Een top idee en speltechnisch zit er ook nog een voordeel aan vast. Want stel dat één van de twee finalisten behalve de mol een hoog bod heeft gedaan en de andere een (veel) lager bod, dan wordt de finale extra interessant voor de mol. Hij heeft er dan belang bij dat de kandidaat met het laagste bod de uiteindelijke winnaar wordt. Soms scheelt dit maar een paar vragen. Ook kan hij proberen om kandidaten met een relatief hoog bod juist in die finale te krijgen. Ik zeg win-win.
Een nadeel is wel dat kandidaten zich minder geremd hoeven voelen om hoog te bieden want het geld gaat immers alleen uit de pot als zij hem winnen. Gezien het gemak waarmee ze nu al torenhoog bieden valt dit nadeel wel mee denk ik.
Op jouw eerste punt terugkomend, daar had ik nog geen eens aan gedacht, extra laag! Maar je zegt dat de mol belangstelling heeft dat degene met het laagste bod de winnaar wordt, maar dit moet natuurlijk degene met het hoogste bod zijn.
Met betrekking tot het tweede, uiteraard wordt dit pas achteraf verteld, dus op de hoogte van de biedingen zou het geen invloed hebben gehad. Anders zou iedereen €0 bieden, want hoog bieden zorgt niet voor een voordeel, je snijdt alleen zelf in je vingers als je het seizoen wint.
En dus het bedrag dat de winnaar van de vrijstelling bied gaat niet uit het spel, maar dus de winnaar van dit seizoen.