Auteur Topic: [kandidaat] Bas  (gelezen 65550 keer)

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #280 Gepost op: 22-04-2019, 12:56:48 »
Ja  maar Kaat zegt ook dat ze teveel fouten heeft gemaakt in de test.
Dingen die ze wel wist zoals de naam van de ouders van de mol en leeftijd van de mol heeft ze verkeerd ingevuld. Ze kan er dus op de goede mol uitgevlogen zijn en meer vragen fout hebben dan de rest.

Er zitten nog kandidaten in het spel.die Bas genoemd hebben...

Klopt, Elisabet weet wie het is. Joeri lijkt me heel de reis al Bas in de gaten te hebben en Axel noemde ook Bas.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #281 Gepost op: 22-04-2019, 12:58:09 »
Ja  maar Kaat zegt ook dat ze teveel fouten heeft gemaakt in de test.
Dingen die ze wel wist zoals de naam van de ouders van de mol en leeftijd van de mol heeft ze verkeerd ingevuld. Ze kan er dus op de goede mol uitgevlogen zijn en meer vragen fout hebben dan de rest.

Er zitten nog kandidaten in het spel.die Bas genoemd hebben...

Klopt. Ik zeg ook niet dat Bas niet de Mol meer kan zijn. Alleen dat Kaat er waarschijnlijk op hem is uitgevlogen. Dus of is Bas niet de Mol óf Kaat, Axel, Elisabet en Joeri verdenken allemaal Bas.

Wel vind ik dat laatste erg onwaarschijnlijk. Een voorbeeld: waarom zouden Axel en Elisabet met de schilderijkeuze van hun Mol Bas meegaan?
« Laatst bewerkt op: 22-04-2019, 12:59:53 door Heinz »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #282 Gepost op: 22-04-2019, 13:39:49 »
Hm, kan, maar lijkt me toch wat onwaarschijnlijk. Want je kan ook juist het tegenovergestelde kiezen en dan heb je misschien én geld én toch de informatie dat je Mol verkeerd koos.

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #283 Gepost op: 22-04-2019, 13:49:13 »
Hm, kan, maar lijkt me toch wat onwaarschijnlijk. Want je kan ook juist het tegenovergestelde kiezen en dan heb je misschien én geld én toch de informatie dat je Mol verkeerd koos.

Maar als het Axel is, volgt Elisabet Axel ook wel erg makkelijk niet? Als Elisabet niet de mol is, doet ze hier toch vreemd ;)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #284 Gepost op: 22-04-2019, 13:52:29 »
Ik moet het nog terugkijken, maar ging Elisabet niet mee met Axel én Bas? En Axel koos eerst juist de goede wat ik als een slimme molactie zie, wat Elisabet (en Bas) misschien in de war bracht.

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #285 Gepost op: 22-04-2019, 15:31:17 »
Klopt. Ik zeg ook niet dat Bas niet de Mol meer kan zijn. Alleen dat Kaat er waarschijnlijk op hem is uitgevlogen. Dus of is Bas niet de Mol óf Kaat, Axel, Elisabet en Joeri verdenken allemaal Bas.

Wel vind ik dat laatste erg onwaarschijnlijk. Een voorbeeld: waarom zouden Axel en Elisabet met de schilderijkeuze van hun Mol Bas meegaan?

In de situatie: Bas is de mol, Axel en Elisabet beide kandidaat:

Tegen je Mol ingaan kan bij de andere kandidaat ook de suggestie wekken dat jijzelf een kandidaat bent die zijn/haar Mol aan het uittesten is. Dus om die andere kandidaat geen extra info te geven om jou te schrappen als mogelijke mol, kan je ook besluiten om met je Mol mee te gaan en je als kandidaat te verschuilen: 1000 euro uit de pot? Jammer, maar in deze fase wordt het spel hard gespeeld en wil men de finale halen. Als zowel Axel als Elisabet er zo over dachten kan dat een reden zijn waarom ze allebei niet tegen de Mol in gingen.
« Laatst bewerkt op: 22-04-2019, 15:33:34 door MoleBuster »
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline Lonneke*L

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #286 Gepost op: 22-04-2019, 16:12:49 »
Ik vind dat Bas net iets teveel  argumenten geeft waarom dit niet het werk van de mol is. Denk niet dat de mol dat zo zou doen. Elisabet wacht af wat Axel doet, zou me niks verbazen als zowel Bas als Elisabet Axel als mol hebben. 8)

Kan het niet uitsluiten als molactie van Bas, maar ik denk dat het Axel hier prima uitkomt. Waarom ik ook denk dat Axel het schilderij gemaakt heeft, is dat hij er op een gegeven moment even heel dichtbij gaat kijken als een soort knipoog ( weet niet precies wat hij toen zei)... leuk beeld voor de slotaflevering. En dat hij over dat druppen begint vond ik grappig vooral omdat ik denk dat hij het zelf geschilderd heeft ;D

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #287 Gepost op: 22-04-2019, 17:13:25 »
Gekopiëerd vanuit het verborgen hints topic:
Zou er nog op de een of andere manier een hint in het schilderij van de Mol kunnen zitten?
De kleuren zijn zwart en rood -> Joeri die pokert?
Die vraag wordt ook aan tafel gesteld. Het is al even over de kleuren zwart en rood gegaan. Bas moet het al met Joeri over dat schilderij gehad hebben, want Joeri weet dat er vegen op staan. En dan Bas: "De vraag is heeft de Mol die kleuren ook gekozen, en zegt dat iets over de persoon zelf?". Het lijkt mij dat Bas hier subtiel de verdenking richting Joeri schuift. Misschien daarom ook bewust die kleuren gekozen.
« Laatst bewerkt op: 22-04-2019, 17:20:24 door Newbie2 »

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #288 Gepost op: 22-04-2019, 17:50:47 »
Bas draagt zwart en rood de opdracht erna

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #289 Gepost op: 22-04-2019, 18:03:11 »
Bas draagt zwart en rood de opdracht erna

Bij Vovinam droeg hij ook een zwart-rode short

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #290 Gepost op: 22-04-2019, 18:18:51 »
Ik vind dat Bas net iets teveel  argumenten geeft waarom dit niet het werk van de mol is. Denk niet dat de mol dat zo zou doen.
...

Bij het herbekijken raak ik er nog meer van overtuigd dat Bas zowel Elisabet als Axel over de streep trekt richting zijn foute keuze. Hij dreunt z'n argumenten niet achterelkaar op, maar speelt ze een voor een subtiel uit, door tussen zijn argumenten door even te wachten alvorens weer met een nieuw argument komen. Hij kneedt als het ware Axel en Elisabet richting zijn keuze. Bas gooit er (naar mijn mening) in de discussie nog een heel subtiel zinnetje tussendoor. Hij zegt op een gegeven moment (@23:30 in de aflevering ongeveer) dit:

Bas: "Er zijn wel een aantal mensen in de groep die kunstzinniger zijn..."
Elisabet: "Wie?
Bas: "Kaat."

Daarmee verlegt Bas subtiel de aandacht naar Kaat door de suggestie te wekken dat die het schilderij wel eens gemaakt zou kunnen hebben.

En vlak voor de definitieve (foute) keuze wordt gemaakt richt Bas zicht eerst tot Elisabet:

Bas: "Dus je denkt dat ook dat dat van de kunstenaar is ?" (daarbij het schilderij van de Mol aanwijzend..)
Elisabet: "Ik denk het wel."
Bas (richt zich dan tot Axel): "Jij ook?"
Axel: "Ja."

Prachtig dat Bas (quasi verbaasd met een half verborgen lachje...) nog zegt "Allee jong..." als het werk van de Mol door de shredder gaat als hij de knop heeft mogen indrukken...  ::rofl::

Gekopiëerd vanuit het verborgen hints topic:Die vraag wordt ook aan tafel gesteld. Het is al even over de kleuren zwart en rood gegaan. Bas moet het al met Joeri over dat schilderij gehad hebben, want Joeri weet dat er vegen op staan. En dan Bas: "De vraag is heeft de Mol die kleuren ook gekozen, en zegt dat iets over de persoon zelf?". Het lijkt mij dat Bas hier subtiel de verdenking richting Joeri schuift. Misschien daarom ook bewust die kleuren gekozen.

Dat stukje moet ik nog terugzien, maar dat zou mooi in de lijn zijn met verdenkingen richting anderen schuiven wat ik hierboven beschreef.  ::ok::
« Laatst bewerkt op: 22-04-2019, 22:24:41 door MoleBuster »
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #291 Gepost op: 22-04-2019, 18:34:53 »
De mol zorgt er wel voor dat hij niet in al te penible posities komt. Bas stond er op dat hij 2e of maximaal 3e zou zijn, in geen geval wilde hij 4e of 5e en dat was begrijpelijk, voor iedereen is dat een helletocht. Hij was er zo pertinent in, dat het klonk als een gevalletje voorkennis.
« Laatst bewerkt op: 22-04-2019, 18:38:03 door Run »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #292 Gepost op: 22-04-2019, 18:39:49 »
Bij het herbekijken raak ik er nog meer van overtuigd dat Bas zowel als Elisabet als Axel over de streep trekt richting zijn foute keuze. Hij dreunt z'n argumenten niet achterelkaar op, maar speelt ze een voor een subtiel uit, door tussen zijn argumenten door even te wachten alvorens weer met een nieuw argument komen. Hij kneedt als het ware Axel en Elisabet richting zijn keuze.
Ja, mij leek het ook een zorgvuldig voorbereid betoog! ::jaja:: Ik kan er nog een paar wendingen aan toevoegen:

- "Misschien moeten we ons niet focussen op wat de Mol geschilderd heeft, maar vooral op wat een echte kunstenaar zou doen. Voor mij is dat een echte kunstenaar." Wijzend op zijn eigen kunstwerk. ::rofl:::

- "Ik denk dat als een mol een schilderij maakt, dat daar een verborgen boodschap in zit. Ik denk dat daar een emotie in zit (het werk van de Mol) en daar meer een boodschap. Iemand met verschillende persoonlijkheden, verschillende kleuren."

Bas kan zich gewoon niet inhouden, hij is trots op zijn kunstwerk, lijkt het wel. Dus is even niet de subtiele Bas die we gewend zijn.

Wat die kleuren betreft: daar ben ik niet zeker van, hoor. Hij verbetert Axel's "rood en zwart" ook door te zeggen "terracotta rood". Maar Joeri was in eerdere afleveringen verdacht in de groep, dus het zou kunnen dat hij mensen aan het denken wilde zetten. En dat verdenkingen op anderen schuiven, daar begint hij nu inderdaad wel mee, dat deed hij eerder niet zo. Als Axel zijn zin wel goed uitspreekt maar de intonatie niet goed doet, terwijl de vraag wel goed was (dankzij Bas uiteraard), zegt Bas: "Da's wel 1.000 euro laten liggen, hè. Maar geeft niet". ;).

Ik zie vooral een Mol die er erg veel lol in heeft allemaal. En het ook nog eens heel slim weet te spelen.

De mol zorgt er wel voor dat hij niet in al te penible posities komt. Bas stond er op dat hij 2e of maximaal 3e zou zijn, in geen geval wilde hij 4e of 5e en dat was begrijpelijk, voor iedereen is dat een helletocht. Hij was er zo pertinent in, dat het klonk als een gevalletje voorkennis.
En ik denk dat 2e of 3e ook een prima molplek was! Daar kon je net zoveel doen (of misschien wel meer) dan wanneer je als 4e of 5e zou gaan. Maar die opdracht moet ik nog terugzien. En inderdaad, voorkennis zou goed kunnen. Met een mooie smoes, hij had al een paar durf-opdrachten gedaan. Axel en Joeri krijgen de 4e en 5e, ze hebben eigenlijk geen keus meer.
« Laatst bewerkt op: 22-04-2019, 18:46:36 door Newbie2 »

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #293 Gepost op: 22-04-2019, 19:01:08 »
Ik denk dat de echte kunstenaar gevraagd is om een schilderij te maken van De Mol. De mol is gevraagd een kunstwerk te maken als mol. Het werk van de kunstenaar krijgt betekenis, lagen over elkaar, meerdere persoonlijkheden in één persoon, precies zoals een mol. De mol maakt een kunstwerk als een bedrieger. Met neme een grote kwast, twee kleuren en hup hup hup. En dan beweren dat het 'pure emotie' is en 'van een echte kunstenaar'! Puur bedrog! ;D
En dan nog zorgen dat mensen erin trappen, en jawel! Hij is helemaal geslaagd als mol.  Hij bleef ook zo heerlijk volhouden dat het een top-kunstwerk was.  ::rofl::
Elisabeth en Axel gedroegen zich als twee 'slachtoffers' die iets aangesmeerd krijgen aan de deur.
« Laatst bewerkt op: 22-04-2019, 19:06:18 door Run »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #294 Gepost op: 22-04-2019, 19:16:55 »
Hij bleef ook zo heerlijk volhouden dat het een top-kunstwerk was.  ::rofl::
Hij had best wel reden om trots te zijn, toch? Ik vond het niet slecht. Compleet met druppeltjes waar Axel nog over twijfelde, maar die een echte kunstenaar ook doet, volgens Bas. ::rofl:: Maar serieus, dit was niet in 5 seconden op het toilet hoor, denk ik. Daar is wel wat langer aan gewerkt.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #295 Gepost op: 22-04-2019, 19:25:19 »
Hij had best wel reden om trots te zijn, toch? Ik vond het niet slecht. Compleet met druppeltjes waar Axel nog over twijfelde, maar die een echte kunstenaar ook doet, volgens Bas. ::rofl:: Maar serieus, dit was niet in 5 seconden op het toilet hoor, denk ik. Daar is wel wat langer aan gewerkt.
Denk je echt? Dan ben je ook gebrainwashed door Bas.  ::jaja::

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #296 Gepost op: 22-04-2019, 19:32:43 »
Of smaken verschillen, dat kan natuurlijk ook. Maar ik verwacht dat de Mol toch eer in zijn werk wil leggen, dus er aandacht aan geeft. En er geen prutsdingetje van maakt waaraan je meteen ziet dat het niks is. Maar ja, we zullen ongetwijfeld zien in de slotaflevering hoe dat gegaan is. En dan houd ik mijn stopwatch erbij, hè. ;)

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #297 Gepost op: 22-04-2019, 19:43:16 »
Of smaken verschillen, dat kan natuurlijk ook. Maar ik verwacht dat de Mol toch eer in zijn werk wil leggen, dus er aandacht aan geeft. En er geen prutsdingetje van maakt waaraan je meteen ziet dat het niks is. Maar ja, we zullen ongetwijfeld zien in de slotaflevering hoe dat gegaan is. En dan houd ik mijn stopwatch erbij, hè. ;)
Is goed.

Maar serieus, het werk had toch totaal geen vorm? Het was lukraak erop gekwast was mijn indruk. Nu had Bas al bij de schildering op de muur laten blijken dat hij geen gevoel voor vorm had.  ::)
En hoezo eer van zijn werk? De mol wil een bedrieger zijn en wil dat hij anderen iets kan aanpraten!

Offline suuuus

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #298 Gepost op: 22-04-2019, 20:29:28 »
Ik zie er wel een M en een b in

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #299 Gepost op: 22-04-2019, 21:11:13 »
Ik meld mij ook maar in deze tunnel.  ::rofl::

Zelf krijg ik trouwens de indruk dat Kaat eruit ligt om Axel en niet om Bas, maar zeker weten doe ik dat niet natuurlijk.
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)