Auteur Topic: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad  (gelezen 43754 keer)

Offline klakske

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #200 Gepost op: 4-02-2021, 17:09:15 »
Inmiddels heb ik mijn bericht aangepast.
Je hebt me aan het denken gezet.

Charlotte is misschien ontsnapt om de opdracht te laten slagen.

Zou verklaren waarom ze 'geluksgetal' influistert...wat de later gevonden 21 dan ook is in poker/kaartspel...

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #201 Gepost op: 4-02-2021, 17:33:22 »
De twijfel ontstaat ook omdat je jezelf kunt afvragen hoe iemand het juiste codewoord kan vinden zonder de aanwijzingen op de bedoelde manier te gebruiken. Daarop zijn twee antwoorden mogelijk:
1. Puur toeval (of geluk zoals Charlotte het noemt), of
2. Voorkennis van de oplossing.

Ik sluit niet uit dat hier sprake was van voorkennis.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #202 Gepost op: 4-02-2021, 17:53:44 »
En als het wel toeval was, was dat niet voor het laatst. 3 x 5.000 euro geboden in afl. 5, ook daar zat ze bij.

Renée dreigt trouwens al eerder aan te sturen op 21. Charlotte wil de 5 meenemen in de rekensom die ze op dat moment maakt, Renée komt ertussen met 'de 5 of de 8'. Charlotte is nog driftig aan het rekenen, gaat richting 21, maar de montage laat niet de uitkomst zien.
De code die ze die ronde uiteindelijk proberen is een knoop die door Charlotte wordt doorgehakt. Helemaal geen cijfer meer, maar het woord geluksgetal.

Offline Emmel

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #203 Gepost op: 4-02-2021, 18:16:07 »
De twijfel ontstaat ook omdat je jezelf kunt afvragen hoe iemand het juiste codewoord kan vinden zonder de aanwijzingen op de bedoelde manier te gebruiken. Daarop zijn twee antwoorden mogelijk:
1. Puur toeval (of geluk zoals Charlotte het noemt), of
2. Voorkennis van de oplossing.

Ik sluit niet uit dat hier sprake was van voorkennis.

Voorkennis zou idd kunnen, maar  het lijkt me toch logischer dat ze dan ook kennis zou hebben van de hints die ze zouden krijgen?

Daarentegen, de vreemde som die ze maakte vind ik dan ergens wel te vreemd om als toeval te zien (evenals drie personen die de pot half leeg trekken).

Ik weet het nog even niet haha (zit best diep in de Splinter-tunnel).. vond het afgelopen seizoenen met Jeroen en Rob makkelijker om de mol op te speuren.

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #204 Gepost op: 4-02-2021, 18:53:31 »
Zag nog een leuke hint naar splinter (widmpro): de vlinder in het eerste shot aflevering 1 kan maar zo de ‘splinterstreep’ zijn (werd overigens eerder al aan Lakshmi - de laxmi vlinder gelinkt).

De toevoeging die ik hier nog op heb is dat splinter zichzelf met een vlinder vergelijkt:

De Haagse Splinter doet zó veel: ‘Ik ben een vlinder die rondhuppelt van bloem naar bloem’

‘In mijn lichaam steeg een stel vrolijke vlinders op, verlangend naar een bloem.’

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #205 Gepost op: 4-02-2021, 19:06:28 »
Voorkennis zou idd kunnen, maar  het lijkt me toch logischer dat ze dan ook kennis zou hebben van de hints die ze zouden krijgen?

Ja. Charlotte zal ongetwijfeld - als ze de mol is - voorkennis hebben van de hints.

Maar die wil de mol niet te vroeg gebruiken. Eerst afwachten of andere koppels het codewoord vinden.

Als bij de laatste vraag blijkt dat iedereen er nog is, omdat iedereen de laatste vraag beantwoordt, dan pas gaat de mol de hints gebruiken om te ontsnappen. In dit geval waren de hints niet nodig, omdat op een andere manier ook al het juiste codewoord werd gevonden.
We zien niet in beeld wie nou precies met het antwoord 21 op de proppen komt, Renée of Charlotte. We zien alleen Charlotte checken of het twaalf letters zijn.

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #206 Gepost op: 4-02-2021, 19:56:21 »
Ik snap de verklaring van de mogelijke molactie van Charlotte hier, maar ik zou het toch wel sterk vinden als een van haar (of misschien wel dé) meest doordachte molactie(s) 500 euro voor de pot oplevert.

Offline ERdoubleD

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #207 Gepost op: 4-02-2021, 20:04:15 »
Ik vind haar eerste korte gezichtsuitdrukking opmerkelijk nadat Renee zegt : "...en als t de 8 is geweest op hoeveel kwamen we dan uit "

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #208 Gepost op: 4-02-2021, 20:14:37 »
Gezichtsuitdrukkingen en Charlotte is sowieso een leuke combi. ;D

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #209 Gepost op: 4-02-2021, 20:51:49 »


Het grote voordeel van Renée op een fout spoor zetten, is dat die nooit op tijd uit zichzelf op de goede oplossing zal komen. En dus de afloop zelf kunnen bepalen.

Joh hoe kun je dat nou zo zeggen!   
Ik voel een Milouska 2.0 aankomen.


Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #210 Gepost op: 4-02-2021, 21:09:15 »
Joh hoe kun je dat nou zo zeggen!   
Ik voel een Milouska 2.0 aankomen.
Milouska is leuk.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #211 Gepost op: 4-02-2021, 21:28:47 »
Gezichtsuitdrukkingen en Charlotte is sowieso een leuke combi. ;D
::rofl::  ::rofl::

Online mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #212 Gepost op: 4-02-2021, 22:46:11 »
Ik vind dat eigenlijk weer een flauw excuus hoor, dat er jokers in het spel moesten gespeeld worden. Als dat zo was kon dat toch anders opgelost worden. Bvb. De eersten die uit de escape room ontsnappen winnen elk 2 jokers, maar geen geld. De volgende kunnen elk 700 euro verdienen. Dan is de opdracht voor 2100 euro, en de mol kan 2 jokers in het spel brengen zonder de pot te spekken. Ik zeg maar wat.
Ook, stel dat Renée toch ergens zou gelogen hebben over haar antwoorden, hadden ze nooit op deze manier op 21 gekomen. Dan moest er van tactiek worden veranderd om de 21 te kunnen ingeven.
De jokers die zij verdienen zorgen er ook voor dat abseilende twijfelaars toch voor het geld zullen gaan en zelf de jokers houden, om gelijk te staan met Renée en Charlotte. Zo zou ik toch reageren als kandidaat die geld in de pot wil.

Offline mastermol

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #213 Gepost op: 15-02-2021, 23:31:21 »
Bij deze opdracht had je een luciferdoosje met een dobbelsteen.
Op het luciferdoosje stond een sleutel afgebeeld.



dobbelSTEEN  --> ROCK
sleutel --> KEY
dat wordt samen ROCK KEY 
Een mooie hint naar ROCKY !   ::tandpastasmiley::


« Laatst bewerkt op: 16-02-2021, 20:14:04 door mastermol »

Offline RICKDEMOL

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • -
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #214 Gepost op: 22-02-2021, 01:47:25 »
Omdat de twee hoofdverdachten in deze opdracht een duo vormen denk dat ik deze opdracht nog eens een keer goed ga bekijken Wie is er uiteindelijk (vooral) verantwoordelijk voor het ontsnappen uit de hotelkamer? Charlotte of Renée? Tot nu toe vond ik Charlotte bij deze opdracht verdachter dan Renée, maar misschien heb ik iets over het hoofd gezien.
'Deze mensen zijn echt ROEKOE!'

Offline Goovi

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #215 Gepost op: 22-02-2021, 08:49:35 »
Al tijdens de eerste keer kijken viel me op dat er, tijdens het hardop rekenen bij Renée en Charlotte, een knip zat. Ben bang dat we hier essentiële info missen.

Offline Rinusoide

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #216 Gepost op: 22-02-2021, 09:52:21 »
Ik heb het even teruggekeken en ik kan niet anders dan concluderen dat Renée hier bij de oplossing vandaan wilde blijven. Bij het eerste codewoord zei ze 'kansspel', ze wil niet de kant op van getallen, maar helaas zit Charlotte daar vanaf de 2e aanwijzing al in de buurt.
Bij het kaartspel zie je duidelijk dat Renée de verkeerde kant opgaat met de ruiten 5 en een ruiten 8. Ze weet dat Charlotte al in de goede richting zit met getallen. Dan komen ze de aas met de vingerafdruk tegen en ze zegt meteen ''nee, dat is een aas'' en die is meteen weer weg. Een aas is een letter en geen getal, ideaal om die aanwijzing meteen weg te laten als je teamgenoot op getallen gefocust is.
Uiteindelijk komt Charlotte op een hele bijzondere manier op de oplossing: de 4 op de dobbelsteen, de 9 op het horloge, de ruiten 8 en de 0 (letter O) op het bord: 4 + 9 + 8 + 0 = 21  ??? De U totaal niet gebruikt, de O verkeerd geïnterpreteerd, het kaartspel verkeerd gebruikt, dat verwacht je niet als mol...
Nee, deze €500 komt niet van Renée.
« Laatst bewerkt op: 22-02-2021, 09:55:32 door Rinusoide »

Offline Jezet

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #217 Gepost op: 22-02-2021, 10:05:20 »
In de nutteloze hints al gezegd, je kan het ook heel anders aanpakken en toch goed uitkomen:
Onderkant van de dobbelsteen was een 3,
De ruiten 5 die bovenop lag
De grote wijzer stond op 12
en de i zonder puntje, wat natuurlijk geen i was maar een 1

3+5+12+1=21

Er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Ik denk eerlijk gezegd dat de molproductie hier rekening mee gehouden heeft  ::rofl::
Ik boycot Rusland & Russische producten!

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #218 Gepost op: 22-02-2021, 10:20:56 »
Ik heb het zojuist ook even teruggekeken en het blijft een raar verhaal. Renée komt erg passief over in beeld en Charlotte juist heel actief de verkeerde kant op sturend (met onzinnige antwoorden, o.a. door aan Renée te vragen: "wat is je geluksgetal?"). Maar het is juist Renée die uiteindelijk de acht van het kaartspel er weer bij haalt zodat ze via een idiote omweg op 21 uitkomen. Ik krijg het gevoel dat de mol, wie het ook is, er op een hele andere manier op aan stuurde om op het nippertje te ontsnappen. Charlotte door het zaadje van een getal als oplossing vanaf het begin te planten. Dit kan overigens ook de handicap van voorkennis zijn: dat een getal als oplossing sowieso wel boven tafel zou komen. En Renée doet het door op het laatste moment de 8 uit het kaartspel erbij te betrekken. Of zag ze niet dat er nog 8 aan de goede oplossing ontbrak?
« Laatst bewerkt op: 22-02-2021, 10:32:55 door molton »
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #219 Gepost op: 22-02-2021, 10:28:14 »
Ja, dit was de opdracht die mij definitief deed besluiten: de Mol is een van deze twee dames. Vanaf dat moment heb ik alle anderen uitgesloten, want er was iets heel vreemds aan hun gedrag. Het zou mij sterk verbazen als we deze opdracht in de slot-uitzending niet meer te zien zouden krijgen.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!