Auteur Topic: [Aflevering 7] Opdracht 1 - Vakmanscha(a)p  (gelezen 10681 keer)

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] Opdracht 1 - Vakmanscha(a)p
« Reactie #60 Gepost op: 14-02-2022, 12:27:52 »
Nog even terug gekeken. Kim en fresia besluiten op een gegeven moment om de Laetitia schapen weg te brengen. Ze zetten deze vervolgens in het juiste hok.

Daarna lopen ze terug om de fresia schapen te regelen.

Ondertussen staan Thomas en Everon bij het Laetitia hok. Thomas vraagt zich af of het allemaal Laetitia  schapen zijn. Everon zegt ‘ik zie een fresia’ waarop Thomas gaat checken. Thomas ziet een Laetitia maar kan de ander namen niet zien. Vervolgens zegt Everon: ze staan allemaal door elkaar, we kunnen ze er beter uitgooien anders hebben we allemaal min geld.

Thomas twijfelt even en zegt dat ze dat dan maar moeten doen.

Opvallend, want volgens mij was het meerendeel toch echt Laetitia schapen die speciaal door fresia en Kim gebracht waren.

Everon dus toch verdacht hier, al dacht ik eerst dat de mannen dit juist goed hadden gedaan.
Weet wel dat voor 1 fout schaap er 4 goed moeten zijn om plusgeld te scoren. Dus als het merendeel Laetitia schapen zouden zijn (wat gezegd werd, maar moeilijk te zien en voor de kijker al helemaal niet controleerbaar) dan wil dat nog niet zeggen dat dat een plusbedrag oplevert (stel, 20 schapen waarvan 5 geen Laetitia schapen, dan is er al sprake van een minbedrag).
Wat mij betreft heeft Everon dus gelijk en is zijn opmerking niet mols.

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] Opdracht 1 - Vakmanscha(a)p
« Reactie #61 Gepost op: 14-02-2022, 12:38:10 »
Daar zit wat in maar de Laetitia schapen waren nog niet eerder verplaatst en was een behoorlijke groep. Je mag er dus toch wel vanuit gaan dat er maar een enkel ander schaap tussen stond aangezien ze de Laetitia groep vrij snel de andere kant op kregen (ze waren intussen meer bedreven).

Maar merk al dat we er eigenlijk niet zoveel mee kunnen haha, vond het wel goed gevonden van mezelf ondanks dat ik in de fresia tunnel zit ::rofl::

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] Opdracht 1 - Vakmanscha(a)p
« Reactie #62 Gepost op: 14-02-2022, 13:00:51 »
Individuele schapen ertussenuit trekken was bijna niet te doen. Dus ik denk dat als alle oorspronkelijke kuddes in de juiste hokken terecht kwamen, zonder schapen eraf of bij, dit plusgeld op had geleverd. Dat was al lastig genoeg. Daarvoor heb je kuddes nodig die bestaan uit één fout schaap op elke vier (of meer) goede schapen. Dat lijkt het geval, want ze zien steeds bijna alleen maar schapen met dezelfde naam.

Dus wel degelijk een molse actie van Everon, door de hele Laetitia kudde uit het Laetitia hok te laten. Terwijl de montage suggereert dat hij juist goed bezig is, en mingeld voorkomt.

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] Opdracht 1 - Vakmanscha(a)p
« Reactie #63 Gepost op: 14-02-2022, 14:06:58 »
Je schrijft: "Dat lijkt het geval".

Niet is... Afijn, dat dus.

Het was voor de kijkers zeker niet te beoordelen hoe de kuddes waren samengesteld.
Wat wel zeker is is dat alle kuddes uit de hokken 0 euro had opgeleverd, dat is 515 euro meer dan er uiteindelijk "verdiend" is (-300 euro voor 6x schaap zeggen blijft staan natuurlijk).
De actie van Everon is daarom voor mij niet mols.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 7] Opdracht 1 - Vakmanscha(a)p
« Reactie #64 Gepost op: 14-02-2022, 16:28:35 »
Bij twijfel geen schapen in een hok is natuurlijk verstandiger dan niet weten wat je in een hok hebt, liever niets verdienen dan diep in de min gaan, onmols wat mij betreft.

Wat ik zeer verbazend vind, niemand doet en poging schapen vast te pakken om namen te lezen.
Buiten dat ben ik absoluut geen voorstander van opdrachten met dieren, dus zo hilarisch en grappig vond ik het allemaal niet.

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] Opdracht 1 - Vakmanscha(a)p
« Reactie #65 Gepost op: 14-02-2022, 16:40:53 »
Maar dit was de hele Laetitia kudde, met misschien een enkel verdwaald schaap maar dat is ook wat de regie suggereert door de naam fresia te laten zien als Everon dat roept. Vervolgens controleert Thomas het maar hij ziet geen namen, noemt wel dat hij een Laetitia ziet.
Deze kudde was nog niet uit het hok geweest en ging rechtstreeks naar hok Laetitia. Dus veel kan daar volgens mij niet mis zijn gegaan omdat de andere hokken dicht zaten.

 Ik zit op fresia dus zou liever geloven dat dit geen molactie is van Everon maar het laat me toch niet los (ook omdat het geacteerd op me overkomt).

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 7] Opdracht 1 - Vakmanscha(a)p
« Reactie #66 Gepost op: 14-02-2022, 16:48:22 »
Wat wel zeker is is dat alle kuddes uit de hokken 0 euro had opgeleverd, dat is 515 euro meer dan er uiteindelijk "verdiend" is (-300 euro voor 6x schaap zeggen blijft staan natuurlijk).

Ja, dat maakte deze opdracht dan ook tamelijk discutabel. En die hele beloofde bonus voor alle schapen goed zelfs ridicuul. Als kandidaat kun je toch ook wel bij het begin inschatten dat het een kansloze missie is? Maar ja, geen enkele kandidaat wil natuurlijk al te kandidaats overkomen en dus gaan ze toch maar ogenschijnlijk hun best doen. Terwijl echt je best doen bij een opdracht als deze zou zijn dat je alle schapen hun hokken uitjaagt om vervolgens koffie te gaan zitten drinken. Ik verheug me op de dag dat kandidaten dit werkelijk doen bij zo'n kansloze opdracht. 
 >:D
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline rubes

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] Opdracht 1 - Vakmanscha(a)p
« Reactie #67 Gepost op: 14-02-2022, 16:57:08 »
Ja, dat maakte deze opdracht dan ook tamelijk discutabel. En die hele beloofde bonus voor alle schapen goed zelfs ridicuul. Als kandidaat kun je toch ook wel bij het begin inschatten dat het een kansloze missie is? Maar ja, geen enkele kandidaat wil natuurlijk al te kandidaats overkomen en dus gaan ze toch maar ogenschijnlijk hun best doen. Terwijl echt je best doen bij een opdracht als deze zou zijn dat je alle schapen hun hokken uitjaagt om vervolgens koffie te gaan zitten drinken. Ik verheug me op de dag dat kandidaten dit werkelijk doen bij zo'n kansloze opdracht. 
 >:D

De kandidaten wisten meteen dat opdracht niet haalbaar was en maar voor gezorgd voor goeie televisie beelden.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 7] Opdracht 1 - Vakmanscha(a)p
« Reactie #68 Gepost op: 14-02-2022, 17:06:49 »
Maar dit was de hele Laetitia kudde [..]

Het was echt niet zo dat in de naamhokken enkel de overeenkomstige namen stonden 'met een enkel verdwaald schaap', dat is een aanname die niet hard te maken is, en gezien het minbedrag ook zeer onwaarschijnlijk.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] Opdracht 1 - Vakmanscha(a)p
« Reactie #69 Gepost op: 14-02-2022, 17:43:37 »
Eens met Tunnelgraver. Alles loslaten, niks meer zeggen en tijd om laten gaan. Niets aan, maar als je echt kandidaat bent de enige manier om niets te verliezen.

Iedereen beseft natuurlijk dat dit leukere tv was, maar dat is misschien wel het probleem met zulke opdrachten. Het is voor de beelden, niet het spel.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 7] Opdracht 1 - Vakmanscha(a)p
« Reactie #70 Gepost op: 14-02-2022, 17:58:00 »
Ja, dat is het punt: je kunt het als kandidaat bij zo'n opdracht de Mol dus heel erg moeilijk maken. Want als je met de andere kandidaten besluit de opdracht min of meer te frustreren door alle schapen los te laten en niets meer te doen, heb je kans dat de Mol gaat proberen je over te halen toch anders te handelen. En die ontmaskert dan onverwachts zichzelf, tenzij hij stalen zenuwen heeft, meteen begrijpt wat voor actie de kandidaten uithalen, en meedoet. Kortom: gemiste kans!
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] Opdracht 1 - Vakmanscha(a)p
« Reactie #71 Gepost op: 14-02-2022, 20:35:15 »
Er zijn hier mensen die heel mooie overzichtjes maken, ik ben dat niet, maar ga effe proberen.
5 vakken:
Everon-vak: daarin zitten vooral Kim Lian schapen. Kim en Fresia brengen die over. Die belanden in het Fresia vak, want het Kim vak zit nog vol.

Fresia-vak: daarin zitten de Thomas schapen. Thomas, Everon en Laetitia brengen die naar de andere kant. de Thomas schapen belanden in het Everon vak, want het Thomas vak zit nog vol.

Kim-vak: daarin zitten Laetitia schapen, dat zijn er heel veel. Ze worden door Fresia en Kim gebracht en gedropt in het juiste Laetitia vak, want dat is leeg.

Laetitia-vak: Daar staan aanvankelijk geen schapen in, vak is leeg. Kim en Fresia brengen de Laetitia schapen daarheen.

Thomas-vak: Daarin zitten de Fresia schapen, dat zijn er niet heel veel. Laetitia brengt de Fresia schapen naar het Fresia hok.

Kim en Fresia proberen de Kim-schapen over te brengen van het Fresia vak naar het Kim vak, dat loopt niet geheel volgens plan.
Uiteindelijk belanden de schapen zo:

Vak Kim: veel Kim schapen, maar ook Fresia schapen.
Vak Fresia: enkele Fresia schapen
Vak Laetitia: stonden juist, maar Everon ziet een Fresia schaap en samen met Thomas beslist hij om alle schapen eruit te laten.
Vak Thomas: zijn deze uiteindelijk juist terecht gekomen in dit vak?
Vak Everon: er waren enkele Everon schapen tussen de Thomas schapen.

Juist was geweest dat eerst de Laetitia schapen naar het lege hok werden gebracht en de Kim schapen naar het Kim hok. Daarna de oversteek maken met zowel de Fresia's en de Thomassen.
De foute schapen afzonderen en ertussenuit halen was niet zo simpel.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] Opdracht 1 - Vakmanscha(a)p
« Reactie #72 Gepost op: 14-02-2022, 22:50:43 »
Ja, dat maakte deze opdracht dan ook tamelijk discutabel. En die hele beloofde bonus voor alle schapen goed zelfs ridicuul. Als kandidaat kun je toch ook wel bij het begin inschatten dat het een kansloze missie is? Maar ja, geen enkele kandidaat wil natuurlijk al te kandidaats overkomen en dus gaan ze toch maar ogenschijnlijk hun best doen. Terwijl echt je best doen bij een opdracht als deze zou zijn dat je alle schapen hun hokken uitjaagt om vervolgens koffie te gaan zitten drinken. Ik verheug me op de dag dat kandidaten dit werkelijk doen bij zo'n kansloze opdracht. 
 >:D
Mee eens tot aan het koffiedrinken. Je kan natuurlijk ook gewoon alleen goede schapen eruit pikken en die naar het juiste vak sturen. Je kan ook ervoor zorgen dat de opening waardoor de schapen een hok in kunnen klein genoeg is dat ze alleen één voor één naar binnen kunnen. En dan laat je alleen de goede schapen door. Een hele kudde tegelijk naar binnen laten gaan is inderdaad kansloos.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 7] Opdracht 1 - Vakmanscha(a)p
« Reactie #73 Gepost op: 14-02-2022, 22:53:41 »
maar dat is nou juist het gedrag van kudde dieren en zeker schapen, die gaan niet individueel, die gaan als genoeg anderen en masse gaan...

Grappig dat Kim-Lian het in afl.1 (mollicitatie?) al over kuddeschapengedrag heeft...

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 7] Opdracht 1 - Vakmanscha(a)p
« Reactie #74 Gepost op: 15-02-2022, 07:20:29 »
@mocemole: Prima overzicht, altijd handig, want in de uitzending de volgorde volgen is behoorlijk lastig.

Fresia is toch mols bezig. Zodra de schapen uit het Laetitia hok buiten zijn, zegt ze laat ze daar maar kan geen kwaad want ze staan niet in hun hok, dus dat levert geen mingeld op. In het Laetitia hok stond waarschijnlijk een mix van Kims en Fresia's, het is niet onderzocht. Daarna laten ze de Kims uit het Everon hok en natuurlijk gaan die schapen zich nu mengen. Dan heb je al een kudde die je niet meer in een hok meer kan stoppen.

Mols is ook om aan de andere kant het verkeerde hok te openen, zodat bij aankomst de schapen niet direct in het juiste hok kunnen. En er later weer van hok gewisseld moet worden. Maar hoe zou je dat moeten weten? Bij het na achterlopen door E+T kunnen ze zien dat K+F het Everon hok met Kim schapen inlopen, maar K+F lieten uiteindelijk als eerste de schapen uit het Laetitia hok eruit. Everon stimuleert eerst de Thomas schapen te doen.

Anti-mol actie van Fresia is vooruitrennen en aankondigen dat de Laetitia's er aankomen.

Gezien het feit dat het aantal te verwachten fouten en het eindresultaat in het Kim hok redelijk met elkaar overeenkomen is het naar buiten sturen van de Laetitia kudde door E+T ook mols geweest. Hier is de opmerking van Fresia wel weer mols, want door te zeggen als er een paar niet goed zijn gooi ze eruit, stimuleert ze uiteindelijk dat de Laetitia schapen eruit gegooid worden door T+E, met name door Everon.

Eigenlijk deed alleen Laetitia goede dingen. Ze vindt zelfs een nieuw beroep uit: Schapenverkeersregelaar.

Opvallend is dat er geen Everon kudde is.
Vreemd is dat niemand tijdens het passeren van de twee kuddes op het pad lijkt te vragen welke kudde de ander bij zich heeft, die kennis is belangrijk.

Al met al denk ik dat Everon als mol hier van zowel Fresia als Kim hulp krijgt om Laetitia en Thomas op het verkeerde spoor te krijgen.
« Laatst bewerkt op: 15-02-2022, 09:16:20 door foxhunter »

Offline Martje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] Opdracht 1 - Vakmanscha(a)p
« Reactie #75 Gepost op: 15-02-2022, 11:13:03 »
Weten we zeker dat in ieder hok een mix stond? Zou het niet zo kunnen zijn dat bij aanvang er geen gemixte groep was en het een briljante molactie is om gewoon een andere naam te noemen om zo te suggereren dat het een mix is?

Offline mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] Opdracht 1 - Vakmanscha(a)p
« Reactie #76 Gepost op: 15-02-2022, 13:49:44 »
Ja, dat zien we natuurlijk niet. Thomas suggereert dat er ook Everons tussen zijn kudde zitten, en Everon ziet een Fresia tussen de Laetitia's.
Fresia zegt dat het allemaal dezelfde zijn. In de Laetitia weide staan trouwens ook een stuk of 8 schapen, die ontsnappen in het begin en mengen zich met de Kim schapen.
Als er 100 schapen waren is de verdeling ongeveer: Laetitia en Thomas elk meer dan 30, Kim en Fresia elk ongeveer 15.
Kim en Fresia  hebben er 5 of 6 goede staan in het Fresia vak en zeker 15 goede in het Kim vak. Dat maakt 10 foute. Dat zou dan willen zeggen dat er hier al 20 goed staan, de 9 overige aan de andere kant, wat hebben die daar dan nog gedaan met al die Thomas schapen?

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 7] Opdracht 1 - Vakmanscha(a)p
« Reactie #77 Gepost op: 15-02-2022, 13:56:52 »
Voor de opdracht is het logisch dat de ene kudde een negatief bedrag op zou brengen en de andere kudde een positief bedrag zonder er een schaap uit te halen. Alleen was het niet vast te stellen omdat de schapen steeds hun kont naar voren deden.
De Thomas en de Kim kudde leken positieve bedragen op te brengen. Alleen werd Kim gemengd met 11 schapen uit het hok Laetitia en daarvan was de samenstelling minder bekend en later kwamen de Fresia's er ook nog bij in het Kim hok.

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] Opdracht 1 - Vakmanscha(a)p
« Reactie #78 Gepost op: 15-02-2022, 18:15:09 »
Maar waarom was er een Everon hok als er geen Everon schapen waren? Waren die echt nergens of zijn ze er niet aan toegekomen? Wat moeten we hiervan denken..


Offline molletje1985

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] Opdracht 1 - Vakmanscha(a)p
« Reactie #79 Gepost op: 15-02-2022, 18:58:45 »
Everon deed zelf ook vrij weinig dus hij had ze niet echt nodig  ::rofl::

Fresia was trouwens lekker vlot met haar "geiten". Zou het zijn omdat ze zelf ook uit het jaar van de geit is..