Ik vermoed.. dat het in deze richting zit:
De potentiële mol kan scoren op 4 onderdelen:
-
Ronde 1: Kan je goed liegen en onverdacht blijven? De 5 kandis die zogezegd volgens de groep geen kans maken op een joker gaan door voor het molschap, of krijgen pluspunten. Dus Roos, Stijn, Sophie, Maaike en Gabriel maakten dan extra kans op het molschap.
-
Ronde 2: Heb je de juiste eigenschapen voor een mol? De 4 eigenschappen die niet genoemd zijn op het briefje: adaptief, creatief, manipulatief, zelfverzekerd tellen mee. Hoe meer eigenschappen je toebedeeld hebt gekregen, hoe meer "mol plus punten".
-
Ronde 3: Ben je nog steeds onverdacht bij je mede-kandidaten? Heb je stemmen in de test op je gekregen, dan zijn dat minpunten.
-
Ronde 4: Wil je in deze omstandigheden alsnog de onvoorbereide mol zijn? > degenen met een Ja gaan door. Dus Sam viel hier af.
Pure speculatie: Ik denk dat Stijn veel punten op "creatief" heeft gescoord, want dat is een eigenschap van hem die erg aan de oppervlakte ligt. We hebben in beeld 3x creatief bij Maaike gezien, maar ik denk dat de rest dus naar Stijn is gegaan. De andere drie eigenschappen vind ik wat minder voor de hand liggend bij één kandidaat horen, en ik denk dat wat meer verdeeld zijn geweest. We zien overigens ook in beeld dat Teun 4x een mol-eigenschap scoort, maar die is dus mogelijk in ronde 1 uitgeschakeld, en heeft ook in de test minimaal een stem van Maaike gekregen.
Of... het is inderdaad heel simpel en random. Bijvoorbeeld degene die het meest het woordje mol heeft uitgesproken. Dan zijn we on de tuin geleid met een niet bestaande puzzel. Ik zie het de NL makers eigenlijk niet doen. Voor dit soort Spielerei moet je bij de Vlamen zijn.

En dan dit nog: Waarom zegt Rik in afl 6 voorafgaand aan de eliminatie "....of heeft één van jullie al uitgedokterd hoe jullie je eigen mol gekozen hebben?" Hoezo de nadruk op één van jullie, Rik?