Auteur Topic: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje  (gelezen 15088 keer)

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #40 Gepost op: 15-01-2022, 23:31:49 »
Ik hou wel van psychologische spelletjes, dus deze opdracht was in theorie best leuk. Alleen vond ik hier ook weer dat er best wat variatie in mocht zitten. Als je ook de opties "3 jokers" en "1,500 euro" hebt gaat niemand kiezen voor opties waar je minder krijgt tenzij je het strategisch plaatst. Bovendien had Hila hier geen enkele kans en moest ze wel de zwarte vrijstelling pakken. Straks had iedereen een vrijstelling en kon ze zonder de test te maken naar huis gaan. De optie als iedereen elkaar vertrouwt komt er een groepsvrijstelling had het wel interessanter gemaakt.


Dit is wat ik had gedaan:

4 enveloppen bij Hila
- zwarte vrijstelling
- groepsvrijstelling
- min 1,500 euro
- 3 jokers

Voor 500 euro mag Hila een envelop elimineren naar keuze.

De 5 plankjes
1 joker + 500 euro
2 jokers
1,500 euro
3 jokers
Groepsvrijstelling (alleen als iedereen deze optie koos is de hele groep door + als Hila de groepsvrijstelling pakt)

Offline Talpavenator

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tunnel? Ik zit helemaal niet in een tunnel
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #41 Gepost op: 16-01-2022, 01:21:38 »
Ik vond het opzich nog wel een leuke opdracht. Het maakte het vooral leuker omdat de kandidaten wisten dat er mogelijk een zwarte vrijstelling aan zat te komen. Al had ik het nog leuker gevonden als er 20 kilo zand in de zakken zat in plaats van 20 gram.  >:D

Wel fijn dat we Welmoed konden afstrepen deze opdracht  ::)

Ik had Welmoed al na de eerste aflevering afgestreept. Zo kandidaats kon in mijn ogen geen mol zijn. Wel fijn dat dat nu bevestigd is.
Het wordt makkelijker als je denkt, dus vooral niet stoppen met denken. Kan zeker handig zijn om de mol te vinden.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #42 Gepost op: 16-01-2022, 02:05:29 »
corona: avondklok en prikactie (vaccinatie)
arbeid/werknemers: prikactie (korte werkonderbrekingen van werknemers) en vakbondje

De eerste lijkt mij actueel, de tweede niet echt maar is misschien aan een van de kandidaten te koppelen...
Dat komt toch allemaal in 1 vandaag aan bod? Dus Hila. Op basis van het lasergamen een hele goede optie voor mol.
« Laatst bewerkt op: 16-01-2022, 02:07:16 door foxhunter »

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #43 Gepost op: 16-01-2022, 02:09:42 »
De twee staan niet in verhouding. Maar waarschijnlijk is het niks...

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #44 Gepost op: 16-01-2022, 02:12:16 »
Brandweerauto is ook zo 1 vandaag.

Wat speelt Kim dit slecht uit. Kom op zeg, tegen Welmoed spelen. Als Kim de mol was had ze al lang een joker gepakt. Op het risico van 1500 euro af doorgaan? Een mol pakt of laat een kandidaat geen 1500 euro pakken. Kim wilde een vrijstelling.
« Laatst bewerkt op: 16-01-2022, 02:26:04 door foxhunter »

Offline HenkJan78

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #45 Gepost op: 16-01-2022, 08:28:50 »
Wel fijn dat Hila de zwarte vrijstelling trok anders had ze wel pech met het grote nadeel dat ze had. Jammer dat we niet zeker weten of het geen doorgestoken kaart was. (Dat in elke envelop "zwarte vrijstelling" zat.)

Hila mocht heel even 50/50 spelen. Wellicht een verwijzing naar de quiz die Kim-Lian presenteert op SBS6 ?   ;)
Het lijkt mij dat er een zwarte vrijstelling in elke envelop zat, anders wordt de mol wel heel erg in verlegenheid gebracht.

Stel je voor dat Hila GEEN zwarte vrijstelling zou hebben en alle andere kandidaten WEL voor een (groene) vrijstelling gaan:

1. Dan zou de mol, als enige, iets anders moeten kiezen en valt dan door de mand.

OF

2. De mol gaat net als de kandidaten ook voor een groene vrijstelling.
Iedereen zet vervolgens de vrijstelling in bij de test en Hila kan meteen naar huis.

2 scenario's waar je als regisseur niet op zit te wachten.


Offline Cool Cat_86

  • Forumlid
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #46 Gepost op: 16-01-2022, 09:14:32 »
Wie zegt dat Hila naar huis zou gaan met 8 vrijstellingen? Ze maken nog altijd de test, dus als Hila niet de slechtstevis blijft ze er toch in? Dan heeft iemand met een vrijstelling erg veel geluk gehad.
Ik weet dat ze het soms op de andere manier brengen, maar zo kan het toch even goed?

Offline Lonneke*L

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #47 Gepost op: 16-01-2022, 09:17:21 »
Mooie opdracht. Voor mij is Everon hier het meest verdacht door tegen Thomas  te zeggen dat hij voor hem gaat. Waarom zou je dat als kandidaat zeggen?Thomas hapt ook gelijk door te zeggen dat dit hem het idee geeft dat hij Everon moet naaien. Precies wat een mol wil natuurlijk. De tegenstander het werk laten doen. Geen geld in de pot en niet allebei een vrijstelling. Thomas gaat natuurlijk voor de drie jokers. Waarna Everon kan biechten dat Thomas meteen, zonder aarzeling het zakje liet vallen bij de drie jokers.
Voor mij een reden om misschien op  Everon over te stappen.Komt nog bij dat hij niets van dat ballen schieten bakte. En ook in opdracht twee weinig presteerde.En hij is een niet onverdienstelijk acteur. Met een lieve lach😉.

Dan heeft hij de gouden ballonnen geprikt om goodwill te kweken, want dat had niet gehoeven. Een mol hoeft niet altijd te mollen natuurlijk. Even de held spelen kan ook effectief zijn.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #48 Gepost op: 16-01-2022, 09:28:55 »
Ja, dat zou een mooie molactie zijn van Everon. Al was er nog de kleine kans dat Thomas voor geld zou kiezen, maar daarmee had ie zich alleen maar onverdacht gemaakt wat niet slim is.

Offline dakari

  • Forumlid
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #49 Gepost op: 16-01-2022, 09:34:05 »
Leuke opdracht, ik houdt wel van dit soort mindgames.
Maar zou het niet nog interessanter zijn geweest als de plankjes in een andere volgorde zouden liggen?
Dus bijvoorbeeld als linker kandidaat op 3 jokers staat dat se rechter op een geldbedrag staat of zoiets.

Offline B&W

  • Forumlid
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #50 Gepost op: 16-01-2022, 09:48:16 »
Ik heb niets met deze opdracht, omdat de -1500 euro niet de keuze van Hila maar die van de productie was. Het is de productie die het kiezen voor geld heel onaantrekkelijk maakt en het kiezen voor mingeld een no-brainer.

Daarnaast was het winnen van een vrijstelling veel te gemakkelijk.

Het meest mollerig vond ik Kim-Lian die haar zakje ook nog even liet vallen nadat Welmoed dat had gedaan. Om doen alsof ze ook verantwoordelijk was voor het verdiende geld. Wat natuurlijk niet zo was.

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #51 Gepost op: 16-01-2022, 11:01:02 »
Zoals al een paar keer gezegd is, opvallend dat het overleg van Kim-Lian en Welmoed niet volledig in beeld werd gebracht. Hoewel ik Kim-Lian, mede op basis van een bepaalde hint, verdenk, denk ik eerder dat het niet in beeld gebracht is omdat het haar min of meer zou bevestigen als kandidaat omdat ze gezamelijk gekozen hadden voor geld (voor Welmoed was het niet erg omdat ze deze aflevering toch afviel). Als Kim-Lian voor de vrijstellingen had willen gaan, hadden ze dat best in beeld kunnen brengen omdat dat niet per se kandidaats of mols uit te leggen is. Een mol zou echter nooit akkoord gaan met een flinke smak geld verdienen.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Geel scherm

  • Forumlid
  • Molloot sinds 2008.
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #52 Gepost op: 16-01-2022, 11:13:08 »
Ik denk dat in alle vier de enveloppen een Zwarte Vrijstelling zat. Ik heb in het verleden van WIDM nog nooit gezien dat met zo'n kansspel de prijs niet wordt gewonnen. Bovendien als de ZV niet werd gewonnen was het toch een stuk minder spectaculaire aflevering. Daarom denk ik dat de productie ervoor zorgt dat zoiets wel gebeurt. In het verleden heb ik ook wel eens gezien dat de Mol hier een handje bij helpt om bepaalde spectaculaire dingen te realiseren. Neem bijvoorbeeld Merel die een vrijstelling uit een joker hakt. Als niemand dat zou doen is het toch een domper voor het seizoen als een nieuw element niet volledig wordt benut.

Offline Emmel

  • Forumlid
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #53 Gepost op: 16-01-2022, 11:17:55 »
Kim zou als eerst de zak kunnen hebben laten vallen, gevolgd door Welmoed. Ze laten het andersom zien, maar dat kan puur knip en plakwerk zijn.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #54 Gepost op: 16-01-2022, 11:18:57 »
Dan is het raar dat Kim-Lian bij het afscheid van Welmoed beweert dat Welmoed het geld verdiende.

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #55 Gepost op: 16-01-2022, 11:26:15 »
Dan is het raar dat Kim-Lian bij het afscheid van Welmoed beweert dat Welmoed het geld verdiende.

Als kandidaat goed te verklaren. Je wilt jezelf immers niet volledig afschrijven als mol. Ook als mol kan het slim zijn. Ze wordt immers veel verdacht en kan hiermee (dit is omgekeerde psychologie) zich afschrijven als mol. Een mol zou een kans om zich onverdacht te houden immers niet laten liggen.

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #56 Gepost op: 16-01-2022, 11:28:07 »
Ik denk dat in alle vier de enveloppen een Zwarte Vrijstelling zat. Ik heb in het verleden van WIDM nog nooit gezien dat met zo'n kansspel de prijs niet wordt gewonnen.
Ik meen me te herinneren dat Rik expliciet de kansen noemde op het kiezen van de envelop met de ZV (33%, 50%) als ze enveloppen zou "wegkopen". Ik zou verwachten dat als het gemanipuleerd was hij het niet zo expliciet over de kansen zou hebben, maar het zou hebben gehad over "kans vergroten" of iets dergelijks en dan zou ik me kunnen voorstellen dat er in de twee overgebleven enveloppen een ZV zou zitten (wetende dat er toch wel betaald zou worden). Echter, omdat Rik expliciet kansen noemde lijkt dat niet zo geweest te zijn (of komt er wel vaker dit soort valse info voorbij?).
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #57 Gepost op: 16-01-2022, 11:30:53 »
Misschien naïef, maar ik ga uit van eerlijkheid. Waarom zou Rik erover liegen? De schok is immers nog groter als Hila 1500 euro uit de pot heeft gehaald en er niets voor heeft gekregen!

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #58 Gepost op: 16-01-2022, 11:32:31 »
Als kandidaat goed te verklaren. Je wilt jezelf immers niet volledig afschrijven als mol. Ook als mol kan het slim zijn. Ze wordt immers veel verdacht en kan hiermee (dit is omgekeerde psychologie) zich afschrijven als mol. Een mol zou een kans om zich onverdacht te houden immers niet laten liggen.

Ja, maar ik reageerde hierop:

Kim zou als eerst de zak kunnen hebben laten vallen, gevolgd door Welmoed. Ze laten het andersom zien, maar dat kan puur knip en plakwerk zijn.

Offline daniwidm

  • Forumlid
Re: [aflevering 3] - Opdracht 3: Vakbondje
« Reactie #59 Gepost op: 16-01-2022, 12:38:10 »
De exacte woorden van Kim-Lian zijn: "Dankzij Welmoed hebben we trouwens nog wel wat geld in de pot gekregen."

Dat kan ze prima zo zeggen als Welmoed en Kim-Lian voor de opdracht sámen hebben afgesproken voor de 1500 te gaan. Zelfs als Kim-Lian dat idee heeft geïnitieerd, ipv Welmoed, klinkt het niet raar. Het is dan nl alleen gelukt omdat Welmoed het eens was en de afspraak niet heeft gebroken door bijv voor 2 jokers te gaan.
« Laatst bewerkt op: 16-01-2022, 12:42:18 door daniwidm »