Auteur Topic: Feedbacktopic WIDM 2020: tips en tops  (gelezen 14105 keer)

Offline MOLCATCHERRR

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic WIDM 2020: tips en tops
« Reactie #60 Gepost op: 15-03-2020, 20:51:58 »
Ik ben qua afleveringen echt vet tevreden! Mooi gefilmd zoals altijd en had geen moeite de opdrachten te begrijpen.

Maar ik vind wel de ontknoping echt zwaar tegenvallen. Rob was al veel te voorspelbaar vanaf aflevering 4. Rob heeft steeds bovenaan gestaan in de landelijke statistieken.
Echt zwaar balen. Ik dacht dat rob het niet was. Ik ben niet boos hahaha dat ik t fout had maar meer dat iedereen het al geraden had.

Offline Uil

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic WIDM 2020: tips en tops
« Reactie #61 Gepost op: 16-03-2020, 12:39:31 »
Zelf heb ik genoten tijdens dit seizoen, meer dan de afgelopen jaren. Dat heeft er denk ik vooral mee te maken dat het gezellig was met vrienden, wat meer samen gekeken, en dat ik zelf ook meer tijd beschikbaar had om te kijken en te herbekijken. Dat heeft er toe geleid dat ik wat meer actief ben gaan speuren ook en online wat actiever ben geworden. Dit seizoen heeft me daar in ieder geval niet in geremd. Ik vind het moeilijk om het te vergelijken met andere seizoenen. Ik ben opgegroeid met WIDM, dus dan voelt het verleden (tweede deel zeroes of zoiets) al snel leuker. Een paar jaar heb ik ook niet gekeken omdat het te druk had met studie en dat soort zaken en dan vanaf afl. 1 al achter de feiten aan liep en het dan maar op gaf. Ik stapte weer in bij seizoen Susan Visser, en had haar meteen in afl. 1 tot Mol gekroond omdat ik haar zo irritant vond en daarom dacht dat ze me de rest van het seizoen zou gaan kwellen  ::rofl:: Eigenlijk heb ik daarna ook alleen maar heel casual WIDM gekeken en in de overtuiging dat het programma toch zo gemaakt is dat je als gewone kijker de Mol niet kan achterhalen. Was vooral leuk om met vrienden mee te kunnen praten. De afgelopen jaar werd ik ook behoorlijk bevestigd in dat het bijna niet te achterhalen was, met vorig jaar als dieptepunt.

Dit seizoen ging ik dus wel meer speuren. Sinds afl. 3 had ik zelf Rob tussen de hoofdverdachten staan, maar steeds kwam er toch allerlei verdacht gedrag tussendoor van Buddy, Mil en Nathan waardoor ik nooit echt zeker was. Ze hebben denk ik slim gebruikt gemaakt dat Rob erg verdacht leek en dat je meteen het 'niets-is-wat-het-lijkt'-gevoel hebt waardoor je blijft twijfelen. (De stelligheid van sommige mensen dat het of te makkelijk was of juist niet te doen vind ik niet altijd heel erg geloofwaardig, en beetje bij makkelijk praten achteraf horen.) Ook de twijfel of hij het kan naast acteurs en presentatoren. Ik vind dat ze een mooie balans hebben gevonden nu met dat het te doen is de Mol te achterhalen, zichtbare en deduceerbare (of dat je in ieder geval vraagtekens kunt zetten bij) (mol)acties. Hierbij hadden ze de makers ook geluk met het heerlijke bondje tussen Mil en Buddy. Sowieso was de groep fijn: niet té gezellig, wel fanatiek, vaak tactisch, en een aantal heel fijne karakters.

Veel van jullie waren al heel snel met de feedback en ik heb er eigenlijk weinig nog aan toe te voegen. Ik heb het geluk gehad dat ik pas later de spoilers zag (was er wat laat bij dit seizoen, de onthulling was ook niet heel spectaculair), dat heeft denk ik een hoop gescheeld. Grootste verbeterpunt lijkt mij de uitleg en haalbaarheid van opdrachten, dat springt het meest in het oog als casual kijker. Her en der online hoor ik net iets te vaak dat mensen het vonden tegenvallen of meer verwachten. Weet niet of dat puur het jubileum is, maar denk dat het ook een beetje verzadiging is en dat de afgelopen 10 jaar alles ook gewoon spectaculairder is geworden (ik bedoel ook echt alles, vergelijk ook tv-series uit de zeroes met die van nu, alles zit goed in elkaar, fantastisch geproduceerd, één nog heftiger en gewelddadiger dan de ander etc.). De verwachtingen zijn altijd erg hoog en mensen zeuren makkelijk. Toch ga ik er wel in mee dat het nu wel erg veilig was qua 'fysieke' opdrachten, en dat het af en toe op beeld best net iets meer mag schuren tussen de kandidaten. Vooralsnog leg ik het nog even bij de productieomstandigheden van China en het wellicht onmogelijk hete weer dat er wat minder fysiek-spectaculaire opdrachten waren.

Mijn hoop is altijd dat er een mooie thematiek in een seizoen zit, met aanwijzingen gelinkt aan de cultuur (of mythologie) van een land. Daar verwacht ik inmiddels sowieso weinig van aangezien dat zelden echt gebeurt. Ik weet niet of het te moeilijk is om er in te verwerken of dat het misschien dan te makkelijk wordt voor molloten qua puzzelen, haha. Maar ik volg wel Rat met dat ik graag net iets meer coherentie zou willen zien tussen opdrachten e.d.

MolTalk is niet heel veel besproken, ik ben nogal ambivalent. Aan de ene kant vind ik het totaal hysterisch, aan de andere kant zeer amusant. Zaken die dubbel besproken worden, nog eens herhaald worden in het social media rondje, vind ik erg zonde. Mensen die door elkaar heen tetteren. Ik had zelf niet meer of minder problemen met Margriet en Chris; vind het enthousiasme en de hysterie al gauw overdreven voor 'maar' een tv-programma. Maar dan ben ik ook wat meer cynisch aangelegd. :P Toch kijk ik het altijd weer.

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic WIDM 2020: tips en tops
« Reactie #62 Gepost op: 16-03-2020, 21:47:14 »
Zet alle verborgen aanwijzingen en alle molacties - inclusief molbiecht! - op de website. Er wordt veel tijd besteed aan het voorbereiden van de livefinale met publiek (die echt achterwege mag worden gelaten), maar de aanwijzingen en molacties, waar het echt om draait, lijken een beetje verwaasloosd te worden.
Het is 48 uur sinds de uitzending en er staat nog steeds helemaal niks op de site dat niet al in de uitzending was te zien. De geheime aanwijzingen zijn zelfs niet uitgetypt. Dit móet echt beter. De overige geheime aanwijzingen op een rij zetten in text-only vorm kost weinig tijd.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Enigma TV

  • Forumlid
  • ENIGMA | De Uitverkorene
Re: Feedbacktopic WIDM 2020: tips en tops
« Reactie #63 Gepost op: 16-03-2020, 22:26:51 »
Het is 48 uur sinds de uitzending en er staat nog steeds helemaal niks op de site dat niet al in de uitzending was te zien. De geheime aanwijzingen zijn zelfs niet uitgetypt. Dit móet echt beter. De overige geheime aanwijzingen op een rij zetten in text-only vorm kost weinig tijd.

Waarom ga je er vanuit dat er meer officiële aanwijzingen zijn die niet behandeld zijn? Ik denk dat alles wel gezegd is omtrent molacties en aanwijzingen en dat er daarom niets meer online gaat komen. Maar wellicht dat Rik ons daar meer duidelijkheid in kan gaan verschaffen woensdag!

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic WIDM 2020: tips en tops
« Reactie #64 Gepost op: 16-03-2020, 22:36:40 »
Waarom ga je er vanuit dat er meer officiële aanwijzingen zijn die niet behandeld zijn? Ik denk dat alles wel gezegd is omtrent molacties en aanwijzingen en dat er daarom niets meer online gaat komen. Maar wellicht dat Rik ons daar meer duidelijkheid in kan gaan verschaffen woensdag!
Er zijn sowieso nog de afleveringstitels. Niet alle 9 zijn benoemd in de laatste aflevering.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic WIDM 2020: tips en tops
« Reactie #65 Gepost op: 16-03-2020, 23:33:03 »
Het is 48 uur sinds de uitzending en er staat nog steeds helemaal niks op de site dat niet al in de uitzending was te zien. De geheime aanwijzingen zijn zelfs niet uitgetypt. Dit móet echt beter. De overige geheime aanwijzingen op een rij zetten in text-only vorm kost weinig tijd.
De geheime aanwijzingen worden elk jaar steeds meer naar de achtergrond geplaatst. Voor mij kunnen ze deze beter helemaal weglaten. Ze worden volgens mij toch veel meer gebruikt om ons op het verkeerde been te zetten dan als echte hint naar de Mol. Ook kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat sommige geheime aanwijzingen er niet bewust in zijn gezet, maar geadopteerd zijn door de redactie nadat ze deze op een forum als dit hebben gelezen. Want, molloten vinden overal geheime aanwijzingen in, zelfs in het ruisen van de zee of storingen in de uitzending.

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Feedbacktopic WIDM 2020: tips en tops
« Reactie #66 Gepost op: 17-03-2020, 03:34:57 »
Ik typ binnenkort nog een langer stukje feedback, maar er is één ding wat al seizoenen lang zo is en wat ik niet helemaal snap. Waarom wordt er in aflevering 1 altijd gestrooid met vrijstellingen? Sinds 2011 zijn er, m.u.v. seizoen 14, in ieder seizoen meerdere vrijstellingen weggegeven in aflevering 1. Een vrijstelling moet toch iets bijzonders zijn ???

In het geval van een 'schermen-niet-zien'-twist snap ik het nog, dan zorgt het dat er voor dat er niemand naar huis hoeft. Maar in de meeste gevallen wordt de eerste executie - toch al een loterij - er juist alleen maar oneerlijker op. Denk aan Ewout, die met vier vrijstellingen en een Mol in het spel ineens niet 8, maar slechts 4 tegenstanders had tijdens zijn eerste executie. Of erger nog: Ron, die een speciale executie moest tegenover maar twee van zijn medekandidaten :-\\

Dat er dit seizoen net zoveel zwarte als groene vrijstellingen in het spel kwamen was maar een schrale troost: het maakte de hele opdracht eigenlijk onnodig. Wat mij betreft matigen we de vrijstellingen dus vooral en dan hoeven er ook geen zwarte vrijstellingen tegenover te staan. Doe hooguit één vrijstelling in aflevering 1 voor een kandidaat die daar hard moet vechten ::jaja::
...óf niet!

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Feedbacktopic WIDM 2020: tips en tops
« Reactie #67 Gepost op: 17-03-2020, 07:18:13 »
Alternatief voor de live finale

Een live finale is niet ideaal, ben ik het met velen hier eens, maar terug naar de oude reünievorm zullen ze niet gauw doen. Daarom bedacht ik me een alternatief. Waarom niet een finale + ontknopingsaflevering combineren met een bioscoopevenement? Een soort combinatie van hoe de Belgen het doen met hun finales en hoe de laatste afleveringen van de twee WIDM Juniorseries er uit zagen.

Hoe ik het voor me zie:

Aan het einde van aflevering 9 valt de laatste executie: er zijn dan nog 3 finalisten over eventueel blikken ze dan al vooruit op het finalegevoel.

Aflevering 10 is dan een volledig van tevoren gemonteerde aflevering, en volgt de formule die ook bij WIDM Junior werd gebruikt. De finalisten doen nog één grote finale-opdracht. Dan volgt de finaletest, en halverwege de aflevering is dan de grote ontknoping. De tweede helft van de aflevering kijken we naar een strak gemonteerde compilatie van een groot deel van de Molacties.

Het officiële YouTube-kanaal heeft voor het eerst alle Molacties in één video geüpload. Dan blijkt dat in de afgelopen aflevering 23 minuten aan Molacties werden besproken. Lijkt me top ::ok:: Daar kun je dan nog pakweg zeven minuten aan toevoegen om het één geheel te maken, en ook niet eerder vertoonde beelden in te verwerken. En laat bijvoorbeeld de winnaar aan het woord hoe hij de Mol op het spoor is gekomen :)

Rondom aflevering 10 is er dan een live-evenement georganiseerd in één van de grootste bioscopen van Nederland (vergelijkbaar met de Kinepolis Antwerpen). Vanuit één van die zalen (bv. voor prijswinnaars) wordt dan ook de laatste aflevering van Moltalk opgenomen. De eerste 10 minuten zendtijd kun je besteden aan een vooruitblik op de laatste aflevering samen met de 10 kandidaten, ongeveer even lang als je nu met de afvallers praat. Dan volgt de finale+onknopingsaflevering die ik heb uitgelegd en kijken we een goed uur lang naar een bioscoopfinale die tiptop in elkaar gemonteerd is. Daarna kun je, vanuit dezelfde bioscoopzaal de laatste aflevering van Moltalk opnemen (gepresenteerd door Rik), waarbij je met de kandidaten napraat en er ruimte is om extra Molacties te laten zien (en eventueel te giebelen).

TLDR; Zo zou het eruit zien:
Aflevering 9: Laatste executie, eindigen met 3 finalisten.
Voorafgaand aan aflevering 10 zijn er 10 minuten Moltalk met alle kandidaten, opgenomen vanuit een bioscoop.
Aflevering 10 is een cinematische aflevering met een laatste finale-opdracht, de finaletest en de ontknoping in de eerste 30 minuten. In de tweede helft zien we een mooi aaneengeregen compilatie van Molacties, afgewisseld met nieuwe beelden. (Kan door Rik of de Mol aan elkaar gepraat worden.)
Na aflevering 10 is er dan een speciale uitzending van Moltalk vanuit de bioscoop (met precies dezelfde sfeer als de live finale), waarin nog eens wordt teruggeblikt, de Mol en winnaar uitgebreid aan het woord komen en er ruimte is voor extra Molacties die de echte finale-uitzending niet gehaald hebben.

Op die manier kun je met pakweg dezelfde zendtijd als een normale aflevering + Moltalk ineens een tof live evenement én een sterke aflevering 10 vol Molacties neerzetten ::joehoe::
« Laatst bewerkt op: 17-03-2020, 09:49:23 door Pac »
...óf niet!

Offline hrvdg7

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic WIDM 2020: tips en tops
« Reactie #68 Gepost op: 17-03-2020, 14:09:41 »
Matig seizoen met een matige mol. Kandidaten waren wel top.
Opdrachten ook matig en niet gelaagd.

China als locatie was wrs niet een goed idee achteraf.

Offline suuuus

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic WIDM 2020: tips en tops
« Reactie #69 Gepost op: 17-03-2020, 18:02:27 »
Ik denk dat veel al wel gezegd is hierboven. Door drukte niet de tijd kunnen nemen om een stukje te schrijven. Ik denk dat China een moeilijk land was voor WIDM en ondanks dat zijn jullie er toch in geslaagd een mooie serie neer te zetten. Ik heb er meer van genoten dan afgelopen jaren. Ook heb ik het gevoel dat jullie zeker wat met de feedback van afgelopen jaren gedaan hebben. Echt  ::ok:: ::ok::

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Feedbacktopic WIDM 2020: tips en tops
« Reactie #70 Gepost op: 17-03-2020, 20:38:13 »
Ik denk dat China een moeilijk land was voor WIDM en ondanks dat zijn jullie er toch in geslaagd een mooie serie neer te zetten.

Ja, die arme productie toch. Voor alle bevolkingsgroepen, kunstenaars en vrijdenkers is China een absoluut paradijs, maar voor WIDM-makers is het een moeilijk land. Staat Giro 555 al open?
Woosie down?

Offline joost2014

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Feedbacktopic WIDM 2020: tips en tops
« Reactie #71 Gepost op: 18-03-2020, 18:00:06 »
Allereerst complimenten aan het hele WIDM-team! Ook dit jaar heb ik weer met veel plezier naar alle afleveringen gekeken. Ik schrijf dit stukje puur vanuit mijn gevoel en niet perse op alle feitelijke gebeurtenissen in de afleveringen.

De bekendmaking van alle kandidaten via de verschillende media vond ik leuk bedacht, maar ook merk je dat niet alle media het even serieus namen. Ik snap dat het via deze weg extra publiciteit (verschillende tijdstippen/verschillende kanalen) geeft aan het programma, maar ik zie de bekendmaking liever op een andere manier. Bijvoorbeeld in een ingelaste special van Moltalk of via mysterieuze aanwijzingen op bijv. de WIDM-sociale media.

De start van het seizoen in China zag er fantastisch uit! Wat moet de ontvangst op het plein tussen al die muzikanten indrukwekkend zijn geweest. Dat zag je maar aan Anita. Helaas vond ik de opdracht daarna tegenvallen. In principe was het een keuze maken, kistje openen, zoeken naar de corresponderende tekens op de muur en zo een vrijstelling of joker ontvangen. Ik wil echt niet vervelend doen, maar het lijkt voor de kijker zo ontzettend simpel. Oké er staan enorm veel tekens op de muur, maar het is nu niet dat je een echt zware, moeilijke doordachte opdracht moet doen. Dit vond ik met de daarop volgende opdrachten eigenlijk allemaal net zo. Ik mis vaak de diepte in de opdrachten. 'Omschrijf de beelden, zoek een telefoon in een graanveld, speel een potje mastermind, zoek het theeservies, loop een (vrijstellings)route, tel het aantal auto's' - opdrachten die je bijna oneerbiedig ook in je eigen achtertuin zou kunnen spelen. Ik kijk nu de afleveringen van de Belgische Mol en daar hebben de opdrachten zoveel meer gelaagdheid. Opdrachten die ik dit seizoen wel tof vond waren: Kleurwerk, Lijn(ver)diensten, Afhaalchinees, Je draai vinden (psychologisch heel sterk), Mol laser.

De groep met kandidaten was mwah. Maar dat is waarschijnlijk puur persoonlijk. Het duurde bij mij vrij lang voordat ik ook echt het idee had dat de groep zelf hecht en gezellig begon te worden (buiten het spel om). Ik miste in het begin van het seizoen wat meer de hotelkamer/ontbijt/diner-gesprekjes. Toch heb ik genoten van de groep. Vooral Buddy, Leonie en Nathan vond ik enthousiaste smaakmakers en fanatiek! Dit miste ik bij andere kandidaten wat meer: Rob (blijkt achteraf misschien waarom haha), Mil en Johan bijv. Ik begrijp ook goed dat je dit niet kan sturen en dat de kandidaten het spel allemaal op hun eigen manier spelen.

Ik hoop dat er in het extra jubileum seizoen wat extra spannende opdrachten zitten, meer onderliggende psychologie, zodat het voor iedereen ook de moeite waard is om extra hun best te doen.

Nogmaals, erg genoten van het seizoen en bovenstaand zijn slechts kleine punten van kritiek. Al met al heb ik weer erg genoten. Zin in het nieuwe seizoen! (en al wat daarna nog volgen gaat!)
Ben jij de mol?

Offline molE13

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic WIDM 2020: tips en tops
« Reactie #72 Gepost op: 21-03-2020, 20:34:42 »
TLDR; Zo zou het eruit zien:
Aflevering 9: Laatste executie, eindigen met 3 finalisten.
Voorafgaand aan aflevering 10 zijn er 10 minuten Moltalk met alle kandidaten, opgenomen vanuit een bioscoop.
Aflevering 10 is een cinematische aflevering met een laatste finale-opdracht, de finaletest en de ontknoping in de eerste 30 minuten. In de tweede helft zien we een mooi aaneengeregen compilatie van Molacties, afgewisseld met nieuwe beelden. (Kan door Rik of de Mol aan elkaar gepraat worden.)
Na aflevering 10 is er dan een speciale uitzending van Moltalk vanuit de bioscoop (met precies dezelfde sfeer als de live finale), waarin nog eens wordt teruggeblikt, de Mol en winnaar uitgebreid aan het woord komen en er ruimte is voor extra Molacties die de echte finale-uitzending niet gehaald hebben.

Op die manier kun je met pakweg dezelfde zendtijd als een normale aflevering + Moltalk ineens een tof live evenement én een sterke aflevering 10 vol Molacties neerzetten ::joehoe::


S.v.p. geen opdracht in aflevering 10. Dat kost in mijn ogen te veel tijd. Dat is tijd die ik graag besteed zie worden aan het in beeld brengen van hints en aanwijzingen.

Geen hints die door montage de uitzending niet hebben gehaald.

S.v.p. 2: geen ontmoeting tussen kijkers en deelnemers noch interviews met kijkers.

Offline keek

  • Forumlid
  • Trust Nobuddy!
Re: Feedbacktopic WIDM 2020: tips en tops
« Reactie #73 Gepost op: 25-03-2020, 11:08:34 »
Waar ik me aan erger is dat er credits worden gegeven aan de mol voor 'de laagste pot ooit' of 'nooit het maximale bedrag gehaald'. Die credits zijn enkel voor de productie die onmogelijke opdrachten bedenkt en daar veel te weinig tijd voor geeft om het uit te voeren. Vroeger waren de bedragen die met de opdrachten te verdienen waren sowieso hoger. Er zijn dus echt wel mollen die het veel beter hebben gedaan. Dat de publieke omroep minder geld te besteden heeft als vroeger snap ik, maar doe niet of het een verdienste van de mol is. Het is een keuze.

De opdrachten dit seizoen waren best wel leuk, maar waren spannender geweest als de tijd die kandidaten krijgen verdubbeld wordt, zodat ze het echt kunnen halen en dat er betere tekst en uitleg gegeven wordt, zodat de kandidaten weten wat ze moeten doen. Bijvoorbeeld bij vakwerk, daar hadden ze best kunnen uitleggen wat de bedragen betekenden. Of bij de foto-opdracht, hadden ze de kandidaten  een paar minuten de opdracht kunnen laten bestuderen in plaats van één keer uitleggen.

Dus liever meer geld laten verdienen en als er dan 'te veel' geld wordt verdiend, dan gooien ze er een spannende opdracht in waarbij geld uit de pot gaat, zoals een veiling. Volgens mij geeft dat veel spannendere televisie.

Offline molE13

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic WIDM 2020: tips en tops
« Reactie #74 Gepost op: 28-03-2020, 11:42:02 »
MolTalk is niet heel veel besproken, ik ben nogal ambivalent. Aan de ene kant vind ik het totaal hysterisch, aan de andere kant zeer amusant. Zaken die dubbel besproken worden, nog eens herhaald worden in het social media rondje, vind ik erg zonde. Mensen die door elkaar heen tetteren. Ik had zelf niet meer of minder problemen met Margriet en Chris; vind het enthousiasme en de hysterie al gauw overdreven voor 'maar' een tv-programma. Maar dan ben ik ook wat meer cynisch aangelegd. :P Toch kijk ik het altijd weer.
MolTalk heb ik besproken in het topic MolTalk.

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Feedbacktopic WIDM 2020: tips en tops
« Reactie #75 Gepost op: 30-03-2020, 21:45:35 »
Laat ik dan ook nog maar mijn bedenkingen uiten over het uitgekozen land. China is politiek gezien nou niet je van het, zoals we allemaal wel min of meer weten. Het probleem is alleen dat WIDM een reisprogramma is. En dat betekent dat je als makers een mooi land wil neerzetten. Ieder WIDM-land krijgt een onvermijdelijke boost in het toerisme cadeau omdat het mensen enthousiast maakt over het land. Dat is wel wat wrang als je het naast alle geschonden mensenrechten in hetzelfde land legt :-\\

Dat dat dit jaar allemaal anders loopt door het virus, wisten de makers niet. Zij hebben besloten om zich volledig te richten op de mooie kanten van het land. En laten we wel wezen: het land hééft een prachtige eeuwenoude cultuur en een heel vriendelijke bevolking. Maar door alleen dat in beeld te brengen, en geen enkel politiek standpunt in te nemen, wordt het hele seizoen in de praktijk één grote China-promotie. We hebben dit hele seizoen één klein kort kritisch nootje gehoord tijdens de afleveringen: Buddy die zei 'maar googlen kan dus niet in China, lang verhaal.' Dat is het enige. Langs de minder geïnformeerde kijker gaat het gewoon heen.

Van tevoren zeiden we nog: 'laten we eerst afwachten hoe de makers het invullen, Rik kan vast nog wel een kritische noot in zijn tekstjes verwerken.' Maar daar kwam niets van terecht. Het enige wat we hem hebben horen zeggen over het regime is 'Dit is een belangrijke plek voor de Chinezen, omdat president Xi Jing Ping hier gedineerd heeft.' Ja, echt een kritische houding vind ik dat niet voor een journalist ???

Wat mij betreft moet een programma bij de publieke omroep zeker oog hebben voor dit soort kwesties. Dat betekent dat je ofwel besluit om geen discutabele regimes meer te bezoeken, of je zorgt ervoor dat je een duidelijke disclaimer door de afleveringen heen weeft. In Georgië en Colombia konden Art en Rik praten over voorzichtige verbeteringen na moeilijke tijden, in China kan dat niet. Helaas is er voor gekozen om dan maar te zwijgen over eventuele misstanden in het land.

Een idee dat ik had: waarom niet een journalist als Ruben Terlou uitnodigen in de serie? Gewoon als speciale gast, bijvoorbeeld bij een etentje. Daar kun je een Karel-en-Angela-achtige opdracht omheen verzinnen, of een cursus Chinees, of hem gewoon een klein bijrolletje geven tussendoor. Er is vast wel iets te verzinnen. Dan kun je zo'n sterke journalist ook zijn inzichten over het land laten delen, gewoon in gesprek met de kandidaten. En maak je misschien ook mensen enthousiast om zijn ijzersterke documentairereeksen eens te kijken.

Vrolijk China gaan promoten als vakantiebestemming is niet bepaald een publieke-omroep-taak. Maar goed, het seizoen is inmiddels geweest dus daar valt weinig meer aan te doen. Laat ik ook nog wat opmerkingen over het land plaatsen die niet zozeer politiek gerelateerd zijn.

Gek genoeg miste ik tijdens het kijken een beetje het 'China'-gevoel. De rijke geschiedenis en cultuur waar ik het eerder over had kwam weliswaar terug in sommige opdrachten, toch ontbrak er voor mijn gevoel iets in de algehele sfeer van de serie. Volgens miste er iets cruciaals: muziek. Bij het seizoen in Japan voelde ik elke aflevering heel sterk een Japan-gevoel, en dat lag zeker voor een groot deel aan de Aziatische muziek. Idem dito voor de seizoenen in Latijns-Amerika. Volgens mij hebben de makers dit seizoen geprobeerd dit minder nadrukkelijk te laten zijn, maar daarmee ging een deel van culturele magie er wel door verloren voor mij.

Verder vond ik de kennismaking met het land en de mensen wat tam. Het bleef te veel aan de oppervlakte. We hebben van China gezien wat je als toerist zou zien: spraakverwarring, een moeilijke taal, mensen die je niet begrijpen. Een aantal van de eerste dingen waar je aan denkt: mobieltjes, afhaalchinezen, porselein. Maar probeer eens om verder te kijken dan dat. Ik zou zou de mensen die op researchreis gaan naar land XXI willen uitdagen om door die eerste indrukken heen te prikken. Spreek met de lokale bevolking en duik echt in de cultuur. Nu zagen we weliswaar een kungfu-opdracht, maar die bleef beperkt tot 'noteer de bewegingen'. Als je de kandidaten mee laat doen met zo'n traditie of sport, kom je volgens mij al tot betere televisie. En je leert de tv-kijker wat. En laat de lokale bevolking eens aan het woord om een stuk (immaterieel) cultureel erfgoed uit te leggen. Dit hele punt zal dit seizoen vast allemaal lastiger zijn geweest door de grote taalbarrière, dat begrijp ik. Maar probeer het tóch. Met een tolk erbij moet er vast iets moois mee te doen zijn.
« Laatst bewerkt op: 30-03-2020, 21:47:06 door Pac »
...óf niet!