Auteur Topic: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven  (gelezen 27645 keer)

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #80 Gepost op: 2-01-2022, 21:08:15 »
Hila heeft niet veel gedaan.. Magneetbord, joker voor Arno en voor haarzelf. Verder heeft ze niks gedaan, behalve bij de hoge toren er met een stok voor zorgen dat Suzanne haar (pas) eerste joker krijgt. Dankzij minimale inzet van Hila is er 600 euro uit de pot gespeeld.
Er mist 100 euro bij de aftroevers. Daar gaat ze achteraan middels het penningmeesterschap.
En over duping delight gesproken @amethyst, Hila voor Rik bij binnenkomst als hij het heeft over de mol ontmaskeren.
5 fanatiekelingen in aftroeven eisen alle aandacht op, lees dit draadje nog maar eens door.
Maar zonder troeven geen aftroeven en hoe meer kandidaten er eentje hebben hoe meer er ingeleverd worden. En waarom zou die prijs flexibel zijn, die was 200.
Hou Hila in de gaten, want tussen 10 en 12 heeft zij gepresenteerd.

Offline Martialis1

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #81 Gepost op: 2-01-2022, 22:42:01 »
Wat observaties:

De mol zit in team (af)troeven.

1. Dan zit je in het team met de keuze (die je dan als mol kan beïnvloeden) in plaats van het team dat machteloos toekijkt.
2. Dan kan je de hint naar jezelf wegspelen (je brengt jezelf in gevaar als dat geld in het spel blijft en iemand het opmerkt)
3. In de edit wordt de keuze gemaakt om iemand aan het woord te laten hoe de mol in team troeven zat (dat wil de edit ons laten geloven).
4. Kim-Lian pusht voor het weggeven van het geld, in ruil voor teruggave van geld en hint, en is verdacht.
5. Fresia pusht als enige tegen en is daardoor niet verdacht (waarom zou een mol als enige weerstand bieden, als dat geld + hint naar zichzelf weg haalt?)
6. De mol kan zichzelf plaatsen waar die dat wil: het is voor mij vrij zeker dat de mol waarschijnlijk onder Everon, Glen, Frisia, Kim-Lian en Sahil zit.
7. Everon is instrumental om de opdracht op te lossen om 2:45 en gaat vervolgens ook nog terug als ze het geld hebben vergeten, dat lijkt me erg kandidatengedrag.

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #82 Gepost op: 3-01-2022, 00:16:03 »
Glen komt er bij deze opdracht heel verdacht uit voor mij.

In de groep Aftroeven is Glen is toch een beetje een vreemde eend, tussen alle fanatiekelingen. Kan rustig toekijken hoe al het geld wordt ingeleverd. Mengt zich niet eens in de discussie. Zo onopvallend, dat het weer opvallend wordt.

En is deze opdracht letterlijk op zijn lijf geschreven?
Om het kistje uit de hoge toren te halen moet je behoorlijk lang zijn. Het sleuteltje zelf hangt ook hoog. Dus de langste kandidaat moet ook meteen het geldbedrag uit het kistje pakken. Heeft Glen in de rol van de Mol, zichzelf als langste in de groep ingedeeld, om er zo zeker van te zijn dat hij in elk geval zelf geld in handen krijgt, en zo een kans heeft om de aanwijzing te verbergen?


Offline yessie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #83 Gepost op: 3-01-2022, 00:17:27 »
Ik vond Kim Lian het meest pushen om de jokers weg te kopen.
Dat vind ik juist van Sahil.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #84 Gepost op: 3-01-2022, 01:14:45 »
Ik heb deze opdracht herbekeken om te proberen er een beetje chocola van te maken.
Beide teams hadden dezelfde 6 opdrachten:
1. De rekensom 3 - 0 = 5 kloppend maken
2. De jenga toren
3. De rode draad
4. De paal met draaischijf
5. De doolhof met magneten
6. De boomstam met kist
Het team aftroeven heeft alle opdrachten uitgevoerd. Het team troeven allemaal behalve opdracht 1 (Laetitia en Welmoed gaven deze op).

We krijgen te zien hoeveel jokers er zijn verdiend bij welke opdracht en bij sommige opdrachten krijgen we een indicatie van het gewonnen bedrag.
Opdracht 1: 0 jokers verdiend, € 250
Opdracht 2: 2 jokers, € ?
Opdracht 3: 1 joker, € ?
Opdracht 4: 2 jokers, € 250
Opdracht 5: 2 jokers, € ?
Opdracht 6: 3 jokers, € 300

Het totaal te verdienen bedrag was €1500 te verdelen over 6 opdrachten. Dat maakt gemiddeld €250 per opdracht. Opdracht 6 levert als enige een bovengemiddeld aantal jokers op en ook een bovengemiddeld geldbedrag. Opdracht 3 als enige een benedengemiddeld aantal jokers. Het ligt voor de hand om ervan uit te gaan dat deze ook als enige een benedengemiddeld geldbedrag op zou leveren. Het ligt voor de hand dat er met opdracht 1, 2, 4 en 5 elk € 250 te verdienen was, met opdracht 6 €300 en met opdracht 3 €200 voor een totaal van € 1500. En er waren dus hoogstwaarschijnlijk ook 2 jokers te verdienen met opdracht 1, wat het totaal te verdienen jokers op 12 brengt. Die 12 zouden ook mooi gelijk verdeeld hebben kunnen worden over de 6 teamleden.

Om tot de € 1400 te komen die is ingeleverd ligt het voor de hand dat dit 4 keer €250 was, één keer de €300 van opdracht 6 en slechts € 100 van de vermoedelijke €200 van opdracht 3. We hebben gezien dat Everon eerst in zijn eentje met opdracht 3 bezig was en dat hij hierbij later hulp kreeg van Kim-Lian. Heeft één van die twee de € 100 verduisterd?

Offline Traveljunkie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #85 Gepost op: 3-01-2022, 01:57:10 »
Ik heb deze opdracht herbekeken om te proberen er een beetje chocola van te maken.
Beide teams hadden dezelfde 6 opdrachten:
1. De rekensom 3 - 0 = 5 kloppend maken
2. De jenga toren
3. De rode draad
4. De paal met draaischijf
5. De doolhof met magneten
6. De boomstam met kist
Het team aftroeven heeft alle opdrachten uitgevoerd. Het team troeven allemaal behalve opdracht 1 (Laetitia en Welmoed gaven deze op).

We krijgen te zien hoeveel jokers er zijn verdiend bij welke opdracht en bij sommige opdrachten krijgen we een indicatie van het gewonnen bedrag.
Opdracht 1: 0 jokers verdiend, € 250
Opdracht 2: 2 jokers, € ?
Opdracht 3: 1 joker, € ?
Opdracht 4: 2 jokers, € 250
Opdracht 5: 2 jokers, € ?
Opdracht 6: 3 jokers, € 300

Het totaal te verdienen bedrag was €1500 te verdelen over 6 opdrachten. Dat maakt gemiddeld €250 per opdracht. Opdracht 6 levert als enige een bovengemiddeld aantal jokers op en ook een bovengemiddeld geldbedrag. Opdracht 3 als enige een benedengemiddeld aantal jokers. Het ligt voor de hand om ervan uit te gaan dat deze ook als enige een benedengemiddeld geldbedrag op zou leveren. Het ligt voor de hand dat er met opdracht 1, 2, 4 en 5 elk € 250 te verdienen was, met opdracht 6 €300 en met opdracht 3 €200 voor een totaal van € 1500. En er waren dus hoogstwaarschijnlijk ook 2 jokers te verdienen met opdracht 1, wat het totaal te verdienen jokers op 12 brengt. Die 12 zouden ook mooi gelijk verdeeld hebben kunnen worden over de 6 teamleden.

Om tot de € 1400 te komen die is ingeleverd ligt het voor de hand dat dit 4 keer €250 was, één keer de €300 van opdracht 6 en slechts € 100 van de vermoedelijke €200 van opdracht 3. We hebben gezien dat Everon eerst in zijn eentje met opdracht 3 bezig was en dat hij hierbij later hulp kreeg van Kim-Lian. Heeft één van die twee de € 100 verduisterd?

Mooie analyse; ik had zojuist na het terugkijken precies dezelfde gemaakt, behalve het laatste stukje over Everon. Kim-Lian komt hem idd helpen bij de rode-draad-opdracht en de rest van de groep loopt door naar de toren. Één shot later staat Everon echter ook bij de toren en staat Glen ineens bij de rode draad. Even later geeft Kim-Lan aan dat ze de rode draad ook af/open hebben.

Voor zover ik kan nagaan, hebben alleen Fresia, Glen en Kim-Lian geld gepakt. Vermoedelijk heeft één van die drie € 100 verduisterd. Alleen bij de "som" en de "draaischijf" is € 250 gepakt wat overduidelijk door medekandidaten is gezien. Hondertjes zijn zijn zeer waarschijnlijk alleen in het spel gekomen bij de boomstam (€ 300 naar Fresia) en de rode draad (€ 200 naar Glen of Kim-Lian). Ik kan niet zeggen of het verduisterde geld van de € 300 afkomstig is de de € 200. We hebben ook niet gezien of de € 300 van de boomstam correct is geroeptoeterd door Fresia.

Bovenstaande zou inhouden, dat in het kistje van de toren € 250 zat en dat Glen dat netjes heeft ingeleverd. Dat verklaard niet bepaald de eigenaardige 'cut' in de passage dat Glen het kistje opent. Hij kijkt tijdens het openen ook nog heel even vluchtig naar rechts of er niemand over zijn schouder meekijkt. Of wist hij dat dat specifieke biljet een hint zou bevatten?

Wat ik me afvraag: zou Rik ook een opmerking over het geld hebben gemaakt als het niet was ingeleverd? En nog interessanter: zou Rik die opmerking maken als hij weet dat er een (deel van een) hint staat op het ontbrekende briefje van € 100?





Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #86 Gepost op: 3-01-2022, 07:21:39 »
Wellicht ook nog interessant om te weten welke groep de opdrachten als eerste mocht doen, dat kan wel mede bepalen wat de tactiek van een mol zou zijn met of zonder eventuele voorkennis. Ik verwacht dat de Aftroeven groep eerst was, omdat bij de Troeven het sleuteltje afbrak.
Volgens mij speelden ze tegelijkertijd...

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #87 Gepost op: 3-01-2022, 09:23:59 »
Ik heb deze opdracht herbekeken om te proberen er een beetje chocola van te maken.

Inderdaad mooie analyse en fijn dat het  zo uitgeschreven is. Ik heb hier ook al over nagedacht maar nog niets op papier gezet. 12 jokers tegenover 1500 euro betekent ook 125 euro per joker als alles eerlijk ingeleverd zou zijn.

Probleem is echter dat we niet al het geld zien (we missen 600 euro) en dus ook niet welke coupures er in het spel zijn geweest. Rik heeft iig meerdere briefjes van 250 en 100 in handen. We zien vaag dat hij nog een anders gekleurd biljet heeft.  De verdwenen 100 euro kan ook bestaan uit 2x 50 of 5x 20. De mol kan dus een cruciaal biljet  verduisterd hebben.


Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #88 Gepost op: 3-01-2022, 09:28:47 »
Waarom zou je een biljet met aanwijzing in het spel brengen en dan de opdracht aan de Mol geven om het te verduisteren?

Offline Geel scherm

  • Forumlid
  • Molloot sinds 2008.
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #89 Gepost op: 3-01-2022, 10:04:12 »
Ik vind het opvallend dat als Rik vertelt dat er een hint op de biljetten staat, dat Glen al reageert en wegloopt voor Rik het heeft verteld dat het om een hint gaat. Je wil als kandidaat toch weten wat voor gouden iets je hebt gemist? Opmerkelijk.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #90 Gepost op: 3-01-2022, 10:10:59 »
Waarom zou je een biljet met aanwijzing in het spel brengen en dan de opdracht aan de Mol geven om het te verduisteren?

Extra spelelement en drive voor de mol om te saboteren? Je kunt er van alles bij bedenken. Eerst maar eens zien of dit eenmalig was of nog terugkomt in het spel.

We zagen het niet in de uitzending maar de aftroevers hebben het geld wel (geteld) bekeken voordat het ingeleverd werd.

Offline ThaStayFan

  • Winnaar WIDM-pool 2024
  • Forumlid
  • De blijvende WIDM-fan
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #91 Gepost op: 3-01-2022, 10:15:49 »
Ik vind het opvallend dat als Rik vertelt dat er een hint op de biljetten staat, dat Glen al reageert en wegloopt voor Rik het heeft verteld dat het om een hint gaat. Je wil als kandidaat toch weten wat voor gouden iets je hebt gemist? Opmerkelijk.

Ik denk dat de reactie naar voren is gemonteerd. Ook de reactie van Fresia komt niet passend over (zie mijn reactie bij topic over Fresia). Als je alles een aantal seconden vertraagd, dan klopt het wel. Omdat ik Fresia verdenk, zal dit gemonteerd zijn om de reactie van Glen uit te vergroten. Anders komt de reactie van Fresia meer naar voren en dat moet wat minder zijn, zodat kijkers haar minder gaan verdenken.

Offline Bram0546

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #92 Gepost op: 3-01-2022, 10:39:29 »
Ik zou zelf zeggen de mol gaat niet tot de laatste opdrachten wachten om het geld te verduisteren bij aftroeven, dit doe je aan het begin met de meeste kans dat je medekandidaten nog bij een andere opdracht zitten en niet op je vingers kijken.

Fresia blijft de hele tijd bij de boomstamopdracht staan terwijl ze niet helpt met tillen, wanneer ze het geld pakt wordt ze nog gecontroleerd door Everon, je hoort haar eerst de klankt tw... zeggen van tweehonderd maar Everon wil echt in haar handen kijken en dan zegt ze driehonderd, heeft ze later toch nog dit geld verduisterd?

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #93 Gepost op: 3-01-2022, 10:40:33 »
Waarom zou je een biljet met aanwijzing in het spel brengen en dan de opdracht aan de Mol geven om het te verduisteren?

Het kan, zo aan het begin van het spel, een extra uitdaging voor de mol zijn. Als het niet zou zijn gelukt het cruciale biljet te verduisteren, maar wel ingeleverd te krijgen bij Rik, dat het steeds terug in het spel zou komen met wederom de uitdaging voor de mol ervoor te zorgen dat kandidaten het niet zouden krijgen te zien. Wat je nu natuurlijk krijgt, is dat iedereen elk gewonnen biljet aan een zorgvuldig onderzoek wil onderwerpen. En heeft de mol wel het juiste biljet ontvreemd? Dat weten we niet. Misschien hield de mol de 100 euro achter de hand om het te hebben kunnen omwisselen voor het geval de cruciale aanwijzing tóch in handen van de kandidaten was gevallen.

Een andere mogelijkheid is simpeler, de mol moet zorgen dat al het geld wordt ingeleverd en houdt zelf 100 euro achter de hand om later om te kunnen wisselen voor groter geld. Dus wel geld binnen brengen maar niet datgene dat er ligt. (een Mereltje zullen we maar zeggen). Of, voor het geval het biljet met de aanwijzing nog terug in het spel komt.
« Laatst bewerkt op: 3-01-2022, 10:43:51 door tureluurs »

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #94 Gepost op: 3-01-2022, 10:47:35 »
Wat een gedoe. Alsof saboteren nog niet moeilijk genoeg is. :P

Offline Bjorn1979

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #95 Gepost op: 3-01-2022, 11:11:31 »
Als die sleutel afbreekt bij Welmoed/Letitia/Arno dan komt Welmoed 2x in beeld. Beide keren heeft ze iets in haar hand. De 2e keer lijkt molgeld?

Heeft iemand dit gezien ? Welmoed lijkt eerst iets van hout omhoog te houden en daarna iets van papier. Ik kan het beeld niet goed stilzetten op dat moment.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #96 Gepost op: 3-01-2022, 11:41:52 »
Ik denk dat de reactie naar voren is gemonteerd. Ook de reactie van Fresia komt niet passend over (zie mijn reactie bij topic over Fresia). Als je alles een aantal seconden vertraagd, dan klopt het wel. Omdat ik Fresia verdenk, zal dit gemonteerd zijn om de reactie van Glen uit te vergroten. Anders komt de reactie van Fresia meer naar voren en dat moet wat minder zijn, zodat kijkers haar minder gaan verdenken.
Tegelijk met de reactie van Glen zie je ook al een duidelijke reactie van Everon. Nog voor de woorden "op een paar van die biljetten". Maar zoals ik al eerder noemde, let ook eens op de reactie van Kim-Lian. Hoe vaker ik dit terugkijk hoe meer me opvalt dat ze hier haar best doet om niets te laten merken.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #97 Gepost op: 3-01-2022, 12:15:34 »
Waarom zou je een biljet met aanwijzing in het spel brengen en dan de opdracht aan de Mol geven om het te verduisteren?
Prima analyse, klinkt voor mij compleet onlogisch om eerst een twist te maken met biljetten ( er wordt door rik letterlijk gezegd dat een paar van de biljetten hints hadden ) met hints om die dan proberen uit het spel te houden .

Voor mij is het dan ook zeker geen vanzelfsprekendheid dat de mol in groep aftroeven zit om daar het geld ( met de hints ) maar niet in de pot te spelen .  Een gedurfde mol speelt gewoon veel jokers in het spel en gokt erop dat de fanatieke kandidaten in aftroeven ( de mol heeft hen daar ingedeeld ) in de speladrenaline niet naar het geld kijken en het persoonlijke voordeel toch wel afkopen . 

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #98 Gepost op: 3-01-2022, 13:19:32 »
De beelden zijn weer eens lekker door elkaar gehusseld bij de montage waardoor het moeilijk is om precies te reconstrueren hoe de opdrachten zijn uitgevoerd.
Op tijdstip 22:25 zien we hoe de draaischijf van de paal wordt getild in team aftroeven.
Even later, op 23:09 zien we Everon met hulp van Kim-Lian bezig met de rode draad en zit de draaischijf nog op de paal.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: (Af)troeven
« Reactie #99 Gepost op: 3-01-2022, 13:41:31 »
De beelden zijn weer eens lekker door elkaar gehusseld bij de montage waardoor het moeilijk is om precies te reconstrueren hoe de opdrachten zijn uitgevoerd.
Op tijdstip 22:25 zien we hoe de draaischijf van de paal wordt getild in team aftroeven.
Even later, op 23:09 zien we Everon met hulp van Kim-Lian bezig met de rode draad en zit de draaischijf nog op de paal.

Natuurlijk wordt er naar hartelust niet chronologisch gemonteerd , maar deze zie ik echt niet,

22.38 zie ik dat Kim-Lian en sahil de draaischijf er af tillen. Daarna zie ik glenn en fresia geld pakken voor de magneetproef, dan troeven die de toren aan het doen zijn en op 23.23 zie ik Kim-Lian bij de rode draad met glenn en zien we de draaischijf maar die ligt op de grond.


Verder natuurlijk mee eens dat dit soort “montage vrijheden “ een reconstructie enorm lastig maken

« Laatst bewerkt op: 3-01-2022, 13:49:18 door Tarbozan »