Auteur Topic: [WIDM] Muziek  (gelezen 5278 keer)

Offline IByte

  • Forumlid
  • Talpoloog
Re: [WIDM] Muziek
« Reactie #20 Gepost op: 11-02-2024, 19:12:32 »
Het klopt inderdaad IByte, dat er muziek uit Sherlock te horen was. ::ok::
Het nummer Light-fingered uit Sherlock was te horen.

Qua titel hadden ze beter het voorgaande nummer van de soundtrack van seizoen 1 kunnen pakken, die heet namelijk "Number Systems". Wel toepasselijk voor deze opdracht  :P
È stata opera della TALPA!

Offline Crapuleke

  • Forumlid
Re: [WIDM] Muziek
« Reactie #21 Gepost op: 11-02-2024, 23:19:38 »
Allalin, herken je ook de muziek bij Anna die danst met een danseres met groene strik en omslagdoek rond 36:17?

Offline Allalin

  • Forumlid
Re: [WIDM] Muziek
« Reactie #22 Gepost op: 12-02-2024, 17:37:59 »
Allalin, herken je ook de muziek bij Anna die danst met een danseres met groene strik en omslagdoek rond 36:17?

De muziek die je dan hoort is:
"A Blessing and a Fessing - Michael Giacchino" uit Coco

Offline Crapuleke

  • Forumlid
Re: [WIDM] Muziek
« Reactie #23 Gepost op: 13-02-2024, 22:20:43 »
Bedankt.
Waar haal je die informatie vandaan? Heb je daar een app voor?

Dat houdt dus in dat er een danseres met groene strik en groene omslagdoek danst voor Anna terwijl muziek 'A Blessing and a Fessing' draait. Terwijl Fessing slang is voor toegeven dat je iets fouts hebt gedaan. Dan wordt Anna op zijn minst verdacht gemaakt  ::jaja::

Offline IByte

  • Forumlid
  • Talpoloog
Re: [WIDM] Muziek
« Reactie #24 Gepost op: 13-02-2024, 23:43:17 »
Waar haal je die informatie vandaan? Heb je daar een app voor?

Daar zijn allemaal apps voor. Google Sound Search, Shazam, SoundHound...
È stata opera della TALPA!

Offline Crapuleke

  • Forumlid
Re: [WIDM] Muziek
« Reactie #25 Gepost op: 14-02-2024, 00:05:40 »
Daar zijn allemaal apps voor. Google Sound Search, Shazam, SoundHound...
Ook bedankt. Die Shazam van mij herkende dit nummer niet, zal de andere ook eens proberen.

Offline IByte

  • Forumlid
  • Talpoloog
Re: [WIDM] Muziek
« Reactie #26 Gepost op: 18-02-2024, 01:33:00 »
Ik was natuurlijk wel blij verrast door opdracht 1 ditmaal  ;D.

Wat hoorden we verder zoal? Für Elise, was dat niet ooit een hint? Zwanenmeer was ook de titel van een opdracht in een recent seizoen. Verder Trepak (ook bekend als de Russische Dans) uit de Notenkraker.

En ik heb de indruk dat de muziekredacteur wel fan is van de soundtrack van Sherlock... "Double Rooms" ditmaal.
È stata opera della TALPA!

Offline Allalin

  • Forumlid
Re: [WIDM] Muziek
« Reactie #27 Gepost op: 18-02-2024, 06:54:11 »
Het was inderdaad genieten van de muziek bij de eerste opdracht.
Vooral de LEADER van Wie is de Mol :" Oratio van Ugo Farell", dat ten gehore gebracht werd door : "orquesta infonica de yucatan".
Fijn dat Wie is de Mol AVRO TROS deze uitvoering ook op Instagram hebben gepost. Kunnen we nog even nagenieten.  ::bravo::
Heb de door jou al gevonden muziek IByte meegenomen in chronologische volgorde.


Aflevering 7: Vooruitblik    

Vorige keer:

1.   Spiderbots –  Marco Beltrami

Dag 12 Merida

2.    Malcolm -Thomas Newman ( penningmeester: Babs)
3.    LEADER Oratio- Ugo Farell

Kunstacademie van Yucatan

Opdracht 1: Genoten

4.   Live muziek orkest( Orquesta Sinfonica de Yucatan) LEADER titelsong Wie is de MOL? – Oratio Ugo Farell
5.   The Nutcracker, Op.71:No.14, Pas de Deux – Pyotr Ilyich Tchaikovsky, Orchestra of the Royal Opera House, Convent garden, Mark Emler ( kandidaten bekijken de deelopdrachten)
6.   The Syncopated Clock – Leroy Anderson, Richard Hayman Orchestra, Richard Hayman ( Fons raad, Rian tekent kinderliedjes)
7.   Swedish Rhapsody – Hugo Alfven, Percy Faith, Lain Sutherland Concert Orchestra, Lain Sutherland .( Anna en Babs opdracht verbind muziektermen met gewone woorden)
8.   The Syncopated Clock – Leroy Anderson, Richard Hayman Orchestra, Richard Hayman.( piano opdracht en tekenen Rian en raden Fons)
9.   Swedish Rapsody – Hugo Alfven, Percy Faith, Lain Sutherland Concert Orchestra, Lain Sutherland.
10.   The Syncopated Clock – Leroy Anderson, Richard hayman Orchestra, Richard Hayman.
11.   The Nutcracker( Suite), Op.71a, TH35:llc.Russian dance ( Trepak) – Pyotr Ilyich Tchaikovsky, Boston Pops Orchestra, John Williams. ( Kees naar andere zalen)
12.   Gymnopedie 1 -Joschka Althoff ( cartografie opdracht Babs verven)
13.   Fur Elise, WoO 59 – Ludwig van Beethoven, Nelly Kokinos ( rennen met partituur naar orkest ( niet goed)
14.   Le Lac des Cygnes , op.20:Acte l, Valse – L’Orchestre National du Bolchoi, Algys Juraitis ( Babs, Anna en Fons naar het orkest na cartografie opdracht, te laat)
15.   The Nutcracker Op.71..The Nutcracker, Op.71, TH.14/Act 2:No.12d Character dances: Trepark ( russian Dance) – Pyotr Ilyich Tchaikovsky, London Symphony Orchestra, Antal Dorati.
16.   Orkest( Orquesta Sinfonica de Yucatan) speelt live hele partitude van LEADER Wie is de Mol? : Oratio - Ugo Farell

Aan tafel:

17.   Local Hero – Thomas Newman ( Kees zegt :”Bij klassieke muziek mol je niet!)

Dag 13 Cuzams

18.   Just Another Day in Venice  - Jeff Cardoni

Opdracht 2 : Overbrengen

19.   June Spies – John Powell ( iedereen aan de slag)
20.   Desk Girl – Rolfe kent ( muziek uit Stan en Ollie)( Fons problemen met tuk tuk)
21.   The Con – H.scott salinas ( kees en Sor in de bediening)
22.   Royal Dreams -John Paesano (Rian, Fons, Babs en Anna onderweg met tuk tuk naar gasten)
23.   De bibliotheek – Merlijn Snitker ( Rian met haar tuk tuk)
24.   Brando Wants the Don – Isabella Summers
25.   Joseph vs. Donkey – John Paesano (Anna met haar tuk tuk)
26.   Chained Chase  - John Powell ( Fons en babs met gasten in tuk tuk)
27.   Time to Earn Your Keep – John Paesano ( Anna levert eerste gasten af, Sor bevraagt gasten)
28.   Beaking Into the Archives -James Newton Howard ( Rian, Fons en Babs brengen hun eerste gasten)
29.   Business is Good – H.Scott Salinas ( Fons , Babs en Rian verder voor nieuwe gasten)
30.   Frolicking – Stefan Maria Schneider ( Sor en zijn gasten)
31.   Paolo Chases Cecile – Craig Richey ( Fons zijn tuk tuk houd er weer mee op)
32.   My First Case – Jeff Cardoni ( kennismaking gasten Kees en Sor)
33.   Can I Hit That – Jeff Cardoni ( laatste minuten)
34.   Chicken in Your Hair – Stephen Trask ( gasten krijgen eten)
35.   Walk on By – Theodore Shapiro ( Rik legt uit op alfabetische volgorde, en leeftijd gasten is het te verdienen bedrag)
36.   Meet Barry / Read the Script – Isabella Summers ( de gasten worden op alfabetische volgorde gezet)
37.   Double Room – David Arnold, Michael Price ( Rik controleert)
38.   The Merry Dance – Daniel Pemberton ( Rik verteld hoeveel er is verdiend)

39.   The Settlement – Gustavo Santaolalla ( Rik legt uit over kennis is macht, integriteit wordt beloond, blik in de toekomst/ finalevragen)

Hacienda Yaxcopoil

40.   An Anonymous Invitation – Nathan Johnson

Opdracht 3: Uitkomst bieden.

41.   Blancs’s Plan – Nathan Johnson ( Rian bij Rik)( Kennis is macht, maar integriteit wordt beloond)
42.   The Usual Suspects – Daniel Pemberton ( Rian’s besluit)
43.   Blackmail – Nathan Johnson ( Rian wordt bij terugkomst bevraagd door groep)
44.   Interview – Trevor Gureckis ( Fons bij Rik)
45.   Danny – Trevor Gureckis ( Fons kijkt, voor finale vragen)
46.   Critical Article – Rupert Gregson-Williams, Lorne Balfe ( Babs niet, Kees niet, Anna niet)
47.   Princess Margaret -  - Rupert Gregson-Williams, Lorne Balfe ( Sor kijkt, voor finale vragen)
48.   Queen vs PM – Martin Phipps ( 2e keer bij Rik, Rian, Anna, Babs bieden geld voor vrijstelling)
49.   Tremulus – Martin Phipps
50.   Double – Dipping – Nathan Johnson ( ( Anna en Babs zette  geld in)
51.   Andi’s Theme – Nathan Johnson (Rik verteld wat er geboden was )

Buiten:
52.   Baby Did a Bad Thing – Steve Jablonsky ( Fons bleek in het dossier gekeken te hebben,  Kees krijgt vrijstelling voor aflevering 8.)
53.   Dot ( Moving) – Jeff Russo ( in bus)

Dag 14 Merida

54.   Nora, After End Credit – Jeff Beal

Test.

55.   The letter – Jeff Beal ( Anna, Babs, Fons en Sor)
56.   Cursed – Jeff Beal ( Rian)
57.   Convoy – Hildur Guonadottir ( Kees vrijstelling)

Eliminatie.

58.   Launch – Trevor Gureckis ( Anna)
59.   Warning Signs – David Fleming ( Rian)
60.   Man Down – Roel Gommans, Jules Reivers ( Fons)
61.   Moving Isabelle – Hildur Guonadottir ( Sor / Babs exit)
62.   The Fallen’s Arrival – Steve Jablonsky, Lisbeth Scott
63.   New York City – Orchestral Version -Craig Armstrong London Session Orchestra, Cecilia Weston ( Rik met Babs in gesprek)

Volgende Week:

64.   Spiderbots – Marco Beltrami
« Laatst bewerkt op: 18-02-2024, 11:11:25 door Allalin »

Offline Allalin

  • Forumlid
Re: [WIDM] Muziek
« Reactie #28 Gepost op: 20-02-2024, 11:23:43 »
Muziek 🎶 die te horen is in de extra beelden:” Exclusief:” Rosario dirigeert de WIDM leader.”

1. Mitzi’s Dance- John Williams ( The Fabelmans)
2. Sonatina in A Minor Op.88 No.3:lll.Alegro burlesco - Pearce Martin ( The Fabelmans).
3. En natuurlijk de uitvoering van Oratio ( van Ugo Farell) door: Orquesta Sinfonica de Yucatan gedirigeerd door Rosario.
 ::bravo::

Offline Allalin

  • Forumlid
Re: [WIDM] Muziek
« Reactie #29 Gepost op: 22-02-2024, 15:50:56 »
Omdat de Wie is de Mol? Podcast #7 - Het verhaal achter de leader (S24) over de geschiedenis van de muziek van Wie is de Mol? gaat, heb ik de tekst uit de podcast zo goed als mogelijk uitgeschreven. Omdat dit bewaard kan blijven op het forum.
Deel 1.

De Wie is de Mol? Podcast#7 – Het verhaal achter de leader.   

Muziek speelt al 24 jaar een belangrijke rol in de afleveringen van Wie is de Mol? Soms in een opdracht, zoals nu , maar vooral als soundtrack voor de serie. Maar of het nu gaat om klassieke stukken die bijvoorbeeld de prachtige beelden van een locatie benadrukken, of juist de spanning die de kandidaten ervaren. Of juist heel vrolijke muziek als de kandidaten een beetje aan het stuntelen zijn.
De muziek in de serie is dus niet zomaar een achtergrondmuziekje , maar essentieel en onmisbaar voor elke aflevering.
En sommige muziekstukken uit Wie is de Mol zijn inmiddels net zo iconisch geworden als het programma zelf. Zoals bijvoorbeeld de leadermuziek. Gecomponeerd door Ugo Farell. Direct herkenbaar voor elke kijker. En inmiddels de muzikale handtekening van het programma.
Maar hoe is het  nummer gekozen voor de montage van Wie is de Mol?

Edwin Gitsels was de muzieksamensteller van het eerste seizoen. En verteld:
“Het verhaal is als volgt. We hebben het over 1999, eerste seizoen Wie is de Mol kwam eraan. En ik werkte bij IDTV als eindredacteur en producer. Met als specialiteit muziek , ik maakte veel muziekprogramma’s, specials en concertregistraties voor bijvoorbeeld Frank Boeien, Normaal en BZN. En in diezelfde periode dat Wie is de Mol van start ging, begon ook Wintertijd met  Harry de Winter. En dat heb ik van de eerste tot de laatste aflevering , die twee jaar geleden was, gedaan.
Nou, Ik werkte ook bij de Show van je Leven, een primetime zaterdagavond amusementsprogramma, dat werd gepresenteerd door Astrid Joosten. En in dat programma stond in elke aflevering een bekende Nederlander centraal, en die kreeg onder meer twee speciaal voor hem of haar gearrangeerde muzikale optredens cadeau. En die optredens die produceerde ik. En we hebben echt geweldige artiesten gehad. Van over de hele wereld, zoals Andrea Bocelli, Ilse de Lange debuteerde in de show van je leven. De eerste tv die ze ooit deed. Voor dat programma stuurde platenmaatschappijen mij allemaal nieuwe releases op, in de hoop dat hun artiesten in de show van hun leven mochten optreden. Het was op zaterdag primetime, dus dat was belangrijke televisie. En zo kreeg ik ook een CD van de Franse zanger Ugo Farell. En dat was een beetje in dezelfde stijl als Andre Bocelli, die daarmee probeerde de markt te veroveren. En nou was ik in diezelfde tijd, door Rick mc Cullough  gevraagd om muziek voor Wie is de Mol uit te zoeken.
Het hele leaderpakket moest nog samengesteld worden. Dus ik luisterde van alles door elkaar , ik luisterde cd’s van nieuwe artiesten, voor de show van je leven, en ik luisterde cd’s met heel veel filmmuziek uit de bibliotheek van Beeld en Geluid, voor Wie is de Mol. Nou, op een gegeven moment hoorde ik, ik draaide veel in de auto, ik moest elke dag op en neer van mijn huis in Zandvoort naar Hilversum om daar werkte ik. En toen hoorde ik op een cd, van Ugo Farell, op dat nummer Oratio. En daar zit een heel lang instrumentaal stuk in, waarvan ik meteen de eerste keer dat ik het hoorde dacht: ”Dit is het, dit is de leadermuziek voor Wie is de Mol?”
Dat was echt een nobrainer. Dus de eerstvolgende keer dat ik langs ging in de montage van Wie is de Mol liet ik het aan Rick  horen, en hij was het meteen met me eens. Dit is perfect. Want het grote voordeel van het muziekstuk is, is dat je het op elk wensbare lengte kon knippen. Vanwege die loop- achtige muziek. En elke keer als er iemand afviel, werd de leader een stukje korter, dus dan konden we een stukje daarvan af halen. Dus het was echt de perfecte muziek en omdat we toen niet het idee hadden dat Wie is de Mol zo lang zou doorgaan, werd er nog niet geïnvesteerd in een componist die speciaal voor dit programma muziek maakte.
Alles werd gewoon gedaan met bestaande muziek.
En zo is nu al 25 jaar lang, Ugo Farell met Oratio, de laedermuziek van Wie is de Mol. En ik ben, en daar,  moet ik eerlijk zeggen, best heel trots op. Dat het zo in de roos was, dat het zo al die tijd heeft overleefd.
Einde interview met Edwin Gitsels.
Muziek Oratio van Ugo Farell te horen: https://www.youtube.com/watch?v=39ieQTDHa2Y

Ab Nieuwdorp hij presenteert op radio 4 het programma De Klassieker. Jaarlijks duikt hij in de wereld van Hollywood. Voor de filmmuziek Top 40. Ab welkom.
R:”Leuk dat je er bent. We gaan het hebben over Oratio. Bij veel mensen inmiddels bekend als de muziek van Wie is de Mol, kende jij het al?”
Nee, niet als een op zichzelf staand stuk, dus nee, ik heb even moeten zoeken inderdaad.
En dat is nogal een zoektocht geweest. Ja, het is niet te vinden op Spotify, nee, maar wel op YouTube. Daar die je dus de cd waar het vandaan komt. Het is van ene Ugo Farell. Een hele hoge zanger. Hij kan heel hoog zingen. Een hoge mannenstem. Wordt wel eens een countertenor genoemd.
Maar eigenlijk is dat nog iets hoger. Maar hij is in klassieke muziektermen een sopranist. Dus hij kan eigenlijk het stembereik van de sopraan , de hoge vrouwenstem, ja benaderen. Dus hij zingt heel hoog.
R:” En hij is dus ook componist.”?
Hij is componist en deze Oratio is eigenlijk Latijn voor: gebed, of voor toespraak voor zijn album van 1999. Preces Meae, dat betekent: “mijn gebeden, en daarin zingt hij ook klassieke muziek, en ook zijn eigen composities.
R: “Nou zijn er binnen de klassieke muziek verschillende genres waar zou je dit onder ?
Ja, goede vraag. Ik zou het scharen onder moderne klassieke muziek.
R :” Want daar zit ook echt wel elektronische muziek in.”
Ja, er zit een beetje beat in, je hoort er inderdaad popmuziekinvloeden. En het deed mij dan weer een beetje denken aan muziek van een componist uit Wales, die waarschijnlijk ook onder de moderne klassieke componisten valt, , heeft zelf ook een verleden in een popband. Karl Jenkins. En zijn muziek wordt heel vaak gebruikt bij series , bij reclames ook, zoals Palladio bijvoorbeeld. Dat is een stuk voor strijkers, als je bijvoorbeeld een gemiddeld YouTube filmpje opzoekt, daar zit dan vaak zo’n opgedrongen reclame voor, en dan hoor je deze muziek van Karl Jenkins ook wel vaak voorbij komen.
(Muziek te horen)
Dan zie je een glimmende auto voor je, als je deze muziek hoort, of …het leent zich er ook heel erg voor om zoals wij nu doen, erover heen te praten.
Het geeft ons gesprek nog meer dramatiek. En ja, ik wil die auto straks het terrein af rijden hoor.
R: “Dat snap ik wel”. Nu geef jij luister colleges ook over filmmuziek, hoe bepalend is muziek in een film of in een televisieprogramma?
Heel bepalend. Want net als met die tune van Wie is de Mol, het doet je meteen terugdenken aan die serie of die film, dat is een aspect, een soort kapstok, als je die muziek weer hoort, bijvoorbeeld die muziek bij ET,
(Muziek soundtrack ET te horen)
Ze vliegen dan voor de maan langs, en ik zeg het eigenlijk al, als je die muziek hoort van John  Williams, dan zie je die scene uit de film. Vaak weet je ook nog precies hoe oud je was, waar je zat, en met wie je in de bioscoop zat, of op de bank zat, dus dat doet muziek ook. Het brengt je ook meteen terug. Iets anders wat heel belangrijk is, en misschien nog wel belangrijker is, is dat het iets toevoegt aan de handeling. Wat woorden en beelden niet kunnen  meegeven, doet die filmmuziek meegeven. Het geeft nog een extra lading. Het stuurt je emotie, maakt je benieuwd, het maakt je soms verdrietig, het stuurt je emoties. Dat is heel belangrijk.
R:”Als wij nu kijken naar waar deze muziek vandaan komt, Edwin Gitsels hoorden we net, die zei: ”Ja, als we dit van te voren hadden geweten, dat het programma zo lang zou bestaan, hadden we zelf wel iets gecomponeerd. Maar hoe makkelijk is dat?”
Nou dat is redelijk te doen, want volgens mij wordt het ook steeds korter, in het verloop van de serie.
R:”Dat was vroeger”, nu is het elke week is  net zo lang.
Nee, maar dat is goed te doen hoor. Er zijn genoeg componisten die zeker dit soort leadermuziek met die doses spanning verwachting voorspelling kunnen componeren.
R:” Waarom vind jij deze muziek bij dit programma passen?”
Nou wat je zei, het werkt vooruit. Het is meteen ook een Pavlov effect, je weet het gaat weer beginnen. Hoe gaat het verder? Het geeft spanning, het dramatiek ook, en het brengt je ook weer even in die stemming, even in de mood. Het is een soort schalelmomentje. Dat heb je even nodig voordat de beelden weer echt zich ontvouwen. En je je weer even kunt verbinden met degenen die er nog over gebleven zijn, ja het heeft alles in zich. Het is gewoon echt even, ja noem het even Pavlov -effect, oren spitsen en daar gaan we.
R:”Nou zijn er ook meerdere momenten in de serie die eigenlijk onlosmakelijk zijn verbonden met muziek. Heb jij wat voorbeelden?”
We gaan muziek luisteren van Marco Beltrami, en dat wordt inderdaad gebruikt, dus in het gedeelte , maar dat weet je beter Rik, Dat heet in ieder geval Spiderbots, en komt uit de film I Robot, met Will Smith.

Muziek Siderbots  te horen: https://www.youtube.com/watch?v=ErNb3H9NsaI

R:” Ja, dit is dan altijd de terugblik van vorige week. Ook heel herkenbaar.”
Ja het is ook weer heel dramatisch even opfrissend, en tegelijkertijd heeft het ook iets dat dat van nog even de data , even de gegevens doornemen. Even refreshen, even computerachtig iets, even de statistieken bijwerken, en dan weer vooruit. Past heel erg goed erbij.
R:” goed zeg, Het volgende muziekje wat je wilde laten horen.”
Ja, dat zit ook in Wie is de Mol, en de Wie is de Mol affectionarissen weten meteen waar het over gaat.
 
Muziek: The Fallen’s Arrival te horen.https://www.youtube.com/watch?v=39ieQTDHa2Y


« Laatst bewerkt op: 22-02-2024, 16:00:47 door Allalin »

Offline Allalin

  • Forumlid
Re: [WIDM] Muziek
« Reactie #30 Gepost op: 22-02-2024, 15:52:53 »
Deel 2:

R:”Ja, dit is de muziek die we altijd gebruiken na de eliminatie, als een kandidaat terugblikt, op zijn hoogtepunten. En waarom is dit dan een geschikt muziekje daarvoor ?”
Ja, het heeft dramatiek, in zich, en je hoort nu al weer die strijkers, of ze nu uit de synthesizer komen of echte strijkers, het ( en die pauw) het heeft iets emotioneels, je wordt meegezogen, in dat moment van totale emotionele uitbarstingen. En je wordt als kijker wordt je ook meegezogen in , je gaat je toch heel veel identificeren met degene die is afgevallen. En het is echt een levens veranderend moment voor degene die moet weggaan, als voor degene die op de bank zit. Ja, het is gewoon even de tissues erbij pakken nu. Ja waanzinnig. Dat is ook de kracht van die muziek hoor.
R:”Wat zijn jouw favoriete filmcomponisten eigenlijk, wie vind jij echt goed?”
Ja, ik vind John Williams erg leuk. Een van de grootste componisten
R:” Echt heel beroemd he? Waar ook echt concerten van zijn muziek worden gegeven.”
R:”Welke films deed hij onder andere?”
E.T. dus. Hij heeft de soundtrack van Starwars films gecomponeerd.
(Muziek soundtrack Star Wars te horen.)
Indiana Jones
(Muziek soundtrack  Indiana Jones te horen.)
Maar ook Schindler’s List, dus weer heel iets anders, een film over de tweede wereldoorlog .
(Muziek soundtrack Schindler’s List te horen.)   

Hele indringende intieme muziek. Hij is iemand die allerlei kleuren kan componeren en het mooiste die muziek brengt je ook meteen terug naar de film. Als je Star Wars vanaf het begin hoort, dan weet je meteen, we gaan richting de ruimteschepen, we gaan in de Galaxy far far away. Heerlijk, heerlijk. Heerlijk, ja.
R:”Wat is volgens jou de succesvolste filmmuziek, aan welke voorwaarden moet ie voldoen?”
Hij moet iets toevoegen aan het verhaal. Hij moet ook weer niet te opdringerig zijn, dat ie afleidt van de handeling die er gebeurt, dus het moet echt toevoegen. En tegelijkertijd moet ie ook op zichzelf beluisterd kunnen worden, vind ik, dat je ook zonder de beelden die muziek kunt horen. Dat is het succes ook omdat je dan ook weer terug verlangt naar , gewoon puur commercieel, naar die film, of naar dat belevingsmoment van die serie. Dus het is een soort trigger ook.
R:”Maar het is bijna niet los te koppelen, als jij die film hebt gezien, en die prachtige muziek gehoord, steeds zul je dat moment, je zult die muziek nooit meer objectief kunnen beluisteren.”
Nee, en daarom is Oratio zo geschikt als tune vind ik van Wie is de Mol , omdat je, omdat die eigenlijk geen voorkennis bij de luisteraars heeft. Voor ons nieuwe muziek, , dus je komt niet in een andere belevingszone terecht, het is echt puur gefocust op Wie is de Mol?
R:”En het is heel grappig, ook aan dit muziekstuk, het is wat je hoort in de leader is eigenlijk maar 40 seconden, 50 seconden, maar het stuk is veel langer en veel langzamer eigenlijk. Als jij dat hele stuk, wat wij in de serie nu door een klassiek orkest gespeeld zien worden, en wat we later aan het eind van de Podcast ook helemaal laten horen, als je dat hele stuk dan hoort, vind je dat dan een geheel?”
Ik vind het zelf wel een geheel, maar je moet even door dat eerste stuk heen luisteren omdat dat zo bekend is, en dan ga je weer een nieuwe wereld binnen, en eigenlijk moet je dat nog een keer in zijn geheel luisteren. En dan is het een geheel geworden. Voor mijn gevoel. Het is vooral Ugo Farell, om zijn naam nog maar eens te noemen, want wie kent hem niet. Hij deed in 2012 nog even mee met Belgium Got Talent. Was tweede in de finale. Hij is redelijk van het knip en plakwerk. Dat dan weer wel hoor. In zijn compositie. Maar ik denk dat maar heel goeie echte strijkers daar een hele goed bijdrage in kunnen leveren. Omdat dat een beetje weg te poetsen.

R:”Nou luister maar aan het einde van de Podcast en oordeel zelf.”
R:”Dat Oratio zo’n bekendheid zou krijgen, door Wie is de Mol had iemand vast niet kunnen bedenken. (Tot zover)
Podcast sluit af met hele uitvoering Oratio van Ugo Farell uitgevoerd door: Orquesta Sinfonica de yucatan.


Offline Allalin

  • Forumlid
Re: [WIDM] Muziek
« Reactie #31 Gepost op: 22-02-2024, 19:11:51 »

Offline IByte

  • Forumlid
  • Talpoloog
Re: [WIDM] Muziek
« Reactie #32 Gepost op: 23-02-2024, 21:43:46 »
Leuk om te lezen, van de podcast.
È stata opera della TALPA!

Offline IByte

  • Forumlid
  • Talpoloog
Re: [WIDM] Muziek
« Reactie #33 Gepost op: 25-02-2024, 00:26:36 »
Ik hoorde: Rose Creek Oppression - James Horner - The Magnificent Seven

Oh ja, en wat voor versie van de Macarena hadden ze daar eigenlijk?  ::rofl::
« Laatst bewerkt op: 25-02-2024, 00:30:39 door IByte »
È stata opera della TALPA!

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: [WIDM] Muziek
« Reactie #34 Gepost op: 25-02-2024, 01:53:02 »
Ik hoor aan het einde van de eerste opdracht het "leitmotif" van Overwatch...(video-game) Alleen kan mijn vinger er niet op leggen van welk nummer dit is. Of er is een film die dezelfde melodielijn gebruikt. ::rofl::

met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline Allalin

  • Forumlid
Re: [WIDM] Muziek
« Reactie #35 Gepost op: 25-02-2024, 07:06:59 »
Rose Creek Oppression - James Horner was inderdaad te horen IByte, ik heb hem meegenomen in de chronologische volgorde van de muziek die te horen was in aflevering 8.

DRenziboy, ik ken Leitmotif van de video-game Overwatch niet, maar zal deze week kijken of deze muziek overeenkomt met wat ik vond, of b.v. een zelfde melodielijn heeft.

Aflevering 8: Zinvol

Vorige keer:

1.  Spiderbots – Marco Beltrami

Dag 14 Merida

2.  Mike’s Story – Mark Mancina ( kees vertelt over lange rit)
3.  Derailleur – Thomas Newman ( spel wordt gespeeld in de bus)
4.  What Really Happened – Chris Bacon( iedereen op zichzelf in de bus)
5.  LEADER Oratio - Ugo Farell
6.  Final Confrontation – Graig Armstrong, London Session Orchestra, Cecilia weston ( Bacalar)

Zinvol Dag 15 Bacalar

7.  Voller Returns – John Williams ( kandidaten bij Rik vertouwenslijst (Anna en Fons)
8.  Perils of the Deep – John Williams ( Rian, Kees en Sor)
9.  Polybius Cipher -John Williams ( alle kandidaten bij Rik)
10.The Airport – John Williams ( Uitleg lasergamen)
11. Battle of Syracuse – John Williams
12. Sister Sara’s Theme – Ennio Morricone ( Anna omschrijft  lasergame hotel)

Opdracht 1.Overtuigend?( lasergamen)

13. Seven Amgels of Vengeance – James Horner, Simon Franglen ( Fons bouwt kaartenhuis)
14. Lighting the Fuse – James Horner, Simon Franglen
15. Pacing The Town – James Horner, Simon Franglen ( Fons bij Sor)
16. Volcano Springs – james Horner, Simon Franglen ( Rian wordt afgeschoten)
17. Auction at Hotel L’Atlantique – John Williams (Sor laat Fons de Macarena doen, en schiet Fons af)
18. Macarena - Los Del Rio - fingerstyle guitar cover by soYmartino
19. Robicheaux Reunion – James Horner, Simon Franglen ( Anna bouwt kaartenhuis)
20. Farady’s Ride – James Horner, Simon Franglen ( Anna bij Sor)
21. Water Ballet – John Williams ( Sor schiet Anna af)
22. Farady’s Ride – james Horner, Simon Franglen
23. Rose Creek Oppression – James Horner, Simon Franglen ( Kees bouwt kaartenhuis)
24. Seven Angels of Vengeance – James Horner, Simon Franglen ( Kees bij Sor)
25. Old World, New World – David Buckley ( Rian bouwt kaartenhuis)
26. Magic Trick – james horner, Simon Franglen ( Rian bij Sor)
27. Devil in the Church – James Horner, Simon Franglen
28. Seven Riders – James Horner, Simon Franglen

Dag 16 Bacalar

29. White Treasure – David Lowe ( in bus)
30. Big Dave – Chris Benstead ( overleg aan tafel)
31. The Okavango – Jacob Shea & Jasha klebe ( kandidaten bij Rik)
32. Industrious Insects – Jacob Shea & Jasha klebe

Opdracht 2. Goed op dreef.

33. Competing Hummingbirds – Jacob Shea & Jasha Klebe
34. oliver earns the Hard Way – Rachel Portman, David Snell & The City of Prague Philharmonic Orchestra( Anna en Kees hebben hun 1e woord )
35. Fly Catchers – Geaogre Fenton
36. Cat person – Aaron Zigman ( Sor en Rian klungelen met hun boot)
37. Let The Adventure begin – Christian Lundberg ( Kees en Anna vissen woorden)
38. Quite A party – Daniel Pemberton ( Fons krijgt de eerste woorden)
39. Wreck the Halls -Christophe Beck & Michael Paraskevas
40. Colter Follows Derek – Chris Bacon
41. Zooster’s Breakout ( Madagasgar) – James Fitzpatrick & London Music Works ( Kees is voor Anna paard van een cowboy)
42. Let’s Ride – brian Tyler ( Fons geeft aan welke woorden hij nodig heeft)
43. Bone & Marrow – Christophe Beck & Michael Paraskevas ( anderen helpen Fons met maken van zinnen)
44. Garden of Ice – Jacob Shea & Jasha klebe ( bij Rik)

45. Mosquito Coast – David Lowe ( zwemmen en eten)

Test

46. Baka – James Newton Howard ( Devil’s Advocate)
47. Finish the Story – James Newton Howard ( Rian, Kees)( Devil’s Advocate)
48. 57th Street – James Newton Howard ( Sor en Anna)( Devil’s Advocate)
49. Church – James Newton Howard ( Fons)( Devil’s Advocate)

Eliminatie:

50. Milton – James Newton Howard ( Devil’s Advocate)
51. Christabella – James Newton Howard ( Devil’s Advocate)
52. Warning Signs – David Fleming ( exit Rian)
53. The Fallen’s Arrival – Steve Jablonsky
54. New York City ( Orchestral Version) – Steve Jablonsky

Volgende Week:

55. Spiderbots – Marco Beltrami

Mocht je nog muziek missen, vul gerust aan.
« Laatst bewerkt op: 28-02-2024, 19:03:50 door Allalin »

Offline IByte

  • Forumlid
  • Talpoloog
Re: [WIDM] Muziek
« Reactie #36 Gepost op: 27-02-2024, 21:39:03 »
Ik kan nog steeds niet vinden wat ze nou voor Macarena-achtig muziekje hebben tussen 17 en 18. Google Sound Search vindt 'm niet.
È stata opera della TALPA!

Offline Eva.

  • Forumlid
Re: [WIDM] Muziek
« Reactie #37 Gepost op: 27-02-2024, 21:45:24 »
Ik kan nog steeds niet vinden wat ze nou voor Macarena-achtig muziekje hebben tussen 17 en 18. Google Sound Search vindt 'm niet.

Shazam?

Offline IByte

  • Forumlid
  • Talpoloog
Re: [WIDM] Muziek
« Reactie #38 Gepost op: 27-02-2024, 21:59:29 »
Shazam?
Ja, misschien moet ik die maar eens installeren, of SoundHound, zoals ik in een vorige post al noemde...
È stata opera della TALPA!

Offline Allalin

  • Forumlid
Re: [WIDM] Muziek
« Reactie #39 Gepost op: 28-02-2024, 17:25:01 »
Ik kan nog steeds niet vinden wat ze nou voor Macarena-achtig muziekje hebben tussen 17 en 18. Google Sound Search vindt 'm niet.

Ik kon het Macarena-achtige muziekje tussen 17 en 18 vanaf 19.36u ook niet vinden, helaas. ::ohno::