Auteur Topic: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Stapelgek  (gelezen 25409 keer)

Offline mastermol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Stapelgek
« Reactie #60 Gepost op: 22-01-2019, 19:08:01 »
Mooie hint!  ::bravo::

Als Sinan en Robèrt klaar zijn met hun potje Jenga gaan ze bij Merel en Evelien kijken. Op de achtergrond zien we Sinan (de 'stapelgek'?) ogenschijnlijk voor de lol steentjes stapelen. Voor de kijker heeft hij duidelijk zichtbaar '222' met onder elke twee een mollogo gestapeld. Drie keer raden wie er op 2:22 minuten in de leader voorbijkomt.



Kan natuurlijk gewoon een mindfuck van de productie zijn, maar opvallend is het wel.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Stapelgek
« Reactie #61 Gepost op: 22-01-2019, 19:26:04 »
Citaat
Het enige wat de mol eventueel zou kunnen doen om relatief onopvallend het overleg te vertragen, is niet stemmen op Niels en hopen dat er geen meerderheid is bereikt. Als er dan voor de volgende kandidaat wordt gestemd zal die ook geen meerderheid halen, enz.

Ik geloof dat zes mensen op Niels stemden? Met vijf was er een meerderheid. De zesde stem zou minder Mols zijn en toch niet meer uitmaken. Ik ben het op zich met je eens, maar met de stemverhouding 5 wel en 4 niet was het nog overtuigender geweest.

Online Soes

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Stapelgek
« Reactie #62 Gepost op: 22-01-2019, 23:02:26 »
Mooie hint!  ::bravo::

Dit is wel écht een typische Wie is de Mol-hint. Goed gevonden!

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Stapelgek
« Reactie #63 Gepost op: 23-01-2019, 07:11:57 »
Ik geloof dat zes mensen op Niels stemden? Met vijf was er een meerderheid. De zesde stem zou minder Mols zijn en toch niet meer uitmaken. Ik ben het op zich met je eens, maar met de stemverhouding 5 wel en 4 niet was het nog overtuigender geweest.

RP, Sinan, Robert, Niels zelf en Nikkie gaan voor Niels. Dat zijn er vijf. RP zijn stemgedrag kan je nog verklaren vanuit zijn bondje, de andere stemmers streept ik toch al met potlood af.

Offline bloemetjes

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Stapelgek
« Reactie #64 Gepost op: 23-01-2019, 11:04:03 »
In het WIDM.nl-forum werd de link met Mahjong gelegd vanwege de 'windrichtingblokjes' die op de tafels liggen bij aankomst, plus het bamboebosje en het combineren van 3 stenen tot één combinatie (de joker) en het maken van een combinatie van '2'. Ik vond het erg interessant om te lezen en ik zie er wel wat in! Met name omdat de windrichtingblokjes verder helemaal niet genoemd worden en niets lijken toe te voegen.

Ik vind het erg 'wie is de mol'-achtig om een spel te verstoppen in een ander spel. Niets is toeval, right? En als we het toch over spel-in-spel hebben, Niels heeft ook nog eens een harten aas shirt aan, haha. WIe weet zijn er wat Mahjong-kenners onder jullie die er wat in zien. Het kan natuurlijk ook gewoon veel te vergezocht zijn, maar puzzelen is altijd leuk. Hier wat er op dat forum werd geschreven, ik heb her en der wat geknipt:

Citaat van: Geralda
@Oppermol je hebt me met de vier windrichtingen op een (wellicht idioot) idee gebracht. Jenga wordt gespeeld in een bamboebosje en juist door die bamboe en de windrichtingen moest ik denken aan het spel Mahyong waarin bamboe en windrichtingen op de stenen voorkomen. De kandidaten moesten in de opdracht delen uit de toren met elkaar verbinden en combineren. Mahyong gaat van eenzelfde principe uit. En er schijnt een regel te zijn dat wanneer je er niet meer uitkomt je het spel mag omgooien voor een nieuwe kans.
(...) In ieder geval gooien Merel en Sinan ( die er niet meer uitkomen) de stenen door elkaar.
(...)
Bedenk een minuutje later dat Sinan dus bij de oosttafel staat.
(...)
- Er zijn vier windrichtingen: oost,west, zuid, noord. Waarom stonden bij de tafels deze windrichtingen genoemd?
- bij aanvang is Oostenwind de leidende wind ook wel heersende wind genoemd. Robèrt en Sinan stonden bij de Oost tafel. Hint naar de mol als heerser?
- er moeten 4 series van drie stenen en één paar van twee stenen worden gemaakt. (...)
- bij vijf spelers doet de eerste ronde de vijfde speler niet mee. Niels doet niet mee. Wat hier en in Mahyong logisch is.
-------------------------------------------------------------------------------------
Citaat van: Maggie
Citaat van: Oppermol
Bij elke jengatafel lag al een blokje bij aanvang met een tekst erop:
- bij Sinan & Robert 'EAST'
- bij Evelien en Merel 'WEST'
- bij Sarah en Nikki 'NORTH'
- bij Jamie en Rik-Paul 'SOUTH'
(...)

Bij Mahjong zijn er 'gelukstenen' die je mee kan laten doen. Als je gelukstenen pakt die bij je 'wind' horen krijg je dubbele punten. Hierbij is windrichting noord gekoppeld aan bamboe.


Sarah en Nikki staan aan de tafel met het bordje noord. Lijkt te makkelijk om te denken dat aan die tafel de mol staat. Als je de plaats van de de tafels in het bamboebosje van Medellin opzoekt in maps, kan je met een beetje tunnelvisie zien dat het bordje met de windrichting naast Jamie in het noorden ligt. De andere 3 bordjes liggen in ieder geval meer in het zuiden, het zuid-westen en zuid-oosten.

Edit: ik zie nu ook hierboven dat Sinan muren heeft zitten bouwen door stenen rechtop te zetten (en ook nog in drietallen), wat in Mahjong ook wordt gedaan. Opvallend!
« Laatst bewerkt op: 23-01-2019, 11:07:35 door paxeltje »

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Stapelgek
« Reactie #65 Gepost op: 23-01-2019, 11:13:29 »
Citaat
- bij Evelien en Merel 'WEST'

Merel WESTrik ... kan het zo simpel zijn?  :)

Offline Harko

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Stapelgek
« Reactie #66 Gepost op: 23-01-2019, 11:55:26 »
Lijkt me allemaal wat vergezocht dit. Ieder jaar zie ik dit soort theorieën en altijd blijken de uiteindelijke hints allemaal veel simpeler.

Hoe leg je dit aan de gemiddelde kijker uit? En met de gemiddelde kijker bedoel ik eentje die geen mahjong speelt  :P

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Stapelgek
« Reactie #67 Gepost op: 23-01-2019, 12:00:42 »
Lijkt me allemaal wat vergezocht dit. Ieder jaar zie ik dit soort theorieën en altijd blijken de uiteindelijke hints allemaal veel simpeler.

Hoe leg je dit aan de gemiddelde kijker uit? En met de gemiddelde kijker bedoel ik eentje die geen mahjong speelt  :P

Inderdaad. Te bedenken dat Merel Westrik bij het plaatje West zit. Als je er al iets in wilt zoeken dan is dat nog het enige uitlegbare. Maar houdt jullie niet in, altijd leuk van die veel te ver gezochte hints :)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Stapelgek
« Reactie #68 Gepost op: 23-01-2019, 13:58:49 »
Ik denk dat ik de winnende strategie heb gevonden voor Jenga zonder teruglegging en die is hartstikke simpel. Je moet natuurlijk wel een vaste hand hebben en geen worstenvingers. Ik kan ook al verklappen dat in het spel dat werd gespeeld in opdracht 2, degene die mag beginnen altijd wint met deze strategie.

Jamie wint het steen papier schaar spel en laat Rick Paul beginnen. Als hij de Mol is en deze winnende strategie heeft gehoord van de regie, dan is dit niet slim (als hij tenminste de jokers wilde winnen).
Evelien en Nikkie lieten hun tegenstander Merel en Sarah beginnen. Bij Robèrt en Sinan konden we dit niet zien, maar bij Robèrt en Sinan was het toch al snel een puinhoop en met die worstenvingers ben je toch al kansloos.

Er waren 18 volle lagen, maar je mag niet van de bovenste pakken, blijven dus 17 lagen over waar je blokken uit kunt halen. Voor de strategie moeten we kijken naar hoeveel volle lagen er nog over zijn, en hoeveel losse blokjes. Een los blokje ontstaat als iemand uit een volle laag één van de 2 buitenste blokjes weghaalt. Het andere buitenste blokje is het los blokje, want je kunt dit pakken zonder een volle laag aan te breken.

De truuk is nu dat je de tegenstander aan de beurt wil hebben op het moment dat er een even aantal volle lagen en een even aantal losse blokjes over is. Nul is even, dus als beide nul zijn dan zijn er geen blokjes meer die hij kan pakken en hij staat daarmee verloren. Hier werk je naar toe.

Jijzelf wil aan de beurt zijn als er een oneven aantal volle lagen over is. Want op dat moment neem je een blokje van een volle laag waardoor een even aantal volle lagen overblijft. De truc is nu dat je kunt kiezen of je hierbij een even dan wel oneven aantal losse blokjes over laat.

Kijk maar. Begon je de zet met een oneven aantal losse blokjes, dan neem je een buitenste blokje van de volle laag. Er komt dan één los blokje bij en het totaal wordt nu dus even. Begon je de zet met een even aantal losse blokjes, dan pak je het middelste blokje uit de volle laag. Het totaal aantal losse blokjes blijft nu gelijk en dus ook weer even. Tegenstander aan zet met even + even = kansloos voor hem.

Als je tegenstander aan de beurt is met een even aantal volle lagen en een even aantal losse blokjes, zeg 4, dan kan hij alles proberen om te voorkomen dat jij aan de beurt komt met een oneven aantal volle lagen. Hij pakt dan een los blokje waardoor er 3 over blijven. Daar trap je niet in, want je pakt dan ook weer een los blokje waardoor er 2 overblijven. Hij weer een los blokje en jij weer een los blokje. De losse blokjes zijn op. Hij moet dan toch een nieuwe laag aanbreken. Jij bent weer aan de beurt met een oneven aantal volle lagen en dat is winnend.

Hoewel de uitleg misschien wat ingewikkeld klinkt, hoef je maar één ding te onthouden. Zorg ervoor dat je tegenstander altijd aan de beurt is met een even aantal volle lagen en een even aantal losse blokjes.
Ben je zelf aan de beurt met een even aantal volle lagen, dan neem je een los blokje, net zo lang totdat je tegenstander een nieuwe volle laag heeft aangesneden en jij dus weer aan de beurt met met een oneven aantal volle lagen.

Ten slotte ook even een afbeelding van de eindsituatie van het spel tussen Merel en Evelien, waar je duidelijk in kunt zien dat er 17 lagen zijn waaruit je kunt pakken en dat het mogelijk is om de blokjes die je theoretisch weg kan pakken, ook daadwerkelijk kan pakken zonder dat de toren omvalt. Per laag blijft of alleen het middelste blokje staan, of de 2 buitenste.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Stapelgek
« Reactie #69 Gepost op: 23-01-2019, 14:12:16 »
Ik denk dat ik de winnende strategie heb gevonden voor Jenga zonder teruglegging en die is hartstikke simpel. .... [uitleg] ...

Dank. Als je zoveel moeite doet om ons uit te leggen hoe het winnen van Jenga werkt, zou je ons  dan ook adhv de beelden kunnen vertellen wie het spel het beste heeft gespeeld?  :P  ;)

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Stapelgek
« Reactie #70 Gepost op: 23-01-2019, 14:57:02 »
Dank. Als je zoveel moeite doet om ons uit te leggen hoe het winnen van Jenga werkt, zou je ons  dan ook adhv de beelden kunnen vertellen wie het spel het beste heeft gespeeld?  :P  ;)

Het beste spelen blijft subjectief. Als je er blokjes gaat uitwurger wordt de toren sowieso instabieler en kan hij ook vallen voordat 'de perfecte strategie' is uitgevoerd. Het blijft allemaal relatief.

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Stapelgek
« Reactie #71 Gepost op: 23-01-2019, 14:59:31 »
Dank. Als je zoveel moeite doet om ons uit te leggen hoe het winnen van Jenga werkt, zou je ons  dan ook adhv de beelden kunnen vertellen wie het spel het beste heeft gespeeld?  :P  ;)
En belangrijker: wat de mol hier zou doen? Want die heeft niets aan jokers en er gaat sowieso wel iemand uit, dus of de tegenstander nou jokers krijgt of niet zal de mol jeuken.  ;D

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Stapelgek
« Reactie #72 Gepost op: 23-01-2019, 15:49:05 »
Kandidaats proberen om een joker te bemachtigen lijkt me in dat geval het beste.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Stapelgek
« Reactie #73 Gepost op: 23-01-2019, 19:30:32 »
Voorzover ik ooit Jenga heb gespeeld (dat moet lang geleden zijn) is het als het goed is ook zo dat de blokjes niet allemaal even dik zijn. Welke blokjes je kunt pakken, hangt heel erg af van welke blokjes iets dikker en dus "dragend" zijn, en welke blokjes iets dunner. Als het middelste blokje het dikst is, dan is die dragend en kun je de andere twee pakken; als het middelste blokje het dunst is dan kun je die het makkelijkst pakken, en in overige situaties hangt het er maar net van af. (Ook, bijvoorbeeld, van of de toren bijvoorbeeld iets overhelt of niet).

De strategie van de mol is hier simpel: de kandidaat lijken. Dat is het enige dat je kan doen. Het mollen van de opdracht zit volledig in het begin-dilemma, maar Niels heeft de mol er daar mooi uitgespeeld.

Het enige belang dat de mol volgens mij verder heeft, is dat kandidaten die fout zitten, jokers krijgen, zodat die langer in het spel blijven en langer blijven geloven in hun foute mol, waardoor ze de echte mol minder snel in de smiezen krijgen.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Leek

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Stapelgek
« Reactie #74 Gepost op: 23-01-2019, 21:22:29 »
Normaal moet je bij Jenga toch de steen weer bovenop terug leggen? Als dat nu ook zou zijn gebeurd dan was het een stuk moeilijker geworden. De stenen met tekst erop zou je dan wel achter mogen houden. Je zou nu in principe ook van bovenaf de stapel af kunnen bouwen (maar dat zullen de kandidaten achter de schermen wel gehoord hebben dat dit niet de bedoeling was)

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Stapelgek
« Reactie #75 Gepost op: 23-01-2019, 21:29:18 »
Al met al, geweldig jullie uitleg en theorie!
Maar het meest vreemd hier vind ik toch Sinan. Hij gunt Robert een joker en gooit de toren om. Het leek alsof hij het spelletje niet zag zitten maar niets is wat het lijkt.

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Stapelgek
« Reactie #76 Gepost op: 23-01-2019, 22:43:55 »
Het overleg uitgeschreven, na de uitleg van Rik:


Robèrt: ik ben voor iedereen maar ... ik ga voor Niels

...

Sinan was hier ontzettend bepalend in, we gaan nu democratisch stemmen.
Een mol zal hier juist denk ik zijn/haar best doen om zoveel mogelijk tijd te rekken, verwarring, chaos te creëren. Sinan dus geen mol

Wauw, wat een werk om het uit te schrijven!  ::ok::

Ik ben het hier eens, wat Sinan betreft. Hij is sturend en zorgt ervoor dat er snel een keuze wordt gemaakt.

Zo’n opmerking van Robèrt is wel weer raar (maar ik lijd aan tunnelvisie, vrees ik), alsof hij een halfslachtige poging doet om tijd te rekken. Vinger opsteken gaat een stuk sneller...
En hoezo: ‘ik ben voor iedereen’? Klinkt gezellig en joviaal, maar ik denk dat hij dit vooral zegt, omdat hij als mol niks te vrezen heeft.  >:D

Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Stapelgek
« Reactie #77 Gepost op: 23-01-2019, 23:01:08 »
Dank. Als je zoveel moeite doet om ons uit te leggen hoe het winnen van Jenga werkt, zou je ons  dan ook adhv de beelden kunnen vertellen wie het spel het beste heeft gespeeld?  :P  ;)
Sterker nog, ik heb even een plaatje gemaakt waarin de winnende strategie heel makkelijk te zien is. Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden. Hieronder zie je dit plaatje en de "legenda".
We hebben helaas te weinig beelden om te kunnen zeggen wie het spel het best gespeeld heeft (je moet de toren ook van meerdere kanten kunnen zien als deze nog redelijk gevuld is). Rick Paul begon in ieder geval wel goed, met een middelste blokje. Evelien en Merel speelden allebei slecht (zie schuingedrukte tekst in de uitleg beneden).

Uitleg bij schema:
Als je in het schema hieronder aan de beurt bent in een groen vakje, dan sta je gewonnen. De groene pijl geeft de winnende zet. Die gaat altijd van een groen naar een rood vakje.
Als je aan de beurt bent in een rood vakje, dan sta je helaas verloren. De rode pijlen geven de mogelijke zetten. Dit varieert van 0 (vakje "game over") tot 3. De rode pijl gaat (helaas voor deze speler) altijd van een rood naar een groen vakje.

Als iemand een los blokje pakt, dan gaat de pijl één vakje naar links.
Als iemand het middelste blokje van een volle laag pakt dan gaat de pijl recht omhoog (ga dit zelf na!).
Als iemand één van de twee buitenste blokjes van een volle laag pakt, dan gaat de pijl schuin omhoog naar rechts (ga na).

Merk ook op dat de groene en rode pijlen elkaar afwisselen. Dit komt omdat ik hier steeds de winnende zetten doe in de situaties die ook winnend zijn. Uiteraard zou een speler dan ook een verliezende zet (rood, niet getekend) kunnen doen. De andere speler kan dan winnen bij de juiste voortzetting.
Omdat er bij voldoende lagen en losse blokjes steeds 3 mogelijke zetten zijn, moet je tegenstander wel telkens de juiste zet doen! Als hij deze winnende strategie niet kent, dan zal hij vast wel een keer in de fout gaan, en kun je in het eindspel toch nog aan de beurt komen in een groen vakje en alsnog winnen.
Het spelletje van Merel en Evelien is hiervan een voorbeeld. Evelien stond in het eindspel in een groen vakje maar deed de verkeerde zet waardoor Merel in een groen vakje terecht kwam. Merel deed op haar beurt de verkeerde zet waardoor Evelien alsnog in een groen vakje kwam (nog een los blokje over). Toen Evelien dit los blokje wegkaapte was Merel het haasje. Deze zetten heb ik in het schema aangegeven met blauwe pijlen. Je kunt in het schema zien wat ze hadden moeten doen (groene en rode pijlen).
« Laatst bewerkt op: 23-01-2019, 23:05:26 door MartinJ »

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Stapelgek
« Reactie #78 Gepost op: 23-01-2019, 23:05:10 »
Wat een werk allemaal! Geweldig!

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Stapelgek
« Reactie #79 Gepost op: 23-01-2019, 23:42:06 »
Even een andere opmerking bij deze opdracht: deed de mol wel mee in dit spel?  :)
Winnaar Klassiekers Pool 2023