Auteur Topic: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Stoelendans?  (gelezen 12365 keer)

Offline DanielleHaarman

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Stoelendans?
« Reactie #80 Gepost op: 15-02-2023, 21:54:05 »
Iemand al een verklaring/hint bedacht voor het feit dat alle opdrachten iets met struisvogels en diens eieren te maken hadden?

Mijn eerste ingeving bij het zien van de promo was Easter Eggs. Een easter egg (Engels voor paasei) is een grap of een verborgen boodschap die in een computerprogramma, film, website, computerspel, dvd, cd (hidden track), plaatje, pretparkattractie of boek verwerkt is. Net als echte paaseieren zitten deze snufjes verborgen en moet ernaar gezocht worden.

Dat zou dan een hint richting Daniël zijn, verborgen boodschap die door hackers achtergelaten worden.

De eieren waren versierd (met tekening) en leeggeblazen (doen ze met paaseieren soms ook).

Zoiets zou het kunnen zijn.

Offline Naty

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • "Min geld telt niet."
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1:
« Reactie #81 Gepost op: 15-02-2023, 23:28:40 »
Dit zagen we al sinds de opdracht bij de streetart, onopvallend en veel buiten montage gehouden.
Exact
Gesneuvelde favoriete halve finalisten: 2008: Patrick | 2009: Dennis | 2012: Tim | 2014: Tycho | 2015: Chris

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Stoelendans?
« Reactie #82 Gepost op: 16-02-2023, 15:19:07 »
Ik heb een collage gemaakt van de struisvogels die we te zien krijgen. De afwijkingen zijn omcirkeld en krijgen een min teken achter het nummer.
De D, S, J, R en N geven aan wie in het gat kijkt voor zover in beeld.
Daniel en Ranomi keken in hetzelfde gat, evenals Soy en Jurre en Nabil en Anke.
Gelet op de houtnerven, hoeken etc. kom ik op 21 afbeeldingen. Dit is vreemd omdat er in elk gat maar 6 zaten.
Wellicht dat de afbeeldingen zijn verplaatst.
Ik heb ook geturfd hoe vaak een afbeelding voorkomt.

Nummer 1: 3x
Nummer 2: 0x
Nummer 3: 1x
Nummer 4: 5x
Nummer 5: 1x
Nummer 1 zonder snavel: 4x
Nummer 1 hoofd naar rechts: 2x
Nummer 1 linker poot afwijkend: 3x (2 varianten)
Nummer 1 rechter poot afwijkend: 2x

Duidelijk is dat ze willen dat de foute oplossing 1 wordt gevonden, want alle afwijkingen zijn variaties van nummer 1. De correcte oplossing is hoogstwaarschijnlijk nummer 4 geweest (5x geteld). Zelfde als 1 maar dan enkel i.p.v. dubbel kraagje in de nek.

Er is mij niet helemaal duidelijk wat ze met dat kraagje bedoelde, want Jurre heeft het ook over een enkel en dubbel kraagje als hij blijkbaar het verschil tussen 1 en 2 bedoeld. Eén zigzag lijntje aan de voorkant i.p.v. 2.
« Laatst bewerkt op: 16-02-2023, 15:22:24 door MartinJ »

Offline Molshoop_

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Stoelendans?
« Reactie #83 Gepost op: 16-02-2023, 16:39:07 »
Dat waren toch 2 verschillende locaties?
En dus 6 verschillende kisten dacht ik.


Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Stoelendans?
« Reactie #84 Gepost op: 16-02-2023, 16:59:53 »
Ha, dat verklaart het!
Dan alleen de screenshots bij het team Jurre, Nabil en Ranomi turven. Dan krijg ik:
Struisvogel 1: 2x
Struisvogel 2: 0x
Struisvogel 3: 1x
Struisvogel 4: 3x
Struisvogel 5: 0x
Struisvogel 1 zonder snavel: 4x
Struisvogel 1 hoofd naar rechts: 1
Struisvogel 1 linker poot anders: 3x
Struisvogel 1 rechter poot anders: 1x
Totaal aantal struisvogels: 15
Niet gek want dan zouden er maar 3 niet in beeld zijn gekomen. Zal dus op zijn minst nummer 2 en 5 zijn geweest en dan nog één. Zou ook verklaren waarom het niet 1 kan zijn want die komt dan hooguit op 2.
Raar dat ze niet 2 keer van dezelfde locatie gebruik hebben gemaakt, maar het is nu ook niet zo moeilijk om de opstelling op 2 plaatsen te maken.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Stoelendans?
« Reactie #85 Gepost op: 16-02-2023, 18:40:34 »
Hier dan de plaatjes uitgesplitst per team:

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Stoelendans?
« Reactie #86 Gepost op: 16-02-2023, 19:23:05 »
Die weelderige vormen van de rotsen in de grot deden me ergens aan denken.
Wat dacht je van een weelderige bos haar?  ::vergroot::
« Laatst bewerkt op: 16-02-2023, 19:31:17 door foxhunter »

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Stoelendans?
« Reactie #87 Gepost op: 16-02-2023, 21:54:02 »
Ik had een foutje gemaakt met de collage van struisvogels van het team Jurre, Ranomi en Nabil.
Het laatste shot was niet van Ranomi maar van Jurre. Deze afbeelding heb ik hieronder gemarkeerd met 'Jurre' i.p.v. J, zodat jullie deze kunnen herkennen.
Daarnaast heb ik struisvogel 4, die 3 keer voorkomt in een apart plaatje gezet. Eén komt 100% zeker uit de kist van Ranomi en een andere dus 100% zeker uit die van Jurre (en niet ook uit die van Ranomi).
De derde afbeelding komt in de uitzending in beeld terwijl Nabil het heeft over de afbeeldingen die hij ziet. We mogen dus wel aannemen dat die inderdaad uit de kist van Nabil komt.
Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kunnen we dus stellen dat de oplossing bij Jurre, Ranomi en Nabil struisvogel 4 was.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Stoelendans?
« Reactie #88 Gepost op: 17-02-2023, 12:56:15 »
Omdat er steeds 2 foto's naast elkaar staan op één zijde van de kist kon ik de kist van Jurre volledig reconstrueren. Ook ontdekte ik dat sommige screenshots van dezelfde struisvogel waren. Een van deze dubbele was de "donkere" afbeelding in de kist van Jurre. Op een halve struisvogel na kon ik de hele kist van Jurre reconstrueren (zie foto). Een andere dubbele bleek in de kist van Ranomi te zitten.
Bij Jurre van links naar rechts: (half in beeld), 1, 1 met foute linker poot, 4, 1, 1 zonder snavel.
Dus twee keer de correcte nummer 1!
Ranomi: 1 met foute linker poot, 4, 1 zonder snavel, (waarschijnlijk ook) 3 en 1 met snavel naar rechts. Ranomi zei dat ze die laatste zag. Totaal dus 5 struisvogels bekend van Ranomi.
De overige 3 had ik eigenlijk al aan Nabil toegekend omdat deze in beeld kwamen bij commentaar van Nabil. Twee zitten er naast elkaar en die moeten dus wel van Nabil zijn:
Nabil: 4, 1 met foute rechter poot, 1 met foute linker poot, 1 zonder snavel (niet in beeld maar Nabil zei dit)
In totaal zijn dus 5 + 5 + 4 = 14 bekend en hebben we de 15e half in beeld.
« Laatst bewerkt op: 17-02-2023, 12:58:28 door MartinJ »

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Stoelendans?
« Reactie #89 Gepost op: 17-02-2023, 15:01:12 »
Waarom was Anke het laatst klaar met de test? Simpel. Een snelle briefing nog.

Offline Taupe077

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Stoelendans?
« Reactie #90 Gepost op: 17-02-2023, 16:10:27 »
Waarom was Anke het laatst klaar met de test? Simpel. Een snelle briefing nog.
Als Belg zou je toch moeten weten dat de mol ook gebrieft is over de afvaller en de tweede en dus NOOIT Annick naar huis zou sturen met de "0" koffer. We hebben het zelf ooit ook eens gehad in Mexico en daar heeft de mol alles geprobeerd om de afvaller een koffer met geld te geven hoe moeilijk ook en is helaas toen niet gelukt. Nu was er niets gemakkelijker dan geld geven aan de 2 afvallers. Dus een mol die weet wat zijn taak is zou dat nooit doen.
ON TOPIC:
Bij de stoelen is Anke echter wel serieus verdacht ...
en zoals ik een aantal weken geleden meldde zien we bij Telenet haar foto op de decoder ipv het logo net zoals bij de Mol België met de mol vorige jaar (zet geen namen om niet te spoilen) maar ik hoop echt niet dat dit ook weer een fout was!

Dus ik hoop echt dat je in de verkeerde tunnel zit  ;D

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Stoelendans?
« Reactie #91 Gepost op: 17-02-2023, 17:36:06 »
Waarom was Anke het laatst klaar met de test? Simpel. Een snelle briefing nog.
Zover na Ranomi was ze toch ook niet klaar? Volgens mij stond zij direct op toen Ranomi haar richting op liep... Weinig tijd dus voor extra instructies.
Ich bin ein Bärliner!

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Stoelendans?
« Reactie #92 Gepost op: 18-02-2023, 00:56:31 »
Met de kennis van de plaatjes onder de grond nog eens naar team Jurre gekeken.
Nadat ze geluisterd hebben naar de opdracht van Rik (welke struisvogel drie keer voorkomt, en zo weet je ook in welk van de vijf eieren het geld zit).
Ranomi: (lacht)
Jurre: ok, welke struisvogel...
Nabil: ik zie hier twee gaten
Jurre: welke struisvogel...
Ranomi: er zijn 3 gaten
Jurre: dus ieder ons eigen gat?
(knip)
Jurre: laten we dus dit in onze bek stoppen etc.

Jurre begon een zin met "welke struisvogel" maar maakt die niet af. Tenminste, wij mogen niet zien hoe hij die zin afmaakte.
Na wat hilarisch gedoe met zaklamp en kop in het gat steken (moest tegelijkertijd op teken van Jurre) krijgen we meteen een biecht van Nabil die zegt: "Er waren drie gaten en alle drie moesten we onze kop erin steken. En ik zie zes plaatjes en we moesten dus kijken welke plaatje het meeste voorkomt in die drie kuilen".

Als Nabil met deze foute uitleg was gekomen, dan hadden ze dit toch wel kunnen laten zien, nu bekend is dat hij de Mol niet is? Ok, ik weet dat veel opdrachten worden uitgelegd in een biecht, maar meestal is het dan wel de correcte uitleg.

Ranomi: wat zien jullie?
Nabil: bij mij is er eentje zonder snavel en de rest zijn hetzelfde.
Ranomi: Ik heb ook eentje zonder snavel en ik heb eentje met z'n snaveltje naar rechts.
Jurre: ik heb, eh, je moet ook naar de poten...

We weten dat Jurre ook een struisvogel zonder snavel had. Waarom meldt hij dit niet en verandert hij van onderwerp. De clue is namelijk dat je struisvogels zonder snavel en struisvogels met de snavel naar rechts meteen af kan strepen wat de opdracht aanzienlijk makkelijker maakt omdat geen van de 5 gezochte dit kenmerk heeft. Zo zou je misschien toch nog op de juiste tactiek kunnen komen.

Nu komt Jurre met: "het zit in die lijn in het midden en ook in de staart". Die lijn in het midden is inderdaad het onderscheid tussen struisvogel 3 en de rest. De staart is van alle struisvogels hetzelfde!

Na tussenbeelden van andere opdracht:
Nabil: Jullie moeten optellen wie er bij jullie het meeste voorkomt dan kijken we samen welke dat is en die komt het meest voor.
Ranomi: (telt) "Ik heb 5 van de 6 hebben een kraagje. Dus als het aan mij ligt doen we geen kraagje".
Nu volgt wat gesputter en Jurre zegt: "Ranomi heeft gelijk". Hij gaat maar al te graag mee met de (verkeerde) tactiek van Ranomi.
Jurre (in de biecht): Eigenlijk kwam Ranomi best wel snel met het idee om struisvogels af te kruisen". Wrijf het er maar lekker in.

Ranomi zegt dat ze die voetjes van struisvogel 5 het minste hebben dus die kunnen ze afkruisen. Omdat 5 van de 6 een kraagje hebben kruisen ze ook struisvogel 4 af. Dit gaat over het kraagje in de nek.
Jurre legt in de biecht uit dat als ze heel veel struisvogels zagen met een kraagje dat zo ging (maakt op zijn borst een soort van 'z' teken) dan vouwden we in ieder geval de struisvogels om met een rond kraagje (maakt een boog over zijn borst). Dit gaat duidelijk over het verschil tussen struisvogel 2 en de rest.

Als laatste gaan ze kijken hoeveel een "lijntje" hebben zoals Ranomi dit noemt. Dit is of de romp uit één verenpak bestaat (struisvogel 3) of uit twee (de rest).
Uiteindelijk besluiten ze dat het dus wel struisvogel 1 moet zijn.

Offline Molekule

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Stoelendans?
« Reactie #93 Gepost op: 18-02-2023, 10:53:38 »
Dank Martin om dit uit te (struis)vogelen!
De logica achter de taktiek van Ranomi ontgaat me trouwens volledig. In elk geval geen taktiek een goede mol waardig lijkt me.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Stoelendans?
« Reactie #94 Gepost op: 18-02-2023, 13:40:11 »
Soy schiet als tweede ei, het ei met geld, de tweede van links. Hij juicht. En ik denk meteen terug aan zijn 1000 euro op het podium met de gospelgroep. Hij juicht wederom te hard. Specifiek bij dit ei juicht hij net weer te hard. En daarom denk ik dat het geacteerd is.

Een mol moet ook geld kunnen verdienen om daar een voordeel uit te halen. En dat zet hij door bij de nepmolactie van Daniël. Daar wordt dan weer op gefocust, maar wederom is de reactie van Soy zwaar overdreven geacteerd met hand voor de mond en drijft alle verdachtmakingen van zich af.

In de grot met Nabil feliciteert hij Anke nog even en zegt tegen Nabil: ‘nou kom maar op’.
Soy oogt altijd kwetsbaar al vanaf de eerste test aflevering 1. De empathische mol zal ik hem dan maar noemen.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Stoelendans?
« Reactie #95 Gepost op: 18-02-2023, 18:23:49 »
Ik had nog een foutje gemaakt met één van de struisvogels van Jurre. Eentje had ik aangeduid als een variant van 1 maar dit is de correcte struisvogel nummer 5.
Dat betekent dat van de 5 bij Jurre volledig zichtbare struisvogels er maar één een foutje heeft. En ook dat alleen nummer 2 niet in beeld komt.
En nog een foutje. Voorpootje omhoog is in werkelijkheid voorpootje gelijk aan achterpootje.
Ik heb ook maar even een nieuwe collage gemaakt met alleen de tekeningen van de struisvogels. Hierbij ook de 5 van de oplossing. Handig alles in één.
Edit
Merk op dat bij Jurre 4 van de 5 struisvogels op het lijstje voorkomen. Bij Ranomi maar 2 van de 5 en bij Nabil maar 1 van de 3.
« Laatst bewerkt op: 18-02-2023, 19:23:55 door MartinJ »

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Stoelendans?
« Reactie #96 Gepost op: 18-02-2023, 22:18:59 »
Nu we weten dat Daniël vol op Jurre zit, is het extra opvallend dat ze deze aflevering totaal van elkaar gescheiden zijn. Best relaxt als mol om even een paar dagen verlost te zijn van je hoofdverdachte.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Stoelendans?
« Reactie #97 Gepost op: 28-02-2023, 13:19:06 »
Bij het op eieren lopen liep Jurre over de laatste twee planken ogenschijnlijk gemakkelijk op hele eieren. Hij was aan de overkant maar heeft het wel makkelijk laten lijken, dat je zo even naar de overkant kon lopen. Nabil is daar misschien ingetrapt. Of misschien waren die laatste eieren wel iets steviger, dat kan ook, juist met dit doel.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Stoelendans?
« Reactie #98 Gepost op: 2-03-2023, 09:49:39 »
Veel eieren dus. Met eieren maak je spaghetti carbonara, het lievelingseten van Jurre. Heb zowaar een echte hint ontdekt.

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Stoelendans?
« Reactie #99 Gepost op: 2-03-2023, 11:12:16 »
De mol vinden is een eitje dus. Case closed.  ::rofl::