1. De 9 vlakken vormen samen een afbeelding van het mol logo; de zijvlakken van elk rijtje van 3 hebben dan automatisch dezelfde kleur, welke niet gelijk is aan de kleur van het zijvlak.
2. Eén laag van de kubus (die met het mol logo) is opgelost, d.w.z. alle zijkanten van de blokjes hebben de kleur die overeenkomt met de kleur van het zijvlak; het centrale vlakje van het mol logo zou gedraaid moeten worden om een correct mol logo te maken.
3. Het mol logo is correct èn de zijvlakken van alle blokjes van die laag hebben de kleur van het betreffende zijvlak. Een combinatie van 1) en 2) dus.
Ik snap niet wat je bedoelt met wat het verschil is tussen 1 en 2. Als je het mollogo correct zou hebben op de witte bovenlaag, betekent dat toch automatisch dat de kleuren aan de zijkanten van de rand blokjes goed zitten? Als de randen niet corresponderen met de zijvlakken is het toch alleen maar een kwestie van de bovenlaag een kwartslag draaien? (Tenzij het mollogo er verkeerd op gedrukt staat, maar daar ga ik niet vanuit. Voor zover ik kan zien in de shots is dit ook niet aan de orde)
Volgens mij is dus 1 hetzelfde als 2, behalve het gedraaide middenvakje, anders begrijp ik niet wat je bedoelt.
Ik denk wel dat een reden zou kunnen zijn om het mollogo erop te printen, is om voor een Rubiks kubus "leek" te forceren om de laag correct op te lossen. Als je aan iemand die weet hoe je een Rubiks kubus op moet lossen vraagt "los alleen het witte vlak op", dan neemt die de zijvlakken in beschouwing, want dat is gewoon hoe je het standaard doet. Diegene zal ook zeggen dat de laag anders niet correct gerekend kan worden. Want daarna kan je er niet mee verder.
Als je dit vraagt aan iemand die nog nooit zo'n ding heeft vast gehad, dan zal die denk ik alleen dat witte vlak oplossen zonder naar die zijkanten te kijken (maar dit is natuurlijk makkelijker, want er zijn dan meer mogelijkheden). Maar als je dan daarna de hele kubus nog op wil lossen, kun je weer opnieuw beginnen. Het geeft dus een klein zetje in de goede richting, maar om hem geheel op te kunnen lossen zul je doorgaans toch de algoritmes uit je hoofd moeten weten. Maar zoals ik eerder zei, dat ga je als kandidaat sowieso niet doen denk ik, want dan maak je je super onverdacht.
Dus ik zou zeggen, ik denk dat het misschien een combinatie is van het niet tè makkelijk maken en een beetje sturen in de goede richting.