Auteur Topic: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden  (gelezen 26570 keer)

Offline Rocky

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Isn't it ironic, don't you think?
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #40 Gepost op: 10-01-2021, 11:59:59 »
Dit! Ik dacht eerst dat het mols was. Ook daarna vond ik Splinter ook niet erg tactvol bij het uitvoeren van opdrachten. Maar ik moet eerlijk toegeven, deze opdracht moet ik nog eens terugkijken wat nou precies de bedoeling was. Voor hetzelfde geld was het heel kandidaats wat Splinter deed.

Joshua valt bij deze opdracht voor mij af als mol. Verknalt volgens mij de bedoeling van de opdracht door een domme fout. En dat kan iedereen gebeuren, maar ik denk juist de Mol dan toch weer niet. En als het wel de bedoeling was als Mol, dan geeft hij Florentijn een oneerlijk voordeel.



Lakshmi bracht zichzelf in de positie als aangever. En zij gaf veel opdrachten. Volgens mij was dat wel een goede tactiek als mol. maar ja, Misschien blijkt dat ook andersom te zijn als ik de opdracht precies snap.

Ja, Lakshmi zat in een sleutelpositie, maar alles wat ze deed was onmols. Gaf opdrachten duidelijk door aan de mensen voor wie ze bedoeld waren en vroeg Erik, Marije en Splinter om een duimpje op te steken als iets geslaagd was, daarmee Renee nog meer in verwarring brengend. Die schrijf ik nog steeds niet af als mol. Het kan best zo zijn dat de mol de opdrachten niet wist, hoewel dat niet waarschijnlijk lijkt, niets is wat het lijjkt :P
Thank U

Offline AnnaNiem

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #41 Gepost op: 10-01-2021, 12:58:24 »
Het verwisselen van de porto is te opzichtig in beeld gebracht. Te veel kandidaten die er na de afrekening bij Rik er van af weten. Florentijn denkt wellicht dat de dames de opdrachten ook gehoord hebben, wil betrouwbaar zijn voor sleutelposities en denkt hij dat hij Joshua heeft betrapt als mol. Dus heeft hij de joker niet nodig en kiest voor geld dat er niet is. Maar dat weet hij dan nog niet. Hij hoorde pas op het eind dat zijn groep niets verdiend heeft. Hij keek er ook wat verbaasd bij.

Juist die opmerking maakt dat Rik ook de andere groep op scherp zet. Zet hij iedereen op een dwaalspoor door te suggereren dat de Mol in de groep van Joshua/Florentijn zit? Die kans zal de productie niet nalaten.

Lakshmi gaf goede aanwijzingen. Als ze mol is, wil ze ook dat ze opdrachten doen en dat er voor Renée wat te raden valt. Maar dat duimpje voor de camera is juist weer te opvallend. Waardoor dat in feite in het water valt. Lakshmi valt hier voor mij af als mol. Als Renée de mol is, heeft ze geen voorkennis van de opdrachten gehad. Die muggen van Splinter was zo opvallend dat ze dat dan zo had kunnen zeggen zonder dat ze bij de kijker was opgevallen en daar had ze Splinter verdacht mee kunnen maken in de groep. Andere opdrachten gebeurden meer achter haar rug. In die groep is naast Renée en Lakshmi vooral Splinter opvallend. In dit stadium komt de Mol vaak niet zo opvallend in beeld als dat niet hoeft. Daarnaast; mollenacties kunnen ook mislukken.

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #42 Gepost op: 10-01-2021, 13:04:31 »
Lakshmi gaf goede aanwijzingen. Als ze mol is, wil ze ook dat ze opdrachten doen en dat er voor Renée wat te raden valt.

Dat heeft ze toch gedaan? Volgens mij was het veel opdrachten geven in deze opdracht mols.

Offline Jayq

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #43 Gepost op: 10-01-2021, 13:46:18 »

Rik voorafgaand aan de opdracht tegenover Lakshmi en Joshua:
Citaat
Lakshmi en Joshua, jullie hebben vandaag een geheime missie. Jullie moeten fotografen en schrijvers geheime opdrachten laten uitvoeren zonder dat jullie cameramensen het merken. Voor elke onopgemerkte opdracht verdienen jullie geld in de pot. Je mag meer opdrachten laten uitvoeren, maar dan loop je het risico dat het opvalt. En dat wil je niet, want als aan het eind van de rondleiding jullie cameramensen twee geheime opdrachten kunnen benoemen verdienen jullie helemaal niks en zij een joker.

Rik na afloop van de opdracht tegenover de hele groep:
Citaat
Renee en Florentijn terwijl jullie aan het filmen waren hebben jullie medekandidaten geheime opdrachten uitgevoerd. Als het jullie lukt om twee van die geheime opdrachten te benoemen dan verdient elk van jullie een joker. En komt er geen geld in de pot. Lukt het niet, dan verdient de groep voor elke onopgemerkte geheime opdracht wel geld.

Florentijn, noem een geheime opdracht.

Er zijn 3 opties om deze spelregels te interpreteren:
Optie 1: Florentijn en Renee moeten ieder voor zich 2 geheime opdrachten raden om voor zichzelf 1 joker te verdienen, lukt dat niet dat gaat het verdiende geld van het eigen subgroepje in de pot.
Optie 2:  Florentijn en Renee moeten samen 2 (ieder 1) geheime opdrachten raden, als dat lukt krijgen ze allebei 1 joker, anders gaat het verdiende geld van beide groepjes in de pot.
Optie 3:  Florentijn en Renee moeten samen 2 (bijv.Florentijn 0 en Renee 2) geheime opdrachten raden, als dat lukt krijgen ze allebei 1 joker, anders gaat het verdiende geld van beide groepjes in de pot.

In het geval van optie 2 is het volstrekt zinloos dat Renee nog wordt gevraagd om een geheime opdracht te noemen. Doordat Florentijn geen opdracht raad, gaat het geld sowieso in de pot.

In het geval van optie 3 zou het nog mogelijk zijn, na de beslissing van Florentijn, dat Renee 2 geheime opdrachten zou raden. Maar het is wel heel gek als Florentijn alsnog een joker zou kunnen verdienen, terwijl hij voor het geld koos.

Wat mij betreft is optie 1 de meest logische uitleg. Al had het dan wel wat explicieter uitgelegd mogen worden door Rik.

Ideale molpositie is dan die van camaraman/vrouw. Je kunt geld uit de pot houden door voor jezelf te kiezen, wat niet als heel verdacht wordt gezien. Een kwestie van laten merken dat je een geheime opdracht (die je met voorkennis toch al kende) door hebt en die uiteindelijk benoemen.

In dat geval is Renee heel onmols door niet 1 echte geheime opdracht te kunnen noemen. Florentijn is dan mogelijk mols door voor geld te gaan wat er niet is. Maar mogelijk dat hij als kandidaat niet zo goed heeft geweten wat hij met de vreemde situatie aan moest.

Joshua is onmols door de hele opdracht te verpesten, zelfs voor productie die iets leuks hadden bedacht. Lakshmi onmols door een opvallende opdracht (duimpjes geven) toe te voegen terwijl dat Renee op een dwaalspoor zet bij het raden en zodoende geld verdient.

Erik, Marije en Splinter hebben de opdrachten vrij goed uitgevoerd. Dat Splinter heel even in beeld heeft staan vliegen meppen was op verzoek van Lakshmi, die graag wilde weten dat een opdracht was uitgevoerd.

Rocky en Charlotte hebben niets zinnigs kunnen doen, stonden volledig buitenspel door de fout van Joshua.

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #44 Gepost op: 10-01-2021, 14:09:13 »
Als Rocky of Christina de mol zijn, dan heeft een van hen de tour in verbijstering doorgebracht denk ik  ::rofl::
Christina?
Erik, Marije en Splinter hebben de opdrachten vrij goed uitgevoerd. Dat Splinter heel even in beeld heeft staan vliegen meppen was op verzoek van Lakshmi, die graag wilde weten dat een opdracht was uitgevoerd.
Dat meppen was een geheime opdracht. De duimpjes waren om aan te geven of opdrachten waren uitgevoerd.
« Laatst bewerkt op: 10-01-2021, 14:13:43 door molE13 »

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #45 Gepost op: 10-01-2021, 14:12:43 »
Wat mij betreft is optie 1 de meest logische uitleg. Al had het dan wel wat explicieter uitgelegd mogen worden door Rik.

Ik ben het met deze hele analyse eens (ook het gedeelte dat ik niet geciteerd heb) behalve dat ik denk dat het raden van 1 geheime opdracht voor Florentijn  en Renee (ongeacht of die is uitgevoerd) al voldoende was voor een joker (een soort optie 1b). Die interpretatie valt met enige goede wil nog wel te lezen in de uitleg van Rik en die wordt gesterkt door het feit dat Florentijn en Renee gevraagd wordt maar één geheime opdracht te benoemen. Onder deze interpetatie van de regels is Florentijn idd mols en Renee onmols.

Ik vind de actie van Joshua op zich mols. Ik vind dat de mol best op die manier mag saboteren (weg met de mol als productie assistent), maar het voor de mol erg riskant / obvious  (en hij lijkt er ook niet echt mee weg te komen, al wordt niet helemaal duidelijk hoe de rest van de groep het falen van dat subgroepje interpreteert).

Offline Jayq

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #46 Gepost op: 10-01-2021, 14:13:26 »
Dat meppen was een geheime opdracht. De duimpjes waren om aan te geven of opdrachten waren uitgevoerd.

Dat weet ik. Maar Lakshmi vroeg in eerste instantie om de opdrachten voor de camera uit te voeren (zodat zij wist dat die uitgevoerd was). Toen dat niet werd gedaan is ze om de duimpjes gaan vragen.

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #47 Gepost op: 10-01-2021, 14:15:10 »
Dat weet ik. Maar Lakshmi vroeg in eerste instantie om de opdrachten voor de camera uit te voeren (zodat zij wist dat die uitgevoerd was). Toen dat niet werd gedaan is ze om de duimpjes gaan vragen.
Daarmee is het meppen nog niet om te vragen of de opdracht is uitgevoerd. Dit was het uitvoeren van een opdracht.

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #48 Gepost op: 10-01-2021, 14:32:18 »

Ik vind Renée juist wel verdacht (naast Florentijn en Joshua). Er is in haar groep 700 euro verdiend die zij wel even wil inruilen voor een joker. Alleen slaagt ze hier niet in omdat ze de duimpjes noemt in plaats van iets anders. En ze staat op een sleutelpositie als het om het geld gaat.
Maar als Renee de mol was, wist ze de geheime opdracht en had ze nooit de verkeerde genoemd maar de 700 euro uit de pot gespeeld. Dus zeer kandidaats van Renee

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #49 Gepost op: 10-01-2021, 14:35:54 »
Maar als Renee de mol was, wist ze de geheime opdracht en had ze nooit de verkeerde genoemd maar de 700 euro uit de pot gespeeld. Dus zeer kandidaats van Renee

Eens. En als ze dit als dekmantel deed, had ze beter net als Florentijn voor de pot kunnen kiezen want dat komt sympathieker over. Enige echt logische verklaring voor haar als mol is dat ze ook de opdrachten niet wist, maar die verklaring geloof ik niet zo.

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #50 Gepost op: 10-01-2021, 15:09:43 »
Florentijn was in elk scenario ONMOLS. Ook als de keuzes van de subgroepjes van Florentijn en Renee los van elkaar stonden en beiden apart voor hun groepje het geld konden wegspelen.

In ieder geval Joshua en Rocky (nota bene door Florentijn ingelicht) weten dat de porto's waren omgewisseld. Zij weten dus beide dat Florentijn wist dat er sowieso geen geld verdiend kon worden. Als mol ga je dan echt niet voor het geld kiezen want dan ben je super verdacht. Rocky en Joshua weten dan dat hij geen kandidaat is, want die zou met 0 geld op het spel altijd voor een joker gaan. Alleen een mol kiest dan voor geld. En als mol wil je niet ontdekt worden.

Anders gezegd, stel je bent de mol. Je weet dat er geen geld verdiend is, dus het maakt niet uit of je geld of joker kiest, je hoeft geen geld weg te spelen. Zowel voor het geld kiezen als voor een joker kiezen kan kandidaats geinterpreteerd worden door de anderen. Maar als je weet dat anderen weten dat jij weet dat er geen geld op het spel staat kies je als mol nooit alsnog voor het geld. Dat doet alleen mol. terwijl een kandidaat in dit scenario altijd een joker kiest, want keuze is joker vs niks (0 euro).
« Laatst bewerkt op: 10-01-2021, 15:18:31 door Theovv »

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #51 Gepost op: 10-01-2021, 15:27:39 »
Maar als je weet dat anderen weten dat jij weet dat er geen geld op het spel staat kies je als mol nooit alsnog voor het geld. Dat doet alleen mol. terwijl een kandidaat in dit scenario altijd een joker kiest, want keuze is joker vs niks (0 euro).
Lekkere cirkelredenering, maar ik snap wat je wil zeggen. Florentijn zou als mol op deze manier de aandacht niet naar zich toe willen trekken. Je doet gewoon het meest kandidaatse en dat is een joker kiezen. Het lijkt er op dat hij niet willen laten merken dat hij Joshua, in zijn ogen, heeft zien mollen. Als hij voor een joker zou kiezen zou hij, door een geheime opdracht te noemen, feitelijk opbiechten dat Joshua de portofoons heeft verwisseld en hij alles heeft mee kunnen luisteren. Er zijn immers door Rocky and Charlotte geen geheime opdrachten ontvangen en uitgevoerd.

Maar zoals altijd, als je deze redenering nog wat verder door wilt trekken, dan kun je natuurlijk altijd stellen dat hij, omdat hij verwacht dat kandidaten zo zullen redeneren zoals hierboven, dit als mol juist wel doet ("want dat zou een mol NOOIT doen").  ;D
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #52 Gepost op: 10-01-2021, 15:43:16 »
Ik bedoel het eigenlijk nog anders. Stel je bent Rocky of Joshua. En je ziet Florentijn voor het geld kiezen, terwijl je weet dat Florentijn zelf weet dat er geen geld te verdienen was. Dan weet je meteen dat hij geen kandidaat is, en dus de mol. Want welke kandidaat kiest er nou voor 0 euro boven een joker? Als Florentijn de mol was zou hij dit nooit zo weggegeven hebben, behalve als niemand wist dat hij wist dat de opdracht 0 euro had opgebracht, maar dat wist hij wel, hij heeft het Rocky zelfs zelf verteld.

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #53 Gepost op: 10-01-2021, 15:54:52 »
Het probleem is : het hele groepje was blijkbaar op de hoogte, er viel noch geld noch een joker te verdienen. Want hoewel Florentijn op de hoogte was van de geheime opdrachten, was er geen enkele uitgevoerd en Rik zegt dat om een joker te verdienen Florentijn moet zeggen welke geheime opdracht volgens hem is uitgevoerd en zowel hij als de anderen weten : geen enkele. Hij heeft geen enkel excuus om voor een joker te gaan. Het maakt voor hem niet uit, maar hij kan als eventueel excuus bij de anderen nog zeggen dat hij dacht dat de anderen alleen geld konden verdienen als hij voor geld koos. Dan is hij dus wel weer de goeierik en hoeft het bij de anderen helemaal niet te dagen of het mols is of niet. Wat voor mij telt : Florentijn zat in een sleutelpositie en een opdracht later wederom als communicator, dus blijkbaar heeft het goed gewerkt voor het vertrouwen van de groep, als hij de mol is.

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #54 Gepost op: 10-01-2021, 16:00:54 »
Het probleem is : het hele groepje was blijkbaar op de hoogte, er viel noch geld noch een joker te verdienen. Want hoewel Florentijn op de hoogte was van de geheime opdrachten, was er geen enkele uitgevoerd en Rik zegt dat om een joker te verdienen Florentijn moet zeggen welke geheime opdracht volgens hem is uitgevoerd en zowel hij als de anderen weten : geen enkele. Hij heeft geen enkel excuus om voor een joker te gaan. Het maakt voor hem niet uit, maar hij kan als eventueel excuus bij de anderen nog zeggen dat hij dacht dat de anderen alleen geld konden verdienen als hij voor geld koos. Dan is hij dus wel weer de goeierik en hoeft het bij de anderen helemaal niet te dagen of het mols is of niet. Wat voor mij telt : Florentijn zat in een sleutelpositie en een opdracht later wederom als communicator, dus blijkbaar heeft het goed gewerkt voor het vertrouwen van de groep, als hij de mol is.
Hij had dan alsnog gewoon voor de joker kunnen gaan door 1 van de geheime opdrachten te noemen die hij in de porto van Joshua heeft gehoord. Misschien had ie dan die joker niet gekregen omdat die opdracht niet echt was uitgevoerd, maar dan zien de kandidaten je iig niet als mol voor 0 euro kiezen boven een mogelijke joker.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #55 Gepost op: 10-01-2021, 16:02:55 »
Ff hoor .. weet niet of ik het goed begrijp maar het is toch zo dat ze 700 hebben verdiend omdat Renee de verkeerde opdracht noemde?

Ze ging voor de duimpjes .. en dit zorgt er dan eigenlijk voor dat we Lakshmi als mol kunnen afschrijven aangezien dit idee van haar kwam. En t is vrij logisch dat Renee dit kiest.

De mol zou willen dat de cameramensen wel de goede opdracht zouden noemen.

Streep door Lakshmi 🤷🏼‍♀️

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #56 Gepost op: 10-01-2021, 16:04:39 »
Ff hoor .. weet niet of ik het goed begrijp maar het is toch zo dat ze 700 hebben verdiend omdat Renee de verkeerde opdracht noemde?

Ze ging voor de duimpjes .. en dit zorgt er dan eigenlijk voor dat we Lakshmi als mol kunnen afschrijven aangezien dit idee van haar kwam. En t is vrij logisch dat Renee dit kiest.

De mol zou willen dat de cameramensen wel de goede opdracht zouden noemen.

Streep door Lakshmi 🤷🏼‍♀️
En door Renee. Die zou als mol wel een goede geheime opdracht noemen, bijvoorbeeld het slaan van Splinter.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #57 Gepost op: 10-01-2021, 16:05:57 »
Ja klopt.. die had ik sowieso al afgeschreven.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #58 Gepost op: 10-01-2021, 16:09:28 »
Dat Rocky zei dat ze naderhand pas van Florentijn een geheime opdracht had gehoord, vind ik mols. Daarmee maakt ze voor iedereen duidelijk dat haarzelf en Charlotte geen blaam treft, en de schuld bij Joshua en Florentijn ligt. Daar heeft een kandidaat geen voordeel bij.

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #59 Gepost op: 10-01-2021, 16:14:18 »
Florentijn kan van mening zijn geweest dat hij gemakkelijker kon uitleggen waarom hij voor geld koos dan dat hij kon uitleggen waarom hij voor een joker zou gaan. Er zijn discussies aan vooraf gegaan (i. i. g. met Rocky); als hij de mol is, is hij totaal voor het blok gezet doordat Joshua de opdracht heel anders heeft doen verlopen dan vooraf was voorzien. Wat wij niet moeten vergeten is dat de mol met de groepsdynamiek te maken heeft, hij moet het vertrouwen zien te bewaren. Zijn lichaamstaal straalde wel uit dat hij niet goed wist wat hij met de situatie aan moest. Dus ofwel hij begreep het niet als kandidaat, ofwel hij was als mol aan het inschatten wat de meest veilige weg was voor hem. Wíj kunnen wel denken dat hij zich juist verdacht maakt bij de anderen, maar wie zegt dat dat werkelijk zo is? Het klinkt zo makkelijk, als mol doe je gewoon het meest kandidaatse, maar in principe maakt dat voor de groep niet uit, want elke kandidaat kan de mol zijn en doet wel eens iets "mols". Iemand die nooit iets verdachts doet maakt zich óók weer verdacht. Waar het werkelijk om gaat is, hoe bespeel je je medekandidaten het gemakkelijkste en hoe blijf je het dichtste bij hoe je als kandidaat zou zijn.