Auteur Topic: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje  (gelezen 10492 keer)

Offline FrankLapidus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #60 Gepost op: 19-03-2020, 09:34:02 »
Mensen die zeggen dat Chinezen niet een gediscrimineerde minderheidsgroep zijn moeten even Googlen op Aziatische discriminatie of Chinese discriminatie. Alleen al het aantal recente artikelen dat je tegenkomt over mensen die zich in Nederland gediscrimineerd voelen is zorgwekkend. Lekker makkelijk praten als je niet tot die groep behoort.

En mensen die zeggen dat Vriendlief het nou eenmaal zo tekent omdat het zo is moeten Starlights bericht beter lezen, want het is dus niet zo. In tegenstelling tot Christian die wel daadwerkelijk kleiner is of Miljuschka die ‘een andere bouw’ heeft.
Ik zie dit topic nu voor het eerst.

Ik dank Lucy en D*N voor het starten van deze discussie, daar ben ik blij mee omdat ik het goed vind dat dit besproken wordt. Het "grapje" is zeker wel racisme en de zin die ik in bovenstaande quote dikgedrukt ben ik het ook mee eens.

Chinezen zijn zeker wel een gediscrimineerde minderheidsgroep en mensen uit mijn directe omgeving hebben er ook wel mee te maken gehad, ik ben namelijk heel goed bevriend met een aantal chinese mensen.

Als ik alles zo lees: jammer dat sommige mensen niet eens proberen in te zien dat ze fout zitten.
Frankje Lapi

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #61 Gepost op: 19-03-2020, 09:43:54 »
::bravo::
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #62 Gepost op: 19-03-2020, 09:52:04 »
Pff zware discussie. Ik kan enkel voor mezelf spreken , ik had vooraf wel kritiek over de keuze van China, juist vanwege het mensenrechten beleid.
Ik heb me geen enkel moment gestoord aan het onderschrift of aan de cartoon.

Ik denk niet dat een forum over een tv spel in Nederland iets gaat veranderen aan de situatie in China. Dus om nu diep in te gaan op of de keuze voor China wel of niet ethisch verantwoord was, dat heeft geen nut.

Als we lob als mol niet accepteren, waarom mogen we dan wel lachen Met “ ik Moet naar de gamma” .  Feit blijft dat de Chinese taal voor ons raar klinkt en de onze voor hun. Hoe vaak ik als reisleider niet groepen Aziaten tegenkwam die gorgelende of barfgestures maakten over de uitspraak van onze harde g,s.  Tuurlijk is dat niet netjes, maar de context maakt of ik me erover aangevallen voel of niet.

Ook de hele zwarte Piet discussie is zon glijdend iets. Slavernij is geen deel van onze heritage Waar we trots op moeten zijn, maar om het daarom maar uit de geschiedenisboeken te verbannen , nee. Dat zou ons Alleen maar de schijngedachre geven dat het er nooit was. We moeten het blijven opnemen en er lering uit trekken.

Voor mij is er een verschil tussen discrimeren en je gediscrimineerd voelen.
En die zit in zaken als intentie en context.
Waarom Lacht de ene Chinees als de zoveelste persoon witte lijst besteld en is de Andere hierdoor kwaad. Dat ligt er aan hoe die persoon die het brengt, het brengt en meer nog hoe degene die dit hoort het verwerkt.

Terug naar het forum en de cartoon. Voor mij is dit forum geen politiek platform en is het duidelijk dat de opmerking zeker geen rascistisch motief heeft. Voor mij had het dan ook zeker niet weg gehaald hoeven worden. Wat je dan Moet Met de mensen die zich er aan storen.? Puur mijn persoonlijke mening, laat die mensen diep in zichzelf kijken en proberen te zien of deze opmerking puur bedoeld is als kwetsende opmerking of dat er een luchtiger toon achter zit. ( en als ze zich er aan storen kunnen ze Met een pm zich richten tot de poster)

Is dat dan een vrijbrief voor kwetsende Berichten onder de flag van ah grapje . Duizendmaal nee.  En daarin zit ook de lastige taak voor een moderator hier.
Dus sterkte voor hen en op het zelfde moment hulde aan hen om deze discussie Breder te trekken dan intern beleid ::bravo:: ::bravo::

En vergeet niet in een relatie hoef je het maar 2 mensen naar de zin te maken, op een forum heel wat meer mensen. Dat Lukt nooit bij iedereen, dus ondanks dat het slechter smaakt

 doe af en toe wat water bij de wijn , mensen.


Offline Molest

  • Forumlid
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #63 Gepost op: 19-03-2020, 10:40:44 »
Ik vatte Vriendliefs grapje op als een knipoog naar de eerdere discussie hier op het forum daarover... En daarom schoot ik meteen in de lach. (Terwijl ik het eigenlijke woordgrapje heel flauw vind). Ik neem aan dat Vriendlief ook meeleest, en weet wat er op het forum speelt. Hij houdt ons een spiegeltje voor, zo vatte ik het op. Vriendlief zei niet dat Lob de Mol was, dat waren wij zelf, of beter gezegd: eens van ons, waardoor er consternatie ontstond. Al dan niet terecht, maar daar is al genoeg over gezegd. Zo geïnterpreteerd vond ik het een geslaagd detail in de tekening, waarmee we nog even om ons zelf kunnen gniffelen. Ik heb geen moment gedacht dat de grap van Vriendlief zelf afkomstig was. Laat staan dat hij daarvoor ter verantwoording geroepen zou moeten worden.

Offline Enigma TV

  • Forumlid
  • ENIGMA | De Uitverkorene
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #64 Gepost op: 19-03-2020, 10:59:36 »
Ik ga geen oordeel vellen over of het kan of niet. Ik kom enkel om het perspectief even te verplaatsen naar 'ons' als Nederlanders: hoe vaak hebben we zelf niet buitenlandse mensen gehoord die 'stroopwafel' (stroepweffel) of 'noiken in de koiken' zeggen? En ís dat dan niet vergelijkbaar met iets als 'lob is de mol' of 'sambal bij'?

Ik weet het antwoord niet. Misschien iemand anders? De scheidingslijn tussen wat wel en niet kan (/wel grappig is en niet grappig) is gewoon enorm dun!

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #65 Gepost op: 19-03-2020, 11:04:38 »
Ik vatte Vriendliefs grapje op als een knipoog naar de eerdere discussie hier op het forum daarover... En daarom schoot ik meteen in de lach. (Terwijl ik het eigenlijke woordgrapje heel flauw vind). Ik neem aan dat Vriendlief ook meeleest, en weet wat er op het forum speelt. Hij houdt ons een spiegeltje voor, zo vatte ik het op. Vriendlief zei niet dat Lob de Mol was, dat waren wij zelf, of beter gezegd: eens van ons, waardoor er consternatie ontstond. Al dan niet terecht, maar daar is al genoeg over gezegd. Zo geïnterpreteerd vond ik het een geslaagd detail in de tekening, waarmee we nog even om ons zelf kunnen gniffelen. Ik heb geen moment gedacht dat de grap van Vriendlief zelf afkomstig was. Laat staan dat hij daarvoor ter verantwoording geroepen zou moeten worden.

Dat is inderdaad een ander aspect van humor dat het tegelijkertijd zo leuk en ingewikkeld maakt: dat het onderwerp van de grap verward kan worden met het mikpunt van spot.

Om het weer wat los van vriendlief te trekken (omdat het nog niet voor iedereen duidelijk lijkt te zijn dat dit een algemene discussie is die alleen maar ontstaan is vanuit het onderschriftenspel + vriendlief) zal ik een voorbeeld van een grap van mezelf geven:


Ruben: "Kijk, een gezonde kies hoort er zo uit te zien..."

Over deze grap werd geklaagd dat het nogal denigrerend was naar de gastheren en -vrouwen van het land waar WIDM 2018 werd opgenomen. Begrijpelijk, maar de grap was een verwijzing naar Rubens opmerking over een dorp met mensen zonder tanden. Hierbij was het eerder mijn bedoeling om te spotten met Ruben die zo'n onaardige opmerking maakte dan om te spotten met de dorpelingen.

Dat dit onduidelijk is snap ik en ik snap dus ook dat je het een denigrerende grap kunt vinden. Toch ben ik ervoor om ook dit soort grappen gewoon toe te staan omdat die onduidelijkheid nou eenmaal hoort bij grappen die met een taboe/iets dat schuurt spelen. Dat je er vervolgens op een forum iets van kunt zeggen is natuurlijk prima.

Offline SpacyColours

  • Winnaar De Mol pool 2018, Winnaar Survivor 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Time's Person of the Year 2006
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #66 Gepost op: 19-03-2020, 11:10:54 »
Ik ga geen oordeel vellen over of het kan of niet. Ik kom enkel om het perspectief even te verplaatsen naar 'ons' als Nederlanders: hoe vaak hebben we zelf niet buitenlandse mensen gehoord die 'stroopwafel' (stroepweffel) of 'noiken in de koiken' zeggen? En ís dat dan niet vergelijkbaar met iets als 'lob is de mol' of 'sambal bij'?

Ik weet het antwoord niet. Misschien iemand anders? De scheidingslijn tussen wat wel en niet kan (/wel grappig is en niet grappig) is gewoon enorm dun!
Ik denk dat het ook te vergelijken is met bijvoorbeeld bij Duitsers heel schreeuwerig te gaan praten of bij Fransen lachen als "hon, hon, hon!". Het zijn van die stereotyperende grapjes die misschien ooit leuk waren, maar in de bijzijn van die personen inmiddels een beetje achterhaald en respectloos is.

Maar ik moet ook eerlijk zeggen dat ik me wel redelijk offended voelde toen ik deze video voor het eerst zag, vanaf 2:00:

Sky might be falling but remember you can fly

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #67 Gepost op: 19-03-2020, 11:19:42 »
Ik zie dit topic nu voor het eerst.

Ik dank Lucy en D*N voor het starten van deze discussie, daar ben ik blij mee omdat ik het goed vind dat dit besproken wordt. Het "grapje" is zeker wel racisme en de zin die ik in bovenstaande quote dikgedrukt ben ik het ook mee eens.

Chinezen zijn zeker wel een gediscrimineerde minderheidsgroep en mensen uit mijn directe omgeving hebben er ook wel mee te maken gehad, ik ben namelijk heel goed bevriend met een aantal chinese mensen.

Als ik alles zo lees: jammer dat sommige mensen niet eens proberen in te zien dat ze fout zitten.

Over die laatste zin. Ik vind het jammer dat je dat zegt, omdat ik in deze discussie tot nu toe alleen maar reacties lees van mensen die hun mening op een goede en respectvolle manier onderbouwen. Ook al kun je het dan niet eens zijn met een bepaalde mening, dat zie ik dan zelf niet alsof iemand dan fout zit. En wie bepaalt wat goed of fout is?
« Laatst bewerkt op: 19-03-2020, 11:36:51 door Moni »

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #68 Gepost op: 19-03-2020, 11:21:47 »
Dat is inderdaad een ander aspect van humor dat het tegelijkertijd zo leuk en ingewikkeld maakt: dat het onderwerp van de grap verward kan worden met het mikpunt van spot.

....

Dat dit onduidelijk is snap ik en ik snap dus ook dat je het een denigrerende grap kunt vinden. Toch ben ik ervoor om ook dit soort grappen gewoon toe te staan omdat die onduidelijkheid nou eenmaal hoort bij grappen die met een taboe/iets dat schuurt spelen. Dat je er vervolgens op een forum iets van kunt zeggen is natuurlijk prima.

Helemaal mee eens.  ::ok::

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #69 Gepost op: 19-03-2020, 11:28:34 »
Ik vind dat vergelijkingen met grapjes over West Europese mensen geen steek houden, omdat dat in onze maatschappij geen gediscrimineerde minderheidsgroepen zijn.
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Enigma TV

  • Forumlid
  • ENIGMA | De Uitverkorene
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #70 Gepost op: 19-03-2020, 11:32:01 »
Ik vind dat vergelijkingen met grapjes over West Europese mensen geen steek houden, omdat dat in onze maatschappij geen gediscrimineerde minderheidsgroepen zijn.

Wat is in dezen het verschil tussen een Chinees en een Nederlander? Wij worden door buitenlanders nagedaan, wij doen buitenlanders na. Het feit dat het niet-Westers is, heeft daar in mijn ogen weinig mee van doen.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #71 Gepost op: 19-03-2020, 11:43:20 »
Ik ga geen oordeel vellen over of het kan of niet. Ik kom enkel om het perspectief even te verplaatsen naar 'ons' als Nederlanders: hoe vaak hebben we zelf niet buitenlandse mensen gehoord die 'stroopwafel' (stroepweffel) of 'noiken in de koiken' zeggen? En ís dat dan niet vergelijkbaar met iets als 'lob is de mol' of 'sambal bij'?

Ik weet het antwoord niet. Misschien iemand anders? De scheidingslijn tussen wat wel en niet kan (/wel grappig is en niet grappig) is gewoon enorm dun!

Dat is maar mijn idee precies de scheidingslijn tussen wat spottend is en wat de grens over gaat en daar zit verschil in per situatie. Waarom voel ik mij niet gekrenkt als iemand mij kaaskop noemt? Omdat je in een meerderheidspositie zit waarbij dat een loze opmerking is. Voor iemand in een minderheidsgroep is dat heel anders omdat die vaak dagelijks te maken hebben met dezelfde opmerkingen die wel denigrerend bedoeld zijn.

Als ik een ander voorbeeld geef wat wel op mijzelf slaat. Als iemand mij op straat naroept "homooooo". Dan voel ik dat het negatief is. Maar probeer hetzelfde te doen bij iemand die hetero is en die zal je niet eens serieus nemen of het weglachen. Volkomen logisch want iemand die hetero is hoeft niet te vechten voor z'n plaats in de maatschappij (als het gaat om seksuele voorkeur, je hebt altijd andere dingen natuurlijk!).

Dat ze in andere landen ook lachen om buitenlandse gebruiken of opmerkingen maken die ook kwetsend zijn is natuurlijk geen vrijbrief om het dan maar ook te doen. Dat is een zij springen in de sloot, dus dan springen wij erachteraan redenering ;D.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #72 Gepost op: 19-03-2020, 11:44:41 »
@Enigma, wat D*N zegt dus :)
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline SpacyColours

  • Winnaar De Mol pool 2018, Winnaar Survivor 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Time's Person of the Year 2006
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #73 Gepost op: 19-03-2020, 11:46:38 »
Hier ben ik het echt totaal niet mee eens. Ik maakte die vergelijkingen juist om te laten zien dat iedereen zich offended kan voelen, en dat iedereen met respect behandeld wilt worden. Als wij naar China gaan en ze maken constant grapjes over ons accent, is dat dan plotseling prima? Wij moeten dat dan maar wèl accepteren? ???
Sky might be falling but remember you can fly

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #74 Gepost op: 19-03-2020, 11:51:45 »
Nu trek je het te ver door. Nee, dat hoef je niet te accepteren, maar er wordt nu gesteld dat als wij dat wel accepteren zij het hier dus ook maar moeten accepteren. Het is dus andersom.
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #75 Gepost op: 19-03-2020, 11:53:02 »
Hier ben ik het echt totaal niet mee eens. Ik maakte die vergelijkingen juist om te laten zien dat iedereen zich offended kan voelen, en dat iedereen met respect behandeld wilt worden. Als wij naar China gaan en ze maken constant grapjes over ons accent, is dat dan plotseling prima? Wij moeten dat dan maar wèl accepteren? ???
Maar dat zeg ik niet! Ook daar is dat naar mijn mening niet oké maar ik noem alleen dat het geen reden is om dan zelf het maar net zo hard te doen omdat hun het ook doen ;).
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Enigma TV

  • Forumlid
  • ENIGMA | De Uitverkorene
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #76 Gepost op: 19-03-2020, 11:55:56 »
Dat is maar mijn idee precies de scheidingslijn tussen wat spottend is en wat de grens over gaat en daar zit verschil in per situatie. Waarom voel ik mij niet gekrenkt als iemand mij kaaskop noemt? Omdat je in een meerderheidspositie zit waarbij dat een loze opmerking is. Voor iemand in een minderheidsgroep is dat heel anders omdat die vaak dagelijks te maken hebben met dezelfde opmerkingen die wel denigrerend bedoeld zijn.

Het filmpje met Christina Applegate enkele posts terug is hierin treffend: iemand die niet in Nederland woont, maar wel de draak steekt met onze taal. In dezen zijn Nederlanders ook een minderheidsgroep, omdat het een programma in het buitenland is waarvoor Nederlanders niet de primaire doelgroep zijn. Hetzelfde met mensen uit het buitenland die nog steeds denken dat 'ik' iedere dag op de Wallen loop op klompen met een joint in mijn bek. (Dat doe ik alleen op zon- en feestdagen!)

Het is maar net waar de uitspraak gedaan wordt om te bepalen of iets of iemand tot een minderheid behoort. Neemt dat weg dat uitspraken kwetsend kunnen zijn? Zeker niet! Het enige wat ik wil laten zien is dat het echt ligt aan het perspectief van de zender en ontvanger.

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #77 Gepost op: 19-03-2020, 12:10:00 »
Wat Enigma TV zegt.  ::jaja::

Maar waarom zijn Chinezen in Nederland een gediscrimineerde minderheidsgroep? En zijn de Fransen in Nederland dat ook dan?

Mag ik nu niet de draak steken met m'n Franse buurvrouw die moeite heeft om de 'h' uit te spreken? Dat zijn toch ook grapjes die worden gemaakt over de moeite met de Nederlandse taal.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #78 Gepost op: 19-03-2020, 12:21:10 »
. Neemt dat weg dat uitspraken kwetsend kunnen zijn? Zeker niet! Het enige wat ik wil laten zien is dat het echt ligt aan het perspectief van de zender en ontvanger.

So true so true. Dit is exact wat ik bedoelde Met intentie en context.
Voor mij ligt het feit of jij een opmerking kwetsend vindt, niet in de minder of meerderheid die jij op dat moment vormt , maar puur aan jezelf en hoe jij tot de persoon die die opmerking maakt staat en vooral wat jij die boodschap Met je laat doen.

Als een mij onbekende mij een kwetsende opmerking toewerpt, voelt dat on prettig, maar ga ik er aan voorbij omdat  ik niets Met die persoon heb. Zou een goede vriend dezelfde opmerking maken, kan ik kwaad zijn en niets doen [ heb ik Alleen me zelf mee en mijn vriend weet niet wat hij gedaan heeft). Of ik kan de opmerking bespreekbaar maken en daarmee wat de boodschap Met mij doet.
Het laatste vind ik een vele maken constructievere manier van reageren. Maar in sommige gevallen Moet dan eerst de Woede opzij geschoven worden .


Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #79 Gepost op: 19-03-2020, 12:25:01 »
Ik ben geboren met een schisis. Als kind heel veel opmerkingen gehad over mijn hazenlip. Maar ik merkte al snel wanneer iemand het als kwetsend bedoelde, of iemand die het originele woord niet kent, dan wel een onschuldig grapje maakte. Die laatste 'schold' ik dan terug met 'vuurtoren' om vervolgens samen verder te spelen.

Ik heb geleerd om niet zielig in een hoekje te zitten maar om het te accepteren. Je komt er sterker uit. Daarnaast heb ik zelf een hekel aan het woord schisis, vooral omdat ik het zelf amper kan uitspreken. Ik spreek zelf ook liever van Hazenlip. Het is een geuzennaam geworden, het doet mij geen pijn meer.

Racisme, discriminatie, of andere denigrerende opmerkingen, het gaat er vooral om hoe je zelf ermee omgaat. Vroeger werden dergelijke opmerkingen sneller geaccepteerd. Het geeft je eelt op de ziel. Maar tegenwoordig lijkt het wel of men liever graag de slachtoffer wil uithangen in plaats van te groeien. Dat vind ik erg jammer.

Tegenwoordig moet je heel erg uitkijken met wat je zegt, er is altijd wel iemand die er aanstoot aan kan nemen. Ik zou zeggen: kijk eerst naar wie het zegt en met wat voor doel. In geval van Vriendlief lijkt me zeer duidelijk dat het absoluut niet denigrerend of racistisch is bedoeld.

Een grapje op z'n tijd moet kunnen. Ook over mijn hazenlip!
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!