Auteur Topic: Die-is-de-Mol  (gelezen 19722 keer)

Offline Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #200 Gepost op: 12-03-2024, 23:17:54 »
De mol gedraagt zich in aflevering 1 erg kandidaats om vertrouwen te winnen bij de rest van de groep. Aflevering 1 is dus wat dat betreft omgedraaid ten opzichte van de rest van de afleveringen.

Offline ThaStayFan

  • Winnaar WIDM-pool 2024
  • Forumlid
  • De blijvende WIDM-fan
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #201 Gepost op: 13-03-2024, 00:13:00 »
Ha allomol,

De winnaar van de WIDM-pool 2024 hier. Natuurlijk jammer dat je deze keer niet de juiste mol had aangewezen, maar supergoed dat je je niet uit het veld laat slaan. Leer inderdaad van je fouten en dan wordt Didm er vast en zeker beter van.

De laatste jaren heb ik een WIDM-determinatiekaart ontwikkeld, waarmee ik de mol steeds weet te vinden. De door jou genoemde rubrieken heb ik ook, maar ik heb ook 'gesprekken/communicatie' en 'lichaamstaal' erbij staan. Zelf wil ik nog niet alles prijs geven waar ikzelf naar kijk, want ik wil niet dat de montage daarop afgestemd gaat worden. De mol is absoluut te vinden, maar als al de zoekitems bekend zijn bij de regie... Deze wil ik niet weggemoffeld zien, want dan is de mol straks helaas echt niet meer te vinden.

Om de mol te vinden gebruik ik de nodige trainingen en cursussen, die ik heb gevolgd op het gebied van verbale en non-verbale communicatie. Met name non-verbaal gedrag is ook helpend om de mol te ontmaskeren. Micro-expressies zijn niet weg te monteren. Het filmpje van de drie finalisten was voor mij goud waar. Ik had geen enkele twijfel meer, nadat ik deze had gezien.

Ik lees hier graag mee, want met jou ben ik het eens: de mol vind je samen! En alle zoekitems helpen hierbij.
« Laatst bewerkt op: 13-03-2024, 00:16:03 door ThaStayFan »

Offline NVR_95

  • Forumlid
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #202 Gepost op: 13-03-2024, 10:46:37 »
Mooi lijstje. Ben het wel met alles eens, het punt is vooral hoeveel gewicht je ieder puntje geeft.

Alles onder "molprofiel" vind ik vrijwel inconsequent, al zat het gemiddeld gezien wel kloppen. Niet teveel gewicht geven wat mij betreft.

Voorkennis: Ik zou een puntje toevoegen met "molstrategie/voorkennis". Bepaal voor elke opdracht wat een logische molstrategie is en kijk wie dit had kunnen uitvoeren. Dit is net iets anders dan de sleutelposities. Bijvoorbeeld die opdracht met die stenen: je gaat als mol absoluut niet in de allerlaatste minuut ineens vol in de aandacht een stapeltje verpesten, zoals Fons deed. Dat is zo ongeveer het tegenovergestelde van wat je als mol wil doen. Hetzelfde geldt voor Kees: ten overstaan van iedereen het rekensysteem fout uitleggen valt veel te veel op. Dat doe je niet als je voorkennis hebt. Wat je doet is precies wat Anna deed: sneaky proberen stenen weg te spelen en een stapeltje te verpesten.

Dit gold ook voor Fons bij de muziek pubquiz. Als je voorkennis hebt van de juiste antwoorden, dan ga je niet maar half een goed antwoord (stadion/sportwedstrijden) noemen zonder het te pushen. Je gaat of het goede antwoord helemaal niet noemen, of je gaat het wel (enigszins) pushen. Want dan word je of geloofd, en win je vertrouwen. Of je wordt overruled en je kan "ik zei het toch!" claimen. Maar je gaat nooit het juiste antwoord gewoon noemen en accepteren dat er niks mee gedaan wordt, dan kom je juist verdacht over.

Verdenkingen: hoe verder in het spel, des te groter de kans dat de verdenkingen van de kandidaten kloppen. Echter: worden deze te duidelijk uitgesproken, dan is diegene waarschijnlijk juist niet de mol. Goed tussen de regels door lezen en kijken welke kandidaten graag bij een bepaalde kandidaat in de buurt blijven. De verdenkingen in de finale moeten helemaal veel gewicht krijgen - finalisten zitten vrijwel altijd goed.

Montage: ik denk dat je hier meer gewicht aan moet geven. Je model heeft op veel vlakken een onderliggende assumptie dat we toch enigszins eerlijk in beeld krijgen hoe alles in zijn werk ging. Maar het tegenovergestelde is natuurlijk waar. Fons kwam vanaf aflevering 1 verdacht in beeld. Dit kwam deels door zijn gedrag, maar de montage deed geen enkele moeite om hem uit de wind te houden. Als je een seizoen hebt met iemand die zijn best doet om de mol te spelen (zoals dit seizoen) is de montage eigenlijk de enige manier om de mol te ontmaskeren. Want op alle andere vlakken probeert hij zich vaak als mol te gedragen. Jaar op jaar wordt er gezegd dat de regie misschien juist de mol verdacht in beeld brengt, en dit is eigenlijk nooit zo. Bij Jurre vorig jaar werd dit wel geclaimd, maar daar viel gewoon niet omheen te editen. Het is wel belangrijk om dat verschil in de gaten te houden.


Offline Eva.

  • Forumlid
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #203 Gepost op: 13-03-2024, 13:31:58 »
2. Molgedrag

De mol wil vaker dan kandidaten op een specifieke positie terecht komen en zal die vaker actief proberen op te eisen.

Offline Molow

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #204 Gepost op: 13-03-2024, 14:03:59 »
Ben benieuwd naar volgend seizoen, wordt denk ik wel interessant om de verschillende scores van alle kandidaten over het seizoen te zien.

Wat we wel vaker gezien hebben is een mol die aan het begin van het seizoen bewust wat geld de pot in brengt om gelijk minder verdacht te zijn, dit werkt vrij goed omdat iedereens instinct is om meteen te denken dat de mol dat niet zou doen en diegene dus af te schrijven als mol, terwijl dat later prima met molacties gecompenseerd kan worden (en nu met weinig verdenking). Ik kan me voorstellen dat als iemand in dit model volgens FtM gelijk een negatieve score krijgt dit misschien (te) zwaar telt. Ik vroeg me af of het zou het kunnen helpen om de FtM score in latere afleveringen zwaarder te laten meewegen dan in de eerste aflevering(en)?

Geen idee hoor, misschien werkt het wel averechts en uiteindelijk is het maar 1 klein aspect.
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline Grabmill

  • Forumlid
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #205 Gepost op: 13-03-2024, 16:06:13 »
Zou het misschien helpen (ook voor de losse FTM) om het hoogste bedrag van elke kandidaat te schrappen bij de berekening?

Op die manier zou een enkele actie van de mol om eens een keer kandidaats over te komen weggestreept kunnen worden. Maar het zou ook het beeld te veel kunnen vertekenen misschien.

Offline Groundhog860

  • Forumlid
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #206 Gepost op: 14-03-2024, 04:59:43 »
Zou het misschien helpen (ook voor de losse FTM) om het hoogste bedrag van elke kandidaat te schrappen bij de berekening?
Op die manier zou een enkele actie van de mol om eens een keer kandidaats over te komen weggestreept kunnen worden. Maar het zou ook het beeld te veel kunnen vertekenen misschien.

Ik denk een vertekend beeld. Ik ben geen statisticus maar daarvoor is het aantal bedragen per persoon te klein, lijkt me.
Daarmee zou ook de 5000 euro van Everon buiten beeld blijven en die was toch vrij essentieel.

Offline thomasNL

  • Forumlid
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #207 Gepost op: 14-03-2024, 10:12:58 »

Om de mol te vinden gebruik ik de nodige trainingen en cursussen, die ik heb gevolgd op het gebied van verbale en non-verbale communicatie. Met name non-verbaal gedrag is ook helpend om de mol te ontmaskeren. Micro-expressies zijn niet weg te monteren. Het filmpje van de drie finalisten was voor mij goud waar. Ik had geen enkele twijfel meer, nadat ik deze had gezien.

Ik lees hier graag mee, want met jou ben ik het eens: de mol vind je samen! En alle zoekitems helpen hierbij.

Ik ervaar zelf vaak dat mollen wat serieuser overkomen dan andere kandidaten. Iets meer "intensiteit". Natuurlijk te verklaren door de druk die bij het mol zijn komt kijken. Ik begon dit te merken bij Klaas, die ik goed kende van andere programma's en altijd een super vrolijk persoonlijkheid had. Maar in WIDM miste ik dat. Sinds ik daar op ben gaan letten valt de mol uiteindelijk toch op, omdat die een stuk minder ontspannen overkomt.

Offline Allomol

  • Forumlid
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #208 Gepost op: 14-03-2024, 10:39:49 »
Enorm bedankt voor al jullie suggesties, inzichten en meedenken!  Leuk is dit. En waardevol.

Er is werk aan de winkel, dat is duidelijk. De principes waar DidM op gebouwd is zijn best stevig en daar ga ik niet teveel aan morrelen. Wat ik wel ga doen -en waar denk ik de meeste winst te behalen valt -  is een meer verfijnde en scherpere uitwerking van het model.

Ik ga de komende maanden de bezem door DidM halen en mijn plan is de volgende keer (september?) hier op het forum terug te komen met een 'new & improved' versie die we dan kunnen gaan testen. Stap voor stap.   8)  ::bravo::

 

Oke, en dus is alles precies wel
wat het niet lijkt te zijn?

Offline jokeJD

  • Forumlid
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #209 Gepost op: 14-03-2024, 11:07:06 »
Ik ervaar zelf vaak dat mollen wat serieuser overkomen dan andere kandidaten. Iets meer "intensiteit". Natuurlijk te verklaren door de druk die bij het mol zijn komt kijken. Ik begon dit te merken bij Klaas, die ik goed kende van andere programma's en altijd een super vrolijk persoonlijkheid had. Maar in WIDM miste ik dat. Sinds ik daar op ben gaan letten valt de mol uiteindelijk toch op, omdat die een stuk minder ontspannen overkomt.

Klopt, hierom viel Kees voor mij dit jaar af als molkandidaat. Een mol speelt meestal juist een fanatieke kandidaat, niet een ontspannen vakantieganger.

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #210 Gepost op: 14-03-2024, 11:10:18 »
Ik weet niet of ik het al gezegd had, maar ik vind het opsplitsen van de data in meerdere "dimensies" een heel interessant idee. Denk dat je dan een genuanceerder beeld krijgt. ::ok::
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Allomol

  • Forumlid
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #211 Gepost op: 14-03-2024, 11:40:04 »
Ja en ik denk ook dat een duidelijker onderscheid in dimensies het leerproces gaat helpen, omdat het duidelijker wordt waar het model het goed doet en waar minder
Oke, en dus is alles precies wel
wat het niet lijkt te zijn?

Offline Groundhog860

  • Forumlid
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #212 Gepost op: 14-03-2024, 12:17:57 »
Klopt, hierom viel Kees voor mij dit jaar af als molkandidaat. Een mol speelt meestal juist een fanatieke kandidaat, niet een ontspannen vakantieganger.

Dank voor je bijdrage. 3x raden wat de mol gaat spelen volgend jaar, nadat de regie dit gelezen heeft.  ::rofl::