Auteur Topic: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken  (gelezen 47290 keer)

Offline reinier3

  • Forumlid
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #60 Gepost op: 14-03-2014, 16:16:42 »
Ik wil niet flauw doen hoor maar we zien de postbode twee brieven in de bus doen. Eén van die brieven is die waar Daphne op stond. Vervolgens haalt Freek die bus leeg en haalt er maar één envelop uit!?
Freek toch de Mol?
Vanuit mijn Freek tunnel geredeneerd, moet je wel gelijk hebben.  ::bravo::

Maar helaas blijken close-ups wel vaker niet helemaal te kloppen. De makers moeten er nog aan wennen dat we tegenwoordig elk detail grondig kunnen bestuderen. (Neem de zandloper in een eerdere aflevering.)

Offline rooz33

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Promise me... Believe me... Mole me!
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #61 Gepost op: 14-03-2014, 16:20:27 »
Inderdaad dus dat overzicht rammelt dus dan zou je de 500 en 600 moeten omdraaien.

Rente is (naar mijn weten altijd) procentueel, dus 50% bij de laatste envelop nog lijkt me sterk en de €500 die (volgens jou) volgt uit €1200 al helemaal. (dit is btw niet beledigend bedoeld!!) Of begrijp ik het nu verkeerd?
~Mol

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #62 Gepost op: 14-03-2014, 16:48:24 »
Rente is (naar mijn weten altijd) procentueel, dus 50% bij de laatste envelop nog lijkt me sterk en de €500 die (volgens jou) volgt uit €1200 al helemaal. (dit is btw niet beledigend bedoeld!!) Of begrijp ik het nu verkeerd?
Was de term rente er niet door de kandidaten zelf aan gehangen? Ik moet het er op na kijken, maar volgens mij stond in de brief alleen dat er extra geld te verdienen was.

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #63 Gepost op: 14-03-2014, 17:17:24 »
Ik heb verder nergens ooit uitleg gehoord of gelezen over hoeveel extra geld en/of rente het zou opleveren.

Het lijkt me wel in de aard van het spel dat eerder gepost ook meer geld betekent. Maar het is op zich wel grappig dat 150% uitkering zo heel goed past. Misschien een vraag voor de MFD?

(Na enig rekenwerk kan ik overigens geen simpele invulling vinden... :( )

m0ll0m

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #64 Gepost op: 14-03-2014, 18:09:50 »
Ik heb verder nergens ooit uitleg gehoord of gelezen over hoeveel extra geld en/of rente het zou opleveren.

Het lijkt me wel in de aard van het spel dat eerder gepost ook meer geld betekent. Maar het is op zich wel grappig dat 150% uitkering zo heel goed past. Misschien een vraag voor de MFD?

(Na enig rekenwerk kan ik overigens geen simpele invulling vinden... :( )

m0ll0m
Als je de inhoud van de envelop helemaal los laat zou het misschien iets van het aantal dagen tot aflevering 8 te maken kunnen hebben (€50 per dag). Wij kijken aan de hand van aantal afleverignen en niet het aantal dagen, dus dat is wat lastiger uit te pluizen. Als zowel een tijdseenheid als bedrag in de envelop meeteld wordt het nog lastiger.

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #65 Gepost op: 14-03-2014, 18:48:39 »
Rente is (naar mijn weten altijd) procentueel, dus 50% bij de laatste envelop nog lijkt me sterk en de €500 die (volgens jou) volgt uit €1200 al helemaal. (dit is btw niet beledigend bedoeld!!) Of begrijp ik het nu verkeerd?
Uhmm ik reageerde alleen maar omdat er bij het versturen van de eerste envelop een hoger bedrag stond dan bij een later verstuurde envelop.
Voor de rest heb ik me nog helemaal niet verdiept in deze renteberekeningen  ::rofl::

Offline keek

  • Forumlid
  • Trust Nobuddy!
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #66 Gepost op: 14-03-2014, 19:16:57 »
Er is in aflevering 2 gezegd dat het geld dat opgestuurd is naar aflevering 9 veilig zou zijn en sowieso in de pot blijft (dit blijkt niet zo te zijn, want ze moeten  de enveloppen nog zien te vinden) en dat als de naam van een kandidaat die nog in het spel zit er op staat dat dit extra geld oplevert. Je hoort dan vervolgens Aaf zeggen dat dit als het ware ´rente´ is. Dit stond echter niet zo in de brief. Wel stond er dat hoe eerder je het geld opstuurde hoe meer extra geld dit zou opleveren.

Het is mij dus niet duidelijk of het percentueel is (afhankelijk van het bedrag in de enveloppe) of een vast bedrag per enveloppe. In het eerste geval heeft de actie van Tygo geen zin. Het extra geld is dan hetzelfde of je het nu in een of twee enveloppen verdeeld hebt. Dat zou dus betekenen dat Tygo uit gaat van een vast bedrag per enveloppe.

Als dat zo is en het maakt uit welke aflevering het is opgestuurd hoe zou het dan kunnen werken? Bijvoorbeeld 150 euro per enveloppe per aflevering tot aflevering 9?

In dat geval:
Envelop Sofie: aflevering 3: 6*150 = 900
Envelop Freek: aflevering 3: geen rente
Envelop Aaf: aflevering 4: geen rente
Envelop Jennifer aflevering 5: 4*150= 600
Enveloppen Tygo aflevering 5: 2*4*150= 1200
Envelop Susan: aflevering 6: is verdwenen (zou 450 euro moeten opbrengen).

Ik kom dan op 2700 en nog 50 voor de moeite?

Erg jammer dat ze weer niet uitleggen hoe een opdracht precies werkt. de makers hebben echt lopen slapen dit jaar.

Offline MollootR

  • Forumlid
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #67 Gepost op: 14-03-2014, 19:40:19 »
Het zou wel een goede molactie zijn als Susan iets met haar envelop heeft gedaan.  ;D
1750 euro dat opeens niet in de pot zit en dat opeens blijkt dat het precies het inhoud van Susan's envelop is aan Freek. Ook vond ik het vreemd dat Susan en Freek opeens een andere route nam.. misschien om zoveel mogelijk enveloppen juist niet te spotten?
Susan is de mol!

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #68 Gepost op: 14-03-2014, 23:58:10 »
Er is in aflevering 2 gezegd dat het geld dat opgestuurd is naar aflevering 9 veilig zou zijn en sowieso in de pot blijft (dit blijkt niet zo te zijn, want ze moeten  de enveloppen nog zien te vinden) en dat als de naam van een kandidaat die nog in het spel zit er op staat dat dit extra geld oplevert. Je hoort dan vervolgens Aaf zeggen dat dit als het ware ´rente´ is. Dit stond echter niet zo in de brief. Wel stond er dat hoe eerder je het geld opstuurde hoe meer extra geld dit zou opleveren.

Het is mij dus niet duidelijk of het percentueel is (afhankelijk van het bedrag in de enveloppe) of een vast bedrag per enveloppe. In het eerste geval heeft de actie van Tygo geen zin. Het extra geld is dan hetzelfde of je het nu in een of twee enveloppen verdeeld hebt. Dat zou dus betekenen dat Tygo uit gaat van een vast bedrag per enveloppe.

Als dat zo is en het maakt uit welke aflevering het is opgestuurd hoe zou het dan kunnen werken? Bijvoorbeeld 150 euro per enveloppe per aflevering tot aflevering 9?

In dat geval:
Envelop Sofie: aflevering 3: 6*150 = 900
Envelop Freek: aflevering 3: geen rente
Envelop Aaf: aflevering 4: geen rente
Envelop Jennifer aflevering 5: 4*150= 600
Enveloppen Tygo aflevering 5: 2*4*150= 1200
Envelop Susan: aflevering 6: is verdwenen (zou 450 euro moeten opbrengen).

Ik kom dan op 2700 en nog 50 voor de moeite?

Erg jammer dat ze weer niet uitleggen hoe een opdracht precies werkt. de makers hebben echt lopen slapen dit jaar.
Interessant overzicht. ::ok::

Ik dacht even dat ik iets had, maar ik maakte een tel fout. Ik denk dat we op 11 uit moeten komen en dat er €250 wordt gerekend per ding dat we dan tellen.

Als Sofie na Freek had er 11 uitgekomen als je steeds het aantal overgebleven enveloppen telt. :-\\
Als Tygo en Jennifer een aflevering later hadden gepost en je rekent alleen de afleveringen tussen posten en bezorgen, maar de aflevering zelf niet had dat ook geklopt. :-\\
Het aantal medekandidaten die nog in het spel zitten * €125 komt volgens mij wel uit, maar €125 vind ik niet logisch. :-\\

:-\\

Offline Locusta

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #69 Gepost op: 15-03-2014, 03:33:37 »
Iedereen zegt dat Suus (of haar enveloppe) verantwoordelijk is voor het kasverschil.
Wat ik echter vreemd vind: Art zegt dat zes vd zeven enveloppen gevonden zijn, en overhandigt het daarin verzekerde geld voor de pot. Rechts onderin wordt het bedrag opgeteld.
Vervolgens geeft hij de bijbehorende 'rente', die wederom rechts onderin verrekend wordt.
Pas als de kandidaten aan tafel hun pot gaan tellen, blijkt er minder in te zitten, en komt de teller onderin lager uit dan voornoemd.
Dat zou toch betekenen dat het geld voor of tijdens het tellen verdonkeremaand is?
En de enveloppe van Suus er niets mee te maken heeft?
Wat heeft het anders voor nut dat totaal van de pot te tonen?

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #70 Gepost op: 15-03-2014, 03:40:10 »
Dat was ook mijn gedachte tijdens de uitzending. Ergens is geld kwijtgeraakt (en hoopte al op beelden van penningmeester/Mol Freek die het ergens uit het raam van een auto gooit of zo), nog vóór aflevering 9. Het geld van de niet gevonden envelop is nooit terug in de pot gekomen. En we wisten al dat er een envelop niet gevonden was, want Art zegt dat. Waarom het dan wel op de teller is gezet is me een raadsel. Het enige wat ik me er nu van bij voorstel is dat men dacht dat het spannender gemaakt moest worden. Ze laten wel het hele 'opgestuurde' bedrag op de teller naar de pot vloeien. Dat klopt dus niet, die teller had op 1750 moeten blijven staan, en dan was er ook geen kasverschil meer geweest.
The British are not impressed.

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #71 Gepost op: 15-03-2014, 08:02:42 »
Wat ik dan nog vreemder vindt is dat Freek, na het tellen van de pot, niet op Susan gaat zitten omdat er precies het bedrag mist wat hij haar gegeven heeft.

En waarom gaat Sofie, die overal om heen draait, de verdenking bij Susan probeert weg te houden de pot tellen terwijl ze al weet dat er 1 envelop mist en dat dit Freek naar Suaan kan duwen???

Of is Sofie de mol en probeert ze nog 1 keer de schuld naar Susan te duwen.
« Laatst bewerkt op: 15-03-2014, 08:09:46 door Syllie10 »

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #72 Gepost op: 15-03-2014, 09:13:08 »
Wat ik dan nog vreemder vindt is dat Freek, na het tellen van de pot, niet op Susan gaat zitten omdat er precies het bedrag mist wat hij haar gegeven heeft.

En waarom gaat Sofie, die overal om heen draait, de verdenking bij Susan probeert weg te houden de pot tellen terwijl ze al weet dat er 1 envelop mist en dat dit Freek naar Suaan kan duwen???

Of is Sofie de mol en probeert ze nog 1 keer de schuld naar Susan te duwen.

Vooral Freeks actie vind ik inderdaad dom, kan me niet voorstellen dat ie zo dom is  ::rofl:: als penningmeester weet je zulke dingen precies. Maar goed, we hebben amper wat van z'n finaletest gezien, misschien zit ie stiekem wel op Susan.

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #73 Gepost op: 15-03-2014, 11:00:25 »
Inderdaad Moedermol. Enige optie zou nog kunnen zijn dat ie Susan WEL verdenkt, en dat ie haar daarom een beetje haar gang laat gaan om te observeren, en om te kijken wat er gebeurt?

Ik snap er gewoon niks meer van op dit moment  ::rofl::

Offline rubes

  • Forumlid
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #74 Gepost op: 15-03-2014, 11:11:51 »
zou het niet kunnen dat Sofie en Tygo er 1 gemist hebben. Dat ze bijvoorbeeld 1 zijn vergeten en dat ze bij de 3 brievenbus al waren geweest. 

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #75 Gepost op: 15-03-2014, 12:08:34 »
Wat ik dan nog vreemder vindt is dat Freek, na het tellen van de pot, niet op Susan gaat zitten omdat er precies het bedrag mist wat hij haar gegeven heeft.

En waarom gaat Sofie, die overal om heen draait, de verdenking bij Susan probeert weg te houden de pot tellen terwijl ze al weet dat er 1 envelop mist en dat dit Freek naar Suaan kan duwen???


Freek kan dan weten dat het de envelop die Susan heeft gestuurd mist, maar daarmee weet hij toch nog niet wie verantwoordelijk is voor het niet ophalen van die envelop? Als je diep in een tunnel zit verdenk je eerder jouw mol, die je niet aan het werk hebt gezien deze opdracht. Waarom zou hij Susan eerder gaan verdenken; Art zegt immers dat de envelop er wel moest zijn. Dus het is niet zo dat hij niet verstuurd is.

En waarom Sofie zo demonstratief de pot gaat tellen? Omgekeerde psychologie denk ik (wel slim van Sofie). Ze weet dat Freek haar verdenkt, en nu doet ze een zogenaamde poging de verdenking van zich af te halen. Ze hoopt daarmee dat Freek het zo zal opvatten.

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #76 Gepost op: 15-03-2014, 12:24:31 »
Freek kan dan weten dat het de envelop die Susan heeft gestuurd mist, maar daarmee weet hij toch nog niet wie verantwoordelijk is voor het niet ophalen van die envelop? Als je diep in een tunnel zit verdenk je eerder jouw mol, die je niet aan het werk hebt gezien deze opdracht. Waarom zou hij Susan eerder gaan verdenken; Art zegt immers dat de envelop er wel moest zijn. Dus het is niet zo dat hij niet verstuurd is.

En waarom Sofie zo demonstratief de pot gaat tellen? Omgekeerde psychologie denk ik (wel slim van Sofie). Ze weet dat Freek haar verdenkt, en nu doet ze een zogenaamde poging de verdenking van zich af te halen. Ze hoopt daarmee dat Freek het zo zal opvatten.
Of Freek heeft zich niet uit het veld laten slaan en is gewoon op de juiste  mol blijven zitten.
Ikzelf heb Sofie namelijk nooit echt gezien als mol, maar als ik nu eens goed ga kijken naar alle afleveringen enz. dan kan ik me wel heel goed indenken dat Sofie wel de mol is en veel hints richting Susan zijn gebruikt om zand in de ogen te gooien en heeft Sofie het gewoon heel goed gedaan  ::rofl::.


Offline Joss

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #77 Gepost op: 15-03-2014, 12:47:16 »
Of Freek heeft zich niet uit het veld laten slaan en is gewoon op de juiste  mol blijven zitten.
Ikzelf heb Sofie namelijk nooit echt gezien als mol, maar als ik nu eens goed ga kijken naar alle afleveringen enz. dan kan ik me wel heel goed indenken dat Sofie wel de mol is en veel hints richting Susan zijn gebruikt om zand in de ogen te gooien en heeft Sofie het gewoon heel goed gedaan  ::rofl::.

 ::ok:: Syllie, ik blijf genieten van je enthousiasme en je enorme bias naar de underdog. Eerst samen Aaf, daarna ben je naar JW gegaan, vorige week Tygo en nu nog een misschien Sofie dan??

Ik zie jou in m'n hoofd steeds dolblij rond dwalen met een helpmje op je hoofd in tunnels die continu instorten en het doet je niks... Heerlijk!  :D
Jij hebt zeker ook geen All Risk op je auto...

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #78 Gepost op: 15-03-2014, 12:54:00 »
::ok:: Syllie, ik blijf genieten van je enthousiasme en je enorme bias naar de underdog. Eerst samen Aaf, daarna ben je naar JW gegaan, vorige week Tygo en nu nog een misschien Sofie dan??

Ik zie jou in m'n hoofd steeds dolblij rond dwalen met een helpmje op je hoofd in tunnels die continu instorten en het doet je niks... Heerlijk!  :D
::bravo:: that's me. Altijd de kant van de underdog kiezen en de helpende hand bieden  ::rofl::
Maar tja, moet gewoon alles bekeken hebben om tot een juiste keuze te komen en Sofie is er bij mij het hele seizoen doorheen geglipt en die heb ik echt totaal niet in de gaten gehouden om een of andere manier. En nu ik dat wel doe gaat er toch dat kriebeltje spelen dat ze wel de mol kan zijn.

Ps: Jos, misschien moet je dan wel blij zijn dat ik de Susan tunnel nog niet ben ingestapt want let op dan dondert die in :P  >:D
« Laatst bewerkt op: 15-03-2014, 13:12:17 door Syllie10 »

Offline Luc

  • Forumlid
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #79 Gepost op: 15-03-2014, 12:57:20 »
Volgens mij heeft Susan gewoon een lege envelop gestuurd. Toen ze de enveloppen gingen halen heeft Susan de lege envelop opgehaald en doen verdwijnen, anders zouden de anderen dadelijk weten dat Susan de mol is.