Auteur Topic: De Mol in de media (2019)  (gelezen 33267 keer)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: De Mol in de media (2019)
« Reactie #120 Gepost op: 29-04-2019, 11:47:11 »
Voor alle fans van Joeri, iedereen dus ;):





Offline B-mol

  • Forumlid
Re: De Mol in de media (2019)
« Reactie #121 Gepost op: 29-04-2019, 12:41:38 »
Na het zien van de filmpjes van Joerie is wel duidelijk dat hij Elisabet als kandidaat beschouwt en niet als mol. Zij is “boekenslim” en gaat wellicht winnen, zo begrijp ik hem.
Graven, graven, graven...

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: De Mol in de media (2019)
« Reactie #122 Gepost op: 29-04-2019, 14:34:42 »

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: De Mol in de media (2019)
« Reactie #123 Gepost op: 29-04-2019, 14:49:10 »
Dank je wel, Heinz!

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: De Mol in de media (2019)
« Reactie #124 Gepost op: 30-04-2019, 12:36:36 »
Graag gedaan!

HUMO heeft weer een molstrip gemaakt (maar ik moet zeggen dat ik 'm vorig jaar leuker vond): https://www.humo.be/humo-archief/401003/strip-een-terugblik-op-een-bijzonder-spannend-seizoen-van-de-mol


Offline Theoreticus

  • Forumlid
Re: De Mol in de media (2019)
« Reactie #125 Gepost op: 4-05-2019, 09:27:54 »
Interview met de finalisten in het Nieuwsblad vandaag:

De spoedarts, de headhunter of de piloot:wie is de mol?

De finale van De mol wordt een onderonsje tussen een spoedarts, een headhunter/huwelijksplanner en een piloot. Een van hen is de mol, een van hen wint meer dan dertigduizend euro, een van hen blijft met lege handen achter. Zondagavond rond halftien zal de mol opdoemen uit de rook, na een finale die in stijl gespeeld wordt. Wij vroegen Elisabet, Bas en Axel in vijf vragen wat De mol heeft betekend voor hun leven. “Ik moet écht eens iets aan mijn taalgebruik doen. En aan mijn buikje.”Vijf vragen

1. Welke reacties op je deelname zijn bijgebleven?
2. Met welke proef heb je jezelf overtroffen?
3. Hoe zijn de reacties op het werk?
4. Dreigt er na de finale geen zwart gat? Ga je het prijzengeld delen?
5. Wat is je opgevallen aan jezelf op tv en heb je iets over jezelf bijgeleerd?

Axel Pailler (40) uit Kapellen, piloot: “Dit was écht een kantelpunt in mijn leven”

1. “Er zijn mensen die vergeten dat dit een spelletje is en dat wij ook maar mensen van vlees en bloed zijn. Sommige commentaren op sociale media waren wel hard. De scène waarin ik in een te kleine badjas door het hotel loop, is opvallend vaak besproken. Grappig dat ik met mijn houding daar tot de volgende stap in de evolutieleer werd gebombardeerd.”

2. “Bij de opdracht op de boot hebben we met z’n allen laten zien hoe geweldig deze groep wel niet was. Zowel mentaal als fysiek. De mol kan saboteren, maar toen hebben we daar zeker een stokje voor gestoken.”

3. “Er lopen niet alleen weddenschappen op het werk, maar ook vrienden hebben polls lopen. Er waren vaak passagiers die mij herkenden en het fijn vonden dat ‘Axel van De mol’ hen naar New York vloog. Met de nodige selfies erbij.”

4. “Ik ben ervan overtuigd dat er net geen zwart gat komt. Vanaf zondagavond kunnen we eindelijk afspreken met de kandidaten en de herinnering aan De mol levendig houden. Als ik win, krijgen Elisabet en Bas sowieso een groot cadeau. Het zou een droom zijn om met zijn tienen nog eens op weekend te gaan. Samen slapen, eten, praten, elkaars kamer binnenlopen. Weer even dat gevoel van in Vietnam terughalen. Daar betaal ik graag voor.”

5. “Aan mijn taalgebruik moet ik sowieso wat doen: al dat gevloek! En mijn buikje mag ook wel wat kleiner. Ik ben nu veertig, het is het moment om in vorm te blijven. De mol is voor mij een kantelpunt in mijn leven. De losbol Axel is wat dichter bij zichzelf gekomen. De populairste zijn hoeft niet meer zo nodig. Je moet je in het leven omringen met de mensen en de dingen die er echt toe doen, dát hebben dit fantastische avontuur, de heerlijke groep kandidaten en de mensen achter de schermen getoond.”

Bas Moeyaert (32) uit Sint-Gillis, headhunter en huwelijksplanner: “Vrienden voor het leven is géén bullshit”

1. “Ik heb in het programma in een cel gezeten: iemand vroeg of hij met mij een nachtje in die cel mocht doorbrengen. (lacht) Iemand anders vond dan weer dat mijn lippen “constant de aandacht afleidden van de essentie”. Mij vielen vooral de reacties van kinderen op: die konden echt heel origineel uit de hoek komen, hun aanmoedigende boodschappen waren hartverwarmend.”

2. “Voor mij was het bungeejumpen meteen raak. Ik had nooit gedacht dat ik zou springen, maar op het moment zelf dacht ik: Komaan, verleg je grenzen. Het was uiteindelijk wel Elisabet die mij het spreekwoordelijke duwtje in de rug gaf.”

3. “Mijn collega’s leven enorm mee met het spel. We hadden wel de afspraak gemaakt dat we alleen de lunchgesprekken op maandag aan De mol zouden wijden. Maar hoe dichter de finale kwam, hoe vaker die regel met de voeten werd getreden. Ook klanten en kandidaten met wie ik werk, zijn heel enthousiast en stuurden aanmoedigende berichten.”

4. “Helemaal niet. Vanaf zondagavond kunnen we elkaar ongegeneerd bellen en opzoeken. Op die manier kan ik het hele avontuur voor de derde keer beleven. Vaak zeggen mensen die meedoen aan een tv-programma dat ze vrienden voor het leven gemaakt hebben. Dat vond ik vroeger altijd bullshit. Maar ik denk dat ik mijn mening moet herzien. Ik ben er gewoon zeker van dat ik een aantal kandidaten nog heel vaak zal terugzien. Als ik win, organiseer ik in ieder geval een knaller van een reünie.”

5. “Jezelf op televisie zien is eigenlijk best wel verrijkend. Op bepaalde moment dacht ik: Amai, dat had ik nu zelf precies niet zo bedoeld of beleefd. En toch zie je het zo gebeuren op televisie. Om dan nog maar te zwijgen van hoe een kijker het ervaart. Superboeiend”.

..Elisabet in volgende post
De eerste groep had dipsaus klaar. Dipsaus is klaar. Het kán niet makkelijker zijn.

Offline Theoreticus

  • Forumlid
Re: De Mol in de media (2019)
« Reactie #126 Gepost op: 4-05-2019, 09:28:09 »
....

Elisabet Haesevoets (33) uit Edegem, spoedarts: “Patiënten wuiven vanop hun brancard”

1. “Mijn deelname was voor mijn directe omgeving een complete verrassing: ik ben een jonge mama van twee kleine kinderen, dat is niet het typische profiel. Ik was zelfs nog maar net bevallen toen ik me inschreef. Op sociale media las ik soms wel wat “anti-Elisabet-reacties”. Dat vond ik wel kwetsend. Maar het zijn vooral de positieve reacties van soms totaal onbekende mensen die me hebben ontroerd.”

2. “Alleen naar Vietnam vliegen, zonder mijn man en kindjes, was een zware beproeving: ik heb zeer zware vliegangst. Ik ben mezelf weleens tegengekomen, maar dan was er altijd de groepssfeer om me aan op te trekken.”

3. “De collega’s reageerden heel verrast maar zeer positief toen ze te weten kwamen dat ik had deelgenomen. Op de dienst spoedgevallen werd er vanaf dag één een weddenschap afgesloten. Ik kan zeggen dat de meesten voorspeld hadden dat ik ergens halverwege het spel zou hebben moeten verlaten. De eerste weken herkenden patiënten mij trouwens, maar pas in de week voor de finale begonnen patiënten vanop hun brancard te wuiven omdat ik “de Elisabet van De mol” ben. Ik heb zelfs al enkele selfies genomen met patiënten.”

4. “Ik ben zeker niet bang om in een zwart gat te vallen. Na zondag zal er toch wat spanning wegvallen en kunnen we elkaar allemaal eindelijk weer zien. Het is een waanzinnig avontuur geweest. We hebben een band voor het leven.”

5. “Mij is opgevallen dat ik blijkbaar niet zo veel lach wanneer ik nadenk. En ik heb duidelijk véél nagedacht. (lacht) Ik ging vrij ver in het spel, dus ik was bijna non-stop iedereen en alle proeven aan het analyseren tot in het kleinste detail. Verder is me opgevallen dat ik de kleinste van de tien was, zeker naast Axel of Gilles De Coster. Die zijn allebei echt supergroot.”
De eerste groep had dipsaus klaar. Dipsaus is klaar. Het kán niet makkelijker zijn.

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: De Mol in de media (2019)
« Reactie #127 Gepost op: 4-05-2019, 10:44:09 »
 ::bravo:: Bedankt! Leuk om te lezen.
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: De Mol in de media (2019)
« Reactie #128 Gepost op: 4-05-2019, 14:06:41 »


Waarom ‘De mol’ blijft scoren

Er waren eens: een spoedarts, een piloot en een headhunter. Het zou het begin van een goede mop kunnen zijn, maar dat is het niet. Het is het begin van de finale aflevering van het vierde seizoen van De mol, nu zondagavond te zien op Vier. Het vierde seizoen, bedoelen we dan, sinds het iconische Woestijnvisprogramma in 2016 vanonder het stof gehaald en gereanimeerd werd voor de commerciële zender. Woestijnvis stopte er in 2003 na drie seizoenen mee. Want dat was nu eenmaal wat Woestijnvis toen deed: ermee kappen voor het op was. Liever iets nieuws bedenken dan een versleten idee uitmelken. Die vorm van creatieve zorgzaamheid heeft de voorbije decennia heel wat vernieuwing in de Vlaamse tv-sector geblazen.

Punt is dat er nu dus méér seizoenen van De mol op Vier uitgezonden zijn dan ooit op Eén. Nostalgie naar vervlogen tv-tijden maakte dat er in 2016 reikhalzend naar de reboot van dit stukje tv-geschiedenis werd uitgekeken. Nostalgie speelt intussen niet meer. En toch slaagt De mol er dit voorjaar in om elke zondagavond meer dan 900.000 kijkers te lokken. (Eén keer bleven de cijfers hangen rond 780.000, maar geklopt worden door de Rode Duivels op VTM is eerbaar.) Uitgesteld groeide die groep kijkers elke week nog eens aan tot over de 1,1 miljoen. ‘De voorbije weken keek gemiddeld één op de twee tv-kijkende Vlamingen tussen 18 en 54 jaar (de commerciële doelgroep van Vier, red.) naar De mol’, zegt Lies Maesschalck van Vier. ‘Dat is stevig.’

Wat verklaart dat succes? Om te beginnen: de zondagavond. De eerste twee seizoenen waren op maandagavond geprogrammeerd. De mol moest daar toen tegen kijkcijferklepper Blind getrouwd (VTM) opboksen. Sinds vorig jaar verschoof Vier het spelprogramma naar zondagavond. Daar heeft het beestje zich intussen succesvol genesteld. De mol is het eerste programma dat er sinds jaar en dag in geslaagd is om de dominantie van Eén op zondagavond te doorbreken – niet één keer, maar al twee keer. De mol past ook echt op die avond. Het begint al om 20 uur en mikt zo duidelijk op een het-hele-gezin-kijkt-samen-effect. Opnieuw groeien er kinderen mee op en zo blijft het publiek zich verversen. Die nieuwe kijkers volgen de queeste naar De mol op hun beurt met evenveel verwondering als die allereerste kijkers twintig jaar geleden. Die verwondering was, zeker dit seizoen, niet onterecht. Want hoewel het programma elk seizoen almaar meer een gewoontedier wordt, blijft het inhoudelijk een creatief hoogstandje. Dit seizoen begon in het brute decor van een vergeten parkeergarage in Vietnam zonder mol. Een fijne twist die voor de programmamakers een logistieke hel geweest moet zijn. Want als het klopt, werd de mol dit jaar pas voor het eerst na de eerste opdracht gekozen en gebrieft. Hij of zij begon zonder enige voorbereiding aan de sabotageronde.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: De Mol in de media (2019)
« Reactie #129 Gepost op: 4-05-2019, 14:06:52 »
Er zijn genoeg snoepjes en doordenkers in de montage verstopt om de naar de mol speurende ‘molloten’ gemotiveerd te houden

De mol blijft zorgvuldig bij elkaar gedraaid. Bovendien lijken de makers ook naar de kritiek geluisterd te hebben: geen te vergezochte en onbegrijpelijke opdrachten meer. Soms bleken de eenvoudigste opdrachten de fijnste: zo zat er een simpel maar behoorlijk verhelderend potje zwartepieten in de vorige aflevering.

Ook de montage is slim en verfrissend. Oké, er zijn trucjes die terugkomen. Je kan er gif op innemen dat degene die in een aflevering het meest in beeld komt, ook de afvaller is. Er zijn telkens genoeg snoepjes en doordenkers in de montage verstopt om de haast professioneel naar de mol speurende molloten gemotiveerd te houden. Niet eenvoudig om dat te doen zonder de mol definitief te ontmaskeren. Als Bas – de headhunter van deze mop – zondag de mol blijkt, hebben de makers zich in dat spelletje bijna vergaloppeerd. ‘En we hebben ook een kersverse mol, pas gekozen’, zei presentator Gilles De Coster in de eerste aflevering. Alleen klonk die ‘pas gekozen’ heel erg als ‘Bas gekozen’. De mollotensites doen er al weken wild over.

We zijn onder de indruk van de casting van de kandidaten. Naarmate een programma als De mol almaar meer edities gehad heeft, weten de kandidaten het spel beter te bespelen. Om te weten hoezeer een misgelopen casting een programma kan vergallen, moet je maar één aflevering van Temptation Island bekijken. Bij De mol was het risico na vier seizoenen dat er nog enkel onsympathieke, strategisch denkende diehards aan de bak kwamen. En toch was er dit seizoen Joeri, de ploegbaas die vorige week pas afviel. Hij speelde het spel zoals het hoort: de groep eerst en fuck al die strategie. Het perfecte antigif voor wie bij al dat gemol zijn geloof in de mensheid dreigt te verliezen.

En nu we het daar toch over hebben: misschien is dat wel de grootste opluchting. Dat je met een goedgekozen headhunter, spoedarts en piloot, en zonder platte seks en troosteloos overspel, nog meer dan een miljoen kijkers kan boeien. Nee, dat is geen mop.

VALERIE DROEVEN


::bravo::

Offline Theoreticus

  • Forumlid
Re: De Mol in de media (2019)
« Reactie #130 Gepost op: 4-05-2019, 19:01:13 »
Leuke analyse en mooie samenvatting ::ok::
De eerste groep had dipsaus klaar. Dipsaus is klaar. Het kán niet makkelijker zijn.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: De Mol in de media (2019)
« Reactie #131 Gepost op: 4-05-2019, 22:56:51 »
Vlaanderen boven
Waar men de Heer nog kan loven
De mensen belangrijk zijn
De buiken omvangrijk zijn
Vlaanderen, mijn land!
 ::ok::
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Reflektor

  • Forumlid
Re: De Mol in de media (2019)
« Reactie #132 Gepost op: 5-05-2019, 23:44:48 »
https://forum.wieisdemol.be/viewtopic.php?f=76&t=3542&start=204
Onderdaan deze pagina is een interview te lezen met Elisabeth en Axel. Heel interessant.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: De Mol in de media (2019)
« Reactie #133 Gepost op: 6-05-2019, 15:31:18 »
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190506_04378990

In het korte interview 'De Mol' over de proef waar het misliep zit interessante nieuwe informatie: Kaat zat ook al op Elisabet. (En dus niet op Bas... ::rofl::)

Online Molest

  • Forumlid
Re: De Mol in de media (2019)
« Reactie #134 Gepost op: 6-05-2019, 15:33:52 »
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190506_04378990

In het korte interview 'De Mol' over de proef waar het misliep zit interessante nieuwe informatie: Kaat zat ook al op Elisabet. (En dus niet op Bas... ::rofl::)
Heb ik toch nog ergens met succes voor gestreden. Dit voelt bijna alsof Bas toch de Mol is. ;D

EDIT: Maar even serieus, dat betekent dus dat Kaat, Joeri, Bas en Axel allemaal op Elisabet zaten. Alleen van Axel weten we nu wat de aanleiding was (die wij niet konden bevroeden), van de anderen volgens mij niet. Ik ben benieuwd wat zij dan hebben gezien. En zijn wij even om de tuin geleid met de verdenkingen! :o
« Laatst bewerkt op: 6-05-2019, 15:51:54 door Newbie2 »

Offline Convans

  • Forumlid
Re: De Mol in de media (2019)
« Reactie #135 Gepost op: 6-05-2019, 17:14:42 »
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190506_04378990

In het korte interview 'De Mol' over de proef waar het misliep zit interessante nieuwe informatie: Kaat zat ook al op Elisabet. (En dus niet op Bas... ::rofl::)

Jammer dat ze daar eigenlijk een steek laat vallen. Had ze nu maar gewoon in het water gegaan en haar reddingsvest opgeblazen...

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: De Mol in de media (2019)
« Reactie #136 Gepost op: 7-05-2019, 13:05:14 »
Van Newsmonkey, met al een aantal sabotages van Elisabet. Leuk!







« Laatst bewerkt op: 7-05-2019, 13:12:37 door Heinz »

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: De Mol in de media (2019)
« Reactie #137 Gepost op: 7-05-2019, 14:53:40 »
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190506_04378990

In het korte interview 'De Mol' over de proef waar het misliep zit interessante nieuwe informatie: Kaat zat ook al op Elisabet. (En dus niet op Bas... ::rofl::)

 ::ok:: Interessant, maar omdat het een Plus-artikel is kan ik niet bij de volledige tekst. Kan je de volledige tekst ook nog posten?

EDIT:
Leuk ook die Newsmonkey-video's.  ::bravo::
« Laatst bewerkt op: 7-05-2019, 15:12:08 door MoleBuster »
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: De Mol in de media (2019)
« Reactie #138 Gepost op: 7-05-2019, 15:19:09 »
Die toegang heb ik helaas ook niet. (Het stukje over Kaat zit in de video.)

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: De Mol in de media (2019)
« Reactie #139 Gepost op: 7-05-2019, 16:31:13 »
Ik heb er maar even een proefaccountje tegenaan gegooid.  :)

DEEL 1: Interview met Elisabet in Het Nieuwsblad:

‘De mol’ over de proef waar het misliep: “Toen voelde ik me gepakt. Echt een vervelend gevoel”
05/05/2019 om 21:30

door Wim Dehandschutter


De joviale priester Pieter heeft een opvolger. Ze redt geen zieltjes, maar wel levens. Spoedarts Elisabet Haesevoets (33) uit Edegem was alle kandidaten te slim af. “Ik ben het niet gewend om te liegen en bedriegen. Ik heb mezelf erover verbaasd dat ik dat blijkbaar goed kan.” OPGELET: dit interview bevat spoilers voor 'De Mol'.

“Sorry voor alles wat ik gedaan heb. Dat was niet mijn echte ik”, was het eerste wat je tegen Axel zei na de finale.

“Vorige mollen bleven doorgaans dicht bij zichzelf, zoals Pieter de joviale (de pastoor van vorig jaar, nvdr.). Ik heb een rol aangenomen. In het echte leven ben ik een flapuit. Een competitiebeest, maar evengoed een teamspeler. Toen ik werd gekozen als mol – ik was daar niet op voorbereid – heb ik beslist: ik speel het kleine meisje dat niets durft en soms een beetje zaagt en zich aanstelt. En dat er alles voor over heeft om te winnen. Door die pose aan te nemen, hoopte ik niet ontmaskerd te worden. Want ja, zo iemand is onhandig, doet niks met varkentjes en durft niet in tunnels te kruipen.”

Hoe groot was de druk?

“Ik voelde me echt verantwoordelijk voor het tv-programma. Ik kon het doen slagen, maar ook doen falen. Dat bracht veel verantwoordelijkheden en druk op mijn schouders met zich mee. Je ziet me in het busje, toen ik van Gilles kwam, denken: What the f*** gebeurt hier? Ik moet drie weken liegen. Non-stop. Die druk voelde ik constant. Niet alleen psychologisch, ook fysiek. Als je liegt, zo heb ik gemerkt, krijg je veel jeuk in je gezicht. Ik heb vaak hard in mijn handen moeten knijpen.”

“Het spel stopte ook niet bij de sabotages. Het grootste spel werd daarbuiten gespeeld. Toen ik op de kamer met Eva lag. Of toen Ingrid tegen mij zei: Elisabet, je kunt de mol niet zijn. Neen, natuurlijk niet. Het wrong: de echte Elisabet is eerlijk en oprecht, de mol Elisabet moest saboteren.”

Had je grip op je rol?

“Ik werd lang niet verdacht. Meer zelfs: gevraagd wie de mol zeker niét zou zijn, was het antwoord Elisabet. Wat me het gevoel gaf: I’m the king of the world. Pas vrij laat werd voor het eerst in mijn richting gekeken. Dat gebeurde na de bootproef (in de vierde aflevering, nvdr.). Toen voelde ik me gepakt door Axel. Echt een vervelend gevoel.”

(VERVOLG: Zie volgende post)
« Laatst bewerkt op: 7-05-2019, 17:06:08 door MoleBuster »
Winnaar Klassiekers Pool 2023