Auteur Topic: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM  (gelezen 90235 keer)

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
[Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Gepost op: 9-02-2018, 12:35:25 »
Er zijn verschillende manieren om de mol op het spoor te komen. De een kijkt liever naar het gedrag van de kandidaten, de ander mag graag naar verborgen aanwijzingen zoeken. Om de lopende topics overzichtelijk te houden, dacht ik (en anderen vóór en met mij) dat het misschien een goed idee zou zijn om een nieuw draadje te openen - speciaal voor (mogelijke!) hints die je voorbij hebt zien komen. Hints naar de mol, maar ook naar de winnaar, de verliezer en de afvaller.
Vergezocht? Maakt niet uit. Hier mag het! ::tandpastasmiley::

Ik trap af met een verzameling hele snelle sfeershots, vlak voor de Woordzoekersopdracht. Kort achter elkaar zien we twee shots van de woordzoeker, gasmaskers op een busje en een verroest autowrak. Deze verwijzen mogelijk naar de winnaar, de verliezer en de laatste afvaller. In de eerste twee shots kun je 'Jan is I' lezen. Op het gasmasker staat het cijfer 2. In het masker zitten grote ronde glazen en Olcay draagt een zonnebril met soortgelijke ronde glazen. Zij wordt dus tweede. Op het autowrak staat het cijfer 3. De auto heeft opvallende antennes met grote rode zwaailichten (?) erop. Stine droeg in deze aflevering opvallende rode oorbelhangers. Zij wordt dus derde, achter Jan en Olcay, en is de laatste afvaller.

« Laatst bewerkt op: 9-02-2018, 12:37:10 door Blip »
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline DeniseDus

  • Forumlid
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #1 Gepost op: 9-02-2018, 12:59:14 »
Wat een mooi speurwerk, wel vergezocht ja  ;D

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #2 Gepost op: 9-02-2018, 13:23:43 »
Ruben lijkt de eerstvolgende afvaller te worden. Tijdens de test zien we hem voor iemand met een laptop zitten. Naast hem staat een rode stoel. Hij zit in dezelfde houding als een terneergeslagen figuur op een van de schilderijen. Terwijl hij zijn test maakt horen we het nummer 'Lost' van Henry Jackman.

Verder zien we een shot van Stine, Jan en Olcay gezamenlijk voor een groene parasol. Zij zijn dus veilig. We zien Ruben en Loes achter een rode deur langslopen. Beiden exit.



In het circus zien we een close-up van een biljet van 20 euro onder de groene limbostok. Op minuut 20 van de aflevering zien we een close-up van Ruben, precies op het moment dat Art 'penningmeester' zegt. Onze kersverse geldbewaarder gaat dus onder de veilige groene streep eindigen. In aflevering 2 zagen we een rode 26 voorbijkomen en zien we Ruben op minuut 26 voor de spiegel staan. Wellicht toen al de aankondiging van een toekomstige exit.

~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #3 Gepost op: 9-02-2018, 13:26:59 »
Een aanwijzing in aflevering 2 voor een exit in aflevering 6?


Ik wil best ver meedenken met allerhande aanwijzingen, maar dit lijkt me een beetje stug.

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #4 Gepost op: 9-02-2018, 13:40:49 »
Een aanwijzing in aflevering 2 voor een exit in aflevering 6?

Ik wil best ver meedenken met allerhande aanwijzingen, maar dit lijkt me een beetje stug.

De montage vindt pas plaats als alle opnamen zijn afgerond. Op het moment dat de afleveringen in elkaar zijn gezet, was de uitslag van het programma al bekend. Dan is het een koud kunstje om een specifiek shot er op een specifiek tijdstip in te plakken, zodat daarnaar kan worden verwezen met sfeerbeelden waarin bijvoorbeeld cijfers te zien zijn. Je hebt dus gelijk dat het afvallen van Ruben nog niet bekend was op het moment dat hij voor de spiegel stond, maar dat is in de montagekamer niet relevant. Kwestie van knippen en plakken.
« Laatst bewerkt op: 9-02-2018, 13:44:38 door Blip »
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #5 Gepost op: 9-02-2018, 15:18:10 »
Naar mijn smaak ook allemaal vergezocht, maar ik ben blij dat Blip dit topic heeft opgestart. Dit is inderdaad wat ik bedoelde in het woordzoekertopic met een topic dat zulke hints scheidt van de opdrachten waarin ze voorkomen. ::ok::

Offline SpacyColours

  • Winnaar De Mol pool 2018, Winnaar Survivor 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Time's Person of the Year 2006
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #6 Gepost op: 9-02-2018, 15:48:36 »
Even voor mijn duidelijkheid; stel dat ik een hint ontdek die naar Simone zou kunnen wijzen. Dan is het de bedoeling dat ik die hier plaats en niet in het Simone-topic?
Sky might be falling but remember you can fly

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #7 Gepost op: 9-02-2018, 15:53:55 »
Even voor mijn duidelijkheid; stel dat ik een hint ontdek die naar Simone zou kunnen wijzen. Dan is het de bedoeling dat ik die hier plaats en niet in het Simone-topic?

Daar zijn geen regels voor vanuit de moderatie. Persoonlijk vind ik een kandidatentopic geschikter voor hints naar een kandidaat dan een opdrachtentopic.

In een topic als dit kan je volgens mij de discussie plakken over wie langs een tafeltje voorbij loopt in opdracht 4.2, maar ook shots als die van Blip die iets zouden zeggen over meerdere kandidaten vind ik meer hier passen.

Rare scripties op een muur, random cijfers op een machine,... zaken die eigenlijk niet echt iets over een opdracht zeggen en ook niet eenduidig een kandidaat aanwijzen.


Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #8 Gepost op: 9-02-2018, 19:06:45 »
we laten hem even staan, maar volgens ons is het ook redelijk overbodig. Hints slaan op een kandidaat en die passen dan veel beter in een kandidatentopic. Maar goed als test even kijken wat er gaat gebeuren :)
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #9 Gepost op: 9-02-2018, 19:30:58 »
we laten hem even staan, maar volgens ons is het ook redelijk overbodig. Hints slaan op een kandidaat en die passen dan veel beter in een kandidatentopic. Maar goed als test even kijken wat er gaat gebeuren :)

Het is een beetje een probeersel van mijn kant. Ik vraag me zelf ook nu al af of het wel noodzakelijk is. ::rofl::

Meerdere personen hebben echter aangegeven dat ze het vervelend vinden als er steeds mogelijke hints in topics (m.n. opdrachttopics, maar ook kandidatentopics) geplaatst worden. Dat begrijp ik. En ik zit zelf ook niet te wachten op steeds weer dezelfde opmerkingen ('veel te vergezocht', enz) als ik iets dergelijks plaats. Maar misschien heb je gelijk en is het voldoende als het in elk geval niet in de opdrachttopics wordt geplaatst, maar in de kandidatentopics.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #10 Gepost op: 9-02-2018, 20:49:56 »
Het is een beetje een probeersel van mijn kant. Ik vraag me zelf ook nu al af of het wel noodzakelijk is. ::rofl::

Meerdere personen hebben echter aangegeven dat ze het vervelend vinden als er steeds mogelijke hints in topics (m.n. opdrachttopics, maar ook kandidatentopics) geplaatst worden.
voor deze mensen is het hint vrije topic gecreëerd. Maar succes hier ::bravo::
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Blinker

  • Forumlid
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #11 Gepost op: 9-02-2018, 21:11:42 »
Blip ga zo door!
Jou kijk op WIDM vind ik verfrissend en ik denk ook kloppend.

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #12 Gepost op: 9-02-2018, 21:39:10 »
Goed topic dit ::ok:: Klinkt een stuk logischer dan het hintvrije topic, weet nooit zo goed wat ik daar nu moet verwachten. Dit zal andere topics wat minder vol maken met hints ::ok:: (Dan kunnen de mensen die liever 'hintvrij' lezen ook gewoon de rest van de topics benutten.)
...óf niet!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #13 Gepost op: 9-02-2018, 21:39:46 »
Het begrip ''vergezocht'' is rekbaar. Met een moeilijk woord kun je ook zeggen: multi-interpretabel, voor meer dan 1 uitleg vatbaar.


Ik zei ook: voor mij is het zo dat ik best met een aanwijzing mee wil gaan en meedenken. Het voorbeeld van Ruben en 26: het kan best hoor, maar daar hoort wat bij. Als er nou steeds het getal 26 voorbij komt wanneer Ruben voorbij komt, dan zou ik zeggen: daar ga ik in mee. Dan denk ik echter eerder dat Ruben de mol is dan dat hij afvalt in een van de komende afleveringen. In een grijs verleden (seizoen 4), kwam steeds het getal 28 voorbij. Dat bleek op de datum te slaan waarop de mol van destijds (Elise) jarig was.

En dat bedoel ik met rekbaar: vergezocht, maar niet onmogelijk. Daarbij komt: Blip ziet het als een aanwijzing richting afvaller, ik zou het dan eerder als aanwijzing naar de mol opvatten. Zo heeft elke kijker (m/v) een eigen zienswijze. En daarmee verwijs ik meteen ook naar de insteek van Blip in het eerste bericht van dit topic: iedereen heeft het recht om de mol op zijn of haar eigen manier te ''vangen''.


Of in elk geval een poging daartoe te doen. Garantie op succes is helaas nooit te geven.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #14 Gepost op: 10-02-2018, 11:18:32 »
Goed topic, Blip. Dit is een spel waarin je de mol zowel via kijken naar gedrag als via hints van de makers kunt ontmaskeren. Dus je maakt de meeste kans als je beide doet. In het kader van “onwaarschijnlijk maar niet onmogelijk” dan meteen maar deze: als de clown in het circus de groep nu eens duidelijk probeert te maken dat hij 2 mollen ziet? Zie ‘ns wijzen:





– In de titel van afl 1 zijn 2 “E”s  afgezonderd van de rest van de zin. 2 mollen? Draai een E een kwartslag en je krijgt een M.
– Het hele vraagstuk rondom de schaakhint zou dan in een klap zijn opgelost. De witte koning en koningin op het bord bij Jan en Jean-Marc staan namelijk allebei verkeerd. Olcay’s aanwijzing: “het op een na grootste houten bouwwerk ter wereld”. Het op een na grootste houten stuk op het bord is de dame of koningin. In afl. 5 zien we klaver vrouw (queen) terugkomen. Olcay, de modekoningin. Maar er zijn ook veel aanwijzingen naar een koning. Ruben is de langste speler van het spel. We zien veel kerken met een kruis erop van laag bij de grond gefilmd. Dat suggereert lengte, de koning draagt een kruis en is het hoogste stuk van het bord. In afl. 5 staat hij ergens bij een bordje met het woord King. Als ze in afl. 1 het café verlaten op zoek naar hun aanwijzing zegt Ruben: “wooden, wooden”.
– Op 2’57 kun je als je goed luistert horen: “Zou dit de mol zijn?”. Ruben staat dan voor de TV in zijn hotelkamer. Maar Olcay is óók in beeld. Lacht wat, en staat een flesje water te drinken.
– Op 6’37 zegt Ruben: “Daar is de zebra!”. Zijn allereerste woorden in de allereerste opdracht. Hij doet hiermee m.i. de aftrap voor de latere zebrahint. Mogelijk heeft Olcay net hiervoor gevraagd Ruben uit te kijken naar een zebra? En legt hem zo de woorden in de mond? Ze zegt “Ja” zonder te kijken. De kleuren zwart en wit van de schaak- en zebrahint zijn elkaars tegenpolen. Net als Olcay en Ruben in het spel.
– Op 39’29 zien we een draak met 2 koppen.
– Bij het eindshot van afl 1 in de Tblisi kerk prevelt Ruben een schietgebedje, kijkt omhoog en omklemt daarbij zo te zien 2 vingers.
– In afl 3 (opdr 3) zien we een kraan met daarop 06 of OG. Juni = geboortemaand van Ruben, OG = Olcay Gulsen. De “dubbele moord” (opdr 2) krijgt ook een wat andere betekenis: Ron wordt eruit gewerkt door 2 mollen i.p.v. 1.
– In afl 4, “Vooruitzicht”, verschijnt Ruben bij de beeldovergang op 2’30 precies tussen een muurgeschilderde zebra (die lijkt op het mol-logo), en RU uit de afleveringstitel. Het “mol-logo” geeft a.h.w. een vooruitzicht op de mol. Maar Olcay verschijnt achter het hoofd/de ogen van de zebra. Als het rechter deel van de zebra zelf (“voor”) uit zicht is. Ook zij kan dus eventueel worden aangeduid. Het zwart-wit van de zebra kan heel goed verwijzen naar het klavier van een piano. Ruben is pianist. Maar de Olcay Gulsen lijn heeft ook veel zwart-wit: https://www.ststudio.com/nl/olcay-gulsen/all. En ze heeft meegedaan aan Gevaarlijkste Wegen, in Namibië: “Dwars door de woestijn en kuddes kontstotende zebra’s maken ze de tocht naar de Afrikaanse kust.”
– Er verschijnt een harten boer in beeld bij Ruben. Ruben houdt van jazz. Olcay houdt van jassen. Jas is een oude term voor troef boer.
– In afl 5, zien we op 3’02 een zebra op de muur, boven/achter Ruben en Olcay. Omdat Ruben voorover buigt is die het eerst bij hem te zien, dan bij allebei, later alleen boven Olcay.
– Klaver vrouw bij de circusopdracht wordt nadrukkelijk in beeld gebracht. In het Engels: queen (Olcay) of clubs (waar Ruben vaak speelt).
– Uit het Dagboek van de mol: En op dat gewéldige industriële terrein ... zoek ik maar al te graag de grens op. RUBEN is een woord aan de rand van de puzzel. Olcay blijft aan de rand van de puzzel staan.
– STREEPTE DE MOL DE MOL WEG? 2x de mol.
– Kenteken van de auto waar Jan in stapt: WI-002-DM.

Als Ruben en Olcay allebei de mol zijn, is de vraag of een kandidaat in afl. 1 niet bevoordeeld of benadeeld wordt ook beantwoord. Nee, want de mollen zitten in hetzelfde team. En hebben blijkbaar een leuk toneelstukje opgevoerd. Ze krijgen 2 uur de tijd, kunnen 2.000 euro verdienen, en 2 jokers. Komen in de montage als 2e team aan op de plek waar ze de opdracht vinden. (Maar vormen team 3. Toch jammer! ;D).
En had Art vooraf niet gezegd: Die voorspelbaarheid is hun enige houvast. Maar wat nou als zelfs dat ze wordt afgenomen.

Ik ben niet meteen fan van het hele idee, maar ik sluit het ook niet uit en er zijn best heel wat mogelijke aanwijzingen te vinden.
« Laatst bewerkt op: 10-02-2018, 11:37:18 door Newbie2 »

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #15 Gepost op: 10-02-2018, 12:01:47 »
Ik ben niet meteen fan van het hele idee

Dit lezen na die lange post over een idee dat het hele concept van Wie Is De Mol fundamenteel wijzigt, heeft mijn dag nu al helemaal gemaakt. ::rofl::

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #16 Gepost op: 10-02-2018, 13:00:13 »
Dit lezen na die lange post over een idee dat het hele concept van Wie Is De Mol fundamenteel wijzigt, heeft mijn dag nu al helemaal gemaakt. ::rofl::

Nou, heb ik toch iemands dag gemaakt! ;D Haha. Ik probeer me ook een beetje in te dekken hoor, Hulpmol. Ik weet hoe er hier over gedacht wordt. En eerlijk gezegd, ik zie ook liever dat er gewoon 1 mol is, en ga er vooralsnog gewoon van uit. Anders worden de kandidaten wel erg op het verkeerde been gezet. Maar in dit topic mogen we creatief zijn, hè. En wie weet levert dat nog wat op. Ik probeer het in elk geval te onderbouwen.

Als het echt een serieuze optie wordt, moeten we ook maar eens kijken hoe de eventuele samenwerking tussen Olcay en Ruben in de opdrachten in elkaar steekt. Maar daar ben ik voorlopig nog niet aan toe.

Ik vergat er trouwens nog een paar:
- de foto van een vrouw en een man met baard, op de deur, als Jan en Jean-Marc het café in gaan in afl. 1.
- de motor met zijspan die geparkeerd stond voor het hotel, enkele afleveringen geleden.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #17 Gepost op: 10-02-2018, 13:03:10 »
Nou, heb ik toch iemands dag gemaakt! ;D Haha. Ik probeer me ook een beetje in te dekken hoor, Hulpmol. Ik weet hoe er hier over gedacht wordt. En eerlijk gezegd, ik zie ook liever dat er gewoon 1 mol is, en ga er vooralsnog gewoon van uit. Anders worden de kandidaten wel erg op het verkeerde been gezet. Maar in dit topic mogen we creatief zijn, hè. En wie weet levert dat nog wat op. Ik probeer het in elk geval te onderbouwen.


Ik vond het oprecht grappig. ;D Je doet een hele theorie uit de doeken en op het einde: "Maar ik ben er niet zo'n fan van" ::rofl::

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #18 Gepost op: 10-02-2018, 13:08:30 »
Ik vond het oprecht grappig. ;D Je doet een hele theorie uit de doeken en op het einde: "Maar ik ben er niet zo'n fan van" ::rofl::

Ik bedoelde eigenlijk: ik ben niet zo'n fan van het idee van 2 mollen. Maar als ze er nou eenmaal in zitten, dan moeten we ze ook maar opsporen. Het zou ook wel heel star zijn om vast te houden aan 1 mol als de makers er 2 in stoppen. Afijn, misschien valt één van beiden af vanavond, en dan kan dit meteen de prullenbak in :).

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #19 Gepost op: 10-02-2018, 14:15:11 »

Als Ruben en Olcay allebei de mol zijn, is de vraag of een kandidaat in afl. 1 niet bevoordeeld of benadeeld wordt ook beantwoord. Nee, want de mollen zitten in hetzelfde team. En hebben blijkbaar een leuk toneelstukje opgevoerd.

Het zou juist leuk zijn als ze het dan niet van elkaar wisten. Thomas dacht op een gegeven moment ook dat de makers hem een loer hadden gedraaid en dat Jochem misschien ook een mol was.

Ik zou het juist heel leuk vinden als ze dat een keer zouden doen. Dat aan het eind van afl. 8 dan iedereen een groen scherm zou krijgen ... verbazing alom ... en dat Art dan zou zeggen dat er niet een maar twee mollen zijn en dat de twee mollen daar niets vanaf wisten. En dan met 4 of, beter, 5 deelnemers afl. 9 in. Dan heb je een cliffhanger

dat is de wannabe programmamaker in mij :D

Maar ik denk niet dat ze het format op zo'n verregaande manier zullen veranderen. Sowieso moet de NPO dan twee mollen betalen i.p.v. een. >:D