Ik ben het er wel mee eens. Ik ervaar WIDM ook vooral als een spelprogramma, waarbij je af en toe wel beelden ziet van een land. Maar van de mensen en de geschiedenis ontdek je weinig, vind ik.
Misschien is het ook zo dat je als Nederlandse tv-ploeg vooral in een bubble zit. De focus ligt denk ik vooral op het programma zelf; het spel. Dat zou iets meer richting het land mogen zijn, vind ik. Maar het is misschien ook lastig om daarin de juiste balans te vinden. Maar noem het dan gewoon een spelprogramma in plaats van cultuur, denk ik dan.

Ik ben een keer in Cambodja geweest als toerist. En de geschiedenis (want daarvan niks geleerd op school, kwam gewoon niet aan bod

) trof mij enorm. Zo heftig dat het was. Het feit dat je als gevolg daarvan nauwelijks oudere mensen zag in Cambodja.
En dat veel mensen arm waren. En dan komt zo'n opmerking van Ray best ongepast op mij over. Niet verkeerd bedoeld van hem, denk ik, maar je zou de mensen zoveel meer gunnen. Het is zo makkelijk gezegd: 'ze hebben weinig nodig...'
Tegelijkertijd: ik kijk daar zelf waarschijnlijk ook met een westerse blik naar, dus het blijft altijd lastig.
Ik ben het ook met Arco Mol Fan eens dat je soms zo weinig ziet dat je net zo goed naar de Veluwe kunt gaan. Het gegeven dat je in een ander land bent dan Nederland; daarmee kunnen de makers echt wel meer doen. Nu zullen er misschien ook wel andere keuzes zijn gemaakt door het slechtere weer of om andere omstandigheden, maar toch.