Ik zit vanaf aflevering 1 op Kees, maar de laatste twee afleveringen vind ik hem toch wel érg ontspannen, dus ik ben ook naar andere mogelijkheden gaan kijken. Tegelijkertijd blijft Kees wel hoog op mijn lijst, want de eerdere argumenten gelden nog steeds en hij heeft nu ook niets gedaan om hem echt uit te sluiten.
Sor is dan een logisch alternatief. 3000 euro uit de pot halen, de molik-hint. Het is allemaal erg voor de hand liggend en ik sluit hem zeker niet uit, maar ook deze aflevering zijn er toch ook wat dingetjes bij gekomen die me niet lekker zitten als hij de mol is. Afvaller Jeroen die Sor als eerste in de gaten wilde houden, Sor die bij de tweede opdracht terecht zegt dat ze bij een bezienswaardigheid moeten zijn wat (als ze de juiste keuze maken) de opdracht kan redden.
Aflevering 5 ben ik ook nog eens gaan bekijken met de bril dat Fons de mol is:
- In de eerste opdracht pakt hij wat mij betreft toch een goede positie. Juist bij de bordjes zit er altijd een medekandidaat die kan zeggen: het is niet €125 maar €126. Het aantal vlaggetjes zie je niet in één oogopslag dus dat is minder makkelijk controleerbaar. En je hoeft maar één ding te doen als mol: zorgen dat de juiste kleuren niet bij de andere kandidaten doorkomen. En dat is precies wat Fons doet: hij neemt het initiatief en noemt maar twee juiste kleuren, waardoor de opdracht nooit kan lukken.
- In de tweede opdracht kan Fons voorstellen om alle piñata's stuk te slaan voor maximaal mingeld (daar was uiteindelijk niet genoeg tijd voor, maar -€1750 is geen slechte score), wetende dat hij als penningmeester in de auto de eindbestemming toch niet op tijd gaat halen
- In de derde opdracht moet je aannemen dat de mol geen kennis heeft wat in welk bakje ligt. Het maximale dat je dan als mol kunt doen is voor de topito gaan en dat is wat Fons doet (neem je aan dat de mol wel voorkennis heeft, dan is Sor uiteraard het meest verdacht, maar dat zou ik wel erg makkelijk 3000 euro uit de pot halen vinden)
- Wat tegen Fons als mol spreekt is dat het allemaal wel erg opzichtig is wat hij doet, en dat het zou betekenen dat inmiddels de hele groep op Fons zit, want het lijkt me duidelijk dat afvaller Jeroen daar in ieder geval deels op gespreid heeft. Als je kijkt naar hoe er bijvoorbeeld gereageerd wordt op zijn penningmeesterschap lijkt dat laatste me ook niet zo heel onwaarschijnlijk.
Ik heb mezelf al bijna omgepraat naar Fons merk ik, maar om consistent te blijven met mijn eerdere verdenkingen houd ik het toch nog maar even bij Kees.