Auteur Topic: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen  (gelezen 67706 keer)

Offline DRenziboy

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #260 Gepost op: 2-03-2025, 19:45:13 »
Ik heb afgelopen week nog eens naar die bollampen gekeken. Hier is wel iets vreemds aan de hand. Het zijn steeds dezelfde bollampen en op de locaties waar deze bollampen staan tijdens de afleveringen zie ik ze niet op de websites van deze locaties:

1-Palais de la Poste
2-Apsara theater
3-Massage salon

Bij de leugendetector is het nog vreemder want de lamp is daar groen en niet in ieder shot zichtbaar. De lamp lijkt wel ingemonteerd. Bij Sam brandt hij niet altijd, bij Maaike wordt de lamp groter en kleiner en bij Roos brandt de lamp constant. Als Rik bij de leugendetector gaat zitten is er helemaal geen lamp.

De zoek de verschillen puzzel is al geweest... :P

Maar wel een vreemde toevalligheid inderdaad. Al dacht ik dat die cirkels bij de leugendetector een soort "glare" effect was.
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline Tunneltelevisie

• Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
« Reactie #261 Gepost op: 2-03-2025, 20:24:12 »
Lijkt me heel goed mogelijk. Iedere kandidaat is duidelijk in beeld gebracht met een lamp, behalve de Mol want die zit het liefst in het donker. Zoiets? Klinkt wel als een echte WIDM-hint.

Ja, zoiets.  ::jaja:: Maar afgezien van de bollen zie ik weinig bijzonders.

Als Roos de mol is (wat ik niet denk, maar wie weet  ;) ), dan is het wel gaaf dat haar 'bol' bij de leugendetector groen wordt. Het signaal van de mol?
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #262 Gepost op: 2-03-2025, 20:27:25 »
Het zijn voor mij vooralsnog mooie widm props, en niets meer...

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #263 Gepost op: 2-03-2025, 21:02:33 »
Een glazen bol heeft voorspellende waarde.
Net zoals het opiniepanel van 1 vandaag.
Dat opiniepanel wordt wel eens een glazen bol genoemd.

Een Roos in een glazen bol komt ook veel voor.

In een glazen bol zie je ook weerspiegelingen.

Een lamp laat licht schijnen op een onderwerp, net zoals 1 vandaag.

Offline annebeestje

• Forumlid
« Reactie #264 Gepost op: 2-03-2025, 23:13:38 »
Stijn noemt in een biecht dat oranje zijn favoriete kleur is. Rik benoemt dat daarna ook nog eens op het heli-platform. Dat is geen toeval. Oranje is in het boeddhisme een belangrijke kleur. Gerelateerd aan wijsheid en verlichting, de dharma, het 8-voudige pad.

En zo is de cirkel mooi rond: Stijn is de monnik in het oranje, op het 8-voudige pad, die uiteindelijk verlichting vindt.  :)

Offline molletje1985

• Forumlid
« Reactie #265 Gepost op: 2-03-2025, 23:52:06 »
Het achtvoudige pad heeft een directe link met de molbriefings. Bij elke briefing benoemt Rik letterlijk een van de acht onderdelen in zijn briefing. Bijvoorbeeld: De juiste manier van zien. Rik: "Speel natuurlijk een dubbelrol. Je bent kandidaat en je bent mol. Zorg ervoor dat de kandidaten jou als mede-kandidaat zien." De mol moet dus tot de verlichting komen.

Bij de De juiste inspanning   zegt de Mol als reactie: "Ik denk dat ik de groep moet spiegelen. De hele tijd. Logisch toch?"
Die spiegelingen lijken me dus ook geen toeval.

Offline Marimol

• Forumlid
« Reactie #266 Gepost op: 3-03-2025, 09:49:07 »
Stijn noemt in een biecht dat oranje zijn favoriete kleur is. Rik benoemt dat daarna ook nog eens op het heli-platform. Dat is geen toeval. Oranje is in het boeddhisme een belangrijke kleur. Gerelateerd aan wijsheid en verlichting, de dharma, het 8-voudige pad.

En zo is de cirkel mooi rond: Stijn is de monnik in het oranje, op het 8-voudige pad, die uiteindelijk verlichting vindt.  :)

Ja, dat viel mij ook op. Stijn heeft bij het vissen als eerste een oranje cirkel bij elkaar gevist (toeval?) en zegt dan dat oranje zijn favoriete kleur is. Vervolgens staat hij met oranje sneakers op het helidek.

Oranje is meer voorgekomen o.a. de oranje sjaal bij de fotogravenopdracht en een oranje koffer bij de lasergame. In een hotelkamer hebben alle Nederlanders koningsdag gevierd. Koningsdag wordt ook geassocieerd met oranje.

De enige link die ik hiermee kan leggen is de betekenis van de kleur oranje in het Boedisme.

Offline Soes

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #267 Gepost op: 3-03-2025, 14:12:18 »
In het voorstelfilmpje van Maaike gaat haar fragment ook over de kleur oranje... en over een lamp.  ;D

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #268 Gepost op: 3-03-2025, 15:09:04 »
Maaike speelde in 'Spion van Oranje (met paul de leeuw).
En in de tv serie 'Welkom bij de Oranjes' als Maxima. https://npo.nl/start/serie/welkom-bij-de-oranjes/seizoen-1/welkom-bij-de-oranjes/afspelen

In Hema de musical zwaait Maaike met een oranje koffer en trouwt met koning Wim-Lex.
« Laatst bewerkt op: 3-03-2025, 15:32:58 door foxhunter »

Offline Marimol

• Forumlid
« Reactie #269 Gepost op: 3-03-2025, 16:21:18 »
ja, ik weet het. Het is hier al vaker gezegd kleuren zijn aan meerdere kandidaten toe te wijzen en als je zoekt vindt je altijd wel iets.

Ik ben geen Stijn tunnelaar maar hij zal de mol wel zijn en die oranje sneakers op het helidek waren wel erg opvallend. ::rofl::

Ik vond ook nog een shot in de marktopdracht met een oranje spaarpot. Iemand heeft geld verstopt in een kopje dat ervoor staat ;D

De locatie kan ik niet terugvinden en alle 3 de finalisten hebben geld in hun handen gehad.

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #270 Gepost op: 3-03-2025, 16:39:25 »
het betere terugkijkwerk  ::ok::

Offline Juuls247

• Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
« Reactie #271 Gepost op: 5-03-2025, 04:56:10 »
Zouden we al in de kickoff het grotere plaatje hebben kunnen zien? Wie is op het juiste pad/ pad van verlichting, en liegt niet meer? Het was best een rare bedoening met al die onzin verhalen aan het begin toch?
-Sam over de bouwvakkers
-Nora die dacht dat Cambodja in Afrika lag.
-Roos met haar verhaal over haar telefoon die ze bij een coffeecorner had laten liggen.
-Teun die in een lastig gesprek kwam met een medereiziger die naast hem zat.
-Bridget die bonnetjes in haar rugzak  had laten zitten.
-Sophie 15 jaar geleden al in Cambodja zonder herinnering
-Gabriel Vleerhonden gezien in Phnom-Penh
-Ray al vaker, altijd georganiseerd op stap geweest
-Maaike opvoeding zonder liegen
-Stijn kleding mee obv Parijs, direct uit Parijs naar Schiphol
Meer L

Offline Crapuleke

• Forumlid
« Reactie #272 Gepost op: 7-03-2025, 18:27:10 »
Een grappig toevalligheidje wat me opvalt

De kist van de joker van Stijn

De game James Bond
Big Lebowski
Sex and the city

Komen alle 3 uit 1998 .. het geboortejaar van Stijn
Hier valt mij nu wel wat op, geen idee of het al is genoemd.

Bij Kluizenaar staan in het restaurant de drankjes op een rij, nummer 2 Mojito en nummer 3 Martini, in Cambodja wordt 3 geschreven als een soort M. Dus weer MMM op een rijtje, net als het eerste woord dat de mol uitspreekt bij de briefing deze aflevering. Mol Maaike Martens. En het drankje Mojito (Mol) is niet nodig om het kistje open te maken, want daar zit geld in.

Al eerder opgemerkt zijn de cijfers van de jaartallen van het kistje van Maaike opgeteld 25, met in het kistje de woorden ‘de Mol Maaike’.

Als Maaike  de mol is was zij mogelijk niet aanwezig in de kluis vanwege de mol briefing, maar aan hints is dan wel gedacht. Bij de kraak nam zij een zilveren souvenir mee, misschien wilde ze daarom als laatste, in de hoop dat dan de hoge bedragen verdwenen waren. Als Maaike de mol is liet zij ook voorkennis zien met de uitspraak ‘de eerste buit is binnen’ bij de draak die Bridget meenam. Ze heeft dan de draak wel niet zelf meegenomen, maar wel alleen de achterkant aangeraakt zodat hij in alle hectiek meegenomen kan worden.

« Reactie #273 Gepost op: 7-03-2025, 21:23:19 »
Hier valt mij nu wel wat op, geen idee of het al is genoemd.

Bij de laatste opdracht, 9.2 Keuzestress, heeft Maaike cirkeldelen in de molkleur groen opgevist.

Offline molletje1985

• Forumlid
« Reactie #274 Gepost op: 8-03-2025, 11:20:28 »
"Voor de eerste aflevering hebben we mijn presentatieteksten zo geformuleerd dat het subtiele hints naar de grote twist zijn."

Interview Rik op nu.nl vandaag
https://www.nu.nl/media/6348114/rik-van-de-westelaken-over-finale-widm-moeilijk-iedereen-tevreden-te-houden.html

Offline FS

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #275 Gepost op: 8-03-2025, 22:09:18 »
Op de site heel weinig geheime aanwijzingen

Kan me bijna niet voorstellen dat de 98 op de wereldkaart per toeval is ontstaan bijv..  ???

L. Somsi was dan weer wel n hint.

Offline Airysuit

• Forumlid
« Reactie #276 Gepost op: 8-03-2025, 22:22:12 »
Alle hints waren wel weer heel slecht bedacht/ver gezocht/achteraf bedacht dit jaar... de enige leuke/goeie waa L somsi, maar bij de rest sloeg het naar mijn idee nergens op. Maar goed dat dit niet ik de live uitzending kwam haha, denk dat er dan wel meer over gevallen zou zijn.

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #277 Gepost op: 9-03-2025, 01:23:01 »
Inderdaad. Die van de naam Stijn sloeg echt helemaal nergens op.
De titels van de afleveringen zouden verwijzen naar het achtvoudige pad in het boeddhisme. Het pad leidt tot verlichting, de hoogste staat van heiligheid. En laat mijn naam nu zijn afgeleid van Augustijn, wat 'geheiligd' betekent.

Als ik even google op Augustijn dan vind ik 'De naam "Augustijn" is afgeleid van het Latijnse "Augustinus," wat "eerbiedwaardig" of "verheven" betekent'. Hoe zo 'geheiligd'.
En dan nog, dat gedoe met die boeddhistische monniken speelde zich al af voordat de mol gekozen was! Sterker nog, ik neem aan dat ze de opdrachten bedenken voordat de opnames starten.

En van die hint van het kamernummer (cijfers opgeteld 19 maken = de letter S van Stijn), daar zakt helemaal mijn broek van af. Hoe vaak zal het niet zijn voorgekomen dat een kandidaat op een kamer sliep waarvoor dezelfde rekensom te maken is. En hebben ze dan ook een hotel uitgezocht die een kamer heeft met dat nummer en hebben ze die kamer van tevoren gereserveerd. Hoe kom je erop. En ik maar denken dat ze nooit onder dat niveau van die margrieten hint naar mol Margriet van der Linden en die vissersboten hint naar mol Susan Visser zouden dalen, maar het kan dus wel degelijk.
« Laatst bewerkt op: 9-03-2025, 01:36:29 door MartinJ »

Offline DRenziboy

• Forumlid
  • Je weet wel, die rare gast ;)
« Reactie #278 Gepost op: 9-03-2025, 02:14:23 »
Ik had op voorhand al wel bedacht dat de hints dit jaar... nou ja, hoe zou ik het zeggen zonder al te veel lelijke woorden te gebruiken...? Ronduit kut zouden zijn.
Het viel me met dat in het achterhoofd wel allemaal mee.

De jaartallen onder de schilderijen, makkelijk te bedenken en uit te voeren. Maar de overdreven rekensommen die erbij hoorden waren dan weer een gevalletje Huh? (Dit is wel uit te leggen maar een wereldkaart niet...)
De makkelijke uitleg kwam letterlijk van Stijn zelf. Zijn gezicht was de enige die bij zijn eigen geboortejaar hing.

L. Somsi... Dus toch. Alhoewel ook een makkelijke insert, want je kunt voor iedere kandidaat een fantasienaam verzinnen, dus dit is ook niet eens zo heel vergezocht.

Het achtvoudige pad was uiteindelijk wat mwah... Dit voelde in de categorie, Eend = Guus Geluk(?)

Die van de fotograaf was een doordenker, maar wel eentje die je had kunnen weten.

de karaoke is gewoon een achteraf erin gegooide hint, om te vullen. Net als de S

Verbaasd dat de wereldkaart geen officiële hint was. (Misschien eentje voor de molloten? Te moeilijk om snel in een video van 5 minuten max. uit te leggen?)
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline Mvnl

• Forumlid
« Reactie #279 Gepost op: 9-03-2025, 08:33:46 »
Op basis van meerdere dingen die naar Stijn verwijzen (alle Boedha dingen, de vries-opdrachten) vraag ik me stiekem toch af of 'hoe is de mol gekozen' niet meerdere scenario's klaar had liggen zodat ze bijna in elk geval alsnog de mol konden kiezen die ze al op het oog hadden