Auteur Topic: Briljante Breinen  (gelezen 146 keer)

Offline Arco Mol Fan

• Forumlid
  • Geslacht: Man
Briljante Breinen
« Gepost op: 8-09-2025, 08:53:37 »

Zeven afleveringen lang wonen de briljante breinen samen onder één schooldak. Hier slapen ze, eten ze, studeren ze en strijden ze tegen elkaar om het briljantste brein van 2025 te worden. Directrice Linda de Mol houdt de briljante breinen goed in de gaten en toetst hen elke aflevering op vaardigheden zoals rekenen, taal en algemene kennis, maar vooral wie het grootste olifantengeheugen heeft.

Iemand ook al naar Briljante Breinen gekeken? Ik heb de eerste twee afleveringen gekeken, het concept is erg leuk maar soms is er wat veel geklets tussendoor. Maar ik vind het leuk om te volgen, Linda doet het ook prima. Het is een leuke mix van een quiz en een realityprogramma.
ff off-topic: tijd om je sig aan te passen Arco...

Offline Brtdm

• Global Moderator
Re: Briljante Breinen
« Reactie #1 Gepost op: 8-09-2025, 11:49:56 »
Het voelde een beetje als de verraders, maar dan zonder verraders.
Uiteindelijk gewoon een strategisch-bondjes spel, maar dan met mensen die goed kunnen studeren. Wat mij betreft onnodig dat ze met zijn allen op dezelfde kamer slapen en gesnurk opeens een rol krijgt.

De afvalronde vond ik dan wel weer leuk gevonden, waardoor er soms hele absurde antwoorden gegeven lijken te worden op de vragen.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Arco Mol Fan

• Forumlid
« Reactie #2 Gepost op: 8-09-2025, 13:03:40 »
Wat mij betreft onnodig dat ze met zijn allen op dezelfde kamer slapen en gesnurk opeens een rol krijgt.

De afvalronde vond ik dan wel weer leuk gevonden, waardoor er soms hele absurde antwoorden gegeven lijken te worden op de vragen.

Helemaal mee eens, de slaapzaal voegt alleen maar ergernis toe. De finale is heel leuk ja, daar komen grappige antwoorden uit. ;D
ff off-topic: tijd om je sig aan te passen Arco...

Offline joligmolletje

• Winnaar WIDM Streaming Pool 2024
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #3 Gepost op: 8-09-2025, 19:35:57 »
Ik vind het programma een gemiste kans. Aan alles merk je dat het programma niet gemaakt is door mensen met hoogbegaafdheid. Hoogbegaafdheid is veel meer dan snel veel feitjes uit je hoofd te leren en deze reproduceren. Er wordt totaal niet gevraagd om feiten met elkaar te verbinden of vanuit logica te redeneren. Sterker nog een gemiddelde hoogbegaafde vindt het verschrikkelijk om Wikipedia te moeten gebruiken als bron, waar zijn de boeken terwijl ze nota bene in een bibliotheek zitten? Ook die uniformen slaan nergens op, als je toestaat dat iemand zich steeds anders aankleedt (met een sjaal, bodywarmer of petje). De vragen zijn ook heel gemakkelijk, veel is algemene kennis. Dat eindspel is eigenlijk ook heel gemakkelijk, je hoeft de vragen die aan jou gesteld worden niet eens te beluisteren, dus het is helemaal geen cognitieve inspanning. Je moet alleen wachten met antwoord geven, wat niet zo heel moeilijk is. Wat mij betreft worden de deelnemers onderschat en slechts op zeer beperkte vaardigheden getest, erg jammer. Ik vind het echt een gemiste kans, er had zoveel meer in dit format gezeten (vooral doordat de kandidaten wel nogal divers zijn).

Offline Tristan

• Forumlid
  • Niet mokken... of toch wel?
« Reactie #4 Gepost op: Gisteren om 06:25:27 »
Er wordt totaal niet gevraagd om feiten met elkaar te verbinden of vanuit logica te redeneren.
Misschien komt dat nog, bijvoorbeeld dat in de finale-uitzending alle hoofdonderwerpen iets met elkaar te maken hebben? Ook al is dat dan meer het format van het programma 'The Connection'.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline Daisy

• Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #5 Gepost op: Gisteren om 21:01:42 »
Ik ben het eigenlijk wel met joligmolletje eens. Veel potentië maar er wordt weinig mee gedaan. Het strategische spel is leuk - maar de onderwerpen zijn saai.

Daarnaast heb ik het eliminatie spel na 2x ook wel gezien. Als je alle antwoorden weet moet je gewoon goed focussen op de vraag die na je vorige antwoord komt. Dat kunnen ze allemaal wel. Ben benieuwd of er überhaupt iemand een keer de fout in gaat (misschien iemand die zich niet kan focussen ofzo)