Auteur Topic: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Kijken, kijken, wel kopen  (gelezen 9287 keer)

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Kijken, kijken, wel kopen
« Reactie #80 Gepost op: 29-01-2024, 07:27:38 »
Volgens mij werden Jeroen en Anna gewoon op de markt neergezet omdat ze Spaans spraken. Het was moeilijk daar onderuit te komen. Ik verdenk ze allebei niet, maar soms komt de mol op een niet-ideale positie terecht en heeft hij/zij het er maar mee te doen.

Nee Jeroen stak zijn hand al zowat op bij het woordje gat van Rik. Wie heeft er een gat in zijn…  Die wilde heel erg graag op de markt.

Waar hij normaal altijd beetje afwachtend is wilde hij nu heel graag bij de minst verdachte groep. Hmm verdacht. 
« Laatst bewerkt op: 29-01-2024, 08:32:07 door xania »
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline Allomol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Kijken, kijken, wel kopen
« Reactie #81 Gepost op: 29-01-2024, 08:30:14 »
 Bedoel je de rood bakstenen huizen? Ik zie toch duidelijke verschillen tussen de raampartijen: twee vs drie ramen en een andere kleur muur ertussen.
Oke, en dus is alles precies wel
wat het niet lijkt te zijn?

Offline Crapuleke

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Kijken, kijken, wel kopen
« Reactie #82 Gepost op: 29-01-2024, 09:09:18 »
Aan de gebouwen zien we dat ze niet al te ver uit elkaars buurt zijn. Of het gelijktijdig is zal moeilijk te achterhalen zijn.


Net wat ik zei. Jeroen en zijn groep gaan aan de rechterkant van het gebouw de zijstraat in, Jip en haar groep gaan naar de linkerkant de zijstraat in. Als Jeroen een kwartier eerder op pad gaat, komen ze elkaar echt niet tegen.
« Laatst bewerkt op: 29-01-2024, 09:27:14 door Crapuleke »

Offline Crapuleke

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Kijken, kijken, wel kopen
« Reactie #83 Gepost op: 29-01-2024, 09:39:02 »
Bedoel je de rood bakstenen huizen? Ik zie toch duidelijke verschillen tussen de raampartijen: twee vs drie ramen en een andere kleur muur ertussen.
Hier kan je het wat beter zien, 2 raampjes haaks, 1 wat afgebogen en 2 weer haaks

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Kijken, kijken, wel kopen
« Reactie #84 Gepost op: 29-01-2024, 09:51:40 »
Ik ben het met Tunnelgraver eens dat we geen hard bewijs hebben dat de afvallers op dezelfde plek en op dezelfde tijd op de markt rondliepen als het markttrio. Maakt dat uit? Niet echt.

Scenario 1: Afvallers op dezelfde plaats en tijd als het markttrio, Mol niet op de markt
Het markttrio wist niet dat de afvallers op de markt waren en hebben hen niet gespot. Goed gedaan van de afvallers. Waren ze wel ontdekt? Jammer dan. Er keert geen afvaller terug. In het recente verleden hadden Ron en Sarah de kans om terug te keren en dat mislukte ook.

Scenario 2: Afvallers op dezelfde plaats en tijd als het markttrio, Mol wel op de markt
De Mol speelde voor productieassistent en moest ervoor zorgen dat de afvallers niet gevonden werden. Het markttrio bleef bij elkaar en hadden alledrie een porto, zodat de kans zo klein mogelijk was dat iemand zou afdwalen en de afvallers zou ontdekken. Hiermee zorgt de Mol er tevens voor dat hij of zij invloed heeft op elke aankoop.

Scenario 3: Afvallers op dezelfde plaats, niet op dezelfde tijd als het markttrio, Mol niet op de markt
Zelfde als scenario 1, maar dan zonder risico. Er was geen enkele kans dat de afvallers het markttrio zouden tegenkomen.

Scenario 4: Afvallers op dezelfde plaats, niet op dezelfde tijd als het markttrio, Mol wel op de markt
De Mol hoeft hier geen productieassistent te spelen als het gaat om het niet ontdekken van de afvallers. De Mol focust zich volledig op het kopen van prullaria. Liefst zo duur mogelijk, zodat er weinig voorwerpen zijn om te vergelijken.

Scenario 5: Afvallers niet op dezelfde plaats, wel op dezelfde tijd als het markttrio, Mol niet op de markt
Het markttrio wist niet dat de afvallers op de markt waren, en de kans dat ze hen zouden spotten was vrijwel nihil. De productie doet het lijken alsof het heel spannend was, terwijl dat in werkelijkheid niet zo was.

Scenario 6: Afvallers niet op dezelfde plaats, wel op dezelfde tijd als het markttrio, Mol wel op de markt
Zelfde als scenario 2. De kans dat de afvallers ontdekt zouden worden is in dit scenario erg klein. Desondanks kiest de productie ervoor om de Mol op de markt te plaatsen, om er zeker van te zijn dat de afvallers slagen. Immers, iemand van het markttrio zou toch kunnen afdwalen en in de straat terecht komen waar de afvallers zich bevonden.

Scenario 7: Afvallers niet op dezelfde plaats, niet op dezelfde tijd als het markttrio, Mol niet op de markt
Zie scenario 3.

Scenario 8: Afvallers niet op dezelfde plaats, niet op dezelfde tijd als het markttrio, Mol wel op de markt
Zie scenario 4.

Een scenario waarbij de Mol wel op de markt was, maar niet wist dat de afvallers daar waren, vind ik niet aannemelijk.

Conclusie
Er zijn verschillende scenario's denkbaar waarin het legitiem is dat de Mol zich op de markt bevindt. Vooral in scenario's 2 en 6. In de opdracht werd specifiek vermeld dat er drie kandidaten naar de markt moesten 'die een beetje Spaans spreken'. Met die eis weet je vrijwel zeker dat Jeroen en Anna daar terecht komen.

Is de markt de beste molpositie? In principe niet. De andere groep had invloed op de pot tijdens het bellen én het raden van de voorwerpen. Tegelijkertijd was de kans dat minimaal 1 kandidaat veel beltegoed zou verspillen enorm. Dan maakt het niet uit dat daarna vrij veel voorwerpen goed worden geraden. Er was dus geen noodzaak voor de Mol om tussen de fietsers te zitten. Het is wel de meest logische plek. Behalve als de Mol nodig was als productieassistent om ervoor te zorgen dat de afvallers niet ontdekt werden. We hebben het markttrio op de markt langs het busje van de afvallers zien lopen. Het is dus niet onredelijk om aan te nemen dat ze zich in elk geval op dezelfde tijd op de markt bevonden.

Zou het stom zijn als de Mol op de markt moest staan vanwege productietechnische redenen? Ja, maar de Mol moet wel vaker opdraven als productieassistent. Zo moest Mol Merel ervoor zorgen dat er een dubbele executie kwam, terwijl ze ook een groot minbedrag had kunnen pakken. Soms heb je als Mol niet zoveel te kiezen.
« Laatst bewerkt op: 29-01-2024, 10:01:37 door Blip »
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline JanMOL

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Kijken, kijken, wel kopen
« Reactie #85 Gepost op: 29-01-2024, 10:05:21 »

Meest verdacht waren wel Sor die lang luistert voor Jan noppes.
En Fons die telkens de telefoon wilde en lang luisterde.

Niet verdacht Kees.


Mwah. Je kunt het als mol ook gewoon lekker allemaal laten gebeuren. Zelf niet bellen zodat je kunt zeggen "Het lag niet aan mij", maar wel laten gebeuren dat iemand heel lang belt. Af en toe een beetje aandringen op ophangen, maar niet echt doorzetten. Hij is niet per se mijn mol, maar schrijf hem op basis hiervan nog niet af.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Kijken, kijken, wel kopen
« Reactie #86 Gepost op: 29-01-2024, 11:22:18 »
Mooi overzicht, Blip. Moeten we Occam's razor hier op loslaten? En zo ja, wat zou dan de conclusie zijn?
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Eva.

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Kijken, kijken, wel kopen
« Reactie #87 Gepost op: 29-01-2024, 11:23:58 »
Mwah. Je kunt het als mol ook gewoon lekker allemaal laten gebeuren. Zelf niet bellen zodat je kunt zeggen "Het lag niet aan mij", maar wel laten gebeuren dat iemand heel lang belt. Af en toe een beetje aandringen op ophangen, maar niet echt doorzetten. Hij is niet per se mijn mol, maar schrijf hem op basis hiervan nog niet af.

Precies, en van een kandidaat zou ik juist verwachten dat die wilde horen wat er aan de telefoon gezegd werd. Om de medekandidaten te kunnen controleren, maar wellicht ook om informatie te vergaren die nuttig kan zijn tijdens het maken van de test. En als de telefoon niet op speaker mag ga je je afvragen waarom niet, toch?

Offline Allomol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Kijken, kijken, wel kopen
« Reactie #88 Gepost op: 29-01-2024, 11:28:09 »
Hier kan je het wat beter zien, 2 raampjes haaks, 1 wat afgebogen en 2 weer haaks

Goed gevonden!  ::vergroot::
Oke, en dus is alles precies wel
wat het niet lijkt te zijn?

Offline Jooffab

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Kijken, kijken, wel kopen
« Reactie #89 Gepost op: 29-01-2024, 11:58:15 »
Bijzonder moment van Tooske. Ze hoorde bij het eerste telefoontje letterlijk wat er gezegd werd (want ze herhaalde letterlijk de eerste helft van die 600 euro), maar koos er dus bewust voor om mee te gaan met de leugen van Fons over de joker.

Ik vind het zelf noch mols noch onmols, gewoon alleen bijzonder.

Kees stond ook mee te luisteren met Sor’s 1e telefoontje, maar zei er niets over. Vreemd dat Tooske wel precies kon horen wat er gezegd werd, maar Kees niet. Nadat er gezegd wordt: belt u voor een troef” haalt hij z’n oor even weg, om even later weer verder te luisteren. Lijkt mij dat hij dus ook heeft meegekregen wat er gezegd wordt en dus ook weet dat Tooske liegt, maar zoals gezegd laat hij dat gaan.
En wat heeft Kees in zijn handen tijdens dat bellen? Ook een telefoon… Zou daar geen timer of klok op zitten? Dan weet hij dus precies hoeveel tijd ze hebben verbeld.
Fabienne

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Kijken, kijken, wel kopen
« Reactie #90 Gepost op: 29-01-2024, 15:16:46 »
Mooi overzicht, Blip. Moeten we Occam's razor hier op loslaten? En zo ja, wat zou dan de conclusie zijn?

Op basis van de informatie die we hebben? Ik neig naar een scenario van een markttrio en afvallers die wel op dezelfde tijd, maar niet op dezelfde plaats opereerden.

Argumenten

  • We hebben het markttrio en de afvallers niet samen in beeld gezien. Volgens deze post van Crapuleke kunnen beide groepen weleens in verschillende straten geopereerd hebben.
  • In dat geval is het zeer aannemelijk dat ze wel op dezelfde tijd op de markt waren. Het is niet nodig om op twee verschillende plekken te filmen als je elkaar toch niet kunt tegenkomen. Bovendien zagen we het markttrio langs het busje met afvallers op de markt lopen. Ze waren daar dus tegelijk aanwezig. Ook qua opnameschema is het efficiënter om het markttrio en afvallers gelijktijdig te filmen. De cameramensen bij de afvallers leken onopvallende bodycams of vlogcamera's te gebruiken. Dat wijst er m.i. op dat er in elk geval een theoretische kans was dat de groepen elkaar tegen zouden komen. Je wilt dan niet met gigantische opvallende apparaten achter de afvallers aansjouwen.
Dan blijven scenario 5 en 6 over. Grootste vraag is m.i. of de Mol wel of niet op de markt was. Ik vermoed dat de meeste mensen denken dat de Mol daar niet was. Op de andere positie viel immers veel meer te mollen. Daar ben ik het mee eens. En dan kom je op scenario 5 uit.

MAAR
De opdracht vraagt expliciet om kandidaten 'die een beetje Spaans spreken'. Dan kom je meteen bij Jeroen en Anna uit. Waarom? Het is toch juist leuk als kandidaten met handen en voeten moeten onderhandelen met Mexicaanse marktkooplui? Plus: tijdens Rik zijn uitleg bij Er Mee Worstelen zei hij niets over dat het handig was voor de tekenaars op straat als ze Spaans spraken. Waarom zo inconsequent? Tenzij je er graag op wilt aansturen dat je Mol naar de markt gaat, natuurlijk. Omdat die productieassistent moet spelen.

Ik vind die specifieke aanbeveling in de opdrachtbeschrijving opvallend. Daarom vind ik scenario 5 niet direct plausibeler dan scenario 6. Had er in de beschrijving niets gestaan over Spaans spreken, dan had ik scenario 5 gekozen.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Kijken, kijken, wel kopen
« Reactie #91 Gepost op: 29-01-2024, 16:47:37 »
Als er dan een productie assistent was, dan was dat Rian. Zij trok een behoorlijke stem naar zich toe bij de objecten die gekocht werden. Om de groep bij elkaar te houden en te zorgen dat ze niet gingen rennen liep Jeroen met een vrij grote gele vaas/lamp en Anna met een koffer met een banjo/gitaar. De spaanstaligen mochten leuke televisie maken, maar Rian deed haar ding: productie assistent. Zij hield de groep bij elkaar ook met de porto. Op het laatst was ze nog even achterop geraakt op de markt, daar moesten de anderen op wachten. En ze had een opvallend oranje ding aan en een hoed op, wat door de 3 in de bus nog benoemd werd.

Maar is het in belang van de mol dat 1 van de 3 terugkomt? En een plek veroverd in plaats van iemand van de bestaande groep van 7, want het lijkt erop dat we twee afvallers krijgen van 8 naar 6.

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Kijken, kijken, wel kopen
« Reactie #92 Gepost op: 29-01-2024, 17:33:13 »
Mwah. Je kunt het als mol ook gewoon lekker allemaal laten gebeuren. Zelf niet bellen zodat je kunt zeggen "Het lag niet aan mij", maar wel laten gebeuren dat iemand heel lang belt. Af en toe een beetje aandringen op ophangen, maar niet echt doorzetten. Hij is niet per se mijn mol, maar schrijf hem op basis hiervan nog niet af.

Ik schrijf sowieso niet snel mensen helemaal af tenzij ze echt iets onnodigs goed corrigeren hebben gedaan of wanneer er iets wat iemand fout zegt toch goedgekeurd wordt zoals bv Fons en Tooske.
Maar Kees is deze aflevering bij mij wel wat gezakt. (Hij stond in mijn top 4)

Misschien moest de mol juist wel zorgen dat de boeken niet gevonden zouden worden. Of misschien moest hij die wel neerleggen.
« Laatst bewerkt op: 29-01-2024, 17:35:57 door xania »
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Kijken, kijken, wel kopen
« Reactie #93 Gepost op: 29-01-2024, 18:04:53 »
Als er dan een productie assistent was, dan was dat Rian. Zij trok een behoorlijke stem naar zich toe bij de objecten die gekocht werden. Om de groep bij elkaar te houden en te zorgen dat ze niet gingen rennen liep Jeroen met een vrij grote gele vaas/lamp en Anna met een koffer met een banjo/gitaar. De spaanstaligen mochten leuke televisie maken, maar Rian deed haar ding: productie assistent. Zij hield de groep bij elkaar ook met de porto. Op het laatst was ze nog even achterop geraakt op de markt, daar moesten de anderen op wachten. En ze had een opvallend oranje ding aan en een hoed op, wat door de 3 in de bus nog benoemd werd.

Maar is het in belang van de mol dat 1 van de 3 terugkomt? En een plek veroverd in plaats van iemand van de bestaande groep van 7, want het lijkt erop dat we twee afvallers krijgen van 8 naar 6.

Ik vroeg me inderdaad ook af of je als mol een terugkerende kandidaat zou willen…
Enerzijds kun je je nog heel even in een wat grotere groep verschuilen, anderzijds komt er informatie terug in de groep.

Als die kandidaat geld kost, dan is er een duidelijke motivatie voor mol. Maar dat lijkt nu niet zo te zijn.
 ???

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Kijken, kijken, wel kopen
« Reactie #94 Gepost op: 29-01-2024, 19:26:08 »
Nee lijkt idd niet, maar het zou nog wel kunnen. We zien niet hoe het afloopt en ik vond het deel waarin de spelers sleutels krijgen en gewoon maar een box moeten openen eigenlijk iets te simpel voor de kandidaten. Maarja aan de andere kant is het ook wel zuur voor de afvaller wiens box opengaat als er toch nog een twist komt. Maargoed er is gesproken over kans om terug te keren. Dus ik sluit nog niets uit. Het zou het voor mij wel logischer maken als ze straks nog een keuze krijgen om de kandidaat terug te nemen of niet en dat dat geld kost.
Dan zou de keuze op Babs ook wel mollerig kunnen zijn en we weten al dat die waarschijnlijk wel in het spel komt. Dus alleen nog afwachten of dat de kandidaten iets kost.
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline NVR_95

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Kijken, kijken, wel kopen
« Reactie #95 Gepost op: 29-01-2024, 21:30:59 »
De opdracht vraagt expliciet om kandidaten 'die een beetje Spaans spreken'. Dan kom je meteen bij Jeroen en Anna uit. Waarom? Het is toch juist leuk als kandidaten met handen en voeten moeten onderhandelen met Mexicaanse marktkooplui? Plus: tijdens Rik zijn uitleg bij Er Mee Worstelen zei hij niets over dat het handig was voor de tekenaars op straat als ze Spaans spraken. Waarom zo inconsequent? Tenzij je er graag op wilt aansturen dat je Mol naar de markt gaat, natuurlijk. Omdat die productieassistent moet spelen.

Ik vind die specifieke aanbeveling in de opdrachtbeschrijving opvallend. Daarom vind ik scenario 5 niet direct plausibeler dan scenario 6. Had er in de beschrijving niets gestaan over Spaans spreken, dan had ik scenario 5 gekozen.

Een simpele verklaring is dat de productie zo de mol die geen Spaans kan (Sor) eerder bij de fietsers kreeg, waar je beter kan mollen.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Kijken, kijken, wel kopen
« Reactie #96 Gepost op: 29-01-2024, 22:15:32 »
Iemand enig idee wat het tiende object van Rik was. Een soort elektrisch apparaat, dat uit de toon viel bij de andere objecten.

Offline Molleck

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Kijken, kijken, wel kopen
« Reactie #97 Gepost op: 29-01-2024, 22:32:19 »
Volgens mij werden Jeroen en Anna gewoon op de markt neergezet omdat ze Spaans spraken. Het was moeilijk daar onderuit te komen. Ik verdenk ze allebei niet, maar soms komt de mol op een niet-ideale positie terecht en heeft hij/zij het er maar mee te doen.
Jeroen stak bij “..die een gat in de hand heeft” zijn hand zelf al op, dus toen was nog niet eens uitgesproken dat een beetje Spaans spreken ook handig is in die groep.
Anna zegt dit zelfs nog, zoiets van; jij stak je hand al op bij een gat in de hand.

Dus of Jeroen heeft voorkennis en wil als mol per se in die groep om de een of andere reden (wat we pas in de laatste aflevering te zien krijgen, wat hij op die markt gedaan heeft), of hij voelde zich als kandidaat gewoon direct aangesproken als persoon met een gat in de hand en toevalligerwijs paste het tweede gedeelte - een beetje Spaans kunnen spreken - ook bij hem.

Edit: oh ik zie dat Xania hetzelfde opmerkte  :-X
Nee Jeroen stak zijn hand al zowat op bij het woordje gat van Rik. Wie heeft er een gat in zijn…  Die wilde heel erg graag op de markt.

Waar hij normaal altijd beetje afwachtend is wilde hij nu heel graag bij de minst verdachte groep. Hmm verdacht.
« Laatst bewerkt op: 29-01-2024, 22:39:22 door Molleck »

Offline Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Kijken, kijken, wel kopen
« Reactie #98 Gepost op: 29-01-2024, 22:51:50 »
Ik vind dat eigenlijk tegen Jeroen als mol spreken dat hij zo snel is. De mol zal weten dat Rik nog gaat melden dat Spaans spreken handig is. Dan hoeft hij niet zo snel te zijn, want daar hebben ze er niet zoveel van. Bij die worstelopdracht moest hij namelijk al vanwege de taal naar buiten om te gaan tekenen. Dan ga je als je de mol bent toch niet jezelf zo verraden lijkt me door zo snel al een hand op te gaan steken.

Offline Martje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Kijken, kijken, wel kopen
« Reactie #99 Gepost op: 29-01-2024, 23:01:51 »
Ik denk dat de mol op de fiets zat. En heb Jeroen allang afgeschreven.

Maar: het is wel een mooie hint: wie heeft een gat in de hand? En de mol steekt zijn hand op. De mol wil immers geen geld houden, maar kwijtraken… als hij de mol is, kan dit prima als hint in aflevering 10 terugkomen.