Auteur Topic: Wie is de Mol? in de media  (gelezen 307493 keer)

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #40 Gepost op: 30-12-2015, 16:45:15 »
1 juni vertrek, 22 juni terug in principe en de foto van Art kan eerder genomen zijn
Zeker omdat Patrick in het complot zit. Patrick weet wel wanneer de reis plaatsvindt en werkt er graag aan mee. Dat
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
kan alleen betekenen dat vanaf dan het media-embargo niet meer gold voor de kandidaten.

Overigens: de meeste spoilers komen dit jaar van WIDM zelf. Met een beetje slimmigheid kun je veel uit de leader, voorproefjes en interviews halen. (Vooral wie er wat langer inzitten...)
« Laatst bewerkt op: 30-12-2015, 18:07:13 door Pac-Mol »
...óf niet!

Offline KeyW

  • Forumlid
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #41 Gepost op: 30-12-2015, 19:08:39 »
nog sterker 1 juni 18 dagen dan is het 19 juni, dan ben je 21 juni echt wel weer terug

Offline xYaelle

  • Forumlid
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #42 Gepost op: 30-12-2015, 23:46:46 »
nog sterker 1 juni 18 dagen dan is het 19 juni, dan ben je 21 juni echt wel weer terug

Normaal gaan ze 3 weken, en (volgens mij) in de special van vanavond heb ik zelfs iemand horen zeggen dat het dit keer zelfs 3,5 week was. Dan zit je dus minstens op 22 juni, en misschien zelfs nog later.

Offline Mol2024

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Niets is wat het lijkt
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #43 Gepost op: 31-12-2015, 00:01:01 »
nog sterker 1 juni 18 dagen dan is het 19 juni, dan ben je 21 juni echt wel weer terug

18/19 dagen draaien. 1/2 reisdagen heen, 1/2 reisdagen terug. Reisdagen er tussen in. Soms is een reisdag een rust dag qua camera draaiwerk, soms niet en zijn er nog losse rustdagen. Dus ga maar uit van 3,5 week als je de finale haalt.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #44 Gepost op: 31-12-2015, 13:01:25 »
Artikel uit De Volkskrant van vandaag:

De grote geheime Mol-operatie: zwijgen, liegen, tweeten



Hieronder de volledige versie:
------------------------------

Wie is de Mol?

Wie is de Mol? begint weer en daarmee ook de verwoede pogingen om voortijdig de Mol te onthullen. Makers, deelnemers en jagers vertellen hoe je dat het best geheim kunt houden.

Het is september 2014 als social media-analist Jaap van Zessen (32) een boos telefoontje krijgt. Een redacteur van het tv-programma Expeditie Robinson. Of Van Zessen zijn blog met voorspellingen van de afvallers, gebaseerd op hun eigen tweets, ogenblikkelijk van het internet wil halen.

De genoemde kandidaten van Expeditie Robinson riskeren de contractueel vastgestelde boete van 100 duizend euro, stelt de redacteur. Want, onbewust of niet: zij zijn zelf verantwoordelijk voor het 'lekken' van informatie via social media.

Van Zessen haalt zijn schouders op. Niet mijn probleem, denkt hij. En vermoedelijk ook niet dat van de kandidaten. Die zijn vast niet goed geïnstrueerd over hun digitale 'gedrag' tijdens de opnamen.

Het codekraken begon een half jaar eerder bij Wie is de Mol?, het nóg succesvollere reality-spelprogramma, dat zaterdag 2 januari aan zijn zestiende seizoen begint.

Van Zessen wist de geheime opnameperiode van Wie is de Mol? te achterhalen (mei en juni) en analyseerde met een 'monitoring tool' de Twitter-, Facebook- en Instagram-pagina's van deelnemers: wie was alweer snel aan het werk, welke kandidaten bleven juist heel lang stil, hoe verliep het volggedrag op Twitter en wie gingen na de opnamen bijvoorbeeld veel met elkaar om?

Daarmee voorspelde hij twee seizoenen geleden welke kandidaten voortijdig, zo niet als eerste, uit het spel vlogen. Vorig jaar noemde hij twee deelnemers die zéker ver zouden komen (Rik van de Westelaken en Marlijn Weerdenburg) en tipte hij Margriet van der Linden als de Mol. Het klopte.

Het kwam hem ook op veel kritiek te staan. Zogeheten molloten, fanatieke fans van het programma, en diverse BN'ers verweten Van Zessen het spel te verzieken. 'Lees het dan niet, ik waarschuw van tevoren voor spoilers', is het verweer van de social media-expert. 'Maar kennelijk kunnen mensen het toch moeilijk weerstaan.'

Op de redactie van Wie is de Mol? zijn de reacties minder uitgesproken. 'Die analyses houden ons juist scherp', zegt Dayna Gosselaar, woordvoerder van het programma. 'Het geeft ook een beetje de buzz weer van Wie is de Mol? Iedereen wil er onderdeel van uitmaken. Maar nu moeten we de kandidaten dus bewuster maken van de valkuilen bij social media.'

Dat gold ook voor tv-presentator Tim Hofman, een van de deelnemers van het nieuwe seizoen. Hij is een zeer fanatiek gebruiker van Twitter: de teller staat in zes jaar tijd op bijna 42 duizend verstuurde tweets. 'Ik vond het ook weer niet zo ingewikkeld', zegt Hofman. 'Ja, je moest rekening houden met het tijdsverschil, omdat we op de Dominicaanse Republiek zaten. Maar ik ben gewoon doorgegaan met tweeten: af en toe een gedicht of een grapje. Ik hoefde er niet een heel team voor in te schakelen.'

Modejournaliste Cécile Narinx, eveneens deelnemer van het seizoen 2016, kreeg het advies om niet te veel af te wijken van de gebruikelijke patronen. 'Ik heb op Twitter af en toe wat oude foto's gepost van een boswandeling. Of een aankondiging gedaan van ons blad Harper's Bazaar, dat in de winkel lag.'
« Laatst bewerkt op: 31-12-2015, 13:04:36 door Heinz »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #45 Gepost op: 31-12-2015, 13:01:34 »
Nepberichten versturen op social media. Voor deelnemers is dit de afgelopen twee jaar onderdeel geworden van de geheime Wie is de Mol?-operatie. Maar ook buiten de opnameperiode hebben de deelnemers zich aan protocollen te houden. Meer dan een jaar lang moeten ze zwijgen, aangezien de casting in februari plaatsvindt, terwijl het jaar erop, in maart, pas de laatste aflevering wordt uitgezonden.

Een kandidaat mag slechts één persoon informeren. Samen tekenen ze een contract, waarin is opgenomen dat op het verklappen van spelinformatie een boete staat van 250 duizend euro.

Of in het contract ook een clausule staat over het (onbedoeld) weggeven van informatie op social media, is niet bekend. 'Daarover doen we geen uitspraken', zegt woordvoerder Gosselaar. 'Maar als een kandidaat per ongeluk iets naar buiten brengt, dan proberen we het direct van het internet af te krijgen. Het is niet de bedoeling om meteen met een contract te gaan zwaaien.'

3FM-dj Annemieke Schollaardt, ook deelnemer in het komende seizoen, zegt zich niet meer te herinneren hoe het contract eruitziet. 'Echt geen idee waar die hoge boete precies voor staat. Erg hè? Maar ach, het belangrijkste is dat niemand zich verlult. Dat zie ik ook niet snel gebeuren. Hoewel het toch ook lastig blijft in gesprekken met vrienden of in interviews. Je bent constant op je hoede.'

Het echte spel der leugens begint volgens Schollaardt vlak vóór de opnamen. 'Je moet toch zorgen dat je op een geloofwaardige manier drieënhalve week van de radar verdwijnt. Ik had bedacht dat het slim zou zijn om bij 3FM te zeggen dat ik vakantie neem, en dat ik daarna ziek terugkeer.'

'Veel van mijn collega's waren achterdochtig, zeker ook omdat ik Pinkpop miste. Tegen vrienden had ik weer een ander verhaal: dat ik met mijn moeder op vakantie was. En tegen de mensen die mijn moeder kennen, zei ik dat ik een pilot aan het draaien was in het buitenland.'

Voor de deelnemers die vroeg uit het spel vliegen en dus sneller thuis zijn, wacht misschien wel de zwaarste taak. Schollaard: 'Mensen moeten dan soms letterlijk twee weken binnenblijven of in elk geval niet veel in het openbaar optreden. Dat is natuurlijk vrij heftig.'

En dan ook nog erop toezien dat je gedrag op social media niet verdacht maakt.

Een telefoontje van Van Zessen. Hij heeft 'interessante dingen' gevonden. 'Het heeft me wat langer gekost, want de kandidaten hadden zich goed voorbereid', zegt hij. 'Maar met behoorlijke zekerheid kan ik van vier deelnemers zeggen dat zij er voor de finale uitgaan.' Goed nieuws voor de molloten: de Volkskrant doet niet mee aan spoilers.

Wie is de Mol?, vanaf 2/1 om 20.30 uur op NPO1.

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #46 Gepost op: 31-12-2015, 14:47:02 »
In de Nationale 2015-quiz (die gewonnen is door oud-mol Margriet) kwam een heel leuk WIDM-fragment voor. Margriet wist de meest obscure antwoorden te noemen tot verbazing van presentator Tim Hofman. Ze had natuurlijk de goede antwoorden van tevoren uit haar hoofd mogen leren ;). Margriet voorspelde trouwens dat Tim de mol is (maar in hoeverre dat helemaal serieus is?).

Offline Koemba

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:
« Reactie #47 Gepost op: 31-12-2015, 14:53:34 »
Tim kreeg wel een rood hoofd toen ze dat zei ::rofl::

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #48 Gepost op: 1-01-2016, 10:35:08 »
Ik moet zeggen dat ik het hele gebeuren rond Twitter wel een beetje belachelijk vind worden. Op die manier wíl je toch niet eens de mol vinden?
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #49 Gepost op: 1-01-2016, 12:16:53 »
Spannend..............................1e minuut

http://wieisdemol.avrotros.nl/player/video/1-minuut-aflevering-1/

Offline lightman

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #50 Gepost op: 2-01-2016, 12:38:31 »
VARA-gids #1 2016



Interview met psycholoog Kas Stuyf. deel 1 - deel 2

Bedankt voor deze upload.  ::ok::
Facial expression, body language, context, interpretation!

Offline putyourHANSup!

  • Winnaar Expeditie Robinson 2019 Pool
  • Forumlid
  • Gaudeamus!
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #51 Gepost op: 2-01-2016, 13:34:48 »
http://www.ad.nl/ad/nl/1039/Utrecht/article/detail/4217653/2016/01/02/Wie-is-de-mol-is-dit-jaar-lekker-Utrechts.dhtml

In dit artikeltje staat dat Sofie van den Enk de vertrouwenspersoon is van 1 van de kandidaten dit seizoen... maar van wie?

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #52 Gepost op: 2-01-2016, 14:10:28 »
In het blad TV Gids las ik dat in het radioprogramma Annemieke Hier geen muzikale aanwijzingen zullen worden gegeven. Wel krijgen we naast een gesprek met de afvaller een exclusief audiofragment te horen. (Verder stond er niet veel boeiends in.)

---
Algemeen Dagblad: Zwarte vrijstelling! De Moltalk barst weer los.
« Laatst bewerkt op: 2-01-2016, 14:49:59 door Heinz »

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #53 Gepost op: 2-01-2016, 15:35:02 »
In dit artikeltje staat dat Sofie van den Enk de vertrouwenspersoon is van 1 van de kandidaten dit seizoen... maar van wie?
Ik denk van Klaas aangezien zowel Sofie als Klaas momenteel dezelfde werkgever hebben: KRO-NCRV.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #54 Gepost op: 2-01-2016, 16:36:03 »
Dadelijk in Annemieke hier! De preview voor aflevering 1 (en kans op een Molpakket).
...óf niet!

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #55 Gepost op: 2-01-2016, 16:58:04 »
Dadelijk in Annemieke hier! De preview voor aflevering 1 (en kans op een Molpakket).

Nu in Annemieke Hier: slechte muziek.

Edit: Molfragmentje is geweest. We hoorden Rop "rode nagellak" zeggen in het Spaans. De vraag was wat ie zei. Volgens Annemieke kunnen we verder naast het gesprek met de afvaller ook een soort hint verwachten. (Maar dus niet een muzikale, maar wel eentje in een audiofragment.)
« Laatst bewerkt op: 2-01-2016, 17:32:37 door Heinz »

Offline Hellevuur

  • Forumlid
  • Trust nobody!
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #56 Gepost op: 2-01-2016, 19:08:40 »
Nu in Annemieke Hier: slechte muziek.

Edit: Molfragmentje is geweest. We hoorden Rop "rode nagellak" zeggen in het Spaans. De vraag was wat ie zei. Volgens Annemieke kunnen we verder naast het gesprek met de afvaller ook een soort hint verwachten. (Maar dus niet een muzikale, maar wel eentje in een audiofragment.)

was dit dan ook meteen de hint naar de afvaller van vanavond?

Offline vveerraak

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #57 Gepost op: 2-01-2016, 19:16:40 »
was dit dan ook meteen de hint naar de afvaller van vanavond?
Ik hoop het niet (of toch wel  >:D ?); dan zit het halve forum ernaast met zijn schot-voor-de-boeg.
Tell me what your telescope says

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #58 Gepost op: 2-01-2016, 19:44:53 »
Misschien draagt de mol vanavond ook wel rode nagellak....

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #59 Gepost op: 2-01-2016, 19:45:59 »
was dit dan ook meteen de hint naar de afvaller van vanavond?
Ben benieuwd of ze inderdaad zo iets gaan doen. Dus... rode nagels. Rood = afvaller. Tien vingers waarvan je de nagels kan lakken. Dat worden duidelijk 10 afvallers vanavond! ::vergroot::