Auteur Topic: Feedback Topic Seizoen 19  (gelezen 173639 keer)

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #40 Gepost op: 10-03-2019, 14:03:30 »
Goed, ik ga ook eens een poging doen wat zinnige feedback te typen.

Allereerst een punt wat me positief opviel: ik had het idee dat dit jaar meer dan andere jaren iedereen wel eens verdacht werd neergezet in de montage, en niet de mol als enige uit de wind gehouden werd. Aan veel berichten hier te zien ben ik daar de enige in, maar het viel me echt op dit jaar. We hebben weliswaar weinig molacties van Merel gezien, maar zeker wel genoeg rare acties die haar op het eerste gezicht verdacht maakten.

En dat is dan eigenlijk ook meteen m'n eerste kritiekpunt: dat iedereen wel eens verdacht neerzetten mag nog wel veel meer. Verhul niet steeds de echte molacties, maar laat gewoon alles zien (tenzij het natuurlijk direct de mol verraadt, zoals geld verduisteren). Dat kandidaten steeds meer nepmollen en zichzelf verdacht willen maken is nou eenmaal onderdeel van het spel geworden, dus maak daar gebruik van. Als kijker kunnen we echt niet van elke actie meteen weten of dat een echte molactie is of gewoon een fout of nepmolactie van een kandidaat. Mensen gaan sowieso wel tunnelen en zien wat ze willen zien. Eigenlijk wat Hulpmol hier zegt dus:
Hou het gewoon bij de feiten, want dit spel heeft toch als effect dat kijkers altijd hun eigen werkelijkheid maken. Dan hoef je dat zelf niet te doen.

Dan een tweede kritiekpunt, waar ik niet al te veel op in zal gaan omdat dit eigenlijk door vrijwel iedereen wordt gezegd, maar: ik zou graag gelaagdere opdrachten zien, en opdrachten waarbij er meerdere manieren zijn om te mollen. Dan kun je ook makkelijker alles laten zien zonder daarmee de mol te verraden. En ja, ik snap dat het lastig is na zoveel seizoenen om nog nieuwe, interessante opdrachten te bedenken. Maar variaties op oude opdrachten lijken me ook niet erg :)

Verder blijft de ontknoping altijd een beetje onbevredigend. Die live finale hoeft van mij ook niet, maar goed, ik snap dat het leuk is voor het publiek en de kijkcijfers dus daar zullen we wel aan vast zitten. Maar ik zou echt zo graag eens meer molacties zien! Een uitzending van 1,5 uur met meer tijd voor molacties lijkt me een prima oplossing daarvoor. Zelf zou ik het liefst gewoon bij elke opdracht weten wat de mol daar heeft gedaan en wat zijn tactiek was, óók als het is mislukt, maar dat is misschien meer iets voor achteraf op de website. Ik meen me te herinneren dat er vorig jaar is gezegd dat dit jaar wel álle molacties zouden worden besproken, maar helaas is dat dus weer niet gebeurd (of het moet nog komen).

Om dan nog weer te eindigen met wat positieve puntjes:
- Weinig hints! En ik ben ook heel blij dat de vogels geen hint waren ;)
- Rik deed het echt top als presentator!
- De executie met de lichten vond ik echt tof :)
- Zoals altijd mooie beelden en mooie muziek.

En verder blijft het natuurlijk altijd zo dat een programma betere en mindere seizoenen heeft. Vorig seizoen vond ik echt fantastisch, dit seizoen weer minder. Dat zul je altijd houden, je kan nooit altijd iedereen tevreden maken. Voor mij zal een minder seizoen er nooit voor zorgen dat ik het jaar daarop niet meer kijk, want het concept blijft fantastisch. En ik vind het ook tof dat de crew oprecht wil luisteren naar onze feedback, ondanks het gemopper hier soms ;) Het komt allemaal voort uit liefde voor het programma en de wil om, zoals ook in de openingspost van dit topic staat, ons favoriete programma nog mooier te maken.

Ik hoop op een fantastisch 20e seizoen ::bravo::
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #41 Gepost op: 10-03-2019, 14:03:39 »
Ik was oorspronkelijk van plan mijn feedback in de vorm van een open brief aan de makers te gieten, maar vooral Hulpmol heeft mij veel werk uit handen genomen. Ik ben het op alle punten (te weinig gelaagde opdrachten, te veel manipulatie door de montage, onhaalbare opdrachten, onduidelijke opdrachten, nepmollende kandidaten die vooral bezig zijn met hun exposure buiten het programma om, teveel luxe accomodaties, overmatige regie, de zinledigheid van de live finale) met hem eens, en hoop oprecht dat hier door de productie nota van wordt genomen.

De kritiek op dit seizoen kan denk ik mooi samengevat worden met een frase uit de moedertaal van Rick McCollough; het is allemaal te veel style over substance. WIDM is een van de duurste programma’s van de NPO, en daarvan is iedere cent terug te zien op het scherm. Met drones, HD-camera’s en allerlei ander technisch vernuft worden de locaties (en de biechten) prachtig in beeld gebracht. Te vaak krijg ik echter het idee dat die fraaie beelden een doel op zich zijn geworden, en niet meer ter ondersteuning van het spel worden gebruikt. Die fakkels op het strand leverden bijvoorbeeld mooie plaatjes op, maar de opdracht was gewoon onhaalbaar, en voegde aan het spel dus niets toe.

Ik heb aflevering 9 in het betreffende topic van minuut tot minuut geanalyseerd, en berekend hoeveel procent werd besteed aan ‘ruis’ buiten de opdrachten om, die ons geen enkele informatie geven over het spel of de groepsdynamiek. Aflevering 9 was misschien een extreem voorbeeld, maar ik vond het ronduit schokkend om te moeten concluderen dat nog niet de helft van de aflevering bestond uit het daadwerkelijke spel. Misschien viel de verdeling in afleveringen 1 tot en met 8 iets positiever uit, maar toch niet veel. Ik snap dat het krankzinnig moeilijk is om steeds weer met nieuwe, meerlagige, spannend in beeld te brengen opdrachten te komen – hoewel de Vlamingen aantonen dat het wel degelijk kan. Dit seizoen had m.i. makkelijk met één aflevering minder toe gekund.

En dat heeft veel te maken met nog een Engelse term: Show, don’t tell. Juist door optimaal gebruik te maken van de technische mogelijkheden, is het werkelijk niet nodig om de kandidaten al bekketrekkend en cliché’s spuiend nog eens te laten vertellen hoe fantaaaaastisch mooooooi de spellocaties zijn.

Het oordeel over de kandidatengroep is te subjectief om iets zinnigs over te zeggen. Bij de selectie van de kandidaten lijkt evenwel steeds vaker iets mis te gaan. Na 15 seizoenen met Bekende Nederlanders doet de casting soms een beetje wanhopig aan, met enkele wel érg marginaal ‘bekende’ kandidaten tot gevolg. Ernstiger vind ik echter het feit dat bij de voorselectie niet aan het licht is gekomen dat Evi ‘eigenlijk geen spelletjesmens is’, zodat ze haar test naar eigen zeggen bewust slecht heeft gemaakt om naar huis te kunnen. Vorig jaar bleek die sympathieke Jean-Marc het spel psychisch niet aan te kunnen. Dat zijn dus twee seizoenen op rij met ten minste één kandidaat die welbeschouwd tijdens de selectie al af had moeten vallen. De Onbekende Nederlanders werden nog aan een rigoureuze sollicitatieprocedure onderworpen, maar nu lijkt iedereen die wordt uitgenodigd zonder meer ook daadwerkelijk mee te mogen. Voor een programma dat meer en meer lijkt te leunen op scripted reality en niets aan het toeval wil overlaten is dat toch een opmerkelijk gegeven.

Nikkie – die ik voorheen niet kende, maar stiekem erg leuk vond – had een buitengewoon valide reden om het programma te willen verlaten. Ik snap dat het voor de productie een gigantische strop was dat zij juist op het moment van de spectaculairste, meest arbeidsintensieve en ongetwijfeld kostbaarste executie naar huis wilde. Dat moet een nachtmerriescenario zijn voor elke regisseur. Maar in zo’n geval laat je Nikkie ongeacht de belangen van het programma gewoon vertrekken, en breng je haar niet in de positie dat ze haar eigen test moet saboteren om af te vallen. Aan die hele vertoning heb ik een nare smaak in mijn mond overgehouden – temeer daar er een cliffhanger van werd gemaakt die in werkelijkheid geen cliffhanger was, omdat Nikkies dramatische persoonlijke omstandigheden al lang bekend waren.

Ik geloof echt dat met aandacht voor bovenstaande punten (of ‘puntjes’, zoals velen hier bagatelliserend zeggen) heel veel chagrijn weggenomen zou kunnen worden, juist bij trouwe fans die al jarenlang naar het programma kijken. Ik denk ook niet dat hiermee ‘het onmogelijke’ gevraagd wordt, en ik durf zelfs te wedden dat tegemoetkoming aan deze feedback het programma geen enkele kijker zou kosten.
« Laatst bewerkt op: 10-03-2019, 14:40:28 door Michmol »
Woosie down?

Offline Gupp

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je links kijkt, zie je rechts niks!
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #42 Gepost op: 10-03-2019, 14:25:14 »
Eigenlijk heb ik héél weinig toe te voegen, maar toch nog even wat dingen:

Allereerst gewoon een heel hartelijke: bedankt! Bedankt voor alle tijd en energie die er in dit seizoen is gestopt! ::bravo::
Wat ik gaaf vond dit seizoen is dat er weer een nieuwe twist bedacht werd met de jokers. Tof om te zien hoe zo'n jaaarenlang element van het spel ineens meer gelaagd wordt. Mooi! ::bravo::

Ik hoop dat er volgend jaar nog een uitgebreidere finale komt, bijv. in de vorm van een (online) Moltalk na afloop. Maakt mij niet uit hoe, maar het lijkt mij erg mooi om nog meer recht te doen aan waar het programma om draait: de molacties en de overige leuke anekdotes waar nu in de live uitzending logischerwijs geen ruimte voor is.

Naar mijn smaak was het heel fijn om in de eerste aflevering geen afvaller te hebben! Heerlijk! Wat ik daarentegen wel opvallend vond, is dat er ook later in het seizoen afleveringen zonder afvallers (in de aflevering) waren. Was voor mijn smaak iets teveel van het goede, aangezien het spel ineens al bijna voorbij voelde toen er plots 2 kandidaten weggingen en er maar 4 overbleven, terwijl eerder in het seizoen het tempo soms een beetje traag aanvoelde voor mij. Ben overigens benieuwd hoe dat voor de kandidaten en Mol zelf is geweest!

Verder hoop ik dat de makers van het programma inderdaad toch een keer zouden kunnen gaan buurten bij onze Zuiderburen. Misschien zelfs met een samenwerking voor in de toekomst? Lijkt me fantastisch om twee mooie werelden samen te voegen... ::bravo::

Wat ik daarnaast buiten het programma op tv om nog bedacht heb:
- Dat er in de App een mogelijkheid komt om wat algemene statistieken te zien per poule. Zoals nu al gedaan werd voor álle spelers, maar dan gewoon wie er per poule per aflevering het meest tot minst verdacht worden. Gewoon als leuk extraatje. ;)
- Zou de Podcast eventueel ook op Spotify geplaatst kunnen worden? Is toch een medium dat héél veel mensen gebruiken, waardoor de podcast dus ook nog meer luisteraars weet te bereiken.

Dat zijn wat dingen die voor mij nu op komen dagen.
Nogmaals dank voor het mooie seizoen en ik zie héél erg uit naar een fenomenaal 20ste seizoen!! ::jaja::
Finalist TAR 2017 / WIDM Pool 2016 #9, 2018 #16, 2019 #138, 2020 #44 / RN Songfestival 2016 #15, 2017 #8 & #7, 2018 #34 & #14, 2019 #17 & #9, 2020 #10

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #43 Gepost op: 10-03-2019, 14:27:53 »
Ik heb wegens omstandigheden de voorgaande twee jaren het seizoen niet uitgekeken en er was ook geen hook die ervoor gezocht heeft dat ik toch bleef kijken. Dit jaar heb ik wel weer met plezier gekeken. Ik kan dus minder goed vergelijken de afgelopen twee seizoenen.

Overall
  • Ik heb genoten van het seizoen.  ::bravo::
  • Ook als ik alle elementen los beoordeel kom ik tot een positief oordeel over het seizoen.
Kandidaten
  • Ik vond het een leuke groep. Goede balans tussen gezelligheid en fanatisme.
  • Een deel van de kandidaten is fanatiek in de opdrachten een die in het overkoepelende spel.
  • Interessante bondjes en pseudobondjes.
  • Een backstab door Niels, maar zonder dat dergelijke acties de overhand hadden. (Heeft waarschijnlijk ook weinig verschil gemaakt.)
Geld
  • Er zijn jaren geweest dat er te veel opdrachten alles of niets opdrachten waren. Er zijn jaren geweest dat er te veel individuele opdrachten waren. Ik vind dat er dit jaar wat dat betreft een goede balans was.
  • Groepsopdrachten waarbij dynamische groepjes gevormd worden die geld binnen halen, maar waarbij ook interactie is tussen de groepjes zijn wat mij betreft de ideale opdrachten. Er is ruimte voor individuele acties en het beïnvloeden van de groep. Deze waren er dit jaar veel, voorbeelden: In zicht, rondje om de kerk, wachtkamer, ver tellen, koffiepedia, steentje bijdragen, geld oogsten...
  • Er waren wel opvallend en onnodig veel mogelijkheden voor min geld. Ik kan mij voorstellen dat dit een poging is (over meerdere seizoenen heen) de kandidaten te motiveren beter hun best te doen. Daar moet wel een hogere maximale winst in opdrachten tegenover staan. (Zo lang het niet zo extreem is als die opdracht met kistjes op de rotsen in Noord Ierland?)
  • Mijn suggestie zou zijn om in de loop van het seizoen de opbrengst van opdrachten langzaam hoger te maken. Dan is er extra reden voor de mol om onopgemerkt te blijven en is er een tegenargument richting kijkers die vinden dat ze vanaf het begin zo veel mogelijk geld uit de pot moet houden.
  • Ik heb liever dat er kandidaten ontbreken bij de finale dan dat de maximum pot zo laag is. Dus als deze omlaag is geschroefd ten behoeve van aanwezigheidsbijdragen dan hoop ik dat daar eens serieus naar gekeken wordt.
Opdrachten
  • 'Steentje bijdrage' was mijn favoriete opdracht. Dus eigenlijk een vrij eenvoudige opdracht. In het verleden waren er toffe spectaculaire opdrachten, maar ik heb het gevoel dat de spectaculariteit soms het spelelement oversneeuwd.
  • Er waren wat mij betreft een aantal missers dit jaar
    • Roulette was onnodig complex. Een kansspel hoeft niet driedubbel-laags te zijn. De indrukwekkendheid van de locatie kwam niet over. Waarom zijn de drone B-roll beelden van een man die met paarden over een heuvel loopt in een bos pas de volgende aflevering gebruikt. Die hadden voor aankleding kunnen zorgen in deze opdracht.
    • Ten val brengen. Een spel waarbij de invloed van de kandidaten zo minimaal is hoort niet thuis in widm. Vooral als de 'prijs' zo hoog is.
    • Parkeergeld. Te veel kandidaten die amper iets te doen hadden. Daardoor heel veel focus op de toren.
    • In het vizier. Het feit dat je een drone tot je beschikking hebt, betekend niet dat je het moet gebruiken in een opdracht. De opdracht was onduidelijk. Ik denk dat het grootste probleem was dat er amateurs op de motoren zaten. Het feit dat de lasso opdracht in Oregon werkte, is omdat er top lassoërs aan het werk waren. Deze motorrijders durfden geen risico te nemen waardoor de kandidaten vrij spel hadden. Scout niet alleen naar toplocaties, maar ook naar top professionals.
« Laatst bewerkt op: 10-03-2019, 14:34:50 door Rat »

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #44 Gepost op: 10-03-2019, 14:28:21 »
vervolg

  • Overall denk ik dat er te veel opdrachten waren die té ambitieus waren wat betreft beelden die het zou moeten opleveren, maar waarvan het spelelement niet goed in elkaar zat. Hopelijk groeit er iemand in de rol om zonder terughoudendheid 'nee' te durven zeggen tegen Rick.
  • Ik ben fan van het feit dat de te verdienen bedragen in beeld komen, maar er mag nog meer uitleg van de opdrachten zijn. In het verleden zijn er jaren geweest waarin de helft van de biechts ging over de opzet van de opdracht in plaats van verdenkingen. Dat was ook niet leuk. Ik ben zelf voorstander van meer visuele/grafische uitleg. Het kaartje bij de bananen was een stap in de goede richting. Meer kaarten, schema's, satellietbeelden/drone beelden (voor overzicht ipv sfeer), overlays & animaties kunnen volgens mij veel brengen.
  • Graag gelaagdere opdrachten. Hoewel niet supercomplex komen de DRIEFM-opdracht en iets met letters roepen bij een snelstromende rivier in mij op.
  • Een goede speurtocht. 'Straatbeeld' kwam niet uit de verf. Te klein gebied. Te aardige bewoners?
  • Ook opdrachten waarbij kandidaten uit hun comfortzone worden gehaald mis ik. Slapen op een standje met beperkte middelen. Wakker blijven om een zandloper om te draaien. Het is te veel een relaxed luxe reisje geworden.
Locaties/beelden
  • Ze waren op mooie plekken, maar de sfeerbeelden waren vaak veel indrukwekkender dan de beelden van de opdrachten.
  • Het bos bij roulette kwam niet goed over. Hetzelfde was het geval bij in het vizier, stamhoofden, getouwtrek.
  • De drone is een middel, geen doel
  • Waar is de tijd dat forten en tempels het speelveld was van een widm opdracht of finale.

Montage
  • Ik denk dat er een juiste balans was tussen wat wel en niet is getoond.
  • Ook fijn dat er tegenwoordig weer iets ruimte is voor tussendoortjes van de kandidaten. Zou wel meer aandacht mogen zijn voor groepsverdelingen of de keuze om wel of niet voor het gebruik van een molboekje te gaan.
De mol
  • Ik vond Merel een fijne mol.
  • Ze heeft me verrast in hoeveel lol ze in het mollen had.
Hints
  • Grote hints in het begin van het seizoen zijn een probleem. Dat was er gelukkig niet.
  • De leaderhint is niet de juiste invulling voor dat probleem. Ik ben geen fan van hint die bewust multi-interpretabel zijn. Mol is IV & Mol is VI.
  • Dat de belangrijke puzzelstukken pas in aflevering 10 in beeld komen is ook meh. Is het echt een probleem om een kruimel te geven bij aflevering 8 of 9. De investering weegt niet op tegen het resultaat.
  • De DJ/doordraaien hint is de perfecte hint IMHO.

Edit> Presentator - Rik heeft het prima gedaan. Je hebt hem zien groeien in het seizoen. Vooral tegenover de kandidaten deed hij het goed.
« Laatst bewerkt op: 10-03-2019, 15:44:35 door Rat »

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #45 Gepost op: 10-03-2019, 15:03:26 »
Laat ik even proberen om zo objectief mogelijk de opdrachten van dit seizoen te evalueren. En laat vooral weten op welke punten je het wel of niet eens bent.
<deel 1>
1.1 Kisten met vrijstellingen naar boven halen. Niet echt interessant om te zien of de Mol te ontdekken, want iedereen wil zo veel mogelijk kisten. Welke kant iedereen opgaat is voor deze opdracht niet interessant, maar laten ze ons wel zien. Dit i.t.t. de opdrachten waar dit wel interessant was.

1.2 Salsa dansen en daarna je danspartner terugvinden. Leuke opdracht. Maar deze opdracht was veel te makkelijk. Laat dan op zijn minst iedereen de danspartner van iemand anders terugvinden o.i.d. Cadeautje voor de pot.

1.3 Per fiets enveloppen met geld ophalen. Had met de juiste uitleg (meer kandidaten tegelijk envelop halen) een leuke opdracht kunnen zijn. Kwam nu niets van terecht en was uit de beelden geen chocola van te maken. Volgens mij deed iedereen maar wat omdat ze het niet echt snapten.

2.1 Vragen beantwoorden a.d.h.v. de vragenlijst die ze hebben ingevuld. Leuke opdracht. Zeker gezien de dubbelzinnigheid in de vragen. Of was dit per ongeluk?

2.2 De laseropdracht waar de kandidaten (en wij ook) naar uitkijken. Van alle laseropdrachten die ik gezien heb was dit wel de minste. Twee-dimensionaal parcours. Lijkt ook veel te makkelijk. De kandidaten die afgingen deden dit waarschijnlijk alleen maar om zichzelf verdacht te maken (met of zonder naambordje erbij).

2.3 Kiezen voor geld of één joker in een wachtkamer met aan het eind een nare verrassing. Leuke opdracht. Jammer dat de Mol hier een dagje vrij had genomen. Ook jammer dat deze opdracht niet is gebruikt bij opdracht 7.2 (zie daar).

3.1 Kledingstukken ophalen bij de locals en op een waslijn hangen. Op zich wel grappig. Omdat er alleen geld verdiend werd bij de juiste voorspelling (alles of niets opdracht) vond ik deze minder. Alleen als ze kunnen garanderen dat de Mol echt niet weet wat de keuze is, dan kan ik hier wel begrip voor opbrengen.

3.2 Het Jenga spel voor jokers. Matig omdat het eigenlijk niet om geld gaat. Iedereen wil wel een joker verdienen. De inleiding ervan was wel aardig (binnen 2 minuten keuze maken wie 1 joker krijgt of €2000 uit de pot).

3.3 Kandidaten mogen in de weer met staven en blokken. Leuke opdracht. Keuze voor 30 minuten of 45 had voor mij niet gehoeven.

De cliffhanger aan het eind van deze opdracht was hopelijk eens en nooit meer.

4.1 Kandidaten moeten bevrijd worden uit kooien en zo lang mogelijk wachten om terug te varen. Leuke opdracht. Kwam alleen totaal niet uit de verf dankzij Jamie en Sinan.

4.2 Aan de hand van aanwijzingen het juiste balkon zien te vinden. Leuke opdracht, zonder meer. Alleen had ik graag de besprekingen vooraf willen zien.

4.3 Vragen over koffie beantwoorden waarvan de antwoorden op hun pak staan. Originele opdracht en erg leuk.

5.1 Grote stukken van een fotopuzzel zoeken. Matige opdracht.

5.2 Woorden maken op dak van auto's. Leuke opdracht, had alleen beter met minder kandidaten kunnen worden uitgevoerd.

5.3 Abseilen en hierbij je eigen sleutelhanger voelen. Leuke opdracht. Alleen jammer dat niet elke kandidaat dit durft / kan.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #46 Gepost op: 10-03-2019, 15:04:22 »
<deel 2>
6.1 Puzzels oplossen met stenen. Minder interessant dan de gebruikelijke opdrachten in een verlaten fabriek.

6.2 Met een tuktuk van A naar B met een handicap. Was een hele leuke opdracht geweest als niet 5 van de 6 kandidaten voor spek en bonen mee mochten rijden. Opdracht duidelijk gescript voor de Mol.

6.3 De zipline opdracht. Had voor mij niet gehoeven. Noch de opdracht, noch het behalen van weer een extra vrijstelling, die hierna toch meteen weer om zeep wordt geholpen door de Mol.

7.1 Kisten verplaatsen. Flauwe en veel te makkelijke opdracht.

7.2 Kandidaten moeten kiezen uit 1, 2 of 3 enveloppen met narigheid. Oninteressant om naar te kijken. Kosten en baten staan in geen enkele verhouding met elkaar. De opdracht had zoveel leuker kunnen zijn als in het laatste bakje iets positiefs had gezeten (bijvoorbeeld een zwarte vrijstelling). Zeker in combinatie met opdracht 2.3.

7.3 Kandidaten moeten bananen trossen verplaatsen. Matige opdracht. Een van de weinige die ik niet eens heb teruggekeken.

8.1 Kandidaten moeten matchende getallen verzamelen en in het vuur gooien. Misschien wel leuk voor de kandidaten, maar oninteressant voor ons om naar te kijken. Iedereen molt hier sowieso. Opdracht is gedoemd om te mislukken.

8.2 Kandidaten moeten geld van een ton pakken. Deze opdracht sloeg nergens op. Rol van motorrijders onduidelijk.

8.3 Kandidaten moeten staafjes uit een bord trekken om een joker vrij te maken. Deze opdracht zat niet goed in elkaar. Op zijn minst had er een onzekerheidsfactor in moeten zitten.

9.1 Kandidaten moeten blokken van hout op een paal stapelen. Matige opdracht. Zeker geen finale waardig.

9.2 Kandidaten moeten 2 grammofoonplaten synchroon laten lopen. Leuke opdracht voor ergens tussendoor. Geen finale waardig.

Conclusie:
Er zaten wel wat leuke opdrachten bij maar ook veel mindere en niet goed doordachte opdrachten.

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #47 Gepost op: 10-03-2019, 15:09:51 »
Eigenlijk vind ik dit seizoen achteraf leuker dan tijdens het kijken ;D. Ik kon er niet echt in komen. Aflevering 8 gemist (geen behoefte om terug te kijken) en aflevering 9 afgewisseld met het schaatsen. Wat mij als casual kijker vooral tegenviel, was de mogelijkheid om zelf mee te puzzelen. Veel opdrachten waren zo chaotisch dat er op basis van één keer kijken gewoon bar weinig uit te halen viel. Dan wordt het zoeken naar een mol vooral gokwerk.

De positieve uitkomst heeft vooral te maken met Mol Merel, die, ondanks dat het niet altijd even goed uitpakte, een duidelijke strategie had en er wat mij betreft vaak genoeg in is geslaagd om vooral andere kandidaten minder geld te laten verdienen. Ik vind dat ze het prima heeft gedaan. :)

Specifiek ergermomentje: na afloop van de opdracht Serenade zei Rik: "De helft van jullie stond verkeerd." Waarom werd er niet gelijk verteld wie dat waren? Dat viel namelijk uit te zoeken (Moltalk had al een overzichtje en ook op het forum was dat vrij snel duidelijk). Maar ook zonder de opdracht beeldje voor beeldje terug te moeten kijken, had ik die info graag gehad. Voor de zoektocht naar de mol maakt het niet uit. RP werd juist erg verdacht gevonden, omdat hij zelf goed stond maar kon weten dat dat voor andere kandidaten niet gold.

Hoe het anders kan: bij Links/rechts werd wél netjes de bijdrage per kandidaat benoemd. Dat lijkt mij een goede ontwikkeling. ::ok::
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #48 Gepost op: 10-03-2019, 15:13:53 »
+:

Nieuwe presentator. Wel zou ik Rik nog drie seizoen geven en dan bedenken welke vrouw het over kan nemen.


Deze ontgaat me totaal.

Het gaat me er niet om dat de een Rik goed vindt presenteren en de ander is niet zo enthousiast over hem. Maar waarom een nieuwe presentator, en hem tegelijkertijd nog 3 seizoenen de kans geven?

En waarom dan vervangen door een vrouw? Het gaat er toch gewoon om wie de presentatie het beste doet?

anoniem 30784

  • Gast
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #49 Gepost op: 10-03-2019, 15:15:45 »
Deze ontgaat me totaal.

Het gaat me er niet om dat de een Rik goed vindt presenteren en de ander is niet zo enthousiast over hem. Maar waarom een nieuwe presentator, en hem tegelijkertijd nog 3 seizoenen de kans geven?

En waarom dan vervangen door een vrouw? Het gaat er toch gewoon om wie de presentatie het beste doet?

Het zou me persoonlijk heel leuk lijken als een vrouw het programma weer presenteert dus hier ben ik zeker voorstander van, aangezien na Angela alle presentatoren een man zijn geweest, maar wat mij betreft mag Rik nog wel even blijven. Hij heeft het zeer goed gedaan, zeker voor het eerste seizoen dat hij presenteerde.  ::ok::

Offline Eva88ab

  • winnaar WIDM-pool 2020 Renaissance
  • Forumlid
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #50 Gepost op: 10-03-2019, 15:29:40 »
Allereerst veel respect dat jullie al zoveel jaren achter elkaar elke keer nieuwe opdrachten en ideeen weten te bedenken. Dit seizoen vond ik in vergelijking met afgelopen 2 jaar wel wat minder.
Al vond ik dat er weer een verrassende en diverse groep kandidaten is samengesteld en ook filmisch was het prachtig.

Wat ik vooral mistte:
- Een ‘Meet the mole’ opdracht in wat voor vorm dan ook.
- Opdrachten met een dubbele laag en/of bestaande uit meerdere delen (denk aan bijvoorbeeld de verhuisopdracht vorig jaar) die ook best een dagdeel mogen duren ipv 30-45 minuten.
- Betere uitleg van de opdrachten.
- Minder opdrachten met mingeld en minder alles/niets opdrachten.
- Een (finale)vrijstelling die niet enkel door één simpel spel te verkrijgen is. Het zou beter zijn als nadat het spel heeft plaatsgevonden de winnaar van de vrijstelling deze nog dient te verdedigen en dat de andere kandidaten geld kunnen verdienen door de vrijstelling kwijt te spelen. Zo wordt het minder een loterij en krijg je een interessante mol/kandidaten dynamiek.
- De ontknoping met maar 2 seconde de puzzel van Merel in beeld en het maken van de finaletest ‘gewoon’ op een veld, had spannender en mooier in beeld gebracht kunnen worden. Zoals de spiegel met Jan vorig jaar of het terugspoelfilmpje van Kees.
- De live finale (ik vind het de kwaliteit van de laatste aflevering niet ten goede komen, maar begrijp het concept), Moltalk als afsluiting zou dat kunnen compenseren door wat meer rust en ruimte voor een terugblik met de kandidaten en het onthullen van de molacties te bieden.
« Laatst bewerkt op: 10-03-2019, 15:36:37 door Eva88ab »

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #51 Gepost op: 10-03-2019, 15:41:46 »
Het is mij een raadsel waarom er geen Moltalk is na de finale.

Offline MolPaul

  • Forumlid
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #52 Gepost op: 10-03-2019, 15:42:30 »
Rik. Een meer ontspannen, wat vrolijker presentator, die de ‘preek’ in aflevering 9 minstens net zo goed deed als Art en die de livefinale wat mij betreft zelfs beter deed. De keus voor de nieuwe presentator is wat mij betreft een goede gebleken.

Tegelijkertijd vermoed ik dat de hier en daar wat rommelige of onduidelijk uitgedachte opdrachten, zoals eerder in dit topic besproken, met de presentatorwissel te maken zouden kunnen hebben. Omdat de voorbereidingen voor een Wie is de Mol-seizoen al zo’n anderhalf jaar van tevoren van start gaan, weten we zeker dat de basis voor dit seizoen nog gelegd is door Art - we hebben Rik immers ook al horen zeggen dat hij met de rest van de redactie al volop bezig is met seizoen 20. Zo denk ik dat Art wel wist wie dit jaar de mol zou zijn, in tegenstelling tot Rik - eigenlijk heel gek. En laten we nou eens veronderstellen dat de presentator ook iets vindt van de opdrachten, het land, de kandidatenselectie et cetera? Dan zou het heel goed kunnen zijn dat Rik iets moest presenteren wat hij eigenlijk maar niks vond. Laten we dan in elk geval maar blij zijn dat seizoen 20 wordt voorbereid én gepresenteerd door dezelfde presentator. En laten we maar hopen dat Rik zelf ook wat frisse ideeën heeft voor Wie is de Mol! De trail in seizoen 18 lijkt me nou bijvoorbeeld echt een typisch Art-idee (de kandidaten moesten daar immers echt zelf stevig aan de bak) en misschien dat een dergelijke wel voor dit seizoen voorziene opdracht geschrapt is, omdat Rik er weinig in zag.

Wat in elk geval beter moet is dat er meer ruimte komt voor uitleg over alle losse eindjes, onduidelijke hints enzovoorts. Ik vind het heel raar dat zowel MolTalk als de podcast (wat een leuke vernieuwing is dat trouwens en wat deed je het goed als presentator, Annemieke; ik heb echt genoten ::love::) al na aflevering 9 stoppen, terwijl het natuurlijk pas echt interessant wordt na aflevering 10! Maar ook aflevering 10 zelf zou anders opgezet kunnen worden, zodat er meer ruimte komt voor dit soort zaken. Verwezen de vogels bijvoorbeeld bewust naar Merel (veel te voor hand liggend toch en daarom door mij genegeerd!)? En waarom pakte Sarah nou eigenlijk haar naambordje bij de laserstralen en ging ze nou wel of toch niet tegen de aanwijzing van Sinan in? Al dat soort dingen.

Verder zou het helpen als er iets meer fut in de groep kwam waar het om de pot gaat. Niels ging het naar eigen zeggen vooral om de lol met elkaar en Sinan deed het zoals hij zei ook niet voor het geld, maar daarmee zijn zij dan toch eigenlijk óók mollen? Een goede suggestie, eerder gedaan in dit topic, vind ik dat kandidaten een joker zouden kunnen verdienen als ze het hoogste bedrag voor de pot binnenhalen, of zoiets. Ik snap dat de regie de mol laat mollen door haar juist (minder) geld te laten verdienen dat dan juist meer geld moet lijken om het de kijker op die manier niet te makkelijk te maken, maar de mol moet nog wel vindbaar blijven!

Ik steun ook de eerdere suggestie in dit topic om meer zendtijd in te ruimen voor MolTalk, maar wat mij betreft ook voor de uitzending zelf. De Belgische variant kent ook een wat langere zendtijd en je kan dan toch meer laten zien van de groep, ook buiten de opdrachten om.

Tenslotte alle lof voor de prachtige beelden en de uitstekende muzikale begeleiding.

En nu maar hopen dat seizoen 20 als jubileumseizoen iets ècht verrassends in petto heeft! 2 mollen bijvoorbeeld? Meer dan 10 kandidaten? Alle 20 oud-Mollen in één seizoen? Weer een Wie is de Mol-junior? Een seizoen met (ook een aantal) onbekende Nederlanders die bijvoorbeeld via een voorselectieprogramma al bekend worden bij het grote publiek? Dit soort dingen. We zijn benieuwd!

Offline molE13

  • Forumlid
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #53 Gepost op: 10-03-2019, 16:06:02 »
De kandidatengroep

Ik zou echt graag zien dat er met een selectieprocedure een groep van 10 onbekende Nederlanders op reis gestuurd wordt die er niet om geven hoe vaak ze op tv komen, maar gewoon dat spel willen winnen.
Uitspraken van Niels genre "Ach, we hebben toch lol gehad" nadat er weer geen geld verdiend werd, storen me echt.
Dan heb ik liever dat er bij het niet verdienen van geld ruzie gemaakt wordt zoals in De Mol 6.

Ik ben geen voorstander van een serie met onbekende Nederlanders ter vervanging van "bekende" Nederlanders. Wel als extra serie. Ruzies tussen kandidaten mis ik wel.

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #54 Gepost op: 10-03-2019, 16:14:15 »
Dit seizoen keek lekker weg: leuke kandidaten en ongelofelijk mooie beelden. Ik vond het een fijn seizoen, maar anders dan bij vorige seizoenen was ik er minder actief bij betrokken. Ik heb geen enkele aflevering extra teruggekeken, was geen moment gespannen of mijn favoriete kandidaten door zouden gaan of af zouden vallen en wat mij betreft hadden alle drie de kandidaten in aflevering 10 onthuld kunnen worden als mol. Dat vind ik jammer!

Veel van de dingen die in dit topic geschreven zijn, deel ik. Rik heeft het prima gedaan, vooral de finaleaflevering was hij fantastisch op dreef!

Nog wat algemene kritiekpuntjes:
- die live finale hoeft voor mij niet. Die 20 minuten die nu besteed worden aan gejuich uit het publiek zie ik liever een inhoudelijke tafeldiscussie over molacties of hints. Dit is natuurlijk op te lossen door de finale avondvullend te maken of een uitgebreide moltalk erachteraan te maken (evt alleen online).
- het zou fijn zijn als de opdrachten wat meer gelaagd zijn, dat beslissingen die de ene kandidaat maakt direct invloed hebben op de andere kandidaat (dit zorgt voor 'echte' dilemma's in de opdrachten)
- zorg ervoor dat de mol genoeg voorkennis heeft om de opdrachten ook slim te saboteren. Die opdracht in de bananenplantage miste Merel dus de voorkennis om effectief te kunnen saboteren, jammer!
- meer opdrachten met de lokale bevolking, deze couleur locale miste ik een beetje dit seizoen
- er was veel spektakel om het spektakel dit seizoen (ziplinen om een executie te ontlopen, twee rode schermen etc.). Hierdoor raakte het echte spel een beetje op de achtergrond, liever heb ik meer echte opdrachten (waarin kandidaten een mol kunnen zoeken / vinden).

Maar ik heb wel weer genoten van mijn favoriete tv-programma!

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #55 Gepost op: 10-03-2019, 16:28:05 »
 Er is geen een hint in de omgeving ‘ geduid’, oftewel het zoeken en uitpluizen van hints in de omgeving is volkomen verspilde energie geworden. Er worden zoveel hints gemaakt naar verschillende kandidaten, dat de conclusie is: geen een is een echte hint.
Dat is wel een rare ontwikkeling, want in het begin van Wie is de Mol waren hints in de omgeving bijna altijd echte hints. Het heeft nu geen zin om een cijfer 38 te ontdekken in ramen of de namen van een platenhoes erbij te halen, het is allemaal zonde van je energie en moeite. Wat alleen nog wel een hint kan zijn, betreft cijfers die genoemd worden. Maar dat zal na dit seizoen ook wel verleden tijd zijn.
« Laatst bewerkt op: 10-03-2019, 16:30:17 door Run »

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #56 Gepost op: 10-03-2019, 16:31:37 »
Er is al veel geschreven dus ik ga het kort houden. De mol heb ik al besproken in het Merel topic, dus die laat ik achterwege.

Opdrachten: Er mochten meer opdrachten bijzitten waar individueel geld kon verdiend worden. De vuurproef was onmogelijk, getouwtrek was precies expeditie robinson en bij roulette was het mingeld te laag. Het mag allemaal iets meer gelaagd zijn en iets minder alles of niets. Natuurlijk zaten er ook een paar heel leuke/goed in elkaar gestoken opdrachten in. Wachtkamer, Stamhoofd en Links/Rechts vond ik toppers.

Jokers/Vrijstellingen: Leuk concept dat er vrijstellingen in jokers zaten. Er is ook niet al te veel gestrooid met jokers. Bij de russische roulette had ik graag een zwarte vrijstelling gezien (wie weet lag die er ook). De jokerdiefstal vond ik ook geweldig.

Kandidaten: Leuke groep. Wel goed dat Nikkie vroeg is afgevallen, want als zowel zij als Sinan lang hadden overleefd, dan was er weinig actie geweest.

Montage: Hier ben ik het meest van ontgoocheld. Nadat enkele jaren de verdenkingen heel betrouwbaar waren leken nu toch te insinueren dat Sinan Merel niet verdacht, terwijl hij lang de enige was die goed zat. Zoiets weglaten is onnodig voor mij. Ook kandidaten hun molgedrag uitvergroten vind ik onzin. Er is inmiddels al een tendens gekomen dat iedereen die mols in beeld komt niet de mol is. Een laatste minpunt is dat de afvaller nog vaak te raden was door hoeveel keer iemand in beeld kwam.

Presentator: Weinig op aan te merken, Rik heeft het goed gedaan. Dit is nu ook niet iets waar ik van wakker lig.

De mol app: schaf dat belachelijke verdubbelen van de punten af. Ik speel alleen voor het maximum, wat betekent dat je vanaf aflevering één goed moet zitten. Niet dat ik van Sarah afgestapt was, maar vorig jaar had me dat wel veel meer opgeleverd.



Online Lama1997

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #57 Gepost op: 10-03-2019, 16:41:08 »
Ook hierbij mijn feedback voor dit seizoen. Laat ik allereerst zeggen dat ik dit een heel goed seizoen vond, waar ik ontzettend van genoten heb ::bravo:: Al moet ik inderdaad toegeven dat ik seizoen 18 beter vond. Daar vond ik WIDM op z'n best ::ok::

Tops:
- Goede presentator! Ik had gedacht dat ik Art wel zou missen, maar dit bleek niet het geval. Rik heeft het op een eigen manier gedaan. Ben benieuwd hoe hij verder zich in zijn rol gaat ontwikkelen ::bravo::
- Ik heb erg lang in onzekerheid gezeten en koos pas twee dagen voor de ontknoping voor de juiste mol. Er was geen duidelijke overeenstemming in het seizoen. De verdenkingen bleven verdeeld. Hierdoor is het tot het einde spannend gebleven ::bravo::
- Hoewel de opdrachten qua kwaliteit niet konden tippen aan die van vorig jaar m.i., zaten er toch genoeg goede tussen: Rondje rond de kerk (1.3), Ver tellen (2.1), Uit stralen (2.2), Wachtkamer (2.3), Op treden (3.3), Serenade (4.2), Koffiepedia (4.3), Lingo (5.2), Abseilen (5.3), Steentje bijdragen (6.1), Links/rechts (6.2), Roulette (7.2), Stamhoofd (9.1)  ::bravo::
- De beelden waren weer top ::ok::
- Locatie was geweldig ::ok::
- Een van de hoogtepunten vond ik toch wel de executie van aflevering 3. Wat ontzettend goed bedacht en wat mooi in beeld gebracht ::bravo::
- Fijne groep kandidaten! Veel verschillende karakters.
- Meer dan degelijke mol dit jaar ::bravo:: Goed gedaan!

Verbeterpuntjes:
- Sommige opdrachten kwamen wat minder lekker uit de verf m.i.: 3.2 jokertoren (had het leuker gevonden dat er een geld-element in deze opdracht had gezeten), 5.1 straatbeeld (een beetje te simpele opdracht, had een laag extra in mogen zitten), 6.3 ziplinen (had een geld-element in mogen zitten), 7.3 bananenplantage (hadden de kandidaten hier eigenlijk wel zin in?), 8.3 finale-vrijstelling(beetje saaie manier om een finale-vrijstelling te kunnen bemachtigen. Had een extra laag in gemogen).
- Geen afvaller in aflevering 6 had van mij niet gehoeven. Al vond ik de dubbele executie in aflevering 7 wel een leuke toevoeging. Daarnaast was dat heel spannend ::ok::
- Ik hoop heel erg dat we volgend jaar beginnen en eindigen met een 'bang' (zoals aflevering 1 van 2018 en aflevering 9 van 2013/2017).
- Live finale an sich vind ik wel leuk! Alleen ik hoop dat er toch weer eens meer acties besproken worden in de aflevering.


Als laatste wil ik nog een puntje van kritiek aandragen. Ik heb dit jaar minder motivatie gevoeld me te mengen in discussies op het forum. Ik las veel mee, maar mijn inbreng was duidelijk minder dan vorig jaar. Dit had voornamelijk te maken met de sfeer. Vorig jaar lag de nadruk meer op het speuren en had het een positievere insteek. Ik vond dat er dit jaar een te negatieve sfeer hing op het forum. Ik hoop op een positieve en frisse insteek volgend jaar, waarbij we de krachten kunnen bundelen om de mol te kunnen ontmaskeren. Dat is toch waar het om gaat, niet? ::ok:: Het idee van de moderators vind ik goed: tijdens het seizoen de focus op het ontmaskeren van de mol en na het seizoen feedback geven op het gehele seizoen: wat moeten de makers zeker voor volgend seizoen behouden en wat kan er nog verbeterd worden. Dat is nog mijn grootste hoop voor volgend jaar, dat dit wat meer nageleefd gaat worden.

Heel veel respect voor kandidaten, mol, makers, moderators van het forum en forumleden  ::bravo:: Bedankt allen en tot bij de Mol in België en anders: tot volgend jaar! ::bravo:: ::bravo::

Offline Gupp

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je links kijkt, zie je rechts niks!
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #58 Gepost op: 10-03-2019, 16:53:36 »
Als laatste wil ik nog een puntje van kritiek aandragen. Ik heb dit jaar minder motivatie gevoeld me te mengen in discussies op het forum. Ik las veel mee, maar mijn inbreng was duidelijk minder dan vorig jaar. Dit had voornamelijk te maken met de sfeer. Vorig jaar lag de nadruk meer op het speuren en had het een positievere insteek. Ik vond dat er dit jaar een te negatieve sfeer hing op het forum. Ik hoop op een positieve en frisse insteek volgend jaar, waarbij we de krachten kunnen bundelen om de mol te kunnen ontmaskeren. Dat is toch waar het om gaat, niet? ::ok::

+1
Finalist TAR 2017 / WIDM Pool 2016 #9, 2018 #16, 2019 #138, 2020 #44 / RN Songfestival 2016 #15, 2017 #8 & #7, 2018 #34 & #14, 2019 #17 & #9, 2020 #10

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #59 Gepost op: 10-03-2019, 17:11:45 »
Als laatste wil ik nog een puntje van kritiek aandragen. Ik heb dit jaar minder motivatie gevoeld me te mengen in discussies op het forum. Ik las veel mee, maar mijn inbreng was duidelijk minder dan vorig jaar.

Dit had ik ook. Maar dat komt bij mij meer doordat ik na 9 uur scherm turen in werktijd in mijn vrije tijd de pc niet meer opstart. Dat naast de ellenlange posts moeten doorlezen is gewoonweg vermoeiend na een volle werkdag.

Verder (en dat is misschien meer gelegen dat ik al sinds seizoen 1 elk seizoen gevolgd heb) doet wie is de mol mij minder. Waar ik vroeger nog graag mij in elke discussie mengde doe ik dat nu niet meer. Waar ik vroeger de afleveringen toch minstens 2 keer keek, hou ik het nu bij de live uitzending en dat is dat.

Ligt misschien ook aan dat ik sinds seizoen 1 ook ondertussen 19 jaar ouder ben :P Van intens de boel volgen als een ware molloot ben ik nu sinds 2017 meer en meer een casual kijker geworden. Komt bij dat het lastig is voor de makers om 1 format straks voor de 20e keer anders in te steken. Heel veel is al gedaan en geprobeerd en heb ik al meegemaakt. Dus ik ben ook niet snel meer echt onder de indruk.

En toch blijf ik het programma gewoon volgen. Vanaf mijn middelbare schooltijd, dwars door mijn studententijd naar mijn werkzame leven. Het programma krijgt daarmee ook een mix aan fans. Oud en nieuwgedienden.
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan