Auteur Topic: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden  (gelezen 26564 keer)

Offline DirkDeMol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #140 Gepost op: 12-01-2021, 22:49:22 »
laat deze opdracht exemplarisch zijn voor het feit dat het voor de molloten heel fijn zou zijn als we, op een manier, de volledige uitleg van een opdracht kunnen krijgen. op deze manier kunnen we namelijk geen enkele eenduidige conclusie trekken over hoe verdacht mensen zich hier gedragen, lijkt bijna alsof het programma zelf een rookgordijn over deze opdracht laat opwaaien.  ???

Offline molia

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #141 Gepost op: 13-01-2021, 00:36:28 »
Breek me (als newbie molloot) nu al dagen het hoofd over wat hier gebeurde. Een paar gedachten die ik toch ook nog even in de groep wil gooien:

Afgezien van de precieze verdeling is het duidelijk dat twee correct geraden opdrachten twee jokers kunnen opleveren, en dat het geld verdiend wordt door opdrachten te doen die onopgemerkt blijven:
- is het misschien zo dat, nadat Florentijn weigert te raden, Renee eigenlijk wel 'moet' raden omdat het geld alleen verdiend is als de opdrachten onopgemerkt blijven (wat 'dus' getest dient te worden)?
- die gedachte doortrekkend, en mocht het toch zo zijn geweest dat elke camerapersoon enkel met/om het geld van zijn eigen groepje speelde, dan zou Florentijns keuze om niet te raden ook al de reden kunnen zijn dat dat groepje geen geld in brengt (ook in het geval ze wel opdrachten hadden uitgevoerd) - misschien waren de scenario's wel niet zo lekker uitgedacht en ging men ervan uit dat de cameramensen ofwel een serieus danwel een volslagen onzin antwoord zouden geven, maar dat het 'raden' wel de test was die nodig zou zijn om het geld te verdienen.
- in ieder geval is gezegd dat als de twee cameramensen twee goede antwoorden weten te geven er twee jokers te verdienen waren en er in dat geval geen geld de pot in zou gaan. Dan speelt Florentijn mogelijk wel ook met het geld van de andere groep: in dat geval is zijn keuze om niet te willen raden niet zo bizar als dat het lijkt bij de een interpretatie waarbij de camerapersoon speelt met enkel het geld van zijn eigen groepje.
- een paar pagina's terug merkt iemand op dat het eigenlijk niet zo kan zijn dat de mol met voorkennis van alle opdrachten ook nog eens camerapersoon is die daarna zo de vooraf-geleerde antwoorden kan opdreunen - ik ben groen als gras, maar dit lijkt mij geen gekke gedachte? Zou het zelfs kunnen zijn dat de mol tegen zijn of haar wil de camera rol hoeft toebedeeld gekregen, maar vervolgens niet het gevoel heeft dat ze haar voorkennis kan/mag gebruiken, opmerkt dat de opdracht al wel behoorlijk in de soep is gelopen, en er daarom voor kiest om haar imago van ietwat verward en alles-niet-zo-goed-doorhebbend persoon te versterken met een opvallend fout antwoord? (raad eens in welke tunnel ik zit? :p)
- als Renee wel een goed antwoord had gegeven, had Rik terug kunnen keren naar Florentijn om hem nogmaals te vragen of 'ie toch geen antwoord wil geven, of Renee nog een tweede antwoord kunnen laten geven, afhankelijk van hoe het nu precies zat met het 'twee antwoorden = twee jokers en geen geld'-gebeuren.


Offline Uil

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #142 Gepost op: 13-01-2021, 00:46:11 »
Het is dat het bijna niet meer uitmaakt in dit specifieke geval omdat Joshua de opdracht grotendeels om zeep heeft geholpen  ::rofl::

Hij speelt hier gegarandeerd 1000 euro weg, toch nog maar eens benoemen. De control room is de beste plek om te mollen. Had alleen nooit gedacht dat het zo zou gaan. :P Voor mij onvoorstelbaar dat Joshua echt de Mol is (ook na gesprek met Splinter), zou het een soort Milouska onhandigheid met het lef van Jan zijn?

Afgelopen seizoen ook gezien dat we ons niet te veel moeten dood staren op één opdracht. Soms pakt het niet zo lekker uit voor de Mol, zoals met de ansichtkaarten in Florence. Maar was hier überhaupt een duidelijk plan voor de Mol als deze niet Lakshmi of Joshua is, want zij hadden vrij baan naar de control room. We zien verder alleen Marije die niet bij Charlotte wil (stiekem blondje? :-[ bondje) en Florentijn die in team van Joshua wil.
« Laatst bewerkt op: 13-01-2021, 12:04:04 door Uil »

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #143 Gepost op: 13-01-2021, 00:51:59 »
We zien verder alleen Marije die niet bij Charlotte wil (stiekem blondje?) en Florentijn die in team van Joshua wil.

Florentijn verdenkt Joshua dat lijkt logisch. Als hij de mol is zal hij graag bij de meest verdachte persoon willen als bliksemafleider, en ook in dat geval is Joshua de juiste persoon.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #144 Gepost op: 13-01-2021, 08:45:05 »
Ik vraag me af of er ook door de dames gesaboteerd kan zijn. Geen idee hoe het technisch werkt met verbindingen tussen portofoon en de oortjes maar het is opvallend dat er in de montage geen zichtbaar contact is tussen de dames en Joshua terwijl Florentijn wel een opdracht van Joshua uitvoert. Deze opdracht wordt bovendien vreemd verwerkt in de montage. Zie mijn bericht hierboven.
 
Als ik google op smartportofoons is er heel veel mogelijk o.a. ook wisselen binnen de groepen en door alle gebruikers binnen een groep. Het kan zijn dat zowel Joshua als Florentijn hierdoor in de war zijn geraakt en de mol de lachende derde is.

Edit: maar Joshua wilde wel erg graag in de control room....


« Laatst bewerkt op: 13-01-2021, 09:44:37 door Moedermol »

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #145 Gepost op: 13-01-2021, 09:55:48 »
Lakshmi zegt meteen dat ze graag in de control room wil, meteen daarna volgt Joshua. Daarna worden de teams verdeeld op basis van wie op dat moment het dichtst bij Lakshmi en Joshua staan. Alleen Marije stelt nog voor dat zij en Charlotte niet bij elkaar moeten vanwege vage redenen. Dit komt inderdaad over als een bondje, waarbij ze beide teams in de gaten kunnen houden.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #146 Gepost op: 13-01-2021, 10:02:51 »
Zou kunnen, maar ik vatte het op als in wij zijn allebei journalisten, dus vaag vond ik de reden niet.

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #147 Gepost op: 13-01-2021, 10:14:44 »
Je hebt gelijk, dat is niet de juiste omschrijving. Ik bedoel eigenlijk 'gezocht', in de zin dat ze toch iets moest zeggen om te onderbouwen dat ze niet bij elkaar moesten. Het kwam op mij in elk geval niet over als een overtuigend argument.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #148 Gepost op: 13-01-2021, 10:23:25 »
Nog eens kijken. Rik zegt:



Misschien omdat ik Belg ben, maar ik vind dat hier heel gemakkelijk conclusies worden getrokken. Je moet ook de meest logische interpretatie in je gedachten houden. Ik beschouw deze hele opdracht als gespeeld in twee teams. Elk team is onafhankelijk van elkaar. Als je deze logische gedachte aanhoudt kun je het gesprek helemaal anders interpreteren.

Citaat

"Als het jullie lukt om twee van die geheime opdrachten te benoemen, dan verdient elk van jullie een joker."[/i]

Florentijn én Renée moeten dus allebei een goed antwoord geven, anders krijgt geen van beiden een joker.


Florentijn én Renée moeten allebei twee geheime opdrachten raden. Ze kunnen elk een joker verdienen als het hun lukt.

Citaat


"En komt er geen geld in de pot."


Er komt dus alleen géén geld in de pot als beiden een goed antwoord geven. Bij één of nul goede antwoorden komt er wél geld in de pot.



Als Florentijn of Renée het niet lukt twee opdrachten te raden verdient hun TEAM geen geld.

Citaat
"Lukt het niet [/i][om twee van de geheime opdrachten te benoemen], dan verdient de groep voor elke onopgemerkte geheime opdracht wel geld."

Als slechts één van beiden een goed antwoord had gegeven, was het bedrag dat die geraden opdracht waard was dus niet verdiend. De totale geldwaarde van de niet geraden opdrachten zou dan wél in de pot komen.


Lukt het niet voor Renée of Florentijn om twee geheime opdrachten te benoemen dan verdient de groep (of team) van de benoemer die er niet in geslaagd is geen geld.

Citaat
"Florentijn, noem één geheime opdracht."[/i]

Zowel Florentijn als Renée had slechts één kans om een goed antwoord te geven. Bij alleen een goed antwoord van Renée had ze slechts de geldwaarde van de goed geraden opdracht uit de pot kunnen houden. En dus niet het hele bedrag. En kreeg ze ook nog eens geen joker.

Na een komt twee. Rik gaat niet zeggen benoem twee geheime opdrachten, betere tv als het een voor een is. Als de eerste bv fout is en de tweede is juist, dan heeft Renée al een tip.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #149 Gepost op: 13-01-2021, 12:14:30 »
Er zijn veel punten onduidelijk aan de regels van deze opdracht (hoe vaak mochten de cameramensen raden, hoeveel goede antwoord had een camerapersoon nodig voor een joker, kunnen alleen uitgevoerde opdrachten geraden worden, wordt geld verdiend voor de geraden opdrachten als een camerapersoon iets goed geraden heeft maar onvoldoende voor een joker), maar de belangrijkste vraag is of  het resultaat van beide groepjes samenhing. Volgens mij heeft alleen die vraag echt invloed op de vraag of bepaald gedrag mols / onmols is. Die vraag kun je verschillend stellen, maar komt steeds op hetzelfde neer (bijv. tellen goede antwoorden van de camerapersoon mee voor het behalen van het aantal vereiste goede antwoorden, is het mogelijk dat slechts 1 camerapersoon een joker verdiend, verdient een camerapersoon ook een joker als de andere camerapersoon het aantal vereiste goede antwoorden bereikt).

We hebben het er al vier dagen over, maar ik denk niet dat we uit Riks woorden het antwoord op die vraag kunnen halen. Een strikte lezing, vooral van de instructie voor de hele grope, lijkt te suggereren dat de opdrachten van beide groepen met elkaar samenhangen. Maar het is niet meer dan een suggestie en het is mogelijk Riks woorden zo te interpreteren dat de opdrachten van beide groepen onafhankelijk zijn. Het lijkt dus er dus vooral van af te hangen wat iemand intuitief logisch vindt. Ikzelf ben geneigd te denken dat de opdrachten niet samenhangen, maar ik zie ook de mogelijk andere interpretatie.

Als ik met beide mogelijke interpretaties rekening houdt, dan kom ik tot de volgende voorzichtige conclusies:

Joshua's verwisselen van de porto's: mols (in beide gevallen, al is het opzichtig), omdat de camerapersoon meer info over de geheime opdrachten kreeg, waardoor de camerapersoon hier beter op kon letten en deze makkelijker kon raden.
Lakshmi's verzoek van duimpjes voor de camera: onmols (in beide gevallen), omdat het de kans vergrootte dat Renee dat uiteindelijk als geheime opdracht ging raden en daarmee verkeerd raadde.
Opzichtig uitvoeren van geheime opdrachten (Splinter, mogelijk anderen): mols (in beide gevallen), omdat het de kans vergrootte dat Renee de geheime opdracht zou raden.
Uitvoeren van geheime opdrachten buiten zicht van de camerapersoon: onmols (in beide gevallen), omdat er (potentieel) geld in de pot kwam zonder dat daarbij risico was dat de opdrachten geraden werden.

Nu de lastige:

Florentijns keuze niet te raden is onmols als de opdrachten met elkaar samenhingen, omdat het moeilijker werd voor Renee om geld weg te spelen (in sommige interpretaties zelfs onmogelijk). Maar de keuze had geen invloed op het te verdienen bedrag, als de opdrachten niet met elkaar samenhingen. In het tweede geval gelden voor de mol alleen de indirect effecten, zoals (i) het vergrootte de druk voor Renee om ook voor de pot te gaan (onmols), (ii) hij doet iets sympathieks voor de groep wat hem minder verdacht maakt (mols) en (iii) hij doet iets dat als kandidaat lastig te verklaren is en Joshua/Rocky en mogelijk Charlotte zouden hem daarom kunnen gaan verdenken (onmols). Het is afhankelijk van de weging van factoren (i), (ii) en (iii) of je Florentijns gedrag mols of onmols vindt.

Als Renee de mol is en voorkennis had, had ze keuze uit (1) voor de pot gaan en weigeren te raden, (2) een geheime opdracht fout raden en (3) 1 geheime opdracht raden (of 2, als ze er 2 nodig had). Keuze (1) en (2) zouden geen geld kosten, keuze (3) wel, (volgens mij is dit waar in alle interpretaties van de regels, al zijn er interpretaties die twijfel oproepen of / hoeveel keuze (3) zou kosten). Daarom is het onmols dat Renee fout raadt (uitkomst (2)), zeker omdat uitkomst (1) hetzelfde effect op de pot had, maar sympathieker overkwam. Als kandidaat zou ze geen voorkennis hebben, dus is het best te verklaren. Als ze de mol is, is uitkomst (2) eigenlijk alleen logisch als ze geen voorkennis had, wat ik niet echt geloof.
« Laatst bewerkt op: 13-01-2021, 12:16:50 door Leendert »

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #150 Gepost op: 13-01-2021, 13:11:54 »
[...] lijkt bijna alsof het programma zelf een rookgordijn over deze opdracht laat opwaaien.  ???

WidM heeft inderdaad deze rookgordijnen nodig, het spel moet in de mist gespeeld worden, juist vanwege ons mallotengedrag hier een week lang 10 pagina's forumdiscussie aan te besteden  ::tandpastasmiley::


Offline Molekule

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #151 Gepost op: 13-01-2021, 13:51:44 »
Als het jullie lukt om twee van die geheime opdrachten te benoemen, dan verdient elk van jullie een joker.
Lukt het niet, dan verdient de groep voor elke onopgemerkte geheime opdracht wel geld.


Lukt het niet voor Renée of Florentijn om twee geheime opdrachten te benoemen dan verdient de groep (of team) van de benoemer die er niet in geslaagd is geen geld.

Dat het dubbelzinnig geformuleerd is, staat buiten kijf.
Maar de essentie is toch samen te vatten als "als het jullie niet lukt om twee van die geheime opdrachten te benoemen, dan verdient de groep voor elke onopgemerkte geheime opdracht wel geld."

De meest waarschijnlijke interpretatie is volgens mij dan ook dat Renée hier na de keuze van Florentijn hooguit 225 euro uit de pot kan spelen.
Waarom ze voor de joker gaat en dan fout gokt als mol?
Als ze voor het geld kiest, kan ze zowel een ideale kandidaat (zoals Florentijn) als een mol zijn (want het was de moeite niet meer), met schijnbaar evenwaardige kans.
Als ze voor de joker kiest, maar die dan niet haalt helt de balans naar de kandidaat die fout gokt. Een mol weet toch het antwoord en zou immers toch geld uit de pot spelen niet?
Neen dus, want het bedrag is te klein ..
« Laatst bewerkt op: 13-01-2021, 16:39:16 door Molekule »

Offline Doctor WidM?

  • Forumlid
  • Brilliant!
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #152 Gepost op: 13-01-2021, 13:54:59 »
WidM heeft inderdaad deze rookgordijnen nodig, het spel moet in de mist gespeeld worden, juist vanwege ons mallotengedrag hier een week lang 10 pagina's forumdiscussie aan te besteden  ::tandpastasmiley::

Maar zo zou het toch niet moeten zijn  :-\\ Deze opdracht zat wat mij betreft gelaagd genoeg in elkaar om de regels glashelder uit te leggen.

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #153 Gepost op: 13-01-2021, 14:22:40 »
Velen vinden dat Splinter opvallend aan het meppen was.
Dat valt naar mijn mening nog al mee. Bij het terugkijken van de beelden is het duidelijk dat Splinter geen klap geeft aan Renée, zoals ik hier en daar lees. Hij slaat in de lucht naar een denkbeeldige mug naast Renée. Renée wordt niet geraakt, maar schrikt wel.
Dat zou ook zijn gebeurd als er een echte mug weggeslagen werd.

Daarna wordt er nog driemaal een mug weggeslagen door Splinter, maar alle drie achter de rug van Renée. Naar mijn mening niet opvallend en onopgemerkt.

We moeten ons afvragen waarom de programmamakers ons de acties van Splinter zo nadrukkelijk laten zien, als hij de mol is. Het was vrij eenvoudig geweest om alleen de laatste drie meppen te laten zien, waarmee de opdracht ook succesvol uitgevoerd zou zijn.

Offline WillempieW

  • winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #154 Gepost op: 13-01-2021, 17:45:01 »
Lukt het niet voor Renée of Florentijn om twee geheime opdrachten te benoemen dan verdient de groep (of team) van de benoemer die er niet in geslaagd is geen geld.

Ik neem aan dat je hier "wel geld" bedoelt?

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #155 Gepost op: 13-01-2021, 17:56:52 »
WidM heeft inderdaad deze rookgordijnen nodig, het spel moet in de mist gespeeld worden, juist vanwege ons mallotengedrag hier een week lang 10 pagina's forumdiscussie aan te besteden  ::tandpastasmiley::

Die gedachte kwam bij mij ook op. Makers hebben inderdaad trucjes nodig om het niet te makkelijk te maken om de mol te ontdekken, maar onduidelijkheid over de regels levert een hoop spraakverwarring op. Net als bij een goede detective of een spionagethriller, wil je toch eigenlijk dat je na afloop kunt zeggen dat je eigenlijk al veel eerder had kunnen zien wie de dader / de mol was. Zo niet, dan is WIDM meer een soort spectaculaire actiefilm waarbij je niet te veel aandacht aan het plot moet besteden, omdat je er toch niet te veel uit kunt halen en het wel gebeurt wanneer het gebeurt. Leuk voor sommige mensen, maar dat is niet echt waarom ik WIDM kijk.

Een beetje onduidelijkheid over de regels hier en daar is niet erg. Volgens mij is Florentijn de enige waarbij de onduidelijkheid een verschil maakt of zijn acties nou mols of niet waren en dan alleen omdat er onduidelijkheid is of de optie 'per groep' of 'samen' was. Dit kan de makers helpen omdat het de onduidelijkheid van Florentijns rol (mol of kandidaat) vergroot. Ik denk echter niet dat ze de uitleg bewust onduidelijk hebben gemaakt, want ze wisten niet wat Florentijn ging doen (al kan het dat ze meerdere uitleggen hebben opgenomen en juist deze verwarrende erin gemonteerd hebben).

Voor de andere regels is er niet echt een reden om de onduidelijkheid in stand te houden, zeker omdat wat strakker geschreven tekst van Rik een verschil had kunnen maken. Hierbij twee mogelijke alternatieve teksten waarbij er (volgens mij) minder verwarring was geweest:

Citaat
Florentijn en Renee, terwijl jullie aan het filmen waren, kregen jullie medekandidaten de kans geheime opdrachten uit te voeren. Jullie krijgen zo elk de kans om 1 van die geheime opdrachten uit jouw groep te raden. Als dat lukt, verdien je een joker en komt er vanuit jouw groep geen geld in de pot. Lukt dat niet, dan verdient jouw groep voor elke uitgevoerde geheime opdracht wel geld.

Citaat
Florentijn en Renee, terwijl jullie aan het filmen waren, kregen jullie medekandidaten de kans geheime opdrachten uit te voeren. Als het jullie lukt om samen twee van die geheime opdrachten te benoemen, dan verdienen jullie allebei een joker en komt er geen geld in de pot. Lukt het niet, dan verdient de groep voor elke onopgemerkte uitgevoerde geheime opdracht wel geld.

Offline mollie85

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #156 Gepost op: 13-01-2021, 22:14:43 »
De reden dat Florentijn in de war was over wat hij moest doen en het feit dat hij uiteindelijk geen opdracht benoemde, zou ook bewust kunnen zijn geweest om de kennis over welke opdrachten er waren voor zichzelf te houden ivm mogelijke testvragen. Een kennisvoorsprong dus.

Offline mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #157 Gepost op: 13-01-2021, 22:28:54 »
Ik denk dat Florentijn het gewoon niet goed wist. Hij wist niet helemaal zeker of er alsnog een opdracht was uitgevoerd buiten zijn weten en dat zou dan wel geld kunnen opleveren. Neemt niet weg dat het een vreemde zet was.

Offline Karlijn13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #158 Gepost op: 13-01-2021, 23:04:36 »
ik zit net de opdracht terug te kijken zonder geluid, om me volledig op het beeld te kunnen focussen (avrotros website, opdracht filmpje). Op 4.42 zie je dan Joshua in een porto praten terwijl de andere op tafel ligt. Je ziet daar tekst op staan, maar ik kan het niet lezen. Is er iemand die het wellicht leesbaar kan maken? Dan weten we tenminste zeker in welke porto Joshua op dat moment aan het praten was en komen we misschien ook dichterbij het antwoord op de vraag in hoeverre het een fout of opzet was. En daarnaast kunnen we dan evt. conclusies trekken over wat Rocky en Charlotte wel of niet gehoord hebben.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #159 Gepost op: 14-01-2021, 01:08:20 »
Ik denk dat de volgende zin die Rik vóór de opdracht uitspreekt kan leiden naar de juiste spelregels:

"Je mag meer opdrachten laten uitvoeren, maar dan loop je het risico dat het opvalt."

Dat betekent dat je er in eerste instantie vanuit moet gaan dat elk team maar één geheime opdracht uitvoert. Dat betekent ook dat elk team maar één geheime opdracht kan en hoeft te raden. Daarom vraagt Rik ook aan elk team of ze één geheime opdracht kunnen noemen. Nu zijn er 3 mogelijkheden:
a) beide teams raden 0 opdrachten
b) één team raadt 1 opdracht, het andere team 0
c) beide teams raden 1 opdracht (in totaal dus de 2 opdrachten waar Rik het over heeft).

De uitslag is nu heel duidelijk. In geval a) leveren beide opdrachten geld voor de pot. In geval b) levert alleen de niet geraden opdracht geld op voor de pot. In geval c) komt er geen geld in de pot, maar krijgen beide teams 1 joker. In geval a) en b) zijn er uiteraard geen jokers.

Als één of beide teams extra opdrachten uitvoeren verandert er in principe heel weinig. De kans wordt alleen groter dat beide teams één correcte geheime opdracht kunnen noemen en hierdoor beide 1 joker verdienen. Daar staat tegenover dat er meer geld verdiend kan worden (waar Rik naar hint) want elke niet genoemde opdracht levert geld op, mits niet beide teams een geheime opdracht weten te noemen.

De enige onduidelijkheid die er wat mij betreft overblijft is of een niet uitgevoerde geheime opdracht die wel wordt genoemd ook telt bij het bepalen of er jokers worden verdiend, zoals dit in het team van Joshua had kunnen gebeuren.