Auteur Topic: De Mol in de media (2018)  (gelezen 41484 keer)

Offline Cosmic Fool

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De Mol in de media (2018)
« Reactie #40 Gepost op: 2-04-2018, 19:35:03 »
Iemand dit toegang heeft tot dit artikel?
http://www.humo.be/humo-archief/388963/op-zoek-naar-de-mol-de-paternoster-van-gilles-de-coster


Het is, ook als hij voor ons zit, onduidelijk waar Gilles De Coster (37) zich het hardst in verkneukelt. Dat het nieuwe seizoen van ‘De mol’ een succes is, of dat hij als presentator over informatie beschikt waar een kwart van alle Vlamingen naar dorst: de identiteit van de saboteur uit de programmatitel. Hoe is hij in die benijdenswaardige positie terechtgekomen? ‘Ik ben geen masochist, maar een mens heeft pas echt geleefd als hij een paar helletochten heeft doorstaan.’
'Natuurlijk heb ik een groot ego, zoals iedereen met de gedachtekronkel 'Ik kan iets waardoor ik het verdien om op televisie te komen'
HUMO De openingsaflevering was alvast een kijkcijfer-succes. Zoals verwacht.
Gilles De Coster «Ik had helemaal niets verwacht. Je kunt als televisiemaker wel denken dat het zal aanslaan, maar je kunt het absoluut nooit voorspellen. Nu ja, vooraf waren er wel erg veel ‘Hoera, het begint weer!’-reacties. En nog voor de eerste aflevering was uitgezonden, circuleerden er al drie miljard theorieën over wie de mol zou kunnen zijn.
»‘De mol’ is máár een televisieprogramma, en dus niet iets dat levens verandert. Maar voor ons is het wel een fijne vaststelling, want het beheerst al tien maanden ons leven.»
HUMO Hoe weet je vóór de uitzending of de toon van een aflevering goed zit?
De Coster «We hebben een testpubliek. Vrienden, familie en mensen die we vertrouwen. Vanavond kijken zij al naar de vierde aflevering. Een goede test om te zien of de opdrachten duidelijk zijn en goed worden uitgelegd. We houden ook enigszins rekening met wat zij denken. Als ze straks allemaal zeggen: ‘Nu weten we het zeker: Jos is de mol!’, dan hebben we de beelden van Jos waarschijnlijk niet evenwichtig gemonteerd. Los van het feit of Jos nu de mol is of niet.»
HUMO Je hebt het in interviews vaker over een denkbeeldige Jos.
De Coster (lacht) «Dat is begonnen in de tijd van het programma ‘Karen en De Coster’. Voor Eric Goens en mij was ‘Jos’ toen een pars pro toto voor ‘alle mensen die ook eens aan het woord zouden mogen komen’. Tegenwoordig gebruik ik het in elke context waarin ik iets wil uitleggen zonder de naam van een concrete persoon te gebruiken.
»Onlangs kreeg ik op Facebook een vriendschapsverzoek van iemand die Jos De Mol heette (lacht). Dat heeft toen mijn dag goedgemaakt. Geen mooiere, Vlaamsere naam dan Jos.»

Offline Cosmic Fool

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De Mol in de media (2018)
« Reactie #41 Gepost op: 2-04-2018, 19:36:09 »
(deel twee)

HUMO In december werd bekendgemaakt dat ‘De mol’ in Mexico zou plaatsvinden. In de kranten stond toen ook: ‘De vrienden en familieleden van Gilles De Coster waren er nochtans van overtuigd dat het in Azië zou zijn.’
De Coster «Zij weten ongeveer wanneer ‘De mol’ wordt opgenomen, omdat ze mij dan een maand niet zien. De vorige twee edities van ‘De mol’ hebben plaatsgevonden in Argentinië en in Zuid-Afrika, en dus dachten ze al snel: ‘Het zal nu wel in Azië te doen zijn.’ Ik doe dan erg mijn best om hen daarin te bevestigen. Ik stuurde bijvoorbeeld berichtjes als ‘Goeiemorgen!’ op het moment dat het in Bangkok ochtend is, terwijl ik in werkelijkheid in Mexico zat.
»Dat is nog het leukste aan ‘De mol’ presenteren: je kunt heel goed met de mensen hun voeten rammelen. Michiel Devlieger heeft me daar een paar trucs voor geleerd. Veel kijkers komen graag hun theorieën met me delen, en als ze me komen zeggen wie volgens hen de mol is, is het beter om te reageren met: ‘Ja, je hebt ons door. Fuck!’ Dan zie je hen een kwart seconde oplichten, en meteen daarna begrijpen ze dat ik ze liggen heb.»
HUMO Qua opdrachten, beeldvoering en filmische sfeer blinkt ‘De mol’ uit in originaliteit. Maar als het over de Mexicaanse cultuur gaat, komen alle clichés bovendrijven.
De Coster «Zoals?»
HUMO In de eerste aflevering al: de mariachiband, Donald Trump, tequila, een woestijn met cactussen, Jean-Marie Pfaff...
De Coster «In één van de volgende afleveringen zitten er piñata’s, van die met snoep gevulde papier-machéfiguren (lacht). En de allereerste opdracht van dit seizoen, die waarbij we de kandidaten hebben begraven, is gebaseerd op de Día de los Muertos, een gigantisch feest in Mexico. Ik vind het niet erg dat die typisch Mexicaanse dingen de reeks binnensijpelen. Oké, het zijn clichés, maar het land is er echt van doordrongen, en we proberen daar iets leuks mee te doen.»
HUMO ‘De mol’ kent een bijzonder fanatieke aanhang. Elk detail wordt uitvergroot, achter alles wordt iets gezocht. Denk je soms: het is té veel?
De Coster «Ik kan geen T-shirt met een opschrift meer aandoen of de mensen zoeken er iets achter. Ik moet in de Delhaize bij wijze van spreken opletten wat ik in mijn winkelkarretje leg. Soms denk ik inderdaad: ‘Rustig aan, jongens.’ Maar als tv-maker ben je natuurlijk blij dat het leeft. Onverschilligheid is het allerergste.»
HUMO Heb jij daar al mee te maken gehad?
De Coster «Ik heb zoals elke televisiemaker programma’s gemaakt die niet hebben gewerkt. Een paar jaar geleden heb ik mijn stinkende best gedaan voor een jaaroverzicht, waar bijna niemand het over heeft gehad. Nee, dan liever ‘De Kruitfabriek’. Dat was ook geen succes, iedereen schoot op ons. Maar of het nu terecht of onterecht was, het bracht wel iets teweeg. Ik heb er geen problemen mee om op mijn bek te gaan. Alleen heb ik het leedvermaak nooit begrepen. Veel mensen uit het wereldje en daarbuiten waren zichtbaar blij dat we toen de mist ingingen. Terwijl we toch iets hebben geprobeerd dat nooit eerder was voorgedaan. Dat zijn geen toffe maanden geweest, elke dag zat ik aan mezelf te twijfelen. Maar toch liever dat dan veertig jaar lang veilig jezelf herhalen.»

Offline Cosmic Fool

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De Mol in de media (2018)
« Reactie #42 Gepost op: 2-04-2018, 19:37:30 »
(deel drie)

De man die niets kan
HUMO Heb je aanleg voor rancune?
De Coster «Ach, nee. En als ik eerlijk ben, moet ik erbij zeggen dat ik misschien ook leedvermaak had gehad als ik in het andere kamp had gestaan. Woestijnvis was een indrukwekkende machine waar iedereen bang voor was, hè. En wellicht ging dat met hoogmoed gepaard. Al zijn we de eersten om met onszelf te lachen. Toen het Wouter Vandenhaute niet was gelukt om Anderlecht te kopen, zat hij de dag erna al in een sketch van ‘De ideale wereld’. Dat is een gezonde manier om met mislukkingen om te gaan. Het verklaart ook waarom ik me hier zo thuis voel.»
HUMO Voor dit gesprek vroeg ik aan een aantal mensen: ‘Wat wilde je altijd al weten over Gilles De Coster?’ Dat leverde weinig vragen op die echt over jou gaan, de meesten wilden gewoon horen wie de mol is.
De Coster «Geweldig! Zo moet het zijn. Onder vrienden heb ik het grootste bakkes, maar als presentator van ‘De mol’ ben ik ondergeschikt aan de tien mensen die we mee op avontuur nemen. Zij moeten schitteren, niet ik. Ik werk nu mee aan drie programma’s: ‘De mol’, de talkshow ‘Sports Late Night’ en ‘Topdokters’, waarvan ik de voice-over inspreek. In geen van die drie mag de presentator zichzelf op de voorgrond plaatsen. Prima voor mij. Als dat belangrijk voor me was, had ik wel meegedaan aan ‘Sterren op de dansvloer’. Of maakte ik een programma à la ‘Karen maakt een plaat’ of ‘Thomas speelt het hard’ – maar ik speel écht te slecht piano (lacht).»
'Ik heb altijd bewondering voor wie ervoor kiest pal in de wind te gaan staan'
HUMO Je hebt je gelaatsuitdrukking eens als ‘stuitend neutraal’ omschreven: ‘Als ik moet lachen, verschijnt op mijn kop een glimlach die je misschien kunt ontwaren met behulp van een scherp afgestelde microscoop.’
De Coster «Het is al verbeterd. Ik zag onlangs een paar oude afleveringen van ‘De Kruitfabriek’ terug. Tóén zat ik er pas als een mummie bij. Intussen durf ik al een beetje losser te zijn. Vermoedelijk is die neutrale kop een erfenis van mijn zes jaar bij ‘De ochtend’ op Radio 1. Toen dacht ik constant: ik moet zo neutraal en objectief mogelijk zijn, dat is de enige juiste aanpak in een actuaprogramma. Wat ik overigens nog altijd vind. Van dat zelf opgelegde keurslijf is mogelijk iets blijven plakken.»
HUMO Toen je nog bij ‘De ochtend’ werkte, heb je gezegd dat je twee vage toekomstplannen had: een boek schrijven, en een paar jaar in het buitenland aan journalistiek doen. Geen van beide heb je al verwezenlijkt.
De Coster «Niets verrijkender voor een mensenleven dan een paar jaar in het buitenland wonen, dat denk ik nog steeds. Een goede vriend van mij woont in Lomé, de hoofdstad van Togo, en een andere vriend zit in Bangkok. Vroeger kende ik ook iemand in Sierra Leone en één in Hongkong. Ik ben daar jaloers op, maar het is niet voor mij weggelegd. Simpelweg omdat ik eigenlijk niets kán. Je moet in het buitenland nog centjes verdienen, en met ‘Vlaamse televisie presenteren’ kom je daar niet ver. En dat boek... Ik heb een tijdje columns geschreven, ik vond het uitdagend en plezant om mijn gedachten op papier te zetten. Alleen zie ik geen enkel onderwerp waarvan ik denk: ‘De Coster, daar kan jij een boek over volschrijven.’ Waar zou ik, met mijn 37 lentes, zoveel interessants over te vertellen hebben dat het een boek verantwoordt? Maar wie weet.»

Offline Cosmic Fool

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De Mol in de media (2018)
« Reactie #43 Gepost op: 2-04-2018, 19:39:15 »
(deel vier)

HUMO Ik vat samen: je kunt niets, je hebt geen specialiteit en ook geen realistische toekomstdromen. Heb je daar vrede mee?
De Coster (lacht) «Alle vrede van de wereld. Ondanks alles heb ik toch een job gevonden waarmee ik me elke dag amuseer.»
HUMO Wat is het raarste compliment dat je ooit hebt gekregen?
De Coster (denkt na) «Goede vraag, maar er schiet me niets te binnen. Mogelijk omdat ik zowel complimenten als kritiek redelijk snel achter mij weet te laten. Een beproefde overlevingsstrategie. Wie zich laat leiden door wat andere mensen denken, blijft niet op de weg die hij eigenlijk wil bewandelen.»
HUMO Niet iedereen kan dat.
De Coster «Ik heb dat zelf ook moeten leren. In 2007 hebben we bij Radio 1 het iconische ‘Voor de dag’ hernieuwd tot ‘De ochtend’. Letterlijk élke reactie daarop was toen negatief. Luisteraars noemden mij per mail een stuk onbenul. Men zei dat ik moest teruggaan naar Radio Maria of Radio Scorpio, vreemd genoeg zenders waar ik nooit heb gewerkt. Opiniestukken in de krant vonden ons het ergste uitschot in de geschiedenis. Maar het allerergst vond ik enkele VRT-collega’s die het ons moeilijk maakten. Vroeger, toen de dieren nog spraken, had je de krantencommentaren al, een ingelezen stuk dat door de nachtredacteurs werd gemaakt. Wij hebben dat vervangen door een krantenoverzicht en een telefoontje met een commentaarschrijver. Uiteraard was daar onvrede over. Ik snap dat heel goed: we namen iets weg wat er al heel lang was. Maar één van de nachtredacteurs heeft toen, om zijn ongenoegen te uiten, het hele lezersforum van De Standaard – een bijzonder uitgebreide verzameling ontevreden reacties – afgedrukt en aan de muur van de redactie gehangen. Toen dacht ik: ‘Wow, jij hebt te veel tijd, jongen.’ En: ‘Jij bent geen toffe mens.’
»Ik was toen 26, en nog niet gewapend om daarmee om te kunnen. Gelukkig zijn Lisbeth Imbo, met wie ik ‘De ochtend’ maakte, en toenmalig hoofdredacteur Siegfried Bracke heel mooi in de wind gaan staan: ‘Die lijn is uitgezet, daar gaan we mee verder.’ Aan hen heb ik veel te danken. Ik weet zelfs niet of ik zonder hen überhaupt in de media was gebleven. Ik werd in die tijd elke dag uitgescholden. Het toppunt: drie jaar later waren Lisbeth en ik ineens ‘het beste radioduo aller tijden’. Dan neem je dat ook niet meer au sérieux. Mede daardoor heb ik bij mijn overstap naar de televisie later weinig vrees gevoeld. ‘Schiet maar, of gooi met bloemen. ’t Zal allemaal wel.’»


HUMO Dreig je de dingen nu soms kapot te relativeren?
De Coster «Ja. Op professioneel vlak voel ik nog maar weinig pieken en dalen, en misschien ontzeg ik mezelf daardoor veel plezier. Anderzijds maakt het het leven wel veel simpeler.»
HUMO Een tweet na de eerste aflevering: ‘Nog geen halfuur onderweg en Gilles De Coster zit al aan de drank.’ Jij antwoordde met: ‘In werkelijkheid was het al na anderhalve minuut.’ Dat is een grap, maar mensen die je menen te kennen, zeggen ook dat je graag drinkt. Niets mis mee, maar baart het je zorgen dat dat deel uitmaakt van je imago?
De Coster (verbaasd) «Ik heb net heel weinig met drank. Ik kan genieten van een goed glas wijn, maar ik zou er geen moeite mee hebben om vanaf morgen een paar maanden niets te drinken. In ‘De mol’ filmen ze vaak terwijl iedereen aan tafel zit. Ik heb dan soms een glas wijn voor me, maar ik neem er gedurende de hele avond misschien drie slokken van. Als mensen dan denken dat ‘De mol’ één groot drankfestijn is, vind ik dat vooral grappig.»

Offline Cosmic Fool

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De Mol in de media (2018)
« Reactie #44 Gepost op: 2-04-2018, 19:40:17 »
(deel vijf)

Verwaande klootzak
HUMO Afgelopen najaar was je op Canvas te zien in ‘Strafpleiters’, een reeks indringende interviews met advocaten. Zelf heb je op een blauwe maandag rechten gestudeerd.
De Coster «‘Gestudeerd’ is veel gezegd: ik was ingeschreven (lachje). Al na een paar weken wist ik dat het niets voor mij was.»
HUMO Uit de gesprekken bleek wel dat je voeling met de materie hebt, of dat je je goed had voorbereid. Werd je toch oprecht verrast door iets?
De Coster «Vooral door de mate waarin strafpleiters blootgesteld worden aan extreme morele keuzes, en vaak staat de schandpaal dan klaar. Jij en ik hebben het geluk dat we een job hebben waarin we dat soort morele keuzes nooit zullen moeten maken. Bijvoorbeeld: de keuze maken om Salah Abdeslam te verdedigen, terwijl je de gruwelijke beelden van de aanslagen in Parijs nog op je netvlies hebt staan. Of: in de voormiddag sta je het slachtoffer van een verkrachting bij, terwijl je in de namiddag de verdachte van een andere verkrachting als cliënt hebt. Doe het maar eens, hè. Daar moet je toch sterk voor in je schoenen staan?
»Een ander voorbeeld: wanneer advocaten tijdens een proces een procedurefout inroepen, waardoor vijf drugsdealers vrijkomen, zullen ze daarvoor in de media en op straat verguisd worden. Maar ze hebben wél gelijk: de correcte procedure is de basis van een rechtsstaat. Je kunt dat de man in de straat niet aan het verstand brengen, maar het klopt wel. Ze moeten dus vaak een heel moeilijke boodschap brengen, maar ze deinzen er niet voor terug. Daar heb ik respect voor.
»Sven Mary heeft al te horen gekregen dat mensen zijn kinderen kanker toewensen. Ik hoef dat leven niet, en héél weinig mensen wel, denk ik. Maar ik heb altijd bewondering voor wie ervoor kiest om pal in de wind te gaan staan, en zich niets aantrekt van het gehuil en het geroep.»
HUMO In ‘Strafpleiters’ vroeg je alle interviewees naar clichés over de advocatuur. Wat zijn de grootste clichés over Gilles De Coster?
De Coster «Het heeft een tijdje gecirculeerd dat ik heel slim ben, omdat ik ooit ‘De slimste mens ter wereld’ heb gewonnen en nog bij Radio 1 heb gewerkt. Er was ook een periode dat elke krant schreef dat ik een grijze muis ben, en hoewel ik al sinds mijn 25ste grijs haar heb, is dat volgens mij al even onwaar. En blijkbaar zit ik nu ook aan de drank. Quod non.Plus: ik ben een tv-maker, en iedereen weet dat dat allemaal sensatiebeluste, verwaande, coke snuivende en met dure auto’s rijdende klootzakken zijn. Nu, het is wél waar dat er – ook een cliché – in tv-land redelijk veel ego’s rondlopen.»
HUMO Is het een mijnenveld om je daar doorheen te bewegen? Grote ego’s hebben lange tenen.
De Coster «Af en toe iemand tegen de schenen trappen is de prijs die je betaalt voor het hebben van een mening. Liever dat dan iemand zonder ruggengraat, die altijd probeert te pleasen. En ik heb natuurlijk ook een groot ego, zoals iedereen met de gedachtekronkel ‘Ik kan iets waardoor ik het verdien om op televisie te komen’. Op dat vlak ben ik het eens met Hugo Camps, die ooit heeft geschreven: ‘Er zijn twee soorten mensen die ik niet vertrouw: diegenen die nooit leed hebben gekend, en diegenen die geen vijanden hebben.’»
HUMO Het leed is in jouw geval snel gevonden: je moeder is gestorven toen je 11 was.
De Coster «Ja. Maar daar heb ik al veel te vaak over gepraat. Ik wil niet in elk interview gereduceerd worden tot de jongen die zijn mama heeft verloren. Dat heeft iets hijgerigs. En er zijn honderdduizend manieren waarop mensen pijn voelen. Wie nooit financiële, familiale, sociale of relationele problemen heeft gekend, en dus elke dag van zonneschijn en vriendschap alleen leeft, is volgens mij veel minder interessant dan iemand die al een paar helletochten heeft doorstaan. Ik ben nochtans geen masochist.»
HUMO Vorige week heeft Studio Brussel een interview met jou ‘van hogerhand’ moeten schrappen. ‘De mol’ is groot genoeg geworden om de pax media te verstoren.
De Coster «VIER heeft ‘De mol’ van maandag naar zondagavond verplaatst, en dat is een beslissing die van lef getuigt. Dat de concurrentie daarop reageert, vind ik niet vreemd. Of een interview op Studio Brussel zoveel verschil had gemaakt, weet ik niet. Vooral omdat ik de dag ervoor wél op Radio 1 mocht. Ik snap het ook niet, maar ik zie er geen mediaoorlog in. Sowieso speelt het zich boven mijn hoofd en dat van de Studio Brussel-medewerkers af.»

Offline Cosmic Fool

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De Mol in de media (2018)
« Reactie #45 Gepost op: 2-04-2018, 19:41:45 »
(deel zes)

'De opdracht waarbij we de kandidaten hebben begraven, is gebaseerd op de Día de los Muertos, een gigantisch feest in Mexico. Oké, een cliché, maar het land is ervan doordrongen.'
HUMO Heeft Eén wel moeite gedaan om de strijd op zondagavond te winnen? Tegenover ‘De mol’ staan ‘The Secret Life of the Zoo’ en ‘De 3 wijzen’ geprogrammeerd, een aangekochte docureeks over een dierentuin, en een goedkoop te produceren format uit de oude doos.
De Coster «Maar dat zijn programma’s die hoge cijfers halen! ‘De 3 wijzen’ ging in vorige seizoenen altijd vlot over het miljoen kijkers, dat is véél. Ze zijn uitgegaan van eigen sterkte: respect. Ik was er vooraf niet van overtuigd dat ‘De mol’ zou standhouden. Als we tegenover ‘Taboe’ hadden gestaan, hadden we het niet gehaald. We moeten daar niet flauw over doen: ‘Taboe’ is het beste programma van het jaar, ik denk niet dat daar nog verandering in komt.»
HUMO Heb jij, toen je nog voor ‘De ochtend’ werkte, ooit berichten van hogerhand ontvangen?
De Coster «Nee. Zeker nooit inhoudelijk. Ik ben wel één keer op de vingers getikt door een vakbondsman, die het niet vond kunnen dat ik mijn ongenoegen had geuit over het feit dat we op een stakingsdag niet konden uitzenden. Ik wilde die dag graag werken – er was veel te vertellen – en ik heb daar op ongetwijfeld arrogante wijze uiting aan gegeven op de radio. Toen was het even ambras.»
HUMO Op Radio 1 zei je vorige week bij Annemie Peeters: ‘Hou ermee op artikels te schrijven op basis van breinscheten op Twitter.’
De Coster «Dat kandidaten van realityprogramma’s aangevallen worden op sociale media, is me al langer opgevallen. Vorig jaar heb ik daar een opiniestuk over geschreven om te vragen daarmee te stoppen, maar ik heb dat toen niet gepubliceerd omdat ik vermoedde dat het geen zin had. En dat mijn vraag het alleen maar erger zou maken.
»Veel erger vind ik het fenomeen van journalisten die artikels schrijven over zure oprispingen op Twitter. Als pakweg Marjolein van ‘Blind getrouwd’ wordt aangepakt op Twitter, wordt dat in de traditionele media vaak opgeblazen: ‘Twitter ontploft!’ Dáár heb ik een probleem mee. Gesteld dat er drieduizend tweets over Marjolein geschreven worden – maar het is véél minder – dan gaat het nog altijd maar over 0,27 procent van de méér dan 1,1 miljoen kijkers van ‘Blind getrouwd’.
»Schrijf je een artikel over het verkiezingsresultaat van een partij die 0,27 procent haalt? Nee, dat heeft geen nieuwswaarde. Dus waar heeft het mee te maken? Met de clicks. Snap ik, dat is perfect logisch, maar het probleem is dat je die vrouw daarmee kapotmaakt. Als tv-maker zie ik uit de eerste hand wat zoiets met mensen doet. Dat is echt niet oké, hoor. Ik heb de afgelopen jaren gezien dat dat soort dingen bijzonder stevig kan binnenkomen bij kandidaten van ‘De mol’. Ik vond dat dus de moeite waard om het aan te kaarten. Ik geloof namelijk dat de traditionele media nog steeds heel veel gezag hebben. In tijden van nepnieuws en Facebookbubbels is hun rol belangrijker dan ooit. Maar met dat soort artikels ondergraaft de journalistiek haar eigen invloed.»

Offline Cosmic Fool

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De Mol in de media (2018)
« Reactie #46 Gepost op: 2-04-2018, 19:42:15 »
(deel zeven)

HUMO Kun je als televisie-maker voorspellen welke kandidaat de wind van voren zal krijgen?
De Coster «Oprecht: nee. Het valt wel op dat het telkens om een vrouw gaat. In onze eerste reeks van ‘De mol’ was Cathy de kop van Jut, vorig jaar Annelies, en nu is het dus aan Marjolein van ‘Blind getrouwd’. En herinner je je de frontale aanval op Linda De Win nog tijdens ‘De slimste mens’? Altijd vrouwen. Waarom? Ik zou het niet weten. Voer voor een socioloog.»
HUMO Op hun nieuwssite communiceerde de VRT dat je daar ‘razend’ over was.
De Coster (blaast) «Ik ben niet razend, maar bezorgd.»
HUMO Zijn er dingen die jou wél razend maken?
De Coster «Ik kan me opwinden over schijnheiligheid, middenvakrijders en bureaucratie. Maar razend? Ik heb onlangs op reis wel ontdekt dat ik hangry kan worden. Het was een heel lange treinreis, ik vond nergens iets te eten, en ja, blijkbaar word ik dan onuitstaanbaar.»
HUMO Koken is voor jou een therapeutische bezigheid.
De Coster (knikt) «Alleen tijdens het koken kan ik mijn brein helemaal uitschakelen. Is de ajuin goed gepeld? Kookt het water al? Schift de saus niet? Ik vind het bovendien leuk dat ik met koken ook anderen een plezier kan doen. Ik begin soms op vrijdagavond al te koken voor een etentje op zondag. Het is onevenredig veel werk voor iets dat mensen snel opeten en vervolgens uitkakken. Maar dat korte moment waarop mijn vrienden en ik samen van het eten genieten, maakt het de moeite waard.»
HUMO Over je relatiebreuk met StuBru-presentatrice Linde Merckpoel praat je liever niet. Maar: in onverdachte tijden zei je dat je ‘zonder Linde zou verworden tot een zurige intellectueel van het type dat Klara te populistisch vindt’. Is het verval al ingezet?
De Coster (lachje) «Nee. Ik heb dat ooit gezegd bij wijze van boutade. Wellicht omdat ik toen een ernstiger job had, en ik mezelf vermoedelijk nog meer au sérieux nam dan nu. Maar ik heb in mijn omgeving gelukkig nog steeds veel mensen die voor vrolijkheid en luchtigheid zorgen. Ik word bovendien op dagelijkse basis uitgelachen, dat helpt. In de tweede aflevering van ‘De mol’ moest ik van mijn redactie een dab doen, bijna uitsluitend omdat ze het plezant vinden als ze mij iets onnozels kunnen laten doen (lacht).
»Jij en ik hebben nu bijna twee uur met elkaar gesproken. Wat vind jij, neem ik mezelf te ernstig?»
HUMO Ik had het erger verwacht.
De Coster (lacht hard) «Dát is ’m! Het raarste compliment dat ik ooit heb gekregen!»
HUMO Tot slot: Jeffrey is de mo l. Nu jij weer.
De Coster «Ja. Je hebt ons door. Fuck.»

Bron: HUMO

Offline m0lmuis

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De Mol in de media (2018)
« Reactie #47 Gepost op: 2-04-2018, 19:45:07 »
Dank je wel Cosmic Fool ::bravo::
Ik ga koffie zetten en me er dan op storten  ::jaja::

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: De Mol in de media (2018)
« Reactie #48 Gepost op: 2-04-2018, 19:57:10 »
Bedankt CF! ::joehoe::

Offline Cosmic Fool

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De Mol in de media (2018)
« Reactie #49 Gepost op: 2-04-2018, 20:37:47 »
Geen dank! ;)

Ik wist zelfs niet eens dat er een artikel met Gilles in zou staat. Jullie zijn wel heel snel! ::rofl::

Tof interview alleszins!

Offline Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: De Mol in de media (2018)
« Reactie #50 Gepost op: 2-04-2018, 20:40:18 »
Danku Cosmic Fool!!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: De Mol in de media (2018)
« Reactie #51 Gepost op: 3-04-2018, 21:17:31 »
Dankjewel CF. Hoe lang heb je daarvoor achter je typemachine gezeten?

Offline Cosmic Fool

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De Mol in de media (2018)
« Reactie #52 Gepost op: 4-04-2018, 21:05:32 »
Dankjewel CF. Hoe lang heb je daarvoor achter je typemachine gezeten?

Mijn oude Remington heeft overuren gedraaid idd. ;)

Offline VK

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mollenvanger, soms met succes.
Re: De Mol in de media (2018)
« Reactie #53 Gepost op: 4-04-2018, 21:14:01 »
Leuk interview. Bedankt voor het plaatsen.
Er zijn veel tunnels die naar verdoemenis leiden

Offline Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: De Mol in de media (2018)
« Reactie #54 Gepost op: 6-04-2018, 17:04:38 »
https://www.vier.be/video/de-mol/ben-jij-de-mol-goede-leugenaars-of-een-zuiver-geweten

Leuk nieuw filmpje uit de volgende aflevering op de site van VIER. Waarschijnlijk is dit weer de start van de volgende aflevering, zoals in de vorige 2 jaar in aflevering 3 en/of 4 altijd de vraag gesteld werd: "Ben jij de mol?" Alleen gaan we hier weer niet veel wijzer uit worden, vermoed ik... ;)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De Mol in de media (2018)
« Reactie #55 Gepost op: 6-04-2018, 17:13:43 »
https://www.vier.be/video/de-mol/ben-jij-de-mol-goede-leugenaars-of-een-zuiver-geweten

Leuk nieuw filmpje uit de volgende aflevering op de site van VIER. Waarschijnlijk is dit weer de start van de volgende aflevering, zoals in de vorige 2 jaar in aflevering 3 en/of 4 altijd de vraag gesteld werd: "Ben jij de mol?" Alleen gaan we hier weer niet veel wijzer uit worden, vermoed ik... ;)


Easy: Bahador zegt als enige niet dat hij de Mol niet is. Een simpele "nee" bij hem. ;D

(Al is dit natuurlijk wat men wil dat je denkt)

Offline m0lmuis

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De Mol in de media (2018)
« Reactie #56 Gepost op: 7-04-2018, 14:32:01 »
Easy: Bahador zegt als enige niet dat hij de Mol niet is. Een simpele "nee" bij hem. ;D

(Al is dit natuurlijk wat men wil dat je denkt)

Vorig seizoen was Eline de enige die niet knipperde met haar ogen en keihard loog toen ze in een kring zaten en ze Gilles' vraag beantwoorde.
Nu is het Jeffrey die heel iets knipperde, maar Bahador absoluut niet.
Voor wat het waard is.

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: De Mol in de media (2018)
« Reactie #57 Gepost op: 7-04-2018, 15:41:13 »
Joke en nog een paar anderen knipperen alleen even met hun ogen bij het woord 'niet'.
Een verschil is dat Joke na het woord 'niet' star voor zich uit blijft kijken en dat de bewuste anderen heel zachtjes 'nee' schudden met hun hoofd.
Maar ook dat kan ingestudeerd zijn...

Bij herbekijken zie ik dat ook Pieter en Steve ineens na het woord 'niet' een starre blik krijgen.
Ik vraag me af hoeveel er wordt ingefluisterd bij deze opnames. Het lijken (zijn?) tenslotte allemaal aparte takes ditmaal. :-\\
« Laatst bewerkt op: 8-04-2018, 11:59:38 door Marisa »

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De Mol in de media (2018)
« Reactie #58 Gepost op: 8-04-2018, 09:41:47 »
https://www.vier.be/video/de-mol/ben-jij-de-mol-goede-leugenaars-of-een-zuiver-geweten

Leuk nieuw filmpje uit de volgende aflevering op de site van VIER. Waarschijnlijk is dit weer de start van de volgende aflevering, zoals in de vorige 2 jaar in aflevering 3 en/of 4 altijd de vraag gesteld werd: "Ben jij de mol?" Alleen gaan we hier weer niet veel wijzer uit worden, vermoed ik... ;)


Erg leuk, bedankt.

Ik vind Joke hier het meest verdacht, en daarna mijn (nu nog) hoofverdachte Pieter. Maar dat zal wel confirmation bias zijn. Of niet? Hou deze twee goed in de gaten.

Steve nog alleen vanwege zijn reacties, zoals deze weer. Wat acties betreft staat die nog niet op mijn radar.

Hoofdverdachte op dit forum, Lloyd, vind ik (weer) erg kandidaats hier..

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De Mol in de media (2018)
« Reactie #59 Gepost op: 8-04-2018, 11:38:20 »