Auteur Topic: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Vriend of vijand  (gelezen 17545 keer)

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Vriend of vijand
« Reactie #80 Gepost op: 7-01-2021, 12:47:59 »
Heel mooie analyses allemaal. Ik denk dat we vooral kunnen concluderen dat deze opdrachten serieuze minpunten heeft opgeleverd voor Erik als mol (als eerste afgeschoten en hoogstwaarschijnlijk door een andere kandidaat. Ook voor joshua stevige minpunten (wil resoluut voor het geld gaan). 

De verdachtste is misschien nog wel Charlotte. Haalt geld binnen, al is het maar 75 euro en komt zo goed als niet in beeld terwijl veel andere kandidaten echt verdacht worden neergezet. Ook Lakshmi komt er vrij verdacht uit. Lang in het spel en dan toch nog naar het einde toe afgeschoten worden.

Rocky en Renée valt ook iets voor te zeggen, maar ze komen te verdacht in beeld en geloof sowieso al niet in hun twee als mol.

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Vriend of vijand
« Reactie #81 Gepost op: 7-01-2021, 18:16:12 »
Als ze aan het besluiten zijn om door te spelen en elkaar niet af te schieten zie je Marije heel kort even schieten en hoor je iemand "niet doen!" roepen. Kan ook kandidaats zijn, maar het net zo heel kort even in beeld brengen, terwijl ze daar half in de schaduw zit kan ook zo'n subtiele molactie zijn om in beeld te brengen. Zoals Rob met de routebeschrijving.

Offline Mol-Dova

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Vriend of vijand
« Reactie #82 Gepost op: 7-01-2021, 20:09:10 »
Is hier vermeld dat Lakshmi niet kon zien of ze geraakt was door een rode laser?
Hoe dan ook, tussen 30:45-31:00 uur is er geen enkele rode laser te zien. Alleen het scherm heeft kortstondig een roodachtige tint in de snede (30:55).
In ieder geval heeft de vijand op de auto geen enkel -zichtbaar- schot afgevuurd.
In plaats daarvan had iemand anders met rood haar de perfecte positie om een schot af te vuren, zoals je kunt zien in het schot (30:59+).


Since this was translated by deepl, I´ll write it in English aswell:
Did you noticed that during Lakshmis shooting no red laser can be seen which might have hit her?
(30:45:31:00).
The masked opponent (who looks a bit like Joshua btw ;)) was NOT seen shooting any single shot at all.
Only the whole screen turns red for a second but this looks like it was edited by the producers.
The perspective at 30:59+ instead presents us someone else who had the perfect position to shot Lakshmi (Marije).

The (possible) hint "gelijk" might be a reference to the mole staying the whole challenge at the same position (Marije) which is never seen changing her position at all.


Offline Leek

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Vriend of vijand
« Reactie #83 Gepost op: 8-01-2021, 00:07:48 »
Vond trouwens wel opvallend dat Jeroen in Moltalk zei dat een mol niet zo maar geld binnen zou halen en zich wel zou laten afschieten, terwijl het toch ook hijzelf was die de koffer (met geld) over de eindstreep heen sleepte.

Verder inderdaad erg benieuwd waarom Lakshmi "sorry" zei. Heeft naar mijn idee namelijk helemaal niks met het afschieten van Erik te maken.

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Vriend of vijand
« Reactie #84 Gepost op: 8-01-2021, 01:00:01 »
Misschien zei ze het omdat ze rugdekking zou geven en daar gefaald had?

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Vriend of vijand
« Reactie #85 Gepost op: 8-01-2021, 11:15:07 »
Vond trouwens wel opvallend dat Jeroen in Moltalk zei dat een mol niet zo maar geld binnen zou halen en zich wel zou laten afschieten, terwijl het toch ook hijzelf was die de koffer (met geld) over de eindstreep heen sleepte.

Verder inderdaad erg benieuwd waarom Lakshmi "sorry" zei. Heeft naar mijn idee namelijk helemaal niks met het afschieten van Erik te maken.

Vond ik ook opvallend en denk ook dat de presentatoren op een ander antwoord van Jeroen hadden gehoopt.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Vriend of vijand
« Reactie #86 Gepost op: 8-01-2021, 11:37:41 »
Als ze aan het besluiten zijn om door te spelen en elkaar niet af te schieten zie je Marije heel kort even schieten en hoor je iemand "niet doen!" roepen. Kan ook kandidaats zijn, maar het net zo heel kort even in beeld brengen, terwijl ze daar half in de schaduw zit kan ook zo'n subtiele molactie zijn om in beeld te brengen. Zoals Rob met de routebeschrijving.

Dit was opmerkelijk, maar het schot gaat schuin omhoog. Het kan dus niet op een andere kandidaat gericht zijn. Mogelijk schoot ze op een tegenstander? Of het was een foutje?

Is hier vermeld dat Lakshmi niet kon zien of ze geraakt was door een rode laser?
Hoe dan ook, tussen 30:45-31:00 uur is er geen enkele rode laser te zien. Alleen het scherm heeft kortstondig een roodachtige tint in de snede (30:55).
In ieder geval heeft de vijand op de auto geen enkel -zichtbaar- schot afgevuurd.
In plaats daarvan had iemand anders met rood haar de perfecte positie om een schot af te vuren, zoals je kunt zien in het schot (30:59+).

Klopt. We zien niet hoe Lakshmi precies is afgeschoten. Het kan zijn dat ze geen beelden hebben (het gaat allemaal snel) of het kan zijn dat er iets gebeurd is dat de montage ons niet wil laten zien (bv neergeschoten door de mol, zichzelf neergeschoten, etc). Ik kan alleen niet zo veel uit de beelden halen hier, dus het blijft speculeren.

Verder inderdaad erg benieuwd waarom Lakshmi "sorry" zei. Heeft naar mijn idee namelijk helemaal niks met het afschieten van Erik te maken.


Lakshmi lijkt op basis van de beelden in een compleet andere hoek van het speelveld, dus het lijkt me inderdaad dat het niets met het afschieten van Erik te maken heeft.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Vriend of vijand
« Reactie #87 Gepost op: 8-01-2021, 12:19:40 »
Ik maak me absoluut niet druk om kandidaten die al of niet een andere kandidaat hebben afgeschoten. We hebben in het verleden gezien dat dit per ongeluk kan gebeuren. Verder kan een kandidaat met opzet een andere kandidaat afschieten om zichzelf verdacht te maken. Ook kunnen de makers iedere willekeurige kandidaat verdacht maken door de beelden zo te monteren dat het lijkt dat de ene kandidaat de andere afschiet. Sterker nog, ze kunnen het laten lijken dat een kandidaat de (uiteindelijke) Mol afschiet om ons van de juiste Mol af te houden. Wat dat betreft zou Erik wat mij betreft heel goed de Mol kunnen zijn.
« Laatst bewerkt op: 8-01-2021, 12:22:46 door MartinJ »

Offline Marmolleke

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Vriend of vijand
« Reactie #88 Gepost op: 8-01-2021, 15:35:49 »
Vond trouwens wel opvallend dat Jeroen in Moltalk zei dat een mol niet zo maar geld binnen zou halen en zich wel zou laten afschieten, terwijl het toch ook hijzelf was die de koffer (met geld) over de eindstreep heen sleepte.
Jeroen heeft toch verschillende keren toegelicht dat hij een andere strategie had (laten afschieten) maar dat hij die veranderde omdat hij a) vertrouwen kreeg van groep om als laatste te gaan en b) de groep zo weinig geld/jokers etc vond, dat afschieten te opzichtig zou zijn. Dus ik snap dat hij zegt dat een mol “niet zo maar” geld zal binnenhalen. Er moet dan een reden voor zijn. Die was er bij hem (vond hij) en die is er nu misschien ook. Niets is wat het lijkt.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Vriend of vijand
« Reactie #89 Gepost op: 8-01-2021, 17:50:54 »
Ik ga er vanuit, dat de Mol in de laatste fase helemaal niemand heeft afgeschoten. Als dat al is gebeurd, dan gebeurde dat in het begin al. In de laatste fase zou het een vrijstelling hebben opgeleverd en dat zou meteen in de gaten lopen.

Op het moment dat de groep besluit elkaar niet te bejagen voor een vrijstelling valt er weinig meer te doen, dan hopen dat de groep in beweging blijft.

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Vriend of vijand
« Reactie #90 Gepost op: 8-01-2021, 20:29:30 »
Aan het begin van de opdracht geeft Joshua 100 euro aan Marije, die ze op het eind ook binnenbrengt. We zien Joshua daarna nog een keer geld pakken. Wat is daarmee gebeurd? Had hij dit nog bij zich toen hij werd afgeschoten?

Lakshmi zien we weinig. Terwijl zij dekking moet geven wordt Remco afgeschoten. Remco verdenkt Rocky. Lakshmi versterkt die verdenking in een biecht na de opdracht nog eens. Ze wordt zelf laat afgeschoten met geld op zak.

Na de opdracht nog eens bekeken te hebben vind ik Lakshmi er nog het meest verdacht uitkomen.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline thomasscheper

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Vriend of vijand
« Reactie #91 Gepost op: 8-01-2021, 22:58:37 »
het zijn sowieso 15 kisten. en ze kunnen 1500 euro winnen. ik ga ervan uit dat in iedere kist 100 euro zit. ze gaan sowieso allemaal met elkaar geld wisselen, bijna iedereen heeft uiteindelijk rare bedragen.

Offline Tungsten

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Vriend of vijand
« Reactie #92 Gepost op: 9-01-2021, 00:14:43 »
Ik keek het fragment waarin Erik wordt afgeschoten nog eens terug, maar volgens mij komen de beelden niet overeen met de audio. Ik zie Eriks mond ook niet bewegen in het fragment. Met andere woorden: volgens mij zien we helemaal niet in beeld dat hij wordt afgeschoten. Verklaart ook waarom zijn lampjes niet uitgaan/veranderen.

Mogelijk was er dus geen goed beeld van het moment dat Erik werd afgeschoten, of gebeurde daar iets opvallends. In ieder geval denk ik dat eerder gemaakte analyses adhv de beelden over wie hem mogelijk kunnen hebben neergeschoten, naar deze prullenbak kunnen :O 
Glow in the dark

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Vriend of vijand
« Reactie #93 Gepost op: 9-01-2021, 01:21:35 »
Ik keek het fragment waarin Erik wordt afgeschoten nog eens terug, maar volgens mij komen de beelden niet overeen met de audio. Ik zie Eriks mond ook niet bewegen in het fragment. Met andere woorden: volgens mij zien we helemaal niet in beeld dat hij wordt afgeschoten. Verklaart ook waarom zijn lampjes niet uitgaan/veranderen.

Mogelijk was er dus geen goed beeld van het moment dat Erik werd afgeschoten, of gebeurde daar iets opvallends. In ieder geval denk ik dat eerder gemaakte analyses adhv de beelden over wie hem mogelijk kunnen hebben neergeschoten, naar deze prullenbak kunnen :O

Het lijkt me te voorbarig om alle analyses in de prullenbak te gooien door wat audio die asynchroon loopt. Er loopt altijd wel een stukje audio asynchroon, dus als dat al reden is om ophouden te analyseren, dan kunnen we dus nooit meer wat uit de beelden halen en kunnen we het forum wel opdoeken.

Misschien was er geen goed beeld of misschien wil de montage dat beeld niet gebruiken (omdat het iets verraadt).

Dat neemt niet weg dat we weten:
(1) waar globaal in het speelveld was toen hij werd  afgeschoten (de beelden voor en na zijn afgaan zijn consistent in zijn globale locatie. Als hij in werkelijkheid ergens anders was toen hij afviel, dan gaat de manipulatie wel echt ver.)
(2) in een van de beelden, vlak voor Eriks afvallen, is te zien dat hij door een groene laserstraal beschoten wordt, maar dat die net langs hem heengaat. Dat betekent dat hij dus door een mede kandidaat beschoten is voordat hij is afgegaan (en het lijkt er sterk op dat dit hooguit een paar secondes voor zijn afgaan was).
(3) van een aantal kandidaten hebben we een indicatie waar ze op of rondom dat moment dat waren, al ben ik het eens dat sommige indicaties sterker zijn dan anderen.

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Vriend of vijand
« Reactie #94 Gepost op: 9-01-2021, 10:09:07 »
Zojuist de aflevering teruggekeken. Voor opdracht 3, als Rik zegt "jullie gaan lasergamen", doen Lakshmi en Charlotte ieder een soort dansje. Ik zocht er een 'enkel-enkel, dubbel-dubbel - code' in. Maar, kon deze niet ontdekken.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Vriend of vijand
« Reactie #95 Gepost op: 9-01-2021, 19:48:24 »
Eigenlijk hebben wij niet te zien gekregen met welk bedrag in de pocket iemand is afgeschoten. Dat zou aanvullende info kunnen opleveren.

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Vriend of vijand
« Reactie #96 Gepost op: 9-01-2021, 20:06:22 »
Er van uitgaande dat wat de opdracht ons meegeeft (Wat vaak niet helemaal schort met de waarheid.  ::) )

Zouden er kistjes aanwezig zijn van a-o Dat zijn er dan 15.
Dus gemiddeld 100 euro per kistje.

Het maakt dan niet zoveel uit of er een of twee kistjes open gaan.

Als we naar het geld kijken is een derde binnengehaald. maar hoeveel kistjes zijn er effectief in beeld opengeweest, en hoeveel 100 euro hadden ze dan gemiddeld meer kunnen hebben.
Waar is het geld overgegeven aan andere spelers, en hoeveel heeft ieder die afging op die manier verspild?
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline thomasscheper

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Vriend of vijand
« Reactie #97 Gepost op: 9-01-2021, 20:31:36 »
Er van uitgaande dat wat de opdracht ons meegeeft (Wat vaak niet helemaal schort met de waarheid.  ::) )

Zouden er kistjes aanwezig zijn van a-o Dat zijn er dan 15.
Dus gemiddeld 100 euro per kistje.

Het maakt dan niet zoveel uit of er een of twee kistjes open gaan.

Als we naar het geld kijken is een derde binnengehaald. maar hoeveel kistjes zijn er effectief in beeld opengeweest, en hoeveel 100 euro hadden ze dan gemiddeld meer kunnen hebben.
Waar is het geld overgegeven aan andere spelers, en hoeveel heeft ieder die afging op die manier verspild?


Rocky                          1x 100E
Erik                             1x 100E
Charlotte                     1x 100E
Renee                          1x 100E
Splinter                        2x 200E
Joshua                         2x 200E      gaf 100E aan Marije
------------------------------------
                                        800
- Erik/Renee/Joshua          -300
------------------------------------
                                        500
We weten ook dat:
Lakshmi 75 had toen ze uit ging


over bleven:
Marije         100  -> Joshua
Charlotte      75  (-25)
Rocky         125  (+25)
Splinter      150  (-50) 





Offline Danique89

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Vriend of vijand
« Reactie #98 Gepost op: 10-01-2021, 17:11:45 »
Hoi! Ik heb nog wel een hint ontdekt in afl 1 opdracht 2 (lasergame). Om 24:45 begint Florentijn te vertellen. Tussen zijn praatje door is er een slotje in beeld. Dat kistje is nog niet genoemd tot dan toe, het is nog dicht, en op de bordjes is de code ook niet te zien. Het is kistje L. De dichte kistjes staan allemaal op 0000 zover te zien, alleen deze niet.

Op deze zie je:
1 2 3 samen is dit 6 -> 6de letter alfabet is F
3 4 5 samen is dit 12 -> L
4 5 6 samen is dit 15 -> O
5 6 7 samen is dit 18 -> R

Meteen erna wordt hij afgeschoten. Ik verdenk hem niet echt, maar dit is toch wel opvallend/vreemd?

(bewerkt om plaatje toe te voegen)
« Laatst bewerkt op: 10-01-2021, 17:14:54 door Danique89 »

Offline missmolly

  • Forumlid
  • UDIGIT
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Vriend of vijand
« Reactie #99 Gepost op: 14-01-2021, 14:16:36 »
als Joshua toch de mol blijkt te zijn is hij wel een erg brutale...

GOODWILL: Joshua opent kistje E en geeft het geld aan Marije
EIGEN KIST: Joshua vraagt code J en krijgt die ook (J van Joshua of J van Joker)
BRUTAAL: Joshua roept ‘jongens, unite, de pot’

oftewel: Jongens, UNIT E IS WEL VOOR DE POT!