Je vergeet volgens mij de mogelijkheid dat er te weinig tijd was om nog veel goede kledingstukken naar boven te hijsen (verklaring (3)). En er zijn toch nog 22 kledingstukken onterecht naar boven getakeld. Dat duidt op verwisseling (verklaring (2)) of Renée die dat op haar strafblad heeft.
Het lijkt erop dat er wel iets van verwisseling heeft plaatsgevonden. Dat kan op elke positie gebeurd zijn (mijn, lockers, kledingzaal), maar lockers lijkt daarvoor de beste positie, omdat het moeilijker te controleren is door anderen. Splinter had hiervoor de meeste gelegenheid, maar ook Renee en Charlotte hadden hiervoor kansen. Er zijn 22 kledingstukken onterecht hoog, dus als die allemaal door verwisseling komen, wijst dat op ongeveer 22 kledingstukken onterecht laag. Dus dat is per saldo 44 fouten.
Daar bovenop moeten we nog een verklaring vinden voor de 60 andere fouten. En bij die fouten kan Splinter eigenlijk nauwelijks betrokken zijn.
EDIT: een deel van de 82 kledingstukken moet sowieso liggen aan verklaring (1). Waren er niet ook 2 codes aan het eind die Marije of Rocky maar niet doorgestuurd kreeg via de porto?
Op basis van het overzicht van de TherMOLmeter zijn er 10 kledingstukken gevonden, waarvan we van 9 weten bij welke code ze horen en van 7 daarvan weten we ook dat de code overeenkomt met een code gevonden in de mijn. Er is 1 code (785) doorgegeven door Charlotte, waarvan het niet duidelijk is of die gevonden is (mogelijk is dat het ene kledingstuk dat later door Charlotte uit een locker wordt gehaald, waarvan we de code niet weten). Er zijn 2 foute codes doorgegeven (1191 en 99), maar die lijken niet tot een foute locker te leiden. Tenzij er meer codes buiten beeld waren, betekent dat dat er 2 of 3 codes zijn die wel in de mijn gevonden
zijn maar niet in de locker room.
We weten niet hoeveel er van elk kledingstuk waren en we hebben niet genoeg informatie om een schatting te maken. Als ik aanneem dat er 10 van elk kledingstuk waren (wat ik best veel vind), verklaart dat 20 tot 30 van de 60 kledingstukken die onterecht laag hangen en die niet waarschijnlijk door verwisseling kwamen. Dan blijven er nog 30 tot 40 kledingstukken over. Je hebt gelijk dat het ook kan dat kledingstukken misschien de zaal niet op tijd bereikten, maar ik betwijfel of dat echt om grote getallen kledingstukken ging.
Aangezien er in totaal 104 fouten zijn gemaakt (22 onterecht hoog, 82 onterecht laag), lijkt 30 tot 40 niet misschien niet eens zo heel veel, maar het probleem is dat alleen verklaring (1) (niet gevonden codes in de mijn) en verklaring (4) (kledingstukken die al hoog hingen in de zaal weer omlaag gehaald) aannemelijk zijn. En bij beide verklaringen vind ik eigenlijk alleen plausibel als de mol erbij betrokken was. En omdat Splinter er in beide gevallen niet bij betrokken was, vind ik het erg onverdacht van hem.
Ik wil Splinter hier toch niet zomaar afschrijven. Als mol lijkt het mij onwaarschijnlijk dat hij al die codes heeft ingestudeerd en op voorhand wist welke lockers hij moest wisselen. hij zorgt er wel voor dat Renée alvast gaat hijsen, wanneer hij codes krijgt. Hij kan perfect de juiste locker vinden en het kledingstuk in een andere locker verbergen. Zo heb je automatisch een aantal kledingstukken die blijven hangen, en niet te traceren.
Als je punt is dat hij kledingstukken had kunnen verwisselen, dan kan dat maar dat is dus niet op grote schaal gebeurd. De hoogste schatting van het effect van verwisseling kan hooguit 44 kledingstukken zijn (22 onterecht hoog, 22 onterecht laag).
Als je punt is dat hij lockers leeg had kunnen halen, dan kan dat maar dat is dus volgens het overzicht van de TherMOLmeter niet gebeurd, want er is geen code waarvan we het bestaan afweten, waarvan de lockers is gevonden en de locker leeg bleef. Dat kan dus alleen als er codes gevonden zijn die bewust buiten beeld blijven. We hebben veel shots van het stapeltje van codes. Als iemand kan zien of dat er meer dan 12 zijn, dan ligt deze mogelijkheid open. Tot dat moment ga ik er vanuit dat dit ook niet gebeurd is.