Auteur Topic: Aflevering 8 - opdracht 3 - ongezien door Fort Rock  (gelezen 13571 keer)

Offline BigBoots

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 8 - opdracht 3 - ongezien door Fort Rock
« Reactie #20 Gepost op: 26-02-2017, 08:27:48 »
ik zou de opdracht even terug moeten kijken om te zien/horen hoe de vier "af" raakten.

Toen Sanne werd gespot door Thomas, heeft Art dat bevestigd via de porto. Alle deelnemers konden elkaar en Art horen. Daardoor wist Jochem ook zeker dat Thomas rood was (hij twijfelde tussen Sanne en Thomas)

- Jochem ziet rood, twijfelt tussen Sanne en Thomas
- Thomas: "Sanne - Blauw"
- Art: "Sanne af"
- Jochem: "Thomas - Rood"

Ik vind de kleuren bij dit spel wel erg voor de hand liggen. Als je hoort dat Sanne blauw heeft en Thomas rood, zou ik in de positie van Jochem best de gok durven nemen om Diederik meteen te melden met groen. Want wat is rood zonder groen in WIDM?
« Laatst bewerkt op: 26-02-2017, 08:38:12 door WIDM uncovered »
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Aflevering 8 - opdracht 3 - ongezien door Fort Rock
« Reactie #21 Gepost op: 26-02-2017, 09:26:41 »
dit is precies de redenering die ik volg. Diederik roept geel. Jochem roept groen. Van beide zou dit een gok kunnen zijn.

Het risico in dit geval is natuurlijk dat je fout gokt. De consequentie daarvan is dat je uit de opdracht ligt, en "dus" veroordeeld bent tot het maken van de test. Je ligt aldus niet uit WIDM zélf.

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Aflevering 8 - opdracht 3 - ongezien door Fort Rock
« Reactie #22 Gepost op: 26-02-2017, 10:11:19 »
Maar ja, welke kleuren konden ze anders kiezen? Roze? Paars, Bruin?
Bij de meeste spellen waar het om 4 kleuren gaat, gaat het meestal om rood, blauw, geel en groen. Als rood en blauw al geraden zijn, en je draagt zelf bv groen... dan kun je toch wel een gerichte gok wagen op geel voor de ander. De kans dat de vierde kleur ineens oranje is, lijkt me vrij klein.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Jcw

  • Forumlid
Re: Aflevering 8 - opdracht 3 - ongezien door Fort Rock
« Reactie #23 Gepost op: 26-02-2017, 10:15:19 »
zomaar groen roepen is wel een risico, er was een kans dat groen niet gebruikt zou zijn (minder goed te zien). Geel roepen was minder riskant

Offline FrankLapidus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 8 - opdracht 3 - ongezien door Fort Rock
« Reactie #24 Gepost op: 26-02-2017, 10:42:51 »
Ik zou inderdaad gelijk Diederik - Groen of Jochem - Geel roepen.. zo voorspelbaar dat die 4 kleuren gebruikt worden  ::ohno::
Frankje Lapi

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Aflevering 8 - opdracht 3 - ongezien door Fort Rock
« Reactie #25 Gepost op: 26-02-2017, 11:46:18 »
Precies wat ik dacht, Frank. Als rood en blauw geweest zijn en je hebt zelf geel, dan moet de ander bijna wel groen zijn.

Niet goed over nagedacht door productie. Maar ook niet door Jochem en Diederik dus.

Voor de rest vond ik het wel een erg leuke opdracht om te zien.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Aflevering 8 - opdracht 3 - ongezien door Fort Rock
« Reactie #26 Gepost op: 26-02-2017, 12:20:32 »
Maar ik ben van mening dat je als kandidaat in die positie gewoon een van de basiskleuren moet roepen....

Dit dus! Heel vreemd dat dit niet gebeurde.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline widmfan6

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 8 - opdracht 3 - ongezien door Fort Rock
« Reactie #27 Gepost op: 26-02-2017, 12:46:55 »
Was het bij deze opdracht niet gewoon mogelijk om de portofoon ingedrukt te houden zodat niemand je kon aangeven bij Art en vervolgens snel naar die vrijstelling te rennen? Of zou dat niet mogen?
Tunnelvisie? Nee joh, hoe kom je daar nu bij(!)

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 8 - opdracht 3 - ongezien door Fort Rock
« Reactie #28 Gepost op: 26-02-2017, 13:12:33 »
Ze konden elkaar horen via de porto.

Thomas zag Sanne duidelijk met haar kleur (blauw).
Jochem zag een lang persoon met rood. Hij twijfelde tussen Sanne en Thomas
maar wanneer Sanne uit het spel lag was het duidelijk genoeg wie de rode was.

En als laatste zag Jochem de kleur eerder dan Diederik
klaar voor de strijd

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 8 - opdracht 3 - ongezien door Fort Rock
« Reactie #29 Gepost op: 26-02-2017, 13:50:40 »
Was het bij deze opdracht niet gewoon mogelijk om de portofoon ingedrukt te houden zodat niemand je kon aangeven bij Art en vervolgens snel naar die vrijstelling te rennen? Of zou dat niet mogen?

Dat is niet de bedoeling natuurlijk. Maar ja als het niet verboden wordt, waarom niet? Briljante actie :P

Offline lilith

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • all ears
Re: Aflevering 8 - opdracht 3 - ongezien door Fort Rock
« Reactie #30 Gepost op: 26-02-2017, 13:52:13 »
Volgens mij werkte het petje van Jochem heel goed als camouflage ::gordijn::
"waar rook is wordt een fikkie gestookt"

Offline cinner

  • Forumlid
Re: Aflevering 8 - opdracht 3 - ongezien door Fort Rock
« Reactie #31 Gepost op: 27-02-2017, 05:18:00 »
Denk dat de kleuren vooraf niet bekend waren. Want als de mol dat weet, kan hij of zij zich erop kleden (minder contrast) en weet makkelijker wie af te roepen. Vreemd was toch dat Thomas een zwart shit met een rood kruis draagt. Het lijkt bijna een hint van de regie dat Thomas niet de mol is  ::rofl:: Diederik had met wat meer geduld met gemak gewonnen. Zijn lint viel bijna weg in de kleur van zijn shirt en het gras/de bosjes.

Overigens was Jochem de enige die voorbereid was langer in de volle zon te verblijven met een petje op.


Offline Rock23

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 8 - opdracht 3 - ongezien door Fort Rock
« Reactie #32 Gepost op: 1-03-2017, 12:53:19 »
Toch nog wel een soort van eerlijk dat ze de Mol de meest opvallende kleur hebben gegeven. Als kandidaat wordt je niet blij van rood. . ::schaam::

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 8 - opdracht 3 - ongezien door Fort Rock
« Reactie #33 Gepost op: 1-03-2017, 17:48:14 »
Toch nog wel een soort van eerlijk dat ze de Mol de meest opvallende kleur hebben gegeven. Als kandidaat wordt je niet blij van rood. . ::schaam::

riepen wij thuis ook al. Alleen de mol kan de kleur rood krijgen ivm de oneerlijkheidsfactor

Plus dat de mol de vrijstelling helemaal niet wil. Veel beter dat er iemand doorgaat die niet op Thomas zit.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Aflevering 8 - opdracht 3 - ongezien door Fort Rock
« Reactie #34 Gepost op: 2-03-2017, 20:09:34 »
oh, de mol wil best de vrijstelling hebben hoor. Al is het alleen maar "voor de kijkers". Als de mol er alles aan doet om die vrijstelling NIET te verdienen, dan loopt dat immers ook in de gaten.

Offline Christie

  • Forumlid
Re: Aflevering 8 - opdracht 3 - ongezien door Fort Rock
« Reactie #35 Gepost op: 4-03-2017, 01:38:52 »
oh, de mol wil best de vrijstelling hebben hoor. Al is het alleen maar "voor de kijkers". Als de mol er alles aan doet om die vrijstelling NIET te verdienen, dan loopt dat immers ook in de gaten.
Zou ik ook zeggen. Volgens mij wil de mol als hij de vrijstelling niet wil als eerste eruit. Hoeft hij ook niemand eruit te werken. Wel zo onpartijdig voor een mol. Als ie de vrijstelling wel wil dan is hij altijd de laatste want niemand bereikt de vlag eerder dan de porto het doorgeeft.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 8 - opdracht 3 - ongezien door Fort Rock
« Reactie #36 Gepost op: 4-03-2017, 10:05:31 »
oh, de mol wil best de vrijstelling hebben hoor. Al is het alleen maar "voor de kijkers". Als de mol er alles aan doet om die vrijstelling NIET te verdienen, dan loopt dat immers ook in de gaten.

Nee , als de mol de vrijstelling had willen pakken hadden ze hem geen rood gegeven om te dragen  ;)

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: Aflevering 8 - opdracht 3 - ongezien door Fort Rock
« Reactie #37 Gepost op: 4-03-2017, 10:38:51 »
oh, de mol wil best de vrijstelling hebben hoor. Al is het alleen maar "voor de kijkers". Als de mol er alles aan doet om die vrijstelling NIET te verdienen, dan loopt dat immers ook in de gaten.

Denk ik ook.

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 8 - opdracht 3 - ongezien door Fort Rock
« Reactie #38 Gepost op: 4-03-2017, 11:07:03 »
Nee , als de mol de vrijstelling had willen pakken hadden ze hem geen rood gegeven om te dragen  ;)
Ook als ik niet op Jochem zou zitten zou ik zeggen dat het toch wel erg verdacht was dat die als enige met camouflage shirt en pet en dan ook nog een van de twee onopvallende kleuren het veld in werd gestuurd.

Dat kan allemaal op toeval berusten natuurlijk, maar opmerkelijk is het in ieder geval. 

Dat het spel eerlijk zou zijn, ongeacht of de mol Thomas of Jochem is, zie ik eigenlijk sowieso niet. In deze dorre omgeving zou blauw (bij mij in ieder geval) even zo veel opvallen als rood.


Offline Marisa

  • Forumlid
Re: Aflevering 8 - opdracht 3 - ongezien door Fort Rock
« Reactie #39 Gepost op: 4-03-2017, 12:55:25 »
Voor de bandjes van de vier deelnemers zijn, zoals niemand kan zijn ontgaan (  ;) ) de primaire kleuren rood, blauw en geel in deze opdracht gebruikt, met daarnaast groen als secundaire kleur.

Rood is uiteraard een opvallende kleur (hoewel in deze opdracht alle vier de kleuren niet bepaald pastelkleuren zijn!), maar:

"Geel bevat het meeste licht van alle kleuren. Het is een opvallende kleur die om deze reden vaak gebruikt wordt in reclames. Ook als signaal in het verkeer en de techniek kom je regelmatig de kleur geel tegen. Het schijnt dat gele auto's minder vaak bij verkeersongelukken betrokken zijn. Dit omdat ze meer opvallen." Bron: Mens en samenleving. 

Dat laatste is wel achterhaald inmiddels, want nieuwere onderzoeken laten (onder meer) zien dat zilvergrijze auto's het meest verkeersveilig zijn, maar daar gaat het mij niet om. Wel om dit citaat, juist van deze site, in combinatie met de kleur geel.


De site van Mens en samenleving is in dagboek 2 van de Mol letterlijk geciteerd bij de opsomming van mogelijke manipulatietechnieken.
In het laatste dagboek van de Mol staat dat hij liever wil opvallen.
Misschien heeft de Mol zelf voor de kleur geel gekozen, omdat hij op deze manier niet uitstraalt 'Stop (gevaar)', zoals bij de kleur rood onder meer bij verkeerslichten het geval is, maar:
"Ik val op/ik wil opvallen".

Mooi vind ik ook de mogelijke symboliek: drie primaire kleuren, kleuren van het eerste plan dus: de drie finalisten. En één secundaire kleur, kleur van het tweede plan, de afvaller?