Auteur Topic: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Op het spel zetten  (gelezen 40944 keer)

Offline MartinJ

• Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Op het spel zetten
« Reactie #200 Gepost op: 1-02-2024, 00:37:29 »
Ik ben van mening dat het uitpluizen van opdrachten wel degelijk zin heeft. Alleen al de manier waarop een opdracht is opgezet, de informatie die we wel en niet mogen zien, etc. kunnen er allemaal toe bijdragen om mogelijke molacties te ontdekken.

Bij de Rubiks cube puzzel kun je jezelf het volgende afvragen:
a) Als het de bedoeling is dat er geld kan worden verdiend door één laag van de kubus op te lossen (bijvoorbeeld de witte laag), waarom een mol logo plakken op die laag?
b) Wat wordt er verstaan onder "mol logo correct"?
c) Om de hele kubus op te lossen moeten alle blokjes van een vlak dezelfde kleur hebben; moeten de zijvlakken van de laag van het mol logo ook dezelfde kleur hebben dan het betreffende zijvlak?
d) Is het mol logo erop geplakt om de puzzel moeilijker te maken?
e) Is het mol logo erop geplakt om verwarring te zaaien of een oplossing goed of fout is?
f) Hoe ga je als kandidaat of mol te werk als je gaat voor "mol logo correct"?

Om maar met b) te beginnen. Er zijn 3 mogelijkheden:
1. De 9 vlakken vormen samen een afbeelding van het mol logo; de zijvlakken van elk rijtje van 3 hebben dan automatisch dezelfde kleur, welke niet gelijk is aan de kleur van het zijvlak.
2. Eén laag van de kubus (die met het mol logo) is opgelost, d.w.z. alle zijkanten van de blokjes hebben de kleur die overeenkomt met de kleur van het zijvlak; het centrale vlakje van het mol logo zou gedraaid moeten worden om een correct mol logo te maken.
3. Het mol logo is correct èn de zijvlakken van alle blokjes van die laag hebben de kleur van het betreffende zijvlak. Een combinatie van 1) en 2) dus.

Met oplossing 1. kun je de volledige kubus niet meer oplossen en ik denk niet dat dit de bedoeling is. Verder is het onhandig om naar deze oplossing toe te werken. De kleuren van elk blokje zijn van belang om te bepalen in welk vlak dit blokje terecht moet komen. De bekende methodes maken hier gebruik van. Ik heb hierover in een eerdere post al geschreven.
Dus in de praktijk zou je beginnen met één ribbeblokje (midden van een zijde) in het vlak van het mol logo vlak te brengen. Als dit blokje niet past op het middelste vlakje, verplaatst het dan naar één van de andere 3 posities totdat het wel klopt. Draai het vlak van het mol logo totdat de kleur van het zijvlak van het geplaatste blokje overeenkomt met de kleur van het zijvlak.
Vanaf nu hoef je alleen maar alle blokjes volgens hun kleur in de juiste positie te brengen zoals je dat bij een normale Rubiks kubus zou doen. Het plaatje van het mol logo zal automatisch correct zijn. En de oplossing 100% zeker correct.

Het antwoord op d) zou dan dus ja moeten zijn want als je strenger bent dan met de vragen over de Macarena dan heb je (een klein beetje) extra werk.
Op e) zou ik ook volmondig ja zeggen. Verwarring en onduidelijkheid is de core business van een mol. De praktijk geeft ons hier denk ik ook gelijk in, aangezien de "oplossing" van Kees door iedereen werd bejubeld, maar volgens mij niet klopte (met geen van de 3 criteria die ik zojuist noemde).
Ik ben van plan om de stappen die zijn gevolgd om de puzzel "op te lossen" in kaart te brengen en kom hier dan misschien nog op terug.

Offline Marisa

• Forumlid
« Reactie #201 Gepost op: 1-02-2024, 02:52:38 »

@Marisa, Jeroen zit naast het molletje.
Ja, dat had ik al begrepen uit een van je vorige posts. ;)

Offline JeaNinja

• Forumlid
« Reactie #202 Gepost op: 1-02-2024, 11:10:33 »
1. De 9 vlakken vormen samen een afbeelding van het mol logo; de zijvlakken van elk rijtje van 3 hebben dan automatisch dezelfde kleur, welke niet gelijk is aan de kleur van het zijvlak.
2. Eén laag van de kubus (die met het mol logo) is opgelost, d.w.z. alle zijkanten van de blokjes hebben de kleur die overeenkomt met de kleur van het zijvlak; het centrale vlakje van het mol logo zou gedraaid moeten worden om een correct mol logo te maken.
3. Het mol logo is correct èn de zijvlakken van alle blokjes van die laag hebben de kleur van het betreffende zijvlak. Een combinatie van 1) en 2) dus.

Ik snap niet wat je bedoelt met wat het verschil is tussen 1 en 2. Als je het mollogo correct zou hebben op de witte bovenlaag, betekent dat toch automatisch dat de kleuren aan de zijkanten van de rand blokjes goed zitten? Als de randen niet corresponderen met de zijvlakken is het toch alleen maar een kwestie van de bovenlaag een kwartslag draaien? (Tenzij het mollogo er verkeerd op gedrukt staat, maar daar ga ik niet vanuit. Voor zover ik kan zien in de shots is dit ook niet aan de orde)

Volgens mij is dus 1 hetzelfde als 2, behalve het gedraaide middenvakje, anders begrijp ik niet wat je bedoelt.

Ik denk wel dat een reden zou kunnen zijn om het mollogo erop te printen, is om voor een Rubiks kubus "leek" te forceren om de laag correct op te lossen. Als je aan iemand die weet hoe je een Rubiks kubus op moet lossen vraagt "los alleen het witte vlak op", dan neemt die de zijvlakken in beschouwing, want dat is gewoon hoe je het standaard doet. Diegene zal ook zeggen dat de laag anders niet correct gerekend kan worden. Want daarna kan je er niet mee verder.

Als je dit vraagt aan iemand die nog nooit zo'n ding heeft vast gehad, dan zal die denk ik alleen dat witte vlak oplossen zonder naar die zijkanten te kijken (maar dit is natuurlijk makkelijker, want er zijn dan meer mogelijkheden). Maar als je dan daarna de hele kubus nog op wil lossen, kun je weer opnieuw beginnen. Het geeft dus een klein zetje in de goede richting, maar om hem geheel op te kunnen lossen zul je doorgaans toch de algoritmes uit je hoofd moeten weten. Maar zoals ik eerder zei, dat ga je als kandidaat sowieso niet doen denk ik, want dan maak je je super onverdacht.

Dus ik zou zeggen, ik denk dat het misschien een combinatie is van het niet tè makkelijk maken en een beetje sturen in de goede richting.

Offline Froky

• Forumlid
« Reactie #203 Gepost op: 1-02-2024, 12:32:57 »

Ik vind dat we niet zouden moeten zoeken naar wat er mis is gegaan, maar dat dat gewoon ons in beeld aangegeven  had moeten worden ( bij voorkeur met een infographics ).

Ik ben juist blij met wat er hier wordt aangedragen

Ik ben het daarmee eens. Onderstaande vragen van MartinJ zijn heel terechte vragen. Het feit dat we hier als kijker geen antwoord op krijgen, maakt dat wij een mol NIET KUNNEN ontdekken.

b) Wat wordt er verstaan onder "mol logo correct"?
d) Is het mol logo erop geplakt om de puzzel moeilijker te maken?
e) Is het mol logo erop geplakt om verwarring te zaaien of een oplossing goed of fout is?

Moet het vlak gewoon wit zijn? In dat geval doet Tooske het fantastisch en is Anna veel nutteloze tijd aan het verliezen.
Of moet het logo perfect zijn? In dat geval is wat Tooske doet een perfecte molactie en lijkt het of Anna wel haar best zit te doen. Doet Anna teveel haar best en boycott Kees dit? Of is het omgekeerd?
We weten het niet, want we weten cruciale informatie niet. En nog erger, het lijkt of de kandidaten het heel vaak zelf niet weten. Het is helemaal niet zo moeilijk om een kleine infographic te tonen over die kubus en te zeggen dat het logo ‘perfect’ moet zijn. Zet dat ook duidelijk in de opdracht voor de kandidaten.

En dan kunnen wij discussiëren of Tooske daar nu zo naïef de puzzel fout maakt, of Anna daar nu echt zo veel tijd aan besteedt,… is het een tactiek van Anna om heel veel tijd te verspillen aan deze puzzel, zodat andere niet meer opgelost raken? En wat doet Kees?
Zelfs met genoeg informatie, zullen we samen andere conclusies trekken.

Maar een mol verbergen tussen een bende kandidaten die zelf niet weten wat de opdracht inhoudt en dan nog stukken opdracht niet tonen, dat wordt gewoon een zwak programma.

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #204 Gepost op: 1-02-2024, 12:47:46 »
Oneens. het wordt anders te makkelijk de mol te vinden en we willen wel 10 afleveringen blijven kijken. Ik weet namelijk zeker dat als de mol te makkelijk te vinden zou zijn we hier steen en been zouden klagen 'dat er op zo'n manier niks meer aan is'  ::rofl::

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #205 Gepost op: 1-02-2024, 13:33:56 »
Natuurlijk is dat wel het geval. Zoniet, dan heeft het team het logo op het witte vlak geplakt zonder te kijken of de zijkanten qua kleur klopten. Maar dan zou de volledige oplossing voor €750 nooit kunnen (en nee, daar ga ik niet een 'mogelijke molactie' achter zoeken). Zeer hoogstwaarschijnlijk hebben ze een gloednieuwe rechtstreeks uit de winkel nooitgebruikte en dus 100% goede cube gekocht om het logo op de plakken. Als Kees de cube 'opgelost' aan Anna geeft kunnen we zien dat de kleuren aan de zijkanten kloppen. Meer is er niet te halen.
Enige criterium dat we missen: moet het centrumvlak goed staan. (Mij lijkt van wel, want mollogo correct).
We hebben geen beelden gezien van wie er aan de kubus heeft gezeten, wat de beginstand was. Dus Anna aanwijzen als 'schuldige' kan op basis van wat we zien ook niet.

Offline Tarbozan

• Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
« Reactie #206 Gepost op: 1-02-2024, 13:43:15 »
Tussen opdrachten niet of niet volledig uitleggen in beeld en geluid en overduidelijke molacties in beeld brengen , zitten nog heel veel gradaties gelukkig.

Kijk een heel simpel klinkend iets als maak het mollogo compleet voor 150 euro, klinkt als een simpel te verifieren iets, maar wat blijkt.  men laat ons in het ongewisse of dat compleet zijn , wordt gerekend als inclusief juist georienteerd middenstuk, of dat een vlak in de witte kleur al compleet genoeg was om 150 euro binnen te halen .

Ik denk dat we echt niet per se hoeven te zien dat de mol ergens bewust iets nalaat om zo geld uit de pot te spelen, maar we willen het wel vast kunnen stellen omdat we weten wie waar wat goeds of fouts heeft gedaan .

Nu lijkt het of tooske haar kubus fout is omdat de randen van de afdruk niet juist staan, en bij anna/kees zou het midden mogelijk verkeerd staan. Maar we weten het niet en verschillende berekeningen moeten maken om uit ge kunnen vissen hoe ze aan -500 komen, naja. Het had een stuk eenvoudiger geweest als we gewoon een beeld hadden gekregen van
Opdracht 1.    Boot a.  Fout.       Boog b goed, totaal x euro

Heel de uiteenzettingen hier, het zoekwerk maar ook mijn onvrede is om antwoord te hebben op vraag f van martin j , hoe kan een mol het beste mollen en waar denken wij dat er gemold kan zijn .

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #207 Gepost op: 1-02-2024, 14:10:33 »
Met wat extra slagen kan je toch het middelpunt van het mollogo naar de onderkant draaien, daar rond draaien in de gewenste positie en weer terug naar boven zetten/inhaken?

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #208 Gepost op: 1-02-2024, 15:12:23 »
neppes, zo 'simpel' is het niet. Je zou opnieuw moeten beginnen.

Offline WillempieW

• winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
« Reactie #209 Gepost op: 1-02-2024, 15:18:35 »
Als alleen 't bovenvlak (mollogo) nog maar compleet is, is dat echt niet heel ingewikkeld om dat middelste blokje een kwart slag te draaien...

Offline Miem

• Forumlid
« Reactie #210 Gepost op: 1-02-2024, 16:29:44 »
Als alleen 't bovenvlak (mollogo) nog maar compleet is, is dat echt niet heel ingewikkeld om dat middelste blokje een kwart slag te draaien...

https://alchemistmatt.com/cube/rubikcenter.html

Klopt, zijn maar een paar stappen

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #211 Gepost op: 1-02-2024, 16:36:43 »
Ik heb screenshots gemaakt van alle standen van de kubus die Anna en Kees aan het oplossen waren om uit te vissen welke kleuren de diverse vlakken hebben. Dan zou je ook moeten kunnen zien hoe het oplossen ervan in zijn werk ging. Tot mijn niet geringe verbazing kwam ik uit op een niet bestaande kubus!!!
Als we de kant van de kubus waar het logo op staat (oorspronkelijk witte zijde) de bovenkant noemen, dan heb je 2 zijkanten en een voor en achterkant. Het witte vlak grenst dus aan 4 kleuren, maar ik zie er 5!
Op één screenshot zie ik geel en groen. Op een ander rood en weer een ander blauw en oranje.
De kleuren oranje en rood lijken veel op elkaar maar zijn toch verschillend als ik deze sample met GIMP. Is met het blote ook ook wel te zien. De gesampelde  kleuren heb ook omgezet naar 100% helderheid en hiermee getekend in het plaatje. Heel vreemd allemaal. Blauw en oranje en geel en groen komen vaker voor als kleuren die naast elkaar zitten bij het witte vlak. Ik ging er toen vanuit dat rood dus tegenover wit moest zitten totdat ik dat vreemde screenshot zag. In de puzzel die volgens team Anna af is, zie je ook heel duidelijk een rijtje rode vlakjes langs het mollogo, dus die rode zijkant moet kloppen.
De enige verklaring hiervoor is dat ze hier tijdens de opnames 2 verschillende kubussen hebben gebruikt, of heel erg creatief zijn omgesprongen met de montage.

Offline Brtdm

• Global Moderator
« Reactie #212 Gepost op: 1-02-2024, 18:20:13 »
Ik zie het probleem nog niet. Bij een normale Rubiks cube zit geel toch tegenover wit (in dit geval mollogo)? Ik zie in ieder geval op de foto's geen wit vlak aan geel grenzen.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Miem

• Forumlid
« Reactie #213 Gepost op: 1-02-2024, 18:36:00 »
De enige verklaring hiervoor is dat ze hier tijdens de opnames 2 verschillende kubussen hebben gebruikt, of heel erg creatief zijn omgesprongen met de montage.

Nee hoor. Groen zit altijd tegenover blauw, oranje altijd tegenover rood, en geel tegenover wit. 

Wat je nu als wit vlak beschouwt in foto 1 is de reflectie, maar niet de witte molkant.
Uit jouw fotos blijkt dat rood, oranje en blauw aan de zijkanten zitten. Ook zie je dat wit aan groen grenst. In de aflevering kan je ook zien dat, terwijl Kees de kubus vastheeft, rood tegenover oranje zit.

Nergens grenst wit aan geel. Als je de aflevering op de website tussen 50:25 en 50:29 bekijkt zie je dat geel gewoon aan de onderkant zit, wanneer Anna de kubus omdraait.

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #214 Gepost op: 1-02-2024, 19:52:14 »
Wat je nu als wit vlak beschouwt in foto 1 is de reflectie, maar niet de witte molkant.
Ja, inderdaad, dank je wel. Gelukkig maar. Als je naar de frames die hier meteen op volgen kijkt dan komen ineens de kleuren te voorschijn! Dit "witte" vlak blijkt het groene vlak te zijn.

En inderdaad, wit zit als het goed is tegenover geel, rood tegenover oranje en groen tegenover blauw. Is ook vrij logisch als je het mij vraagt. (Ik had een kubus waar blauw tegenover wit zat en kon hier niet mee werken omdat ik gewend was aan de standaard. Heb toen een nieuwe gekocht bij AlieExpress voor een habbekrats. Werkte ook als een tierelier)

Offline WillempieW

• winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
« Reactie #215 Gepost op: 1-02-2024, 19:54:54 »
Precies, als Kees 'm in z'n handen heeft zie je ook het blauwe centrale vlakje aan de zijkant van het mollologo zitten.

Ook nog even op het moment van jouw screenshot (linksboven) de kleuren op de bovenkant wat opgehaald m.b.v. Photoshop.

Dit "witte" vlak blijkt het groene vlak te zijn.
Als je het centrale vlakje bedoelt is die volgens mij rood (de groene zit rechtsvoor).
« Laatst bewerkt op: 1-02-2024, 19:59:37 door WillempieW »

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #216 Gepost op: 2-02-2024, 00:06:00 »
Voor degenen die willen puzzelen aan de Rubics cube. De variant die ze gebruikt hebben ziet er zo uit:
Boven: wit (mol logo), Onder: geel. Voor: groen, Achter: blauw (b = back). Links: oranje, Rechts: rood (r = right). Tussen haakjes de ezelsbruggetjes die ik gebruik om de oriëntatie te onthouden. Dit is min of meer de "standaard" cube. De speed cube van QYtoys ziet er zo uit. Ik heb ook een mini cube van ongeveer 2 cm die er ook zo uit ziet.

Offline Luc

• Forumlid
« Reactie #217 Gepost op: 2-02-2024, 11:04:51 »
Het is opmerkelijk dat de boot met Jeroen, Rian en Tooske bij de letter M in de geografische opdracht Moldavië invult. Zou dat kunnen wijzen dat de mol in dit bootje zat?
Overigens had deze groep de kubus-opdracht fout (wat te lezen is in de vorige berichten) en de andere groep juist.

Offline ThaStayFan

• Winnaar WIDM-pool 2024, Winnaar De Mol Pool 2025
  • Forumlid
  • Wie zoekt, die vindt
« Reactie #218 Gepost op: 2-02-2024, 11:13:01 »
Ik denk dat de regie ons doet geloven dat de kubus van Tooske fout is. Ze stoppen een shot van een logo dat niet aansluit vlak voor een laatste shot waar ze het laatste stukje goeddraaien. De vraag is of het een na laatste shot wel klopt. De regie weet dat we gaan speuren, de niet aansluitende vakjes ontdekken en Tooske gaan verdenken.

Ben niet van overtuigd dat de kubus maken ook gegaan is, zoals we in de aflevering zien. De mol... dat is ten diepste de regie.

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #219 Gepost op: 2-02-2024, 11:18:25 »
Welke criteria je ook hanteert, uit mijn analyses blijkt dat de oplossing van Anna en Kees fout is!

Kijk maar naar onderstaande screenshots.
Foto 1 is tijdens het oplossen van de kubus door Anna. Duidelijk is te zien dat de oranje zijkant in het rode vlak zit.
Foto 2 is hoe Anna de kubus aan Kees heeft overgedragen.
Foto 4 is hoe Kees de oplossing presenteert (met opzet screenshot met beweging nog erin genomen). Zoals je ziet zit de oranje zijkant nog steeds in het rode vlak en de groene zijkant dus in het blauwe vlak. Als je op de kleuren let en niet op het mollogo dan moet deze oplossing dus fout worden gerekend.

Maar het mollogo is toch correct en dat is toch het belangrijkste, hoor ik je zeggen.
Ehhh, nee! Daarvoor heb ik foto 3 gemaakt.

Voor foto 3 heb ik het middenvlakje van foto 2 (oplossing op één blokje na) 90 graden met de klok mee gedraaid. En wat zie je? De lijntjes van de vingerafdruk lopen mooi in elkaar over! Door de lichte vertekening ten gevolge van het perspectief bij het filmen is het vlak van de kubus niet perfect vierkant en dus ook het middenvlakje niet, dus is er hier en daar een klein spleetje. Ik heb nagelaten om de afbeelding hiervoor te corrigeren omdat het zo wel duidelijk is. Het logo is dus fout. Deze fout had Kees alleen maar kunnen herstellen door helemaal opnieuw te beginnen, wat hij niet gedaan heeft zoals uit de beelden blijkt. Maar zelfs al zou Kees opnieuw zijn begonnen dan is het vreemd dat rood en oranje, groen en blauw, weer op dezelfde manier zijn verwisseld.

Als je goed naar de foute oplossing kijkt (foto 2) dan zie je dat de lijntjes op het middenblokje redelijk goed aansluiten op die van het blokje dat een groen zijvlak heeft, het blokje bij de wijsvinger van Anna.
Als dit nu het eerste ribbeblokje is waarmee Anna is begonnen en ze zich vervolgens op de kleuren heeft gericht (wat ik zou doen), dan verklaart dit waarom de foute oplossing is ontstaan. In mijn optiek zou dit ook een hele geraffineerde molactie kunnen zijn (met dank aan de makers van deze specifieke puzzel). Maar dan is het vreemd waarom die zijkanten niet in het juiste vlak zitten (het logo vlak steeds 180 graden gedraaid). Maar aan de andere kant ook misschien handig om te voorkomen dat de oplossing goed zou worden gerekend omdat de kleuren van de vlakjes wel kloppen en de hele laag dus correct zou zijn geweest bij een wit vlak i.p.v. mollogo.

Edit
Merk op dat als je alleen naar de contouren van het mollogo kijkt, dan is er geen verschil tussen goed en fout. Van een afstandje bekeken kan het dan heel goed lijken dat er echt wel een correcte oplossing is gepresenteerd. Wat ook wel op dit forum is gebleken.
« Laatst bewerkt op: 2-02-2024, 11:32:22 door MartinJ »