Auteur Topic: [Aflevering 2] Opdracht 1 - Port(o)  (gelezen 8889 keer)

Offline MartinJ

• Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1 - Port(o)
« Reactie #60 Gepost op: 13-11-2025, 18:43:54 »
Het enige sterrenbeeld dat niemand heeft en ik kan vinden in de beelden is "Kreeft" ♋️

En een teken dat ik helemaal niet herken

Er zijn 5 tekens die niemand heeft: Leeuw, Maagd, Tweelingen, Waterman en Kreeft.
Van deze 5 tekens komt aan het begin van de opdracht het teken van Maagd in beeld (soort van m), net als andere correcte vaten: 42 en Amsterdam.
Het teken dat jij niet kent lijkt op het teken voor Ram zoals je dit kunt vinden in oudere molboekjes. Dit is een soort van hoofdletter V met aan beide zijde een lus. De lus aan de rechterzijde heeft een extra krul die je aan de linkerzijde niet hebt. Op het vat zie je links ook vaag een lus die de verkeerde kant uitgaat. Aan de rechtkant zie je een soort van 2 lussen door elkaar, die eigenlijk in elkaar horen. Dit vat was sowieso fout want Anne Marie (en Imanuelle) hebben het sterrenbeeld Ram. Ook is er aan het begin een vat zichtbaar met het teken voor Ram, dat je ook tegenkomt. Hier liggen de poten van de V nagenoeg tegen elkaar, maar zie je ook de 2 krullen aan de bovenzijde.
« Laatst bewerkt op: 13-11-2025, 18:48:31 door MartinJ »

Offline BigBoots

• Forumlid
« Reactie #61 Gepost op: 13-11-2025, 18:54:18 »
Van deze 5 tekens komt aan het begin van de opdracht het teken van Maagd in beeld (soort van m), net als andere correcte vaten: 42 en Amsterdam.
Het teken dat je in het begin ziet, de "M" is het teken Schorpioen. Een M met een pijl rechtsonder. ♏   (Het teken Maagd heeft een lus ♍)
Voor zover ik zie is er dus maar 1 teken dat niet tot de groep behoort, de Kreeft

Het teken dat jij niet kent lijkt op het teken voor Ram zoals je dit kunt vinden in oudere molboekjes. Dit is een soort van hoofdletter V met aan beide zijde een lus. De lus aan de rechterzijde heeft een extra krul die je aan de linkerzijde niet hebt. Op het vat zie je links ook vaag een lus die de verkeerde kant uitgaat. Aan de rechtkant zie je een soort van 2 lussen door elkaar, die eigenlijk in elkaar horen. Dit vat was sowieso fout want Anne Marie (en Imanuelle) hebben het sterrenbeeld Ram. Ook is er aan het begin een vat zichtbaar met het teken voor Ram, dat je ook tegenkomt. Hier liggen de poten van de V nagenoeg tegen elkaar, maar zie je ook de 2 krullen aan de bovenzijde.
Ik ben er intussen achter, het is een alternatief teken voor Steenbok (ref: ref: https://symbology.wiki/symbol/capricorn/). Vreemd dat ze daarvoor kiezen, het wordt heel weinig gebruikt
Het representeert de laatste 2 letters "VS" van het Latijnse CAPRICORNVS
Op een Portugese wiki pagina over astrologie wordt het wel gebruikt, wellicht dat ze daar de tekens vandaan hebben

« Laatst bewerkt op: 13-11-2025, 19:18:36 door BigBoots »
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #62 Gepost op: 14-11-2025, 10:49:10 »
Dat oud teken voor Steenbok (capricorn) is niet specifiek voor Portugal. Op de Etsy site kun je dit ook vinden in een SVG ontwerp (zie foto). De tekens voor Ram, Schorpioen en Boogschutter die je op de vaten ziet staan zijn ook exact gelijk aan deze symbolen. De tekens van de sterrenbeeld zijn afgeleid van de constellatie van de sterren die te zien is op de betreffende plek aan de hemel. Dat heeft volgens mij niets te maken met de "VS" van capricornus.
Ik denk wel dat we kunnen stellen dat de tekening op dat vat inderdaad Steenbok moet voorstellen.

Offline BigBoots

• Forumlid
« Reactie #63 Gepost op: 14-11-2025, 12:22:00 »
Dat oud teken voor Steenbok (capricorn) is niet specifiek voor Portugal. Op de Etsy site kun je dit ook vinden in een SVG ontwerp (zie foto). De tekens voor Ram, Schorpioen en Boogschutter die je op de vaten ziet staan zijn ook exact gelijk aan deze symbolen. De tekens van de sterrenbeeld zijn afgeleid van de constellatie van de sterren die te zien is op de betreffende plek aan de hemel. Dat heeft volgens mij niets te maken met de "VS" van capricornus.
Ik denk wel dat we kunnen stellen dat de tekening op dat vat inderdaad Steenbok moet voorstellen.

Ik denk daar anders over (wat betreft de representatie), maar goed, dat is een heel andere discussie.

We kunnen wél stellen dat "Kreeft/Cancer" het enige aanwezige sterrenbeeld was das niemand van de groep heeft. Dat was dus het juiste vat
« Laatst bewerkt op: 14-11-2025, 12:23:50 door BigBoots »
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline Waardenburg

• Forumlid
« Reactie #64 Gepost op: 15-11-2025, 19:51:06 »
Dat de mensen bij de vaten de meeste invloed hebben, zoals Rik zegt, betwijfel ik. De antwoorden van de drinkers zijn van invloed op drie van de vijf vragen

Sahil begint over een aanbod en 1500 euro terwijl me niet duidelijk is of die informatie gedeeld is

Jurre draait aan de porto en opeens kunnen ze het gesprek met Ellie volgen

Kim: 163 + 43 = 196, dat scheelt tien jaar en op negen kandidaten kom je dan een jaar te laag uit. Gek genoeg zoeken ze naar een vat met een jaar te hoog. Er zijn dus meer of andere fouten gemaakt die we niet zien

Sahil wil wel erg graag het zware vat, wat voor een mol logisch is. De mol weet dat Nathan die kennis heeft

Merel loopt weg bij het zware vat, wat dan weer onmols lijkt

Sahil dringt aan op het vat ‘vissen’. Hij kan het echt niet weten`of het is mols. Zeggen niet te weten wat het is en het toch te kiezen is toch dubieus

Sahil dringt aan op Rotterdam. Voor hem spreekt dat bijvoorbeeld Kim lijkt te weten dat het Amsterdam moet zijn

Gezien de redelijk massale mislukking, op het voorkennisvat na, lijkt de mol in deze groep te zitten en komt Sahil op mij erg verdacht over. Daar gaat al 800 euro weg, meer dan de helft

In dat geval is de proeverij een kandidatenzooitje

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #65 Gepost op: 10-12-2025, 16:29:04 »
Goed om deze weer eens te bekijken, de portdrinkers zijn inmiddels naar huis.
Mij viel toen vooral al het opzichtelijk genepmol van Kim naar voren: opzichtig verkeerd tellen, opvallend verwarring zaaien om ’43’ waardoor deze ton miet meegat, veel te vluchtig ‘caramel’ goedkeuren, ‘vissen’ idee van Merel meteen goedkeuren, duidelijk niet zwaarste ton willen uitkiezen, op de boot ‘zeer tevreden zijn met score 3 uit 4.
Wat mij betreft nog steeds veel te veel van het goede. In deze fase van de strijd is de mol nog onopgemerkt de kandidaat aan het uithangen, goodwill en vertrouwen aan het kweken leek mij toen. Maar het zijn wel mollenstreken daar.

Offline Renske is helder

• Forumlid
« Reactie #66 Gepost op: 11-12-2025, 09:09:50 »
Goed om deze weer eens te bekijken, de portdrinkers zijn inmiddels naar huis.
Mij viel toen vooral al het opzichtelijk genepmol van Kim naar voren: opzichtig verkeerd tellen, opvallend verwarring zaaien om ’43’ waardoor deze ton miet meegat, veel te vluchtig ‘caramel’ goedkeuren, ‘vissen’ idee van Merel meteen goedkeuren, duidelijk niet zwaarste ton willen uitkiezen, op de boot ‘zeer tevreden zijn met score 3 uit 4.
Wat mij betreft nog steeds veel te veel van het goede. In deze fase van de strijd is de mol nog onopgemerkt de kandidaat aan het uithangen, goodwill en vertrouwen aan het kweken leek mij toen. Maar het zijn wel mollenstreken daar.

Klopt Kim maakte zich in deze opdracht behoorlijk verdacht. Maar ik denk dat ze dit expres deed aan het begin vh spel, om zichzelf verdacht te maken en om de reacties en gedragingen van anderen te testen.