygo? Terwijl ze vorige week nog zei dat ze de test invulde (in aflevering 7) op Sofie en Tygo. En ze heeft een bondje met Freek, die ze (in aflevering 7) vertrouwde. Dit klopt toch niet, of zie ík iets over het hoofd??
« Laatst bewerkt op: 8-03-2014, 16:29:45 door Lama1997 »

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Aflevering 8 - opdracht 1 - 5 op een rij
« Reactie #28 Gepost op: 8-03-2014, 15:13:01 »
Het probleem is dat je dat net zo goed vanuit 'kandidaat Susan die haar bondje met Freek wil eren' kunt verklaren. Voor alles is een tweede uitleg mogelijk uiteraard, dus sja.  ;)

Is natuurlijk waar maar je negeert nu de belangrijkste reden waarom Freek hier onmols bezig is, n.l. dat hij met geel begint en niet met rood of oranje, wat vanuit het oogpunt van de mol logischer kleuren zouden zijn. Of denk je echt dat de mol bij dit spel "zomaar wat doet", om Freek's eigen woorden te gebruiken.

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: Aflevering 8 - opdracht 1 - 5 op een rij
« Reactie #29 Gepost op: 8-03-2014, 15:22:49 »
Nee ik ga er niet van uit dat de Mol 'zomaar wat doet'.
Ik weet niet waarom hij met geel begint, het rood van JW erna is logischer. Misschien dacht hij dat Sofie sws een gewild target zou zijn en men er wel op door zou gaan, waardoor een concurrent uit het spel zou zijn?
Ik ga ervan uit dat zijn doel was om zelf liefst de vrijstelling te behalen. Ik ben het met je eens dat Sofie een betere keuze voor het overblijven zou zijn geweest dan bepaalde anderen, hoewel zij ook wel hoogblond is dus in die zin weer meer opvalt.

Maar nogmaals: beide posities zijn zeker verdedigbaar dus over een gele schijf val ik niet temeer daar Freek uiteindelijk in een heel gunstige positie terecht is gekomen om te mollen.
« Laatst bewerkt op: 8-03-2014, 15:25:47 door Supernova »
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline Lama1997

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 8 - opdracht 1 - 5 op een rij
« Reactie #30 Gepost op: 8-03-2014, 16:52:38 »
Nog iets...
Bij het vijf op een rij spel. Het moment dat Susan wist dat Freek en Tygo haar uit het spel speelde, lachtte ze toen in haar vuistjes? Het lijkt er wel op (vanaf ongeveer 21:40 minuten). De lachende derde?

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 8 - opdracht 1 - 5 op een rij
« Reactie #31 Gepost op: 8-03-2014, 17:32:04 »
Nee ik ga er niet van uit dat de Mol 'zomaar wat doet'.
Ik weet niet waarom hij met geel begint, het rood van JW erna is logischer. Misschien dacht hij dat Sofie sws een gewild target zou zijn en men er wel op door zou gaan, waardoor een concurrent uit het spel zou zijn?
Ik ga ervan uit dat zijn doel was om zelf liefst de vrijstelling te behalen. Ik ben het met je eens dat Sofie een betere keuze voor het overblijven zou zijn geweest dan bepaalde anderen, hoewel zij ook wel hoogblond is dus in die zin weer meer opvalt.

Maar nogmaals: beide posities zijn zeker verdedigbaar dus over een gele schijf val ik niet temeer daar Freek uiteindelijk in een heel gunstige positie terecht is gekomen om te mollen.

Sofie wordt erg verdacht onder de andere kandidaten, JW en Susan verdenken haar (alhoewel Susan nu meer naar Freek trekt). De kans is dus groot dat de vrijstelling aan Sofie gegund zou zijn als zij over was gebleven. Ervanuitgaande dat Freek zelf de vrijstelling wilde verdedigen is het dus slim dat hij met geel begon .

Offline Lonneke*L

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 8 - opdracht 1 - 5 op een rij
« Reactie #32 Gepost op: 8-03-2014, 17:36:27 »
Waar het natuurlijk om gaat is dat je als mol geen 100% zekerheid kunt hebben dat jij die vrijstelling ook mag gaan verdedigen. Dan lijkt het mij handig dat je de meest waarschijnlijke kandidaten die dit zouden kunnen in het spel probeert te houden. De enige die naast Freek een kansje zou hebben is eigenlijk Sofie, puur vanwege haar lengte. Het is gewoon heel onmols van Freek om met geel te beginnen en haar uiteindelijk ook nog eens daadwerkelijk weg te spelen.
Even buiten het gegeven wil de mol bij de jagers zitten geldt als eerste voor de mol: welke kandidaat kan die vrijstelling met succes verdedigen. Susan kon Freek wegspelen maar liet dat na. Dat is Mols en dus wint Susan hier het duel "wie is de mol".

Ik vind deze uitleg ook de meest logische. Susan speelt echt om niet te winnen. Welke kandidaat wil er nu geen vrijstelling voor de finale? Als ik Freek was zou ik niet met Sofie zijn begonnen als hij Sofie verdenkt als mol. Volgens mij kun je het best met je concurrenten beginnen. Hij moest denk ik wel snel beslissen. Ik denk niet dat hij er lang over na heeft gedacht. Als hij zelf maar zou winnen.

Jan-Willem kiest voor Tygo (oprecht)
Sofie voor Freek (schakelt hiermee slim Tygo uit die duidelijk ook op Susan zit)
Susan kiest voor Freek volgens mij gewoon omdat Tygo haar al vanaf afl. 1 verdenkt en Freek niet(hij kan nog van mening veranderen natuurlijk). Ze geeft in de biecht een andere reden op dat Tygo de mol niet kan zijn maar dat lijkt mij een soort schijnreden. Voor ons kijker blijft het ook onduidelijk wie Susan nu echt verdenkt (omdat ze ook niemand echt verdenkt misschien?). Ze is vaak erg onduidelijk over haar keuzes wat haar juist meer verdacht maakt vind ik.

Offline reinier3

  • Forumlid
Re: Aflevering 8 - opdracht 1 - 5 op een rij
« Reactie #33 Gepost op: 8-03-2014, 20:27:19 »
Sofie wordt erg verdacht onder de andere kandidaten, JW en Susan verdenken haar (alhoewel Susan nu meer naar Freek trekt). De kans is dus groot dat de vrijstelling aan Sofie gegund zou zijn als zij over was gebleven. Ervanuitgaande dat Freek zelf de vrijstelling wilde verdedigen is het dus slim dat hij met geel begon .
Dit lijkt me inderdaad de logische verklaring. Bovendien valt Sofie behoorlijk op met haar blonde haar.

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 8 - opdracht 1 - 5 op een rij
« Reactie #34 Gepost op: 9-03-2014, 00:04:20 »
...
Tygo: groen
Sofie: groen
Susan: oranje (had indirect Sofie weg kunnen spelen)
Tygo: geel (speelt indirect Sofie weg)
Freek: geel (speelt Sofie weg)
...

Dit vond ik ook een opmerkelijk moment. Sofie gooit groen op een rijtje van 2 gele, terwijl er ook een rijtje was van 3 gele. Had ze die geblokt dan was ze er daarna niet meteen uitgespeeld (aangenomen dat Susan niet op Sofie was gegaan).

Offline Foaly

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 8 - opdracht 1 - 5 op een rij
« Reactie #35 Gepost op: 9-03-2014, 00:38:34 »
Susan gunde Freek de vrijstelling, omdat ze niet kan geloven dat Tygo de mol is. Bedoelde ze hiermee dat ze Freek meer verdenkt dan Tygo? Terwijl ze vorige week nog zei dat ze de test invulde (in aflevering 7) op Sofie en Tygo. En ze heeft een bondje met Freek, die ze (in aflevering 7) vertrouwde. Dit klopt toch niet, of zie ík iets over het hoofd??

Er wordt ontzettend gemanipuleerd met de verdenkingen dit seizoen. Om maar een voorbeeld te geven: zo horen we Jennifer in de aflevering dat ze afviel zeggen dat ze hooguit een vraagje op Sofie zou inzetten, terwijl ze duidelijk één van haar hoofdverdachten was: zo stuurt ze die zelfde aflevering nog haar geld voor Ellis Island naar Sofie op, en verwacht ze dat Tygo dat ook gaat doen. En zo zijn er nog wel wat voorbeelden op te noemen. Waarschijnlijk, als Susan tenminste kandidaat is, verdenkt ze Freek dus veel meer dan de montage ons doet geloven.

Offline thorinnl

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 8 - opdracht 1 - 5 op een rij
« Reactie #36 Gepost op: 9-03-2014, 02:02:03 »
Sowieso is een goede opening om iemand te kiezen die als 3e, 4e of 5e aan de beurt is. Want als de 2e meegaat (wat Jan-Willem ook deed), dan kan slechts Sofie een zijde blokken. Dan hoef je slechts nog 3 extra fiches te gooien en de eerste ligt al uit het spel. Na Sofie kwamen nog Susan, Tygo, Freek en Jan-Willem aan de beurt. Een van deze mocht zelfs even wat anders doen. Susan gaat echter op rood: geen probleem, Sofie kan er nog steeds uitgespeeld worden. Tygo doet daarna iets geks: die had gewoon zijn gele naast die andere gelen moeten zetten. Dan was Sofie eruit gespeeld door Freek en Jan-Willem. Maar Tygo doet later wel vaker vreemde zetten...
Freek had trouwens beter niet de persoon naast hem kunnen nemen (rood, Jan-Willem): de kans is groot dat Jan-Willem terugslaat met blauw, en dan weet je niet wat de rest zou gaan doen. Als die ook voor blauw gaan, dan zou Freek in de positie van Sofie gekomen zijn. En bij slim spelen ligt je er dan sowieso uit.

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: Aflevering 8 - opdracht 1 - 5 op een rij
« Reactie #37 Gepost op: 9-03-2014, 10:41:00 »
Waarschijnlijk, als Susan tenminste kandidaat is, verdenkt ze Freek dus veel meer dan de montage ons doet geloven.

Lijkt mij ook. Ze laten het af en toe doorschemeren, genoeg om het achteraf te kunnen beweren maar onduidelijk genoeg om de Susan de Mol mythe te laten bestaan.

Ze hebben dit jaar een vrij unieke situatie, namelijk twee mensen die heel ver gekomen zijn en op iemand stemmen die (imho) niet de Mol is. Dan is het dus zaak dat diegene vooral niet te kandidaats neergezet wordt middels verdenkingen en dat zo vaag mogelijk te houden zodat het alleen lijkt op een Mol die wat verdenkingen uit. Echter aan haar gedrag is wel degelijk te zien dat ze Freek goed in de gaten houdt. Op een bepaald punt vertrouwt ze hem meer dan haar hoofdverdachten op dat moment, maar niet voldoende om hem niet uit te horen over bepaalde dingen. En ik denk ook dat het bondje niet toevallig is.  ;)

De makers zijn er na 14 jaar zeer bedreven in om verhaaltjes te 'spinnen' en deze is te mooi en te uniek om te laten liggen, gok ik. Vooral omdat het al jaren volgens hetzelfde stramien van '2 finalisten op de Mol' verloopt, dus dat verwacht de kijker. Dat zou iig zeker verklaren waarom ze zo weinig onduidelijkheid en ambivalentie laten bestaan over op wie de 'finalisten' stemmen (i.e. Sofie en Tygo dus), zelfs inclusief hoeveel vragen ze precies inzetten op hun enige verdachte.  :D
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 8 - opdracht 1 - 5 op een rij
« Reactie #38 Gepost op: 9-03-2014, 12:51:28 »
En ik denk ook dat het bondje niet toevallig is.  ;)


Dit. Tygo en Sofie spelen het spel misschien slim, maar niet zo slim als superkandidaat Susan. Ze weet 2 (en wie weet nog meer) kandidaten op zich te krijgen, zo kan ze zelf in alle vrijheid bepalen wie de mol is, als lachende derde ( kandidaat) weet zij straks als enige wie de mol is. Hoop het niet (pool) maar vrees toch dat ze gaat winnen.

Offline huntelaar110

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • MolFreak
Re: Aflevering 8 - opdracht 1 - 5 op een rij
« Reactie #39 Gepost op: 11-03-2014, 09:04:43 »
Mooi overzicht Heinz, heel overzichtelijk zo.


alleen blijf je in feite terugkomen bij het dilemma Susan/Freek, aangezien zij zich weer het meest 'mols' gedragen hebben (naar mijn mening)