Auteur Topic: Aflevering 5 - opdracht 2 - symbolen uit de taino tijd  (gelezen 33768 keer)

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 5 - opdracht 2 - symbolen uit de taino tijd
« Reactie #60 Gepost op: 1-02-2016, 12:44:18 »
En wat is jouw conclusie hierin? Klaas of Cecile verdacht?

Ja dat vraag ik me nu juist af wat ik hieruit moet concluderen.  ;D

Misschien dat ze zich beiden realiseerden, na de high five, dat ze wel heel fanatiek kandidaats bezig waren en dat het niet handig is, omdat anderen je dan afstrepen als Mol. Maar ja als Mol zijnde wil je dat juist weer wel. Ik vond het gewoon opvallend.

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: Aflevering 5 - opdracht 2 - symbolen uit de taino tijd
« Reactie #61 Gepost op: 1-02-2016, 13:00:12 »
Cecile vond het eerder zorgelijk dat ze te kandidaats overkomen, terwijl Klaas het "mooi" vond. Dus Klaas verspreekt zich hier in mijn ogen.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - opdracht 2 - symbolen uit de taino tijd
« Reactie #62 Gepost op: 1-02-2016, 20:11:47 »
Klaas kijkt met Cécile naar boeien.

"Je zou toch naar links kijken Klaas?"

Vervolgens mist er een stukje (montage), Klaas roept "Ja, ja, ja, ja", er mist weer een stukje en we zien de boot naar rechts sturen. Het bordje ligt ook rechts van de boot, waar eerst Cécile zat. Is het wel Klaas zijn ontdekking of zet de montage ons hier weer op het verkeerde been? Het is het aapje.

Cécile:  "Dat is niet de goede."
Klaas: "Nee hè?"

Ze pakken er vijf. Twee daarvan hebben geen waarde. De twee onderste rijen zijn van belang. Die laten locatie en code zien. Klaas en Cécile hebben een van de locatie (niet genoeg), twee van de cijfers (niet genoeg). Die komen van T&T.

Hoe gevaarlijk is het om te denken dat wanneer je (als Mol) vijf bordjes pakt (waarvan twee irrelevant en drie zonder iets compleet te maken, dat er in de andere twee wel iets misgaat? Niet alle relevante bordjes komen mee bijvoorbeeld. Of in het streven om niet met lege handen te komen komt er een verkeerd bordje mee?

Taeke stelt voor om bij elkaar te komen en stelt een locatie voor. Vervolgens lossen Annemieke, Cécile en Rop grotendeels de puzzel op. Vervolgens lummelen ze nog om en komt Marjolein op het idee om naar de locatie te vragen aan een schipper. De o zo actieve Klaas bemoeit zich hier niet of amper mee.

De verkeerde code is dan geen optie meer. Er wordt hem twee keer 113 nageroepen. Over het openen en sluiten van de kist is al een en ander gezegd. Het gaat mij ook te snel voor een goede controle.

Ben niet erg blij met de opdracht. My best guess is dat Klaas het op zich niet slecht speelde, maar dat de anderen voor de verandering het ook goed deden. Sluit ik Klaas uit op basis van deze opdracht, dan moet dat voor Tim en Taeke ook gelden. En voor Cécile ook, want waarom zou de Mol daar een beetje passief naast gaan zitten en zelfs de portofoon niet gebruiken om te mollen. En de totaal passieve boot met Marjolein, Annemieke en Rop ook. De Mol kan toch wel iets doen?

Kortom, prima opdracht om alles in je eigen straatje te redeneren, maar je kunt er niemand mee uitsluiten. Het zal duidelijk zijn dat ik in het Klaasstraatje zit nog steeds. Deze opdracht hoeft dat niet te veranderen.

Offline snugger

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - opdracht 2 - symbolen uit de taino tijd
« Reactie #63 Gepost op: 1-02-2016, 22:22:45 »
Wat in ieder geval niemand bij deze opdracht heeft gedaan, is verkeerde tekens uit het water halen, want daarvoor moesten ze dokken.
Of is er toch iemand geweest die dat probeerde?
Klaas een beetje bang voor Cecile?  ::rofl::

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: Aflevering 5 - opdracht 2 - symbolen uit de taino tijd
« Reactie #64 Gepost op: 1-02-2016, 22:28:09 »
Volgens mij zit Cecile vol op Klaas, vormde daarom een team met hem, en Klaas kon geen kant op. Enige dat ie kon doe in heel kandidaats overkomen en de helft van het geld laten liggen in de kist.

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 5 - opdracht 2 - symbolen uit de taino tijd
« Reactie #65 Gepost op: 1-02-2016, 22:33:39 »
Klaas kijkt met Cécile naar boeien.

"Je zou toch naar links kijken Klaas?"

Vervolgens mist er een stukje (montage), Klaas roept "Ja, ja, ja, ja", er mist weer een stukje en we zien de boot naar rechts sturen. Het bordje ligt ook rechts van de boot, waar eerst Cécile zat. Is het wel Klaas zijn ontdekking of zet de montage ons hier weer op het verkeerde been? Het is het aapje.

Cécile:  "Dat is niet de goede."
Klaas: "Nee hè?"

Ik heb het vanmiddag teruggekeken, maar hij zegt als eerste: "Die is niet goed volgens mij'. Cécile beaamt dat dan door te zeggen: 'Die is niet goed'.
« Laatst bewerkt op: 1-02-2016, 22:46:32 door Moni »

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - opdracht 2 - symbolen uit de taino tijd
« Reactie #66 Gepost op: 3-02-2016, 01:20:52 »
Leuk hé deze opdracht en hoe hij is uitgevoerd.
We weten er allemaal kennelijk geen raad mee. Alles is mogelijk maar ook weer niet. Geweldig!
Één van de beste opdrachten dus!
Ben benieuwd naar aflevering 10 en wat er hierover wordt gezegd.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - opdracht 2 - symbolen uit de taino tijd
« Reactie #67 Gepost op: 3-02-2016, 04:42:16 »
Haha. Klopt.

Er is geen mingeld gepakt door de mol, de goede bordjes kwamen binnen, de puzzel werd goed gelegd, de locatie was ok, de cijfercode was ok, de kist ging open en dat alles binnen de tijd.

Er is of niet gemold of bij de kist. En dat blijft gissen.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 5 - opdracht 2 - symbolen uit de taino tijd
« Reactie #68 Gepost op: 3-02-2016, 09:24:58 »
Ben benieuwd naar aflevering 10 en wat er hierover wordt gezegd.

Misschien wel helemaal niets. Opdrachten waarin niet gemold is komen dan gewoon niet aan bod.

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 5 - opdracht 2 - symbolen uit de taino tijd
« Reactie #69 Gepost op: 3-02-2016, 13:30:16 »
Het viel mij eigenlijk vooral op dat er zo weinig boeien voorbijkwamen. En hoeveel verkeerde hebben we nu eigenlijk voorbij zien komen? Ook niet heel veel he. En dan volgens mij zo afwijkend dat je die met goed fatsoen niet mee zou kunnen nemen. Volgens mij was dit een opdracht die moest lukken om de pot nog een beetje te vullen. Het enige dat de mol zou kunnen doen is niet al het geld uit de kist halen. Maar goed, die discussie loopt.

m0ll0m

Offline VYB

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 5 - opdracht 2 - symbolen uit de taino tijd
« Reactie #70 Gepost op: 4-02-2016, 14:07:54 »
Ik heb de opdracht nog eens teruggekeken, en Art zegt in zijn uitleg dat voor elk EXTRA teken (bovenop de 9) er 200 euro uit de pot gaat. Tim suggereert daarna in een biecht dat voor elk FOUT teken er geld uit de pot gaat, maar klopt dit dan?

Stel dat het om extra tekens gaat, dan kunnen Klaas en Cécile alsnog verdacht worden omdat als de andere boten net zo hun best hadden gedaan, er dus weer geld uit de pot was gegaan.

Offline squirleon

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - opdracht 2 - symbolen uit de taino tijd
« Reactie #71 Gepost op: 4-02-2016, 15:11:49 »
Ik heb de opdracht nog eens teruggekeken, en Art zegt in zijn uitleg dat voor elk EXTRA teken (bovenop de 9) er 200 euro uit de pot gaat. Tim suggereert daarna in een biecht dat voor elk FOUT teken er geld uit de pot gaat, maar klopt dit dan?

Stel dat het om extra tekens gaat, dan kunnen Klaas en Cécile alsnog verdacht worden omdat als de andere boten net zo hun best hadden gedaan, er dus weer geld uit de pot was gegaan.

Er waren 9 goede symbolen en als ze meer dan 9 symbolen meenamen zou dat geld uit de pot kosten, er kon dus alleen geld uit de pot als er verkeerde symbolen meegenomen zouden worden, dus aangezien dat niet is gebeurd is veel goede symbolen meenemen in mijn ogen niet verdacht. Veel goede symbolen meenemen zou natuurlijk wel verdacht zijn als je al een paar foute mee hebt genomen, dan ben je namelijk zeker van geld uit de pot. Dus als je geen foute symbolen meeneemt gaat er geen geld uit de pot.

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 5 - opdracht 2 - symbolen uit de taino tijd
« Reactie #72 Gepost op: 4-02-2016, 15:25:56 »
Symbool 1: bladzijde 2, plaatje 9
Symbool 2: bladzijde 3, plaatje 9
Symbool 3: bladzijde 4, plaatje 3
Symbool 4: bladzijde 5, plaatje 12
Symbool 5: bladzijde 6, plaatje 5
Symbool 6: bladzijde 7, plaatje 11
Symbool 7: bladzijde 8, plaatje 5
Symbool 8: bladzijde 10, plaatje linksonder
Symbool 9: bladzijde 9, plaatje 1

Volgens mij is symbool 5 het 2e symbool op de pagina 6. Op pagina 10 staan maar 4 figuren, maar linksonder zou - op basis van eerdere nummering - 3 zijn. Daarmee krijg je 9 9 3 12 2 11 5 3 1 als reeks. Je kan daar 'cecilia b k' van maken.... :-)

Overigens zijn de symbolen onderin relevant voor de kist-code. Die is 1 1 3. Het omdraaien van 8 en 9 t.o.v. de pagina's zou ook gewoon een productiefoutje geweest kunnen zijn...

m0ll0m

Offline SuperFurry

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 5 - opdracht 2 - symbolen uit de taino tijd
« Reactie #73 Gepost op: 4-02-2016, 22:24:13 »
Wat me opviel na de aflevering nogmaals bekeken te hebben: het meest cruciale bordje is het bordje met 'boca del tiberon' op de achterkant. Voor zover ik het kan zien is dat maar één bordje, en wel die met de 'aap met de baard'. De mol hoeft er eigenlijk alleen maar voor te zorgen dat dat bordje niet gevonden wordt, want zonder locatie heb je niets aan de code. En zien wij Klaas niet een bordje uit het water vissen met een aap erop met de baardharen naar de zijkant? Als Cécile niet zo oplettend was geweest had hij die ongetwijfeld meegenomen. Nu werd het mol Klaas door de scherpe kandidaat Cécile onmogelijk gemaakt. Wellicht heeft hij als tweede molmogelijkheid geld in de kist laten liggen (dat zullen we zien in aflevering tien), maar ik vermoed dat het in eerste instantie de bedoeling was om te mollen met het bordje 'aap met baard'.  ::vergroot::
Ma how zeg!

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 5 - opdracht 2 - symbolen uit de taino tijd
« Reactie #74 Gepost op: 4-02-2016, 22:29:20 »
Wat me opviel na de aflevering nogmaals bekeken te hebben: het meest cruciale bordje is het bordje met 'boca del tiberon' op de achterkant. Voor zover ik het kan zien is dat maar één bordje, en wel die met de 'aap met de baard'. De mol hoeft er eigenlijk alleen maar voor te zorgen dat dat bordje niet gevonden wordt, want zonder locatie heb je niets aan de code. En zien wij Klaas niet een bordje uit het water vissen met een aap erop met de baardharen naar de zijkant? Als Cécile niet zo oplettend was geweest had hij die ongetwijfeld meegenomen. Nu werd het mol Klaas door de scherpe kandidaat Cécile onmogelijk gemaakt. Wellicht heeft hij als tweede molmogelijkheid geld in de kist laten liggen (dat zullen we zien in aflevering tien), maar ik vermoed dat het in eerste instantie de bedoeling was om te mollen met het bordje 'aap met baard'.  ::vergroot::

Zie mijn post van afgelopen maandag:

Ik heb het vanmiddag teruggekeken, maar hij zegt als eerste: "Die is niet goed volgens mij'. Cécile beaamt dat dan door te zeggen: 'Die is niet goed'.

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: Aflevering 5 - opdracht 2 - symbolen uit de taino tijd
« Reactie #75 Gepost op: 4-02-2016, 22:47:50 »
Wat ik er van maak is dat Klaas zich als Mol positioneert samen met de meest passieve kandidaat op de snelste boot. Zo kan hij als eerste bij de kist komen en daarin dan een deel van de buit laten liggen. Ondertussen "de held" uithangen door veel goede bordjes te pakken.

Offline Cookie

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - opdracht 2 - symbolen uit de taino tijd
« Reactie #76 Gepost op: 4-02-2016, 23:04:52 »
Klaas roept het al nog voordat Cecile deze "verkeerde" aap heeft kunnen zien. Hij had die makkelijk mee kunnen nemen..

Zal het dan toch geld uit de kist zijn?

Offline Leek

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - opdracht 2 - symbolen uit de taino tijd
« Reactie #77 Gepost op: 5-02-2016, 03:37:20 »
Het blijft best opmerkelijk dat er geen enkele foute "steen" is meegenomen. Het lijkt wel dat opdracht 2 niet fout kon gaan, terwijl opdracht 3 niet goed kon gaan.


Offline Cookie

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - opdracht 2 - symbolen uit de taino tijd
« Reactie #78 Gepost op: 5-02-2016, 10:52:37 »
De aap van Klaas had fout kunnen gaan..

Ook waren Marjolein en Rop die een acht in het water lieten liggen, zonder andere kant te bekijken.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 5 - opdracht 2 - symbolen uit de taino tijd
« Reactie #79 Gepost op: 5-02-2016, 10:58:08 »
Het blijft best opmerkelijk dat er geen enkele foute "steen" is meegenomen. Het lijkt wel dat opdracht 2 niet fout kon gaan, terwijl opdracht 3 niet goed kon gaan.


De verschillen tussen foute en goede plaatjes leken me inderdaad groot. In plaats van een aap met baardharen opzij, had een aap met een haartje minder op de kin veel moeilijker geweest.