Auteur Topic: [WIDM] Evaluatietopic  (gelezen 64826 keer)

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #120 Gepost op: 26-01-2025, 08:02:12 »
Ik heb het idee dat de mol te vinden is door goed te puzzelen en te observeren laten vallen maar kan toch zeer genieten van elke aflevering plus moltalk plus Niet de mol (mits de nieuwste aflevering tijdig geupload wordt) en dat zegt toch wel wat na 25 seizoenen. Opdrachten zijn boeiend, mooi of anderszins aantrekkelijk. Chapeau!

Offline vickypollard

• Forumlid
« Reactie #121 Gepost op: 26-01-2025, 11:06:52 »
Deze aflevering... Het keek prima weg, laat ik het zo zeggen. Kapot geërgerd aan het mingeldfestijn of anderzijds lage bedragen, en wederom die biechten die 10x dezelfde informatie geven die we ook zelf kunnen waarnemen.

Offline NVR_95

• Forumlid
« Reactie #122 Gepost op: 26-01-2025, 13:39:33 »
Het geld stond weer eens in geen verhouding met elkaar. 250 euro per knop waar je op kan drukken, en min 500 voor een keer geraakt worden. Dit alles volledig buiten het zicht van medekandidaten. Vergelijk dat een hele opdracht zwoegen met z'n allen voor een krappe 300 euro.

Ik miste ook wel een beetje samenhang. Leuk die leugendetector, maar wat had te maken met dat spookhuis? Niks toch? En inderdaad, als je ondervraagd had je helemaal geen invloed op het geld. Dat had wel beter gedaan kunnen worden.

Die ijsjes samen met snakes en ladders zat toch ook totaal geen link tussen? Voelde volledig willekeurig. En waarom zo'n suf spelletje waar je alleen moet dobbelen? Had echt veel beter vormgegeven kunnen worden.

Laatste opdracht was leuk. 4 verschillende scenes waren voor ons als kijker wel leuker geweest. Plus natuurlijk een beetje extra uitleg over wat de oplossing moest zijn.

Offline Tunneltelevisie

• Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
« Reactie #123 Gepost op: 26-01-2025, 13:45:17 »
Wat ik in ieder geval positief vond, was dat je meer beelden zag van Cambodja. #eindelijk  ;D
Zeker bij de eerste opdracht valt er genoeg te speuren.
Ook goed: dat een persoonlijk voordeel (tijd bij de test) samenvalt met geld verdienen.  ::ok::

Het mingeld is misschien wat veel, maar vond ik hier niet storend, omdat het niet voor 'een hap geld' uit de pot zorgde. Of dat mingeld voor een persoonlijk voordeel zorgde.
Wel weer een aflevering met veel biechten, dat vond ik wat te veel.
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Pac

• Forum Moderator
  • Geslacht: Man
« Reactie #124 Gepost op: 26-01-2025, 14:05:45 »
Het mingeld is misschien wat veel, maar vond ik hier niet storend, omdat het niet voor 'een hap geld' uit de pot zorgde. Of dat mingeld voor een persoonlijk voordeel zorgde.
Dat is toch ook wel meer te danken aan toeval dan aan de spelopzet. Stel dat in plaats van Nora een tweede Stijn naar binnen was gegaan, dan was het totaal van de opdracht ineens -1250 euro geweest. Of stel dat de ondervragers hadden toegehapt op de Wie is de Mol?-vraag, dan was het eindbedrag ook onder nul gekomen. Met maar een handjevol kandidaten die echt invloed hadden op de pot, en drie die helemaal buitenspel stonden.

Al met al zou ik zeggen na deze aflevering: televisietechnisch gaan de opdrachten erop vooruit. Er is meer afwisseling tussen de beelden en er is een leuke wisselwerking tussen groepen op verschillende plekken. Maar speltechnisch kan er echt nog wel een slag worden gemaakt. Kandidaten die buiten spel staan, bedragen die niet in verhouding staan met de moeite die ervoor gedaan wordt, kandidaten die 'zomaar' op veel gunstigere posities terecht komen dan anderen, etc.
...óf niet!

Offline Tunneltelevisie

• Forumlid
« Reactie #125 Gepost op: 26-01-2025, 14:17:43 »
Dat is toch ook wel meer te danken aan toeval dan aan de spelopzet.

Dat kan ook. Maar al met al vind ik het wel fijn dat er nog geen opdrachten zijn in de stijl van:
- hoeveel heb je over voor een vrijstelling/persoonlijk voordeel?
- iedereen een joker, behalve Hila (WIDM 22), waardoor ze de keuze krijgt om een greep uit de pot te doen om dat ongedaan te maken

Ja, de groep heeft misschien wel geluk gehad met Ray als vragensteller en dat Nora het spookhuis indook. Anders was de balans toch iets anders geworden.

Offline cinner

• Forumlid
« Reactie #126 Gepost op: 26-01-2025, 22:31:47 »
Zeker bij de eerste opdracht valt er genoeg te speuren.

Bedoel je de allereerste opdracht met karaktereigenschappen of de eerste opdracht van de aflevering?

Vind bij beiden niet veel te speuren en puzzelen. We hebben geen flauw idee hoe de mollicitaties zijn gegaan, welke eigenschappen zijn toegekend, hoeveel een en ander weegt voor de keuze van de Mol en tot nog toe komt er in de volgende afleveringen niets terug.

Alles kan een ongeluk, kandidatengedrag of mollengedrag zijn. Alleen Nora die bezeten veel geld binnenhaalt, zal de Mol niet zijn.

Offline Tunneltelevisie

• Forumlid
« Reactie #127 Gepost op: 26-01-2025, 23:49:14 »
Wat ik bedoel met speurwerk...

Bij de eerste opdracht van afl. 4 zie je wel kandidaten (en/of de mol) behoorlijk sturen. Bv Roos die vragensteller wil zijn en toch richting de leugendetector wordt geleid. Bridget, Nora en Stijn die toch vrij makkelijk in het spookhuis komen (wat, denk ik, de beste positie is voor de mol).
Ray en Sophie die besluiten om niet de -500 vraag te stellen.
Dat dus vooral.  ::vergroot::

Offline cinner

• Forumlid
« Reactie #128 Gepost op: 27-01-2025, 01:20:24 »
Wat ik bedoel met speurwerk...

Bij de eerste opdracht van afl. 4 zie je wel kandidaten (en/of de mol) behoorlijk sturen. Bv Roos die vragensteller wil zijn en toch richting de leugendetector wordt geleid. Bridget, Nora en Stijn die toch vrij makkelijk in het spookhuis komen (wat, denk ik, de beste positie is voor de mol).
Ray en Sophie die besluiten om niet de -500 vraag te stellen.
Dat dus vooral.  ::vergroot::

Ok ja, daar heb je wel gelijk in. Maar dat is direct zichtbaar. Er valt niet veel verder te puzzelen. Als in er is geld verdwenen, kunnen we achterhalen wie dat achterover gedrukt moet hebben, bijvoorbeeld.

Offline Rubmol

• Forumlid
« Reactie #129 Gepost op: 28-01-2025, 01:32:58 »
Ik lees mensen die aanstippen dat er voor het harde zwoegen bij de ijsopdracht wel erg weinig is verdiend. Maar dit lag toch echt aan de kandidaten zelf en niet aan de opzet van de opdracht.
Als Sophie en Sam voor alle kleuren waren gegaan hadden ze 100 euro per ijsje kunnen verdienen. Dat had een enorm bedrag kunnen worden.

Ik vind de opdrachten echt een pak beter, de beelden zijn bij tijd en wijle spectaculair.. we zien meer van de groepsdynamiek. En wat we ook opvalt is dat Rik dit seizoen zo lekker ontspannen en adrem presenteert. Kortom, ik vind dit seizoen een enorme vooruitgang tot dusver.

Wel ben ik het eens met de kritiek over het overtallig gebruik van de biechten. Zonde, haalt alle tempo eruit en je ziet daardoor ook gewoon minder van de opdrachten.

Tot slot nog even klagen om te klagen. waarom zien die executieschermen er al jaren uit alsof iemand groene verf over een a4tje heeft gesmeten. Zo lelijk.
« Laatst bewerkt op: 28-01-2025, 01:46:30 door Rubmol »

Offline Doctor WidM?

• Forumlid
  • What?!
« Reactie #130 Gepost op: 28-01-2025, 09:51:03 »
Ik ben tot nu toe ook blij met het seizoen en de (hier en daar nog te subtiele) koerswijziging. Het is genoeg de Vlaamse richting opgeduwd om de kijkervaring weer aangenaam te maken, maar nog wel zo Nederlands dat het zaterdagavondpubliek ook gewoon aan boord kan blijven.

Er zijn nog steeds veel verbeterpunten (zoals de biechten), maar ik hoop maar gewoon dat de nieuwe regisseur in de komende jaren de vrijheid krijgt en neemt om meer nieuwe dingen te proberen en het spel in alle opzichten gelaagder en interessanter te maken!

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #131 Gepost op: 28-01-2025, 17:29:13 »
Ik lees mensen die aanstippen dat er voor het harde zwoegen bij de ijsopdracht wel erg weinig is verdiend. Maar dit lag toch echt aan de kandidaten zelf en niet aan de opzet van de opdracht.
Absoluut niet mee eens. Ik verwijs hierbij graag naar het opdracht topic, wat ook de plek bij uitstek is om hierover te discussieren.

Offline Erik Leppen

• Forumlid
  • Follow the molpunten
« Reactie #132 Gepost op: 29-01-2025, 14:40:22 »
Als Sophie en Sam voor alle kleuren waren gegaan hadden ze 100 euro per ijsje kunnen verdienen.
Hoe bedoel je, voor alle kleuren waren gegaan?

Hoe hadden ze dat moeten doen? Anders dobbelen? ;)

Ze hadden geen keus, en ze wisten niet alle vragen.

Dat is het probleem met snakes en ladders. Dat is geen spel. Letterlijk niet. Je hebt nul invloed, dus er is niets te kiezen of 'voor te gaan'.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Rubmol

• Forumlid
« Reactie #133 Gepost op: 1-02-2025, 00:28:29 »
Aah dan heb ik het verkeerd begrepen. Ik dacht dat je kon kiezen voor omhoog of omlaag. Dat suggereerde Sophie ook in haar biecht.. en Sam met zijn opmerking dat hij voor meer kleuren ging.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #134 Gepost op: 1-02-2025, 00:34:26 »
Ik dacht in eerste instantie ook dat ze ervoor konden kiezen om achteruit te spelen, maar kennelijk moet je de nummers volgen en bepalen de slangen of je terug kunt of niet.

Offline wouterv

• Forumlid
« Reactie #135 Gepost op: 1-02-2025, 00:37:04 »
Aah dan heb ik het verkeerd begrepen. Ik dacht dat je kon kiezen voor omhoog of omlaag. Dat suggereerde Sophie ook in haar biecht.. en Sam met zijn opmerking dat hij voor meer kleuren ging.

Sam was sarcastisch denk ik
klaar voor de strijd

Offline SanderFMC

• Forumlid
« Reactie #136 Gepost op: 1-02-2025, 02:54:48 »
Ik dacht dat ook en denk het eigenlijk nog steeds, de beelden suggereren het wel. Maar 100% uitsluitsel is er ook niet

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #137 Gepost op: 1-02-2025, 10:55:23 »
Ik dacht dat ook en denk het eigenlijk nog steeds, de beelden suggereren het wel. Maar 100% uitsluitsel is er ook niet
Eigenlijk een beetje off-topic hier maar stel je staat op nummer 94 en je gooit 1. Zou je dan kunnen kiezen om 1 achteruit te gaan naar nummer 93 en een rood flesje scoren, i.p.v. vooruit naar nummer 95, waar je op het hoofd van een slang komt die je terugbrengt naar 56(!). Ik denk het niet. Bovendien, die nummers staan niet voor niets op het bord. Dus ja, ik sluit dat 100% uit.

Offline Pac

• Forum Moderator
« Reactie #138 Gepost op: 1-02-2025, 11:44:28 »
Inderdaad tijd om weer on-topic te gaan ;) Ik vat samen: de spelregels kunnen nog steeds wel wat duidelijker ;D
...óf niet!

Offline Tunneltelevisie

• Forumlid
« Reactie #139 Gepost op: 1-02-2025, 12:19:22 »
Ik vat samen: de spelregels kunnen nog steeds wel wat duidelijker ;D

Goede samenvatting.  ;)
En ik vind ook: laat als maker gewoon zien wat er gebeurt. Dan heb je ook niet dat de kijker moet raden. Dat spelbord is niet het enige voorbeeld. Bij de karaoke krijg je in deel 2 ook niet echt te zien wie wat moest doen en of dit geraden werd.