Auteur Topic: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Aanwijzingen  (gelezen 12549 keer)

Offline Taupe077

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Aanwijzingen
« Reactie #80 Gepost op: 18-02-2021, 15:33:47 »
- Wegstoppen heb ik al eens eerder uitgelegd. De opdracht was voor de winnende kandidaat alleen geslaagd wanneer er 500 euro gepakt werd. Als je dan als kandidaat spelende mol er in slaagt als laatste over te blijven maar geen geld pakt, dan loop je veel et veel in de gaten. Dat is helemaal niet logisch.
Dus dan beter toch niet winnen en je laten afschieten? Als ze toch zo ingrijpen, wie zegt dan dat ze niet even goed hadden kunnen ingrijpen en melden dat Rocky de winnaar is en dat dan Rik zegt ... MAAR er is slechts 250 gepakt door Rocky.
Ik had daar als mol nooit zo gespeeld maar mogelijk is Renée een apart molletje ...

In de Nederlandse versie is het reality-aspect al jaren geleden op de achtergrond geraakt, met niet-chronologische montage, de keuze om geen ruzies of irritaties tussen de kandidaten in beeld te brengen, en steeds vaker shots over te doen om mooiere plaatjes te verkrijgen. Dit is geen waardeoordeel, maar een constatering.
Ok bedankt voor je uitleg. Ik volg WIDM pas sinds 2020 en heb wel een paar oude seizoenen via YT bekeken.

Offline Uil

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Aanwijzingen
« Reactie #81 Gepost op: 18-02-2021, 16:27:35 »
Ik heb Rocky eigenlijk geen moment echt verdacht dit seizoen, maar na déze opdracht dacht ik: het zal toch niet...? Focus je eens puur op Rocky tijdens deze opdracht. Je gaat mij niet vertellen dat ze gewoon schuchter is en daarom werkelijk waar níéts doet tijdens deze opdracht. Alles wat ze doet, is volledig vaag, helpt niet bij het raden, soms staat ze gewoon te dansen in plaats van dingen uit te beelden. En tijdens het raden neemt ze geen enkel initiatief, is ze enorm stil en enorm afwachtend. En sorry, als je tijdens eerdere opdrachten zo de fanatieke kandidaat oogt, met al je geld hier en daar, en dan hier zo ontzettend lethargisch op dat bankje zit of aan het dansen bent...why?

Ik zit niet echt op Rocky, maar ik dacht echt na deze opdracht...het zou nog bijna kunnen ook, want ze deed echt hélemaal niets. Saboteren door stiekem te playbacken is leuker, maar ik zie wat Rocky doet ook wel als een prima oplossing, de veilige oplossing.

Tja, lastige hierbij is dat je niet precies weet hoe haar muziekkennis is? Nu zijn dit wel aardige klassiekers nog, maar onder mijn vrienden heb ik ook personen die echt weinig weten van mainstream popmuziek, zeker die uit bepaalde decennia. Als ze daarbij ook niet zo heel sterk is in dit soort spelletjes of in uitbeelden/hints, zal je sowieso niet de snelste/duidelijkste reageerder zijn (qua uitbeelden en raden).

Bovendien, in de gesprekjes de laatste tijd lijkt ze mensen tegen elkaar aan het uit te spelen zijn. Ze lijkt het slim te proberen spelen, dus misschien probeert ze hier zichzelf en passant nog even verdacht te maken op een makkelijke manier zonder dat dit al te veel geld hoeft te gaan kosten. Dat is in deze opdracht makkelijker te doen dan bij de andere twee deze aflevering.

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Aanwijzingen
« Reactie #82 Gepost op: 18-02-2021, 19:57:26 »
Dus dan beter toch niet winnen en je laten afschieten? Als ze toch zo ingrijpen, wie zegt dan dat ze niet even goed hadden kunnen ingrijpen en melden dat Rocky de winnaar is en dat dan Rik zegt ... MAAR er is slechts 250 gepakt door Rocky.
Ik had daar als mol nooit zo gespeeld maar mogelijk is Renée een apart molletje ...
Volgens mij is er niet ingegrepen. Renée speelt zo zelf het spel.

Offline ennasil

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Aanwijzingen
« Reactie #83 Gepost op: 18-02-2021, 20:12:06 »
Charlotte vertelt in een podcast dat 'Twist and Shout' de soundtrack is van haar leven. Misschien zitten er toepasselijke nummers in voor elke kandidaat? Of het is de playlist van de mol...  ::vergroot::

Offline Martje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Aanwijzingen
« Reactie #84 Gepost op: 19-02-2021, 08:49:54 »
Ik snap niet dat in de bus steeds aangehaald wordt dat Renee graag eerlijk wilde zijn. Ze kan toch eerlijk zijn én heel kandidaats een joker voor zichzelf kiezen? Iedereen zou dat begrijpen..

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Aanwijzingen
« Reactie #85 Gepost op: 19-02-2021, 10:47:30 »
Ik snap niet dat in de bus steeds aangehaald wordt dat Renee graag eerlijk wilde zijn. Ze kan toch eerlijk zijn én heel kandidaats een joker voor zichzelf kiezen? Iedereen zou dat begrijpen..
Het is geen mols maar ook geen kandidaats gedrag. De meest logische uitleg die ik er aan kan geven is dat ze geld in de pot wilde spelen en er van uit ging dat er later nog meer van dergelijke dillema's zouden volgen waarbij iemand een joker aan een andere kandidaat moest given. Die kandidaat zou er dan logischerwijs voor kiezen om de voordelen van jokers voor twee kandidaten op te heffen door Renée ook een joker te geven.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Martje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Aanwijzingen
« Reactie #86 Gepost op: 19-02-2021, 10:52:55 »
Het is geen mols maar ook geen kandidaats gedrag. De meest logische uitleg die ik er aan kan geven is dat ze geld in de pot wilde spelen en er van uit ging dat er later nog meer van dergelijke dillema's zouden volgen waarbij iemand een joker aan een andere kandidaat moest given. Die kandidaat zou er dan logischerwijs voor kiezen om de voordelen van jokers voor twee kandidaten op te heffen door Renée ook een joker te geven.

Opzich eens met die analyse, maar als je die lijn doortrekt: het is niet logisch dat als iemand een joker aan zichzelf geeft dit geld oplevert. Dus door voor geld en jokers voor anderen te kiezen. Zet ze anderen ook aan om minder voor zichzelf te kiezen. Ze hoopt zelf nog een joker te krijgen, dit zou dan mogelijk ook gepaard gaan met geld in de pot.

Het is niet alleen het geld dat ze zelf binnenhaalt, maar ook een statement die ze hiermee maakt wat mogelijk anderen stimuleert om voor geld te gaan (niet dat ik een halte kan aanwijzen waar dit een positieve invloed heeft gehad..). Ik vind het daarom echt niet Mols en wel kandidaats, maar “ik vind” geeft al aan: dat is een mening :) ik vind het vooral vreemd als deze actie aangehaald wordt als: ze wilde eerlijk zijn, omdat ze als mol weet dat Marije straks de waarheid ontdekt. Ze had echter ook eerlijk kunnen zijn én het geld uit de pot kunnen spelen.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Aanwijzingen
« Reactie #87 Gepost op: 19-02-2021, 11:28:24 »
Ik snap niet dat in de bus steeds aangehaald wordt dat Renee graag eerlijk wilde zijn. Ze kan toch eerlijk zijn én heel kandidaats een joker voor zichzelf kiezen? Iedereen zou dat begrijpen..
Renée kon in de bus bij halte 5 kiezen voor a) €250 in de pot, of b) €500 uit de pot en twee jokers verdelen of haar medekandidaten.

Offline mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Aanwijzingen
« Reactie #88 Gepost op: 19-02-2021, 11:38:43 »
Ze kon kiezen tussen 250 euro in de pot en 2 medekandidaten een joker geven of 500 euro uit de pot en niemand een joker gunnen.

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Aanwijzingen
« Reactie #89 Gepost op: 19-02-2021, 12:12:15 »
ik vind het vooral vreemd als deze actie aangehaald wordt als: ze wilde eerlijk zijn, omdat ze als mol weet dat Marije straks de waarheid ontdekt. Ze had echter ook eerlijk kunnen zijn én het geld uit de pot kunnen spelen.
Ja, maar dan was de actie waarschijnlijk als erg mols beschouwd en dat is hij nu niet.
De kandidaat spelende mol, het is niet mijn favoriete type mol maar als Renée de mol is en ze heeft het zo gespeeld (twee aannames) dan ligt dit in de lijn der verwachtingen wmb.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Aanwijzingen
« Reactie #90 Gepost op: 19-02-2021, 12:55:48 »
Ze kon kiezen tussen 250 euro in de pot en 2 medekandidaten een joker geven of 500 euro uit de pot en niemand een joker gunnen.

We zitten in het verkeerde topic, maar goed. Renee kiest ervoor eerlijk te zijn, maar geeft ook Marije geen joker, terwijl die er als volgende uitgaat bij halte 6. Als ze de mol is, doet ze dit waarschijnlijk om de frustratie bij Marije te voeden, zodat Marije er niet voor kiest bij halte 6 jokerloos achter te blijven.

Renee is wat wisselvallig bij beslismomenten. In 1.1 kiest ze eerst niet voor zichzelf, daarna gelijk wel. In 1.2 gaat ze niet gelijk mee in het pleidooi voor de pot te gaan. In 2.1 gaat ze voor zichzelf. In 5.2 gaat ze juist weer voor een laag bedrag. In 6.1 gaat ze voor de pot en geeft ze jokers aan Charlotte en Rocky (niet aan Splinter omdat die er al 1 had), maar kiest daarna wel voor een joker voor zichzelf. In 6.3 pakt ze twee keer geld. Daarna gunt ze haar privilege aan Marije en Charlotte, een beslissing die ze rechtvaardigt om tactische redenen (kans op een afvaller te vergroten), waarbij ze haar band met Splinter negeert en best bereid blijkt Splinter onder de bus te gooien. Als ze kandidaat is, wat is dan het verhaal? Ze begint redelijk egoistisch, maar lijkt in 5.2 een omslag te hebben gemaakt en het vooral eerlijk te willen spelen. Maar dan bij executie 6 zet ze haar persoonlijke gevoelens opzij om iets te kiezen wat haar tactisch beter uitkomt. Haar wisselvallige gedrag valt op.

Als ze de mol is, is het gedrag beter te verklaren. Ze is eerst egoistisch om anderen tot egoisme aan te zetten. In 5.2 merkt ze dat ze een stapje terug kan doen omdat er al hoge boden lagen. In 6.1 positioneert ze Marije voor een moeilijke keuze en bij executie 6 kiest ze ervoor om de groep nog even groter te houden (wetend dat Marije of Charlotte rood had, omdat die haar niet verdenken), zodat ze meer speelruimte heeft.

Offline Geel scherm

  • Forumlid
  • Molloot sinds 2008.
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Aanwijzingen
« Reactie #91 Gepost op: 19-02-2021, 13:22:43 »
Splinter raadt een aantal liedjes goed op een paar seconden voor het liedje is afgelopen. Dat is wel onmols gedrag.
Wel jammer dat we van Splinter en Rocky niet alle liedjes te zien krijgen.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Aanwijzingen
« Reactie #92 Gepost op: 19-02-2021, 13:35:18 »
Splinter raadt een aantal liedjes goed op een paar seconden voor het liedje is afgelopen. Dat is wel onmols gedrag.

Tenzij Splinter zag dat er geplaybackt werd. Dat is voor ons niet goed te zien.

Offline Geel scherm

  • Forumlid
  • Molloot sinds 2008.
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Aanwijzingen
« Reactie #93 Gepost op: 19-02-2021, 13:41:26 »
Tenzij Splinter zag dat er geplaybackt werd. Dat is voor ons niet goed te zien.

Ja dat is waar. Hij weet alleen niet wat goed en fout gekeurd wordt door de jury, tenzij het heel duidelijk is.

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Aanwijzingen
« Reactie #94 Gepost op: 19-02-2021, 16:08:36 »
Naar aanleiding van een onderschrift bij het onderschriftenspel (bedankt Heinz) bedacht ik me opeens iets: konden de kandidaten die aan het uitbeelden waren elkaar goed zien? Als dat zo is, is het verdacht als we een kandidaat 'opzichtig' naar de anderen zien kijken. Een mol kan immers heel goed gaan uitbeelden als hij ziet dat het bij de rest toch al mis is gegaan (bijv. playbacken). Op dezelfde manier kan de mol slecht gaan uitbeelden als hij nog geen foutje heeft ontdekt bij zijn buren. Misschien dat we zo nog iets van mollengedrag uit deze opdracht kunnen halen?

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Aanwijzingen
« Reactie #95 Gepost op: 19-02-2021, 16:28:15 »
Aan de schermen te zien en hoe ze geplaatst zijn was het onmogelijk voor de kandidaten om elkaar te zien, wat natuurlijk ook de bedoeling was. (Zo'n oortje-verbinding met de presentator die de Mol tips geeft zou ik trouwens wel gaaf gevonden hebben. Maar dat is meer iets voor de Vlaamse Mol.)

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Aanwijzingen
« Reactie #96 Gepost op: 19-02-2021, 16:42:14 »
Zie foto. Splinter en Rocky zien elkaar. Rocky kijkt soms vanaf die positie een paar keer onopvallend naar rechts

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Aanwijzingen
« Reactie #97 Gepost op: 19-02-2021, 16:49:16 »
Dat lijkt maar zo toch? Ze kunnen niet door het scherm heen kijken.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Aanwijzingen
« Reactie #98 Gepost op: 19-02-2021, 17:06:08 »
Dan zou je de bewegende beelden moeten zien / gifje (maar ik kan op mijn mac geen gifjes maken) maar er is echt interactie tussen Rocky en Splinter, misschien door een klein kiertje in het scharnierpunt van het scherm, of ze staan net achter de schermen.

Offline puppet25

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Aanwijzingen
« Reactie #99 Gepost op: 19-02-2021, 17:24:48 »
Toch maar even een account gemaakt om een gifje te posten. Ik denk dat je dit moment bedoelt  :)