Auteur Topic: Wie verdenkt wie?  (gelezen 56138 keer)

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #140 Gepost op: 31-01-2021, 16:41:27 »
Of: hij zag hierdoor juist zijn tunnel instorten, zonder dat dit zijn einde werd. Een gewaarschuwd mens...

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #141 Gepost op: 1-02-2021, 09:41:53 »
Er lijkt sowieso niet zoveel te kloppen van de verdachten die ze noemen tijdens de testbiechten dit seizoen. Daar zijn meerdere aanwijzingen voor. Zo deed de test het lijken dat iedereen in ieder geval deels op Joshua heeft ingezet, maar was de reactie op zijn afvallen redelijk vlak voor iemand die hoofdverdachte zou zijn van bijna elke andere kandidaat in het spel.

Sowieso als je specifiek kijkt naar de verdenkingen van Rocky dan klopt er ook helemaal niets van. Die zegt eerst nog dat ze Renée 100% vertrouwt bij de abseilopdracht en lijkt vervolgens haar nu als mol te hebben. Ze noemt Joshua ook nog deze week terwijl we weten dat zei wist dat Lakshmi eruit is gegaan op Joshua. Wat ook weer doet vermoeden dat ze helemaal niet heeft ingevuld op Joshua maar dat gewoon zo gemonteerd is.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Rinusoide

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #142 Gepost op: 1-02-2021, 10:09:45 »
De test van Joshua was ook apart. Hij tunnelde al vrij lang op Renée, maar vervolgens antwoordt hij 'Nee' op de vraag Hield de Mol beide handen in de zakken op de groepsfoto van aflevering 5?, maar Renée deed dit als enige wel.
Dus het zou kunnen dat hij geswitcht heeft (want hij noemde geen concrete namen), of toevallig deze vraag niet wist en hebben de makers die laten zien.
« Laatst bewerkt op: 1-02-2021, 10:13:44 door Rinusoide »

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #143 Gepost op: 1-02-2021, 12:21:22 »
Joshua zegt letterlijk in zijn testbiecht dat hij niet meer wist wie zijn beide handen in de zakken had.
Als je dat niet weet, dan is zijn antwoord natuurlijk een gok, waarbij hij spreidt als hij denkt dat de meeste kandidaten bij de groepsfoto hun handen niet in hun zak hebben.

Voor mij is het duidelijk uit zijn testbiechten en dagboek dat hij in de tunnel Renée zat en bleef tot het einde.

Misschien wist hij dat Splinter geheel of gedeeltelijk op iemand anders dan Renée zat. Dan weet hij na zijn rode scherm ook met zekerheid dat Renée niet de mol is, maar dat de verdachte van Splinter de mol is.
Of hij denkt dat Splinter de mol is, maar dat hoeft natuurlijk niet. Hij wist dat Splinter waarschijnlijk meer testvragen goed zou hebben als Splinter ook vol op Renée was gegaan. Dan zou hij niet hoeven te reageren alsof hij nu opeens doorhad hoe het zat.

Er zijn namelijk drie mogelijkheden na zijn rode scherm (tel tot drie):

1. Joshua denkt nog steeds dat Renée de mol is. Dan had hij waarschijnlijk niet zo gereageerd.

2. Joshua denkt nu dat zijn vriendje Splinter de mol is. Daar is geen enkele reden voor. Als ze allebei op Renée zaten, dan had hij gewoon minder vragen goed, hetgeen normaal is omdat hij niet goed was voorbereid.

3. Joshua denkt nu dat één van de 5k bieders de mol is. Dat verklaart wel zijn reactie. Hij denkt nu dat Renée NIET de mol is, maar Marije, Rocky of Charlotte.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #144 Gepost op: 1-02-2021, 12:21:38 »
as hij het niet die zei dat soort antwoorden over groepsfoto's e.d. gewoon niet wist? Iemand had het er in ieder geval over.
Ich bin ein Bärliner!

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #145 Gepost op: 1-02-2021, 12:22:50 »
Ja, dat zei Joshua.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #146 Gepost op: 1-02-2021, 12:25:56 »
Dan is het dus niet zo gek dat hij die vraag over zijn eventuele mol fout had.
Ich bin ein Bärliner!

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #147 Gepost op: 1-02-2021, 13:48:43 »
Citaat
Rocky: Joshua heel verdacht, maar ook richting Renee
Charlotte: Ik ga een beetje op Joshua, op Splinter, op Marije. Niet echt een mol in mijn vizier.
Marije: Charlotte.  En Joshua natuurlijk.
Joshua: Renee
Splinter: Renee
Renee: nog steeds Joshua, Marije en Charlotte

Joshua wordt alleen door Splinter niet genoemd.
Charlotte doet alsof ze geen idee heeft.
Rocky wordt helemaal niet genoemd.
Renee wordt drie keer genoemd (door de helft verdacht dus)
De enige wederzijdse verdenking die ik zie is Charlotte <-> Marije

Koerst dit aan op een finale met Charlotte, Marije en eventueel Renee (die hen allebei noemt)?

Offline Molest

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #148 Gepost op: 1-02-2021, 13:55:12 »
Charlotte doet alsof ze geen idee heeft.
Is het sowieso niet gek dat ze als Rik vraagt of ze denkt te weten wie de Mol is, antwoordt met ja? En vervolgens in de test weer niet echt een Mol in het vizier heeft.

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #149 Gepost op: 1-02-2021, 14:16:38 »
Uit o.a. de podcast en het exit gesprekje met Rik haal ik toch echt dat Joshua vol op Renée zat en dacht dat dit ook voor Splinter gold. Het lijkt erop dat hij nog steeds denkt dat de enige reden dat hij afviel de vrijstellingen van de 3 dames was, waardoor hij overbleef met zijn bondgenoot die dezelfde mol had en de mol.

Als Splinter dus wel gespreid heeft, betekent dit dat 1. Renee niet de mol is en 2. Splinter dit mogelijk kan weten, want anders was Joshua doorgegaan.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #150 Gepost op: 1-02-2021, 14:20:42 »
Ik vind het bewijs dat Joshua op Renee zat behoorlijk overtuigend (om de redenen die hierboven staan). Maar daarmee is Renee nog niet uitgesloten als mol. Als Splinter ook op Renee zat, kan Renee nog wel de mol zijn (mits Splinter meer vragen goed had). De montage geeft ons ook vrij nadrukkelijk deze mogelijke verklaring mee. De cruciale vraag is dus: zette Splinter ook vol op Renee in?

Splinters biechten van de laatste afleveringen zweven een beetje heen en weer, dus het lijkt erop dat zijn instinct was om te spreiden. Maar Splinter is ook niet dom. Als hij niet de mol is, weet hij (hoogstwaarschijnlijk) dat Joshua vol op Renee zit. Dat betekent dat als Renee de mol is, Splinter alleen kan blijven als hij ook vol op Renee gaat zitten. Hij weet ook dat als een ander de mol is, hij met spreiden al bijna automatisch een hogere score dan Joshua zal krijgen. Hij weet dus dat hij een keuze moet maken, maar we weten niet welke keuze hij gemaakt heeft.

De aanwijzingen die we hebben zijn:
- de testbiecht van Splinter noemt alleen Renee. Maar dit klinkt als een stukje uit een langer verhaal, waarbij hij zijn verdachten afgaat. Het klinkt nog niet als een exclusieve verdenking.
- als Splinter vervolgens had gezegd: 'ik moet een keuze maken en ik kies voor Renee', dan denk ik dat de montage dit wel gebruikt heeft. Uiteindelijk moet het spel voor gewone kijkers te volgen zijn en met dit stukje informatie zou het voor gewone kijkers net iets gemakkelijker te volgen zijn geweest. Maar het kan zijn dat de montage deze audio wel heeft, maar besluit dat ze het voor ons te gemakkelijk maken.
- vorige biechten van Splinter zweefden nogal. De laatste twee afleveringen noemde hij Renee, maar ook Charlotte en Marije als verdachten.
- in het onderonsje tussen Joshua en Splinter, leek Joshua erg zeker van zijn zaak en Splinter leek erg te twijfelen. Joshua zei dat hij dacht dat Marije zou afvallen (ik vermoed dat zij dachten dat Marije vol op Joshua zat), maar Splinter opperde dat de mogelijkheid dat Marije hen door had of zelfs dat Marije de mol is. Joshua lijkt wat lacherig te reageren op die laatste suggestie, terwijl Splinter het serieus lijkt te overwegen.
- na zijn rode scherm, lijkt Joshua een openbaring te hebben. Met andere woorden: het rode scherm geeft hem echt nieuwe informatie. Het lijkt erop dat hij niet denkt dat Renee nog steeds de mol is en Splinter gewoon wat meer vragen goed had. Zijn inschatting is dus dat als Renee de mol was, hij sowieso meer vragen goed zou hebben. Dat kan zijn omdat (a) hij denkt dat Splinter niet vol voor Renee is gegaan of (b) hij denkt dat hij de test ondanks het gebrek aan voorbereiding heel goed heeft gemaakt, sowieso beter dan Splinter dat had kunnen doen. Verklaring (b) lijkt me niet echt logisch, aangezien hij in zijn biecht al zijn tekortkoming aangeeft en dat in zijn dagboek / interview in de podcast al aangeeft dat hij zijn exit al aan voelde komen. Dus ik vind verklaring (a) overtuigender.
Zelfs al denkt Joshua dat Splinter heeft gespreid dan hoeft dat nog niet te kloppen. Ik weet niet of hij met Splinter heeft kunnen overleggen wat ze gedaan hebben bij de test. Het lijkt erop dat ze direct van aankomst bij de loods naar de test gaan, dan naar de opdracht en dan naar de executie, dus ook al zijn ze de hele tijd samen geweest, er was steeds iemand om ze heen (tenminste Renee) en ze waren steeds met iets bezig. Het kan zijn dat ze de avond ervoor (toen ze wisten dat de kans bestond dat er een executie tussen drie zou volgen) al hebben overlegd wat ze zouden doen, maar daar spreekt tegen dat Joshua erg onverbereid leek. Dus ik denk dat Joshua een inschatting maakt van wat hij denkt dat Splinter gedaan heeft. Hij heeft veel meer met Splinter gesproken dan we op beeld zien en het lijkt erop dat Splinter eerlijk is geweest. Dus ik denk dat Joshua beter in staat is een inschatting dan wij te maken van wat Splinter heeft gedaan.

Met het bewijs dat we hebben gezien vind ik het wel het meest waarschijnlijk dat Splinter niet vol op Renee is gegaan (maar echte zekerheid hebben we natuurlijk niet). Dit alles zou betekenen dat Renee de mol niet is. Ik vind dat een lastige conclusie, omdat Renee wel een van mijn twee hoofdverdachten is. Ik houd me dus aanbevolen voor andere aanwijzingen / gedachtes over op wie Splinter zijn test heeft ingevuld.

Het is sowieso ook een punt om de komende afleveringen in de gaten te houden. Als hij wel vol voor Renee is gegaan, neem ik aan dat hij die tunnel niet meer uitkomt (al weet hij dat het nog steeds kan zijn dat hij fout zit en Joshua en hij erg laag gescoord hebben). Als hij niet vol voor Renee is gegaan, dan kan Splinter Renee vanaf dit moment uitsluiten. Dus in dat geval zien we Splinter Renee niet langer verdenken. Als Splinter zelf de mol is, kan hij (of de montage) natuurlijk kiezen of hij doet alsof hij Renee verdenkt.

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #151 Gepost op: 1-02-2021, 16:16:49 »
Ik neig vooral naar het laatste: dat splinter de mol is, renee zat op Joshua, Charlotte en marije.

Als ze beide fout zaten, had renee door het spreiden meer kans om meer vragen goed te hebben dan Josh. Qua tijd waren ze ongeveer even lang bezig.

Maarja, je kunt nog alle kanten op. Ik heb het idee dat iedereen fout zit. de splinter optie hou ik graag open ;-)




Offline lilith

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • all ears
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #152 Gepost op: 1-02-2021, 19:01:27 »
Is het sowieso niet gek dat ze als Rik vraagt of ze denkt te weten wie de Mol is, antwoordt met ja? En vervolgens in de test weer niet echt een Mol in het vizier heeft.

Dit!
"waar rook is wordt een fikkie gestookt"

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #153 Gepost op: 1-02-2021, 19:35:46 »
Dit!

Exact dat ja. Heel vreemd.

Offline mocemole

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #154 Gepost op: 1-02-2021, 20:10:54 »
Is het sowieso niet gek dat ze als Rik vraagt of ze denkt te weten wie de Mol is, antwoordt met ja? En vervolgens in de test weer niet echt een Mol in het vizier heeft.
Zegt Charlotte hier dat zij de mol is? Ze wacht toch even voor ze antwoordt, alsof ze twijfelt, en dan zegt ze "ja", wat "ik" is in het Tsjechisch.

Offline Wooden

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #155 Gepost op: 1-02-2021, 21:45:27 »
Ik was er heilig van overtuigd dat Renee de mol was.. tot Joshua het spel moest verlaten. 

Er zijn me een aantal zaken opgevallen:

1. Joshua en Splinter verdenken (o.a.) Renee.
2. Joshua staat er tijdens opdracht 1 op dat hij samen in een team zit met Charlotte, waardoor Splinter een team vormt met Renee. Het wordt niet duidelijk uitgesproken, maar verdenken ze ook Charlotte?
2. Renee verdenkt Charlotte, Marije en Joshua.
3. Nadat duidelijk is dat Joshua het spel moet verlaten roept hij uit dat e.e.a. nu duidelijk is.
4. Joshua kijkt vervolgens naar: Rocky, Charlotte en Marije.
5. Joshua lijkt daarna tijdens de voice-over tegen Renee/Splinter te gebaren dat ze moeten samenwerken.

Het is een klein, maar oprecht en puur gebaar. Splinter en Renee zijn beiden niet de mol.




Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #156 Gepost op: 1-02-2021, 21:51:11 »
5. Joshua lijkt daarna tijdens de voice-over tegen Renee/Splinter te gebaren dat ze moeten samenwerken.

Het is een klein, maar oprecht en puur gebaar. Splinter en Renee zijn beiden niet de mol.

Je bedoelt volgens Joshua op dat moment? Lijkt me niet per se waar, want uit het gesprek met Annemieke in de podcast maak ik op dat Joshua er nog steeds rekening mee houdt dat Renée de Mol is (en dat hij eruit moest omdat hij het van Splinter verloor).

Offline Rinusoide

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #157 Gepost op: 1-02-2021, 21:57:36 »
Redenerend vanuit een Renéetunnel is er nog alle mogelijkheid dat zij het is. Splinter spreekt namelijk ook een verdenking naar Renée uit. Aangezien Rik aankondigde dat er 3 vrijstellingen op het spel stonden, kan ik me heel goed voorstellen dat Splinter een risico heeft genomen en alles op Renée heeft gezet, omdat hij geen extra informatie kreeg en er dus al vanuit ging dat o.a. hij een achterstand had (dit zei Renée ook al in de 'pipo-kamer').
Ik denk echt dat het heel nipt was tussen Splinter en Joshua, maar dat Joshua niet alles wist en er nu misschien vanuit gaat dat hij helemaal fout zat. Maar dat hoeft echt niet zo te zijn. Ik denk dat Charlotte of Marije de test het slechtst had gemaakt en dat een van hen komende aflevering alsnog afvalt.

Ook heb ik in het spoiler topic een reden genoemd dat Splinter komende aflevering hoogstwaarschijnlijk niet afvalt. Hij heeft ook geen reden om te switchen als hij alles op Renée heeft gezet, want de kans is dan het grootst dat hij gewoon goed zit en afstevent op een finaleplek.
« Laatst bewerkt op: 1-02-2021, 22:02:52 door Rinusoide »

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #158 Gepost op: 1-02-2021, 22:04:30 »
5. Joshua lijkt daarna tijdens de voice-over tegen Renee/Splinter te gebaren dat ze moeten samenwerken.

Het is een klein, maar oprecht en puur gebaar. Splinter en Renee zijn beiden niet de mol.

Ik moet dit nog eens terugkijken. Als dit gebaar klopt, dan voeg ik dat toe aan mijn lijstje van redenen waarom het niet waarschijnlijk is dat Splinter vol op Renee ging (en blijkbaar wist Joshua dat dan ook en heeft hij de conclusie getrokken dat Renee dan dus niet de mol is).

Maar goed, zelfs als Joshua dat denkt kan hij het fout hebben. Het kan zijn dat Splinter de mol is of (minder waarschijnlijk) dat Splinter tegen een eventuele afspraak in wel vol op Renee is gegaan.

Je bedoelt volgens Joshua op dat moment? Lijkt me niet per se waar, want uit het gesprek met Annemieke in de podcast maak ik op dat Joshua er nog steeds rekening mee houdt dat Renée de Mol is (en dat hij eruit moest omdat hij het van Splinter verloor).

Bedoel je dat hij zei dat hij al aanvoelde dat hij zou afvallen toen de test naar voren werd gehaald (“ik wist toen al dat het einde verhaal was”)? Ik vond dat meer als een intuïtief voorgevoel klinken, dat lijkt beter bij Joshua te passen. Maar dat voorgevoel is rationeel gezien wel vreemd als hij overtuigd ervan was dat Renee de mol is (wat hij was) en hij denkt dat Splinter niet vol op Renee ging zitten. Dus het is wel een aanwijzing dat Splinter misschien toch op Renée zat.

Ik weet niet zeker of je dat moment bedoelde. Hij beschrijft hoe hij zich op dat moment voelde, niet zo zeer wat hij nu denkt.

Redenerend vanuit een Renéetunnel is er nog alle mogelijkheid dat zij het is. Splinter spreekt namelijk ook een verdenking naar Renée uit. Aangezien Rik aankondigde dat er 3 vrijstellingen op het spel stonden, kan ik me heel goed voorstellen dat Splinter een risico heeft genomen en alles op Renée heeft gezet, omdat hij geen extra informatie kreeg en er dus al vanuit ging dat o.a. hij een achterstand had (dit zei Renée ook al in de 'pipo-kamer').
Ik denk echt dat het heel nipt was tussen Splinter en Joshua, maar dat Joshua niet alles wist en er nu misschien vanuit gaat dat hij helemaal fout zat. Maar dat hoeft echt niet zo te zijn. Ik denk dat Charlotte of Marije de test het slechtst had gemaakt en dat een van hen komende aflevering alsnog afvalt.

Ook heb ik in het spoiler topic een reden genoemd dat Splinter komende aflevering hoogstwaarschijnlijk niet afvalt. Hij heeft ook geen reden om te switchen als hij alles op Renée heeft gezet, want de kans is dan het grootst dat hij gewoon goed zit en afstevent op een finaleplek.

Eens. Het is vanuit de Reneetunnel allemaal nog wel verklaarbaar. Veel hangt af van de volgende aflevering. Als Splinter dan plotseling Renee als verdachte laat vallen, dan weten we dat hij (a) uit Joshua’s afvallen heeft afgeleid dat Renee het niet is of (b) zelf de mol is. Als Splinter Renee blijft verdenken, dan weten we dat (a) hij hoogstwaarschijnlijk zijn laatste test op Renee heeft ingevuld of (b) de mol is. Als hij Renee een beetje blijft verdenken, dan denk ik dat hij de mol is.
« Laatst bewerkt op: 1-02-2021, 22:08:38 door Leendert »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #159 Gepost op: 1-02-2021, 22:07:11 »
Ik heb geen specifiek moment onthouden en misschien interpreteerde ik het verkeerd. Maar had hij het niet over dat de vragen lastig waren en dat hij niet kon studeren? Lijkt me iets anders dan: ik had de verkeerde Mol.