Auteur Topic: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Stalen zenuwen  (gelezen 12124 keer)

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Stalen zenuwen
« Reactie #40 Gepost op: 15-01-2023, 12:52:08 »
Ik heb even wat met getallen gestoeid om te zien wat er netto over zou kunnen blijven bij elke bruto opbrengt. Hierbij ben ik ervan uitgegaan dat Sarah minstens het 50% punt haalt en maximaal het 100% punt. Ze heeft per slot van rekening een zee van tijd en weet dat ze die 50% sowieso moet halen om terug te kunnen keren.

Ik ga er voor het gemak vanuit dat de kans voor elk van deze punten (50%, 60% etc. tot 100%) even groot is.
Nu kan ik in een Excel sheet laten berekenen wat het gemiddelde netto resultaat zal zijn voor elk bruto resultaat. Dit heb ik in een grafiek gezet, die je hieronder ziet. De sprongetjes zijn er, omdat de percentages sprongsgewijs omhoog gaan. Je ziet dat de bedragen vanaf een bruto opbrengst van €2400 aardig op beginnen te lopen. Een bruto opbrengst tussen de 1900 en 2100 euro lijkt ideaal voor de Mol. Hiervan blijft ongeveer €500 netto over. Voor de fijnproevers heb ik de Excel formule die ik gebruik onder een spoiler gezet.
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Belangrijk is wel dat Sarah de 50% moest halen anders lag ze er sowieso uit. De mol moest dus wachten tot Sarah daar was, om heel fanatiek te kunnen worden, anders was de kans dat de groep een hoog bedrag verdiende zonder dat er iets af ging.

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Stalen zenuwen
« Reactie #41 Gepost op: 15-01-2023, 12:55:54 »
Volgens mij kon je alleen een elektrische schok krijgen als je de plaat met balletjes droeg.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Stalen zenuwen
« Reactie #42 Gepost op: 15-01-2023, 12:59:14 »
De plaat alleen dan. Want meestal kwam de prikkel als de balletjes al waren ingeleverd. En dan nog lopen ze links en rechts trappen op, dus wanneer gaat waar een prikkel komen? Lag in elk geval een actie en judgement call tussen van de productie, dus niet linea recta van Sarah.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Stalen zenuwen
« Reactie #43 Gepost op: 15-01-2023, 13:07:24 »
De plaat alleen dan. Want meestal kwam de prikkel als de balletjes al waren ingeleverd. En dan nog lopen ze links en rechts trappen op, dus wanneer gaat waar een prikkel komen? Lag in elk geval een actie en judgement call tussen van de productie, dus niet linea recta van Sarah.
Deed sterk denken aan die opdracht in de Vlaamse Mol waar kandidaten in een opblaasbaar bad zaten op een aanhanger. Telkens als het ander team iets fout deed trapte de chauffeur op de rem en vlogen de kandidaten in het bad als een gek naar voren. Daar zou ook een mechanisme in zitten die deze link legde, maar ik dacht dat we toen hebben kunnen afleiden dat dit toch min of meer geregisseerd was.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Stalen zenuwen
« Reactie #44 Gepost op: 15-01-2023, 13:33:54 »
Poeh, er zijn weer zoveel kandidaten aan het mollen dat de mol prima de kandidaat kan uithangen, of lekker onverdacht mee kan draaien. Mij viel vooral het passieve gedrag van Annick , Ranomi en Sander op. Niet veel tillen, niet te actief. De mol werd ook uitstekend geholpen door het collectieve gebrek aan een goede speltactiek. Namelijk niet met z'n drieen tegelijk de trappen op en af, drie tweetallen heen en weer met keien, twee tweetallen met kogels, etc.
Mijn idee is dat het de mol niet uitmaakt of Sarah terug zou komen, ik denk dat de eerste prioriteit was zo weinig mogelijk geld binnenhalen. Of dat met de tactiek was de 1500€ drempel te halen, ben ik nog niet uit, vanwege het risico dat er veel geld binnen werd gehaald zoals blijkt.
Met de 90% van Sarah waren ze met €1800 nat gegaan, maar de voorwaarde was dan wel dat ze de hoge 1500€ trappen moesten nemen. Hoe haalbaar dat geweest zou zij weten we helemaal niet, dus daar is moeilijk iets over te zeggen. Waar de beslissing lag om dat niet eens te proberen is volgens mij ook vrij onduidelijk.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Stalen zenuwen
« Reactie #45 Gepost op: 15-01-2023, 13:41:26 »
Nabil en Soy lieten zich twee keer afschieten dus die konden niet meer meehelpen op het laatst. Als je redeneert van een mol die wel de 1500 wil halen omdat er dan geld af zou gaan, is dit een minpuntje voor hen als mol.

Sarah haalde 90 procent, terwijl 50% genoeg was om in het spel te raken. Achteraf gezien had ze beter iets rustiger aan kunnen doen, waardoor minder de spiraal werd geraakt, dan had ze meer kans gehad.
« Laatst bewerkt op: 15-01-2023, 14:40:42 door Run »

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Stalen zenuwen
« Reactie #46 Gepost op: 15-01-2023, 13:43:22 »
Met de 90% van Sarah waren ze met €1800 nat gegaan, maar de voorwaarde was dan wel dat ze de hoge 1500€ trappen moesten nemen. Hoe haalbaar dat geweest zou zij weten we helemaal niet, dus daar is moeilijk iets over te zeggen. Waar de beslissing lag om dat niet eens te proberen is volgens mij ook vrij onduidelijk.
Was met 1700 op 90% al, = 1530. De ideale molscore. En ze waren die trap al op geweest, alleen toen had Soy zijn balletjes verloren. Volgens mij de enige keer dat een prikkel dit deed, de andere keren was met een leeg dienblad.

Het was dus heel haalbaar maar als je te weinig in de tactiek van het spel baas bent dan lukt het niet meer om bij te sturen. De beslissing lag bij mensen zoals Soy en Daniel welke trappen ze zouden nemen, en Soy wou misschien nog wel die 1500 op maar werd afgeschoten.

Het is logisch dat de mensen die al vanaf het begin af aan de torens op aan het rennen zijn de dienst uitmaken. Het was een 'stuuringreep' geweest van dwaalgroep Anke om het tij nog te keren en de bakens te verzetten naar de goede toren. Jammer voor de mol.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline mollien

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Stalen zenuwen
« Reactie #47 Gepost op: 15-01-2023, 14:08:43 »
De mol zal in dit spel wellicht z'n best doen tot minimaal 1500 euro. Alleen dan zou er geld uit de pot gaan.
Ik dacht dat er alleen geld uit zou gaan als ze 3000 euro verdiend hadden? Ze kon er minimaal 1500 uitspelen, maar dan moest ze wel de 50% halen. 50% van 3000 dus.

Offline poploo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Stalen zenuwen
« Reactie #48 Gepost op: 15-01-2023, 14:25:27 »
Ik dacht dat er alleen geld uit zou gaan als ze 3000 euro verdiend hadden? Ze kon er minimaal 1500 uitspelen, maar dan moest ze wel de 50% halen. 50% van 3000 dus.

Nee.
Er kon tot 3000 euro verdiend worden, door de balletjes in de kokers te gooien.
Sarah kon geld eruit spelen, een percentage hiervan, door deze punten te bereiken op het spiraal.
Vanaf het behalen van de 1500 euro (wat dus niet gebeurd is) zou het percentage van Sarah eraf gaan, mits het genoeg was om tot 1500 euro te komen.
Als de groep 3000 euro had gehaald, had Sarah aan het behalen van 50% genoeg.
Als de groep 2000 euro had gehaald, had Sarah minimaal 80% moeten behalen (80% van 2000 euro is 1600 euro; eigenlijk 75% maar die optie was er niet).
Als de groep 1500 euro had gehaald, had Sarah 100% moeten halen.
Hieronder kon Sarah uberhaupt niet tot 1500 euro uit de pot spelen komen, dus kon zij zich niet terugspelen, dus ging er helemaal geen geld vanaf, ondanks dat ze tot de 90% gekomen is.

Offline poploo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Stalen zenuwen
« Reactie #49 Gepost op: 15-01-2023, 14:27:56 »
Nabil en Soy lieten zich twee keer afschieten dus die konden niet meer meehelpen op het laatst. Als je redeneert van een mol die wel de 1500 wil halen omdat er dan geld af zou gaan, is dit een minpuntje voor hen als mol.

Sarah haalde 90 procent, terwijl 50% genoeg was om in het spel te raken. Achteraf gezien had ze beter iets rustiger kunnen doen, waardoor minder de spiraal werd geraakt, dan had ze meer kans gehad.

50% was alleen genoeg als de groep 3000 euro had gehaald. Uiteraard speelt ze door voor een hoger percentage, omdat de kans voor haar gewoon groter is dat ze dan minimaal 1500 euro eruit kan spelen/weer terug kan keren. Dat de groep dan niet eens tot de 1500 euro komt, kan zij niet veel aan doen. Als zij minder haar best had gedaan en er minder drones en schokken waren had de groep misschien tot 1500 euro gekomen, maar dan had Sarah geen 100% gehaald en had ze zich alsnog niet teruggespeeld.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Stalen zenuwen
« Reactie #50 Gepost op: 15-01-2023, 14:44:20 »
50% was alleen genoeg als de groep 3000 euro had gehaald. Uiteraard speelt ze door voor een hoger percentage, omdat de kans voor haar gewoon groter is dat ze dan minimaal 1500 euro eruit kan spelen/weer terug kan keren. Dat de groep dan niet eens tot de 1500 euro komt, kan zij niet veel aan doen. Als zij minder haar best had gedaan en er minder drones en schokken waren had de groep misschien tot 1500 euro gekomen, maar dan had Sarah geen 100% gehaald en had ze zich alsnog niet teruggespeeld.
De makers schatten van tevoren in wat haalbaar is, hier hebben ze het te moeilijk gemaakt.

Offline Denils

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Stalen zenuwen
« Reactie #51 Gepost op: 15-01-2023, 14:51:00 »
Tot mijn verbazing bij herbekijken van de opdracht blijkt dat alle kokers even hoog waren. Wie stuurde aan op start met 1000 koker? Daniel.
Wie deed alleen ballen in de 500 koker? Jurre, aangemoedigd door Anke (die in eerste instantie heel de 500 koker niet eens zag).
Soy zei : "4 trappen omhoog is niet te doen..." om de 1500 koker te bereiken. Was dat napraten van Daniël of zelf verzonnen?
Was Jurre bij start opdracht proberen om iedereen te paniekeren door alleen maar over schuilplaatsen te hebben?

Sorry... zoveel vragen....

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Stalen zenuwen
« Reactie #52 Gepost op: 15-01-2023, 15:33:24 »
Goed gezien Denils.
Als ze de koker van 1500 hadden gevuld dan was die mogelijk wel vol gekomen, koker even groot als die 500 en 1000 alleen een trap hoger. Als Sarah 100% had gehaald dan was ze dan door.
Welke koker gevuld ging worden bepaald dus hoe het spel verder gaat. Als mol zou je de hoogst gelegen koker van 1500 euro juist wel willen vullen, want dan was er een kans op minder geld. Zoals vorig jaar met beelden sjouwen, de mol kan eens een gokje wagen.
Waarom koos de mol hier niet voor?Omdat ie op zoek was naar een draagbaar?
« Laatst bewerkt op: 15-01-2023, 15:37:33 door foxhunter »

Offline Denils

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Stalen zenuwen
« Reactie #53 Gepost op: 15-01-2023, 15:39:09 »
Waarom kwam de mol niet toe aan deze keuze? Omdat ie op zoek was naar een draagbaar?

Moet eerlijk zeggen dat Sander wat vlakjes is de hele opdracht in z'n gezichtsuitdrukking bij aanvang, tijdens en na de opdracht.
Enige Kunstgreep die ik hem heb zien doen is het ophijsen van z'n werkbroek  ;D

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Stalen zenuwen
« Reactie #54 Gepost op: 15-01-2023, 17:08:08 »
"4 trappen omhoog is niet te doen..."
Dit was wel ver voordat de 1000 geheel gevuld was he, ik vind het nog wel te billijken dat ze eerst voor die 1000 gaan, dus het kritieke moment was daarna...... ze hadden toen alsnog voor die 1500 moeten kiezen (of althans, de mol). Blijkbaar had die 1500 ZO'N slechte reputatie toen dat ze voor het gemakkie zijn gegaan.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Leek

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Stalen zenuwen
« Reactie #55 Gepost op: 15-01-2023, 17:10:37 »
Dat de groep eerst de €1000 koker vol gooit kan ik wel begrijpen. Maar daarna zou beginnen aan €1500 koker toch effectiever zijn geweest. Tja.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Stalen zenuwen
« Reactie #56 Gepost op: 15-01-2023, 17:37:07 »
Daniël hint wel heel erg op die koker van 1000. Kijk als het goed gaat bij Sarah, dan kan je daarna voor het vullen van de 1500 euro gaan. Zo niet, als je als mol inschat dat het niet gaat lukken dan is de 500 euro ook al aangewezen als logisch vervolg op de 1000, want de 1500 euro was veel te hoog. Daniël houdt dus een optie open om bij te schakelen als de drones wegblijven. Als mol wil je ook niet te veel verdienen als het niet nodig is.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Stalen zenuwen
« Reactie #57 Gepost op: 15-01-2023, 17:41:41 »
Maar de mol verdiende dus wel onnodig heel veel geld. Het had zo kunnen omslaan van 1300 naar 200 euro. De mol hoefde alleen de 1500 ietsje te vullen. En de productie had die trap niet onder stroom gezet op het eind denk ik, dus de balletjes waren wel overgekomen.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Stalen zenuwen
« Reactie #58 Gepost op: 15-01-2023, 18:00:38 »
Het is wel een goede twist, de mol moet zorgen voor een drempelbedrag voor het in zijn voordeel gaat werken.

Offline Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Stalen zenuwen
« Reactie #59 Gepost op: 15-01-2023, 18:21:16 »
Het is wel een goede twist, de mol moet zorgen voor een drempelbedrag voor het in zijn voordeel gaat werken.
Helemaal mee eens. Maakt het zoeken naar de mol gelijk moeilijker, want wilde de mol zo laag mogelijk of toch liever boven de drempel uitkomen. Deze opdracht heeft mij weinig geholpen bij het vinden van de mol  ???