Poll

Wie is de Mol?

Renée
206 (83.4%)
Rocky
41 (16.6%)

Totaal aantal stemmen: 247

Auteur Topic: [poll] Wie is de Mol?  (gelezen 153820 keer)

Offline ERdoubleD

  • Forumlid
Re: [poll] Wie is de Mol?
« Reactie #700 Gepost op: 10-02-2021, 23:09:07 »
Toch nog steeds Charlotte.

Ik vermoed dat al meer mensen op haar zitten, waaronder de relaxte Rocky( met haar overwinningsblik opzij richting Char na haar scherm) die zeker van haar zaak lijkt te zijn sinds de samenkomst bij de 5K.


Offline Marisa

  • Forumlid
Re: [poll] Wie is de Mol?
« Reactie #701 Gepost op: 11-02-2021, 00:48:35 »
Charlotte.

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [poll] Wie is de Mol?
« Reactie #702 Gepost op: 11-02-2021, 16:56:54 »
Splinter en Renée stijgen weer in de polls ten kost van Charlotte die is gedaald.

De stijging van Splinter is begrijpelijk, want verdacht in het openluchtmuseum. Geen geld gepakt. Ook nog joker gekocht met geld uit de pot.

Waarom Renée stijgt is voor mij een raadsel.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [poll] Wie is de Mol?
« Reactie #703 Gepost op: 11-02-2021, 17:05:04 »
Dat is het Lo-effect. :P

Offline Vermoljoen

  • Aanspreekpunt De Mol, Winnaar WIDM-pool 2021
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [poll] Wie is de Mol?
« Reactie #704 Gepost op: 11-02-2021, 17:11:46 »
Ik vind het tot nu toe een redelijk lastig seizoen. Je kan in principe iedereen afstrepen als Mol vanwege meerdere acties, maar toch blijf ik nog steeds bij mijn schot voor de boeg Mol: Splinter.
Kwartfinalist Mol Online 2020 | Halve finalist Discord Mol Online 2020 | Halve finalist Mol Online All Stars 2021 ::hypocriet::

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [poll] Wie is de Mol?
« Reactie #705 Gepost op: 11-02-2021, 17:21:04 »
Dat is het Lo-effect. :P
Ja ik zei opeens dat Charlotte exit was aanstaande zaterdag en toen zat niemand meer op Charlotte  ::rofl:: ::tandpastasmiley:: ::schaam:: ::regenboog:: ::oink:: ::hypocriet::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [poll] Wie is de Mol?
« Reactie #706 Gepost op: 11-02-2021, 20:59:15 »
Renee

Niet vanwege het Lo-effect (al heeft Lo wel geholpen dat is haar niet heb weggestreept), maar gewoon door de nieuwe hint die gevonden is.

Is dit hoe een Damascusiaanse bekering voelt?

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [poll] Wie is de Mol?
« Reactie #707 Gepost op: 11-02-2021, 21:03:36 »
Is ie zo overtuigend dan? Ik hoor niks op die gammele laptop van mij. Ben ik even blij. :)

Offline missmolly

  • Forumlid
  • UDIGIT
Re: [poll] Wie is de Mol?
« Reactie #708 Gepost op: 11-02-2021, 21:05:58 »
we  willen die hint te graag geloven..

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [poll] Wie is de Mol?
« Reactie #709 Gepost op: 11-02-2021, 21:24:32 »
we  willen die hint te graag geloven..

Hebben jullie het over die ‘stem’ hint ‘ik ben de mol’?
Zo ja, weet iemand hoe dat tot stand is gekomen/wie het gemaakt heeft en hoe? Want in het origineel is het eigenlijk niet te horen..maar hoop niet dat het echt is eigenlijk..

Offline mocemole

  • Forumlid
Re: [poll] Wie is de Mol?
« Reactie #710 Gepost op: 11-02-2021, 21:26:59 »
Ik hoor ook niet echt iets in het origineel. In het gemaakte filmpje hoor ik wel duidelijk een vrouwenstem die zegt "ik ....... mol".

Offline missmolly

  • Forumlid
  • UDIGIT
Re: [poll] Wie is de Mol?
« Reactie #711 Gepost op: 11-02-2021, 21:28:01 »
Ik gaf het al aan ... te mooi om waar te zijn

als ik de video op youtube open dan zit er niks in..

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [poll] Wie is de Mol?
« Reactie #712 Gepost op: 11-02-2021, 21:41:05 »
Kan me ook bijna niet voorstellen dat ze het zo simpel zouden maken dat iemand het eruit kan filteren. Al kon dat ook met de stemvervormer van Rob, maar daar hebben ze toch wel van geleerd hoop ik..?

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [poll] Wie is de Mol?
« Reactie #713 Gepost op: 11-02-2021, 22:07:04 »
De discussie over het fragment uit de MolTalk kick-off mag voortgezet worden in het Hints-topic.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [poll] Wie is de Mol?
« Reactie #714 Gepost op: 11-02-2021, 22:10:46 »
Ik heb mijn stem voor Renee alweer teruggetrokken. We hebben het er verder over in het hinttopic.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [poll] Wie is de Mol?
« Reactie #715 Gepost op: 12-02-2021, 13:27:29 »
Ik heb enige hint volslagen gemist. Ben er ook niet in geinteresseerd. De harde feiten spreken immers voor zich. Ben benieuwd waar de laatste Charlotte stemmers morgen heen gaan als ze inderdaad exit is  :o ::)
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [poll] Wie is de Mol?
« Reactie #716 Gepost op: 12-02-2021, 21:05:59 »
Ben benieuwd waar de laatste Charlotte stemmers morgen heen gaan als ze inderdaad exit is  :o ::)

Naar Splinter kamp  ::jaja::

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [poll] Wie is de Mol?
« Reactie #717 Gepost op: 12-02-2021, 22:25:03 »
Nog steeds hop ik in gedachten heen en weer tussen Charlotte, Splinter en Renee. In essentie komt het neer op de vraag: hoe duidelijk of subtiel moeten sabotages (en hints) zijn? Ik ben zelf van de school dat het direct of indirect mag zijn en dat alleen het resultaat geldt en dat leidt me naar Charlotte. Maar ik denk dat de makers een voorkeur hebben voor een subtieler antwoord. Subtiel en ineffectief brengt me bij Renee, maar ik wil er niet aan. In een poging deze tegenstrijdigheid te vermijden ga ik een weekje proberen er tussenin te zitten en op Splinter stemmen (al geloof ik er niet echt in). Meer uitleg hieronder.

Charlotte heeft aardig wat sabotage in beeld (slordig schilderen, 5000 euro bieden, sleutel van Splinter missen en dat is alleen van de laatste twee afleveringen), ook veel mogelijke acties buiten beeld (Erik neerschieten, het rare telsysteem bedenken met Rocky bij de trucs, zichzelf snel afmaken in de laatste opdracht), een goed set hints, inconsistent gedrag en verdenkingen en geen afvaller verdacht haar ooit. Toch zegt de logica van hoe ze dit programma al jaren maken zegt eigenlijk dat Charlotte niet de mol is. De hints zijn te direct, de molacties zijn te direct (niet of nauwelijks molacties waarbij ze subtiel een bepaalde gedachte in de hoofden probeert te planten) en de inconsistentie is te direct (sommige acties / gedrag is niet genoeg weggepoetst in de montage). Ik hoop daarom het meest dat Charlotte het is, omdat het programma zich dan het meest vernieuwt. Iedereen denkt toch de hele tijd door en zoekt naar een diepere laag, juist daarom kun je juist wel direct hinten, mollen en inconsistent zijn. Het zou een flinke klap in ons gezicht zijn dat de leken (bijv de app) deze keer de experts (dit forum) verslaan. En dan maakt het ook niet uit dat straks in de finale de meerderheid van Nederland het goed heeft. Maar als ik heel eerlijk ben, denk ik niet dat de makers dit aandurfden. Misschien volgend jaar.

Dan Splinter. Splinter heeft aardig wat mogelijke molacties, nauwelijks hints en wordt totaal niet door de groep verdacht (behalve door afvaller Erik en een tijdje lang Charlotte maar die is er weer vanaf zo lijkt het). Als Splinter de mol is, speelt hij het goed doordat bijna iedereen in de groep hem vanwege zijn persoonlijkheid al weg streept. Maar dan nog duwt hij zichzelf maar weinig naar posities waar hij veel invloed heeft en als hij de kans krijgt, slaat hij vaak zijn slag maar half (met mogelijke uitzondering van de tweede sleutel en de 250 euro van 6.2). Dat voorzichtige past bij sommige vorige onverdachte mollen (Jeroen had met meer weg kunnen komen, Jan ook), die vooral het besef hadden dat het spel lang kon duren en ze hun voorsprong erg gemakkelijk konden verspelen. Splinter zou dus een hele goede maar erg voorzichtige mol zijn. Dat pas wel binnen de kaders van hoe de makers dit programma maken. Geen radicaal nieuw type mol, gewoon een goede maar voorzichtige mol. Maar denken we echt dat dat dit jaar aan de hand is?

Dan is er Renee. Als ze de mol is, is er toch ergens wat fout gegaan want bijna alle sabotages mislukken en ze wordt alsnog door iedereen zwaar verdacht. Mogelijk probeert ze vertrouwen te winnen door nalaten geld weg te spelen (2.1) / te bieden (5.2), nauw betrokken te zijn bij verdiend fed (3.1, 3.3) en geld te pakken (6.3). Het mag blijkbaar niet baten. Ze heeft wel een paar van die typisch subtiele molacties (voor zichzelf gaan in 2.1 om het voorbeeld te geven, zet de toon van voor het geld gaan in 3.2/3.3, Marije jokerloos laten in 6.1), maar eigenlijk mislukken veel van die subtiele acties (al zal de montage in aflevering 10 ons anders doen proberen te geloven, mocht ze de mol zijn). Wat is het punt van dit subtiele gedoe als het niet werkt? Minder subtiele acties (verkeerde codes doorgeven in 1.2, geklooi met touwen in 4.3) hadden ook weinig effect. Als je Lo of Run vraagt waar de molacties zijn, krijg je als antwoord dat het overduidelijk is en ze geen zin hebben het nog een keer uit te leggen (maar er is niets anders). Renee kan het best zijn (meer omdat er zijn grote problemen met de tunnels van Charlotte en Splinter), maar als het zo moet, dan heb ik het liever fout. Ik ga niet gokken op een mol waarbij ik impliciet er vanuit ga dat het een seizoen een ramp is geworden.

Offline molecula

  • Forumlid
  • I'm gonna rope you
Re: [poll] Wie is de Mol?
« Reactie #718 Gepost op: 12-02-2021, 23:19:41 »
Een goede uiteenzetting Leendert. Ik ben het grotendeels met je eens en heb me hetzelfde afgevraagd.

Toch zegt de logica van hoe ze dit programma al jaren maken zegt eigenlijk dat Charlotte niet de mol is. De hints zijn te direct, de molacties zijn te direct (niet of nauwelijks molacties waarbij ze subtiel een bepaalde gedachte in de hoofden probeert te planten) en de inconsistentie is te direct (sommige acties / gedrag is niet genoeg weggepoetst in de montage).
Ik denk niet dat je dit seizoen kan vergelijken met andere jaren. De omstandigheden waren compleet anders dan normaal.  Er was veel minder voorbereidingstijd, met ook nog eens veel onzekerheden of alles wel door zou kunnen gaan. Er zat bovendien minder tijd tussen met moment van opname en de uitzending.
Dit allemaal zou slordigheidjes kunnen verklaren die in normale jaren wel zouden zijn weggepoetst.

En dan maakt het ook niet uit dat straks in de finale de meerderheid van Nederland het goed heeft. Maar als ik heel eerlijk ben, denk ik niet dat de makers dit aandurfden. Misschien volgend jaar.
De kritiek op het programma is al jaren dat het voor de gemiddelde kijker onmogelijk is om de Mol te ontdekken. Zouden de makers niet juist dit jaar, waarin zoveel behoefte is aan feel-good TV, besloten hebben om het minder ingewikkeld te maken en terug naar de basis te gaan? Het zou mij in ieder geval niets verbazen.

Offline Molekule

  • Forumlid
Re: [poll] Wie is de Mol?
« Reactie #719 Gepost op: 12-02-2021, 23:24:02 »
Dan is er Renee. Als ze de mol is, is er toch ergens wat fout gegaan want bijna alle sabotages mislukken en ze wordt alsnog door iedereen zwaar verdacht. Mogelijk probeert ze vertrouwen te winnen door nalaten geld weg te spelen (2.1) / te bieden (5.2), nauw betrokken te zijn bij verdiend fed (3.1, 3.3) en geld te pakken (6.3). Het mag blijkbaar niet baten. Ze heeft wel een paar van die typisch subtiele molacties (voor zichzelf gaan in 2.1 om het voorbeeld te geven, zet de toon van voor het geld gaan in 3.2/3.3, Marije jokerloos laten in 6.1), maar eigenlijk mislukken veel van die subtiele acties (al zal de montage in aflevering 10 ons anders doen proberen te geloven, mocht ze de mol zijn). Wat is het punt van dit subtiele gedoe als het niet werkt? Minder subtiele acties (verkeerde codes doorgeven in 1.2, geklooi met touwen in 4.3) hadden ook weinig effect. Als je Lo of Run vraagt waar de molacties zijn, krijg je als antwoord dat het overduidelijk is en ze geen zin hebben het nog een keer uit te leggen (maar er is niets anders). Renee kan het best zijn (meer omdat er zijn grote problemen met de tunnels van Charlotte en Splinter), maar als het zo moet, dan heb ik het liever fout. Ik ga niet gokken op een mol waarbij ik impliciet er vanuit ga dat het een seizoen een ramp is geworden.

In de reeks subtiele molacties ook het uitstappen uit de lift in 4.1 denk ik.
Joshua was haar zwarte beest, daar is veel door mislopen volgens mij i.h.b proef 3.1 waar een subtiele actie gepland was maar onuitvoerbaar werd.  Zonder Joshua had Splinter trouwens op het foute spoor gezeten. Charlotte lijkt vooral op Marije te zitten, dus qua verdenkingen waren het enkel Joshua en Rocky die snel goed zaten. Dat is niet top, maar is ook niet dramatisch want zonder Joshua was dat voor de finale wellicht nog zo.
Nu hij weg is, herademt ze merkbaar.
En wat ook is, zoals Lo al eerder zei: bij Renée als mol klopt alles gewoon tot nog toe, je kan soms zo voorspellen wat er gaat gebeuren en het gebeurt ook. Dat Splinter bvb zijn jokers niet inzet, is omdat hij weet dat nog niet iedereen (= open boek Marije) vol op Renée zit, dus hij spaart ze voor als het echt nodig is in de finale met Rocky.
Renée is ook de enige met subtiele molacties, of ze nu slagen of niet. En die zijn toch het handelsmerk van de mol.


« Laatst bewerkt op: 13-02-2021, 06:59:33 door Molekule »