Hmmm... als ik het zo snel een beetje doorlees staat er een hoop in wat niet overeenkomt met de lessen die ik afgelopen seizoen heb gehad over de EU. Met als belangrijkste dat het Parlement geen stemrecht heeft, want dat heeft het wel. In de laatste jaren ook op steeds meer terreinen. Idd niet op alle terreinen, op de andere terreinen (en nogmaals dat worden er ook in het Grondwettelijk Verdrag steeds minder) beslist de Raad van Ministers. Die idd niet rechtstreeks verkozen wordt. Ik zie echter niet hoe een rechtstreeks verkozen Raad van Ministers eruit moet komen te zien. Nu zit Verhagen er, omdat hij minister van Buitenlandse Zaken is bij ons.
Het klopt wel dat er een hoop mis is op het gebied van de democratie van de EU. Zoals de geheimgehouden vergaderingen van de Europese Raad (dit is niet hetzelfde als de Raad van Ministers, in de Europese Raad zit Balkenende namens Nederland).
Ik heb in het artikel een beetje het gevoel dat de auteur Europese Raad en Raad van Ministers door elkaar haalt. Of ik lees gewoon verkeerd. De Raad van Ministers bestaat uit Ministers en zij kunnen (net als het gekozen Europees Parlement) wetten aanpassen. De vergaderingen van de Raad van Ministers zijn echter niet geheim. De vergaderingen van de Europese Raad dus wel, maar zij kunnen dan weer geen besluiten aanpassen, want dat kunnen alleen Raad van Ministers en Europees Parlement.
Snapt iemand het nog.

Maar goed, jammer dat er over een toch wel erg interessant onderwerp dan een artikel is geschreven dat mij (met mijn achtergrond informatie van Europese studies) niet geheel lijkt te kloppen. Want er kan zeker een hoop verbeterd worden aan de democratie van de EU.