Auteur Topic: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften  (gelezen 19171 keer)

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #80 Gepost op: 27-01-2021, 09:42:06 »
Weinig vragen beantwoorden (Charlotte, Renée) is niet verdacht denk ik. Ik zou als Mol veel vragen onvolledig beantwoorden, dan is die vraag tenminste uit het spel. Maar dat lijkt hier dus geen strategie te zijn geweest, bij geen van de vier?

Vergeet niet dat we hebben gezien dat bij Splinter mensen tegelijk aan kwamen (Charlotte en Marije). Als dat vaak is gebeurd (molactie van een van de lifters?) zou het kunnen dat Splinter niet al zijn 15 vragen heeft kunnen stellen. En dan kom je automatisch op een lagere eindscore.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #81 Gepost op: 27-01-2021, 09:58:02 »
Weinig vragen beantwoorden (Charlotte, Renée) is niet verdacht denk ik. Ik zou als Mol veel vragen onvolledig beantwoorden, dan is die vraag tenminste uit het spel. Maar dat lijkt hier dus geen strategie te zijn geweest, bij geen van de vier?

Of wel, maar de mol kan natuurlijk niet te ver gaan en moet af en toe ook een goede set antwoorden. Als antwoordgever heb je niet onder controle hoe vaak een vraag aan je gesteld wordt, dus denk niet dat daar tactiek achter zit. (Tenzij de mol een tijdje uit de lift is geweest, zoals hier werd gespeculeerd, maar dat zou denk ik opvallen.)

Vergeet niet dat we hebben gezien dat bij Splinter mensen tegelijk aan kwamen (Charlotte en Marije). Als dat vaak is gebeurd (molactie van een van de lifters?) zou het kunnen dat Splinter niet al zijn 15 vragen heeft kunnen stellen. En dan kom je automatisch op een lagere eindscore.

Lakshmi laat zien dat 15 vragen stellen prima lukt, zelfs als ze haar vragen concentreerde op mensen die snel antwoord gaven. Toen Charlotte en Marije tegelijk aankwamen, zag je Charlotte verbaasd kijken waarom ze geen vraag kreeg. Doorgaans betekende langskomen dus dat je een vraag kreeg (zeker aan het begin). Het lijkt erop dat er nog wel wat marge in zat, dus ik denk dat er echt flink geknoeid moet zijn om niet door alle vragen heen te komen (door de vragensteller door vragen niet te stellen, of door de mensen in de lift door uit de lift te gaan of het precies zo te plannen dat je tegelijk aankomen). Zelfs als dat lukt en je één of twee vragen minder hebt, dan zet één of twee vragen niet heel zeel zoden aan de dijk.

Ik zit meer te overpeinzen hoe verdacht ik het vind dat Lakshmi toch wel een stuk boven het gemiddelde scoort. Aangezien Rocky en Splinter toch niet dezelfde score zullen hebben lijkt het toch wel waarschijnlijk dat één van hen zo rond de 300 euro gescoord zal hebben (als niet lager).
« Laatst bewerkt op: 27-01-2021, 10:37:36 door Leendert »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #82 Gepost op: 27-01-2021, 11:02:46 »
De voornaamste reden voor de marge is dat ik de vraag linksonderin niet goed kan lezen en dus niet weet of de 3 bomen die Charlotte genoemd heeft voldoende zijn voor de 500 euro. Als iemand een goed beeld van die vraag heeft, dan houd ik me aanbevolen, want het als het een complete set is, zet dat de analyse hieronder nog verder onder druk en maakt het Splinter / Rocky verdachter.
Ik heb geen beter beeld voor je, maar ik hoor wel Lakshmi wel zeggen: 'Charlotte ging eigenlijk goed, maar die had steeds net niet een hele vraag. Dus die ging zo 5 euro, 5 euro... en jammer'.
Aangezien Charlotte maar 3 vragen krijgt van Lakshmi, en in jouw schema de vakantievoorwerpen al volledig heeft, lijkt me dan dat de twee andere vragen (w.o. de bomen) niet volledig zijn beantwoord.
Het lijkt erop dat er nog wel wat marge in zat, dus ik denk dat er echt flink geknoeid moet zijn om niet door alle vragen heen te komen (door de vragensteller door vragen niet te stellen, of door de mensen in de lift door uit de lift te gaan of het precies zo te plannen dat je tegelijk aankomen). Zelfs als dat lukt en je één of twee vragen minder hebt, dan zet één of twee vragen niet heel zeel zoden aan de dijk.
De extra mensen die erbij kwamen kunnen voor behoorlijk wat oponthoud hebben gezorgd, en langere wachttijd op  de volgende kandidaat. Aan het eind zie je 1 vel van Splinter, waarbij in elk geval 1 vraag onbeantwoord is gebleven. Het andere vel is niet te zien.
« Laatst bewerkt op: 27-01-2021, 11:24:13 door Molest »

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #83 Gepost op: 27-01-2021, 11:22:23 »
Ik heb geen beter beeld voor je, maar ik hoor wel Lakshmi wel zeggen: 'Charlotte ging eigenlijk goed, maar die had steeds net niet een hele vraag. Dus die ging zo 5 euro, 5 euro... en jammer'.
Aangezien Charlotte maar 3 vragen krijgt van Lakshmi, en in jouw schema de vakantievoorwerpen al volledig heeft, lijkt me dan dat de twee andere vragen (w.o. de bomen) niet volledig zijn beantwoord.

Goed punt. Die gedachte was ook bij mij binnengeschoten, maar ja, ik deed er verder niets mee (tot nu). Als ik dat aanpas, heeft Lakshmi 435-450 euro. De marge komt doordat ik niet weet of haar spelling van Nederland (NL) en Nicaragua (Nigwaga) worden goed gerekend en ik niet zeker weet of de vierde voornaam die begint met een H is (Hoe?, Hal?) telt.

Dat laat 695-710 euro voor Rocky/Splinter, oftwel ~ 350 euro per persoon. Dat is nog steeds een stuk lager dan Lakshmi. Als een van hen zo ongeveer net zo goed als Lakshmi  scoorde, heeft de andere ~ 250 euro. Van Rocky zien we in beeld dat ze minimaal 195 euro binnenhaalde, terwijl we van Splinter maar 110 euro zien, dus dat maakt Splinter nominaal verdachter (allemaal aangenomen dat het echte vragen waren en ze het goed hebben opgeschreven).

Zoals ik al zei, het kan best toevallig zo gegaan zijn, maar het kan ook een teken van vuil spel zijn. Als Rocky of Splinter de mol is, zou je toch wel verwachten dat ze wat antwoorden niet opschrijven, wat moeilijkere vragen erin gooien en een wat klein bedrag binnenhalen zodat het net niet allemaal te achterhalen valt (250 euro klinkt aardig in de goede richting).
« Laatst bewerkt op: 27-01-2021, 11:51:04 door Leendert »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #84 Gepost op: 27-01-2021, 11:52:55 »
Er kunnen vanwege het handschrift van Lakshmi nog wel meer antwoorden zijn afgekeurd. ;D De 'basut' bijvoorbeeld, bij de sporten. Ik lees daar geen basketball in.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #85 Gepost op: 27-01-2021, 12:05:16 »
Ik had bij "Noem 3 sporten die eindigen met het woord bal": Volleybal, Boslut?, Voetbal, Handbal, Korfbal. Maar het zijn er al minimaal 3.
En bij "Noem 5 woorden die beginnen met sport": leraar, instructeur, school, pas, spel. En dat zijn er 5 en zou dus helemaal goed zijn.


Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #86 Gepost op: 27-01-2021, 12:14:06 »
Het moesten 5 sporten zijn, dus als boslut of basut fout is gerekend, maakt dat de vraag onvolledig beantwoord.

Het eerste antwoord op de 4 dorpen/steden met een B vind ik ook twijfelachtig. Burninglam.

We weten niet hoe streng er is gejureerd, dus ik denk niet dat we grote conclusies kunnen trekken.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #87 Gepost op: 27-01-2021, 12:50:02 »
Ik had bij "Noem 3 sporten die eindigen met het woord bal": Volleybal, Boslut?, Voetbal, Handbal, Korfbal. Maar het zijn er al minimaal 3.
En bij "Noem 5 woorden die beginnen met sport": leraar, instructeur, school, pas, spel. En dat zijn er 5 en zou dus helemaal goed zijn.

De vraag is 5 sporten. Lavezzi zegt dat zelfs in zijn video. Lakshmi's handschrift is niet best, maar ik kan er echt wel 'basket' in lezen. Ze schrijft de antwoorden niet helemaal uit (basket is bijvoorbeeld geen basketbal), dus bij een strenge jurering krijgt ze ook hier geen maximale punten.

Bij de 5 woorden die beginnen met sport, heeft ze 'sport' boven 'school' gekalkt en volgens mij ook 'sport' boven 'pas'. Ik zie daar geen 'spel' in (het antwoord sportspel was waarschijnlijk wel goed geweest, maar waarschijnlijk ook niet het eerste dat je te binnen schiet).

Het eerste antwoord op de 4 dorpen/steden met een B vind ik ook twijfelachtig. Burninglam.

Wederom slecht handschrift. Met een beetje goede wil kan ik er wel Burmingham in lezen (nog steeds verkeerd gespeld - het moet Birmingham zijn). Met wat slechte wil is het Burnirglam, wat onzin is.

Dat zijn inderdaad al twee vragen waar bij strenge jurering 65 euro minder verdiend wordt. Dan zou Lakhsmi's totaal terugvallen naar 370 euro (als de andere twijfelgevallen ook tegen haar ingaan) en dat laat 775 euro voor de andere kandidaten. Dat suggereert een behoorlijk evenwichtige verdeling van de verdiensten.

Dus je hebt gelijk: het hangt er vanaf hoe streng er gejureerd is. Ik verwacht dat de jurering bij wie is de mol doorgaans redelijk coulant is. Ik moet bijvoorbeeld denken toen in 2018 op de markt de helft van de briefjes op het laatste moment door een windvlaag wegwaaide, toen werd de windvlaag ook buiten beschouwing gelaten.
Waar wel streng gejureerd was, zou dit juist naar voren moeten komen (bijv Rik had er iets van kunnen zeggen). Maar goed, dat is natuurlijk een beetje speculatie.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #88 Gepost op: 27-01-2021, 12:59:03 »
Charlottes resultaat lijkt best aardig te zijn, maar niet zo goed als Marije.
Ik zit natuurlijk in een tunnel, dus houd me ten goede. :) Valt me op dat Charlotte voor zover bekend 3 volledige antwoorden heeft, bij iedere vragensteller precies 1. Molstrategietje? Die 3 antwoorden zaten ook alle drie in de uitzending, ze kreeg bij twee een compliment (Rocky, Splinter).
Met die nieuwe info van Lakshmi is de prestatie van Charlotte er op achteruit gegaan. Die van Renée ook wel trouwens, maar die leek het in de uitzending al niet geweldig te doen. Mee eens dat het erop lijkt dat de andere twee wel (Joshua) of nog (Marije) beter hebben gepresteerd dan we hadden gezien.

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #89 Gepost op: 27-01-2021, 14:15:01 »
Er kunnen vanwege het handschrift van Lakshmi nog wel meer antwoorden zijn afgekeurd. ;D De 'basut' bijvoorbeeld, bij de sporten. Ik lees daar geen basketball in.
...
Ze is de mol.
« Laatst bewerkt op: 27-01-2021, 14:16:48 door molE13 »

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #90 Gepost op: 27-01-2021, 15:18:34 »
Ik zie juist heel duidelijk -spel, als vijfde bij begin met sport.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #91 Gepost op: 27-01-2021, 15:48:08 »
Ik zie juist heel duidelijk -spel, als vijfde bij begin met sport.

De sheets van Lakshmi zijn zo'n 20 seconden in beeld, maar het lukt me niet om een beter shot te krijgen van de rechteronderhoek (al heb ik het niet heel hard geprobeerd). Ik denk dat er 'sport' staat, omdat dat hetzelfde is dat Lakshmi heeft gedaan bij 'sportschool' (maar weer niet bij sportinstructeur) en het lijkt wel aardig te kloppen. Er zit een kringetje naast de 'p' die op een extra letter lijkt (de 'o'?) en Lakshmi's 'r' lijkt op haar 'e' en haar 't' lijkt op haar 'l'.

Zelfs al staat er spel, dan blijft de vraag of er streng danwel coulant gejureerd is. Bijvoorbeeld onder -sport zijn alleen sportleraar en sportschool zijn bijvoorbeeld voluit geschreven. Worden de andere antwoorden ook goed gerekend? (Ik denk het wel, maar het is een faire vraag.)

Als er wel 'spel' staat en er coulant gejureerd is, dan heeft ze mogelijk 480 euro opgeleverd. Dat zou betekenen dat Splinter / Rocky slechts 665 euro hebben opgeleverd, oftewel ~ 330 euro gemiddeld. Als een van hen een vergelijkbare score als Lakshmi had, dan had de andere vragensteller slechts ~ 185 euro binnengehaald. Dat is wel heel weinig.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #92 Gepost op: 27-01-2021, 16:01:01 »
Er komt een moment dat je gaat vermoeden dat Splinter niet alle antwoorden die hij kreeg ook daadwerkelijk opgeschreven heeft.  ::hypocriet::

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #93 Gepost op: 27-01-2021, 16:06:03 »
Er komt een moment dat je gaat vermoeden dat Splinter niet alle antwoorden die hij kreeg ook daadwerkelijk opgeschreven heeft.  ::hypocriet::

Dat is inderdaad precies wat ik probeer te achterhalen. ;) Als hij de mol is, vermoed ik inderdaad dat hij niet alle antwoorden heeft opgeschreven, of zelfs gewoon heel moeilijke vragen verzinnen die niet op de lijst staan en het dan laten lijken dat het door de andere kandidaten kwam dat er op zijn verdieping zo weinig werd verdiend.

We gaan in dit topic geen zeker antwoord vinden op die vraag, maar als Lakshmi hoog scoort, wordt het wel een stuk waarschijnlijker dat Rocky of Splinter een heel lage score heeft.
« Laatst bewerkt op: 27-01-2021, 16:29:20 door Leendert »

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #94 Gepost op: 27-01-2021, 19:23:53 »
Rik: Charlotte, noem 3 steden die beginnen met een B.
Charlotte (in een adem): Berlijn, Basel, Bern.
Rik: zo simpel is het.
Hier leek ze wel heel snel te reageren.

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #95 Gepost op: 27-01-2021, 20:45:14 »
Rik: Charlotte, noem 3 steden die beginnen met een B.
Charlotte (in een adem): Berlijn, Basel, Bern.
Rik: zo simpel is het.
Hier leek ze wel heel snel te reageren.
Zo simpel is het ook.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #96 Gepost op: 27-01-2021, 21:01:39 »
Wat wil de montage ons vertellen?
Overzicht met behulp van de ondertiteling en de bijbehorende beelden:

Er zijn 15 vragen per persoon, totaal 45. We zien er 29 in beeld.
Splinter 9 x, Rocky 9x, Lakshmi 10x. en 1x zien we Joshua antwoorden maar geen vragensteller.
Van de antwoorden zien we Joshua 9x antwoorden, Marije 7x, Charlotte 7x en Renée 5x, 1 vraag wordt aan een figurant gesteld en niet beantwoord.

Alle vragen die we van Splinter zien zijn fout beantwoord.
Alle vragen die Joshua beantwoordt zijn fout.
Alle vragen die Renée beantwoordt zijn fout.

Er zijn een paar twijfelgevallen omdat het antwoord gegeven wordt als de lift alweer uit het zicht is. Ik weet niet of dat nog meetelt.

Zie bijlage: ik heb de vragen genummerd van 1 t/m 29 zoals ze in beeld kwamen maar later  gegroepeerd per vragensteller. De nummering loopt dus door elkaar.



« Laatst bewerkt op: 27-01-2021, 21:03:58 door Moedermol »

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #97 Gepost op: 27-01-2021, 21:34:53 »
Van Splinter zien we een paar keer de papieren in beeld verschijnen, maar kan er weinig koek van maken zonder HD beelden. Heeft volgensmij niet héél veel opgehaald als je ziet dat er een paar keer maar 2 antwoorden is gegeven op vragen.

Papier 1


Papier 2


Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #98 Gepost op: 28-01-2021, 11:29:54 »
Dat ziet er niet echt fanatiek uit.   ::vergroot::
Verdacht ook..
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #99 Gepost op: 28-01-2021, 12:24:15 »
Er is ook dit beeld:



Ik weet dat de 00:00 timer vaak niet helemaal klopt, maar je mag toch aannemen dat dit beeld van tegen het einde van de opdracht is.

Je ziet hier 7 vragen. Het aantal antwoorden opgeschreven per vraag is respectievelijk:
3 (mogelijke set)
3 (Splinter schrijft op nadat Charlotte net heeft gezegd 'Hello Sunshine, Hakuna Matata', Splinter antwoordt 'toppie'. Hoogstwaarschijnlijk een set)
1? (mogelijk 2)
0 (gemiste vraag?)
1 (2 woorden, dus mogelijk 2)
1 (lange zin, dus kan meerdere antwoorden zijn) en
2

Als ik aanneem dat alleen de eerste twee een set zijn (logisch, want er zijn voor zover ik weet geen sets van 2) en de antwoorden verder wel goed zijn, dan heeft Splinter met deze vragen slechts 125 euro verdiend. Als de eerste geen set is, is het slechts 90 euro. Splinter heeft nog 8 vragen op zijn eerste sheets staan, maar dit is niet best.

Afgezien van 'Hello Sunshine, Hakuna Matata', herken ik in geen van Splinters schrijfsels de andere antwoorden die in beeld zijn (gummilamp, gipsbal; groen, geel; politieagent; sjaal, strop; -aardig, -lachs, -gemutst; koe, konijn). Met antwoorden op die 5 vragen is minimaal 60 euro, maximaal 145 euro verdiend (mits dit echte vragen zijn en Splinter de antwoorden goed heeft opgeschreven). Dat zou Splinters score op 185-270 euro brengen. Er zouden dan nog 3 andere vragen buiten beeld overblijven (maximale score 150 euro, dus theoretisch maximale score is 420 euro). De theoretisch maximale score zou trouwens betekenen dat zijn tweede sheet een negatieve outlier zijn en zijn eerste sheet een positieve outlier. De meest waarschijnlijke verklaring is echter dat zijn eerste sheet ook vrij zwak was. Al met al is duidelijk Splinters score in het beste geval ondergemiddeld, in het meest waarschijnlijke geval erg matig is en in het slechtste geval dramatisch laag.

Een mogelijke tegenwerping is dat Splinter geconcentreerd heeft op zijn eerste sheet, maar dat klopt toch ook niet, want hij heeft wel antwoorden opgeschreven bij 6/7 vragen (wat betekent dat hij (a) de vragen wel gesteld heeft of (b) als mol wat willekeurige foute antwoorden heeft opgeschreven om te verhullen dat hij de vragen niet gesteld heeft).

Het bewijs stapelt zich op.