Stel, je bent in de supermarkt en je wilt iets kopen (die dingen gebeuren...) dus je pakt iets uit een schap met de bedoeling het netjes af te rekenen (kost ongeveer 100 euro). Even later zie je dat een winkelbediende bezig is het schap leeg te halen om de rest van hetzelfde product bij het afval te zetten. De houdbaarheidsdatum is echter nog lang niet overschreden. Je kan dus zo de winkel uit lopen en aan de achterkant van de winkel 10 keer zoveel meenemen als dat je eik van plan was. Zonder te betalen.
Wat doe je dan?
Ik vraag aan die winkelbediende of ik dit gratis de voor niks danwel tegen gereduceerde prijs mee kan nemen aangezien ik net heb gezien dat ie de rest weg heeft geworpen (en ik vraag aan hem of er een reden voor was wellicht..slechte partij?)
Indien hij zegt nee, ga ik naar buiten en neem een van die weggeworpen mee, om die thuis te testen. Indien alsnog blijkt dat deze niet aan de eisen voldoen ga ik terug en koop de nieuwere versie of vraag een reductie op de huidige. (Er zal ongetwijfeld een reden voor zijn dat ze het weggooien, verouderd type bijv, dus waarom dan de volledige prijs betalen?)
Nieuw dilemma:
Een nieuwe collega van je zit in zijn proeftijd, en krijgt binnenkort te horen of hij mag blijven ja/nee.
Hijzelf denkt dat het allemaal supergoed gaat echter jij weet dat dat niet helemaal het geval is, en dat er gesproken wordt over mogelijk geen verlenging van het contract.Op dit tijdstip is nog niet echt te zeggen of hij miss in de functie nog groeien gaat, is dus niet zeker of hij misschien in het komende half jaar tot jaar beter gaat functioneren.
Hij heeft pas een huis gekocht en zijn vriendin doet een studie is dus min of meer afhankelijk van zijn inkomen of kan althans niet erg veel bijdragen zelf, voor nu.
Je bemerkt dat die collega een vrij grote fout maakt. Dit kan hem dus de doodssteek zijn voor hem. Met veel moeite weet je de schade wat te beperken en je zou eventueel kunnen verdoezelen dat hij die fout gemaakt heeft, of althans geringer maken.
Wat doe je, verdoezel je die fout of laat je het zoals het is zodat men er zonder meer achter komt dat hij dit heeft gedaan, wat hem wrsch de baan kost?