We zijn allemaal in een mum van tijd verslaafd geraakt aan dit mooie spel

! En het ging ook al zo gauw vlekkeloos, weinig kinderziektes en een goed verloop

!
1 dingetje misschien, speciaal voor nieuwe aandelenhandelaren. Het technisch mogelijk maken dat als je ingeeft op 100 te verkopen terwijl het bod 120 is je ook 120 krijgt. Veel newbees snappen het niet goed en verliezen snel bakken met geld. In de echte aandelenhandel gaat het ook zo dat een 'bestens' order wordt uitgevoerd op reele waarde, er verdwijnt niets naar de 'bank', zeker nu de beurs met schermen en niet meer met hoekmannen werkt. Verder vind ik dat je niets moet veranderen aan de koersen

, ik las dat sommigen die vertraagd willen of met gemiddeldes etc., ik vind ze wel leuk nu en eventuele nadelen zou ik oplossen met onderstaande tips.
Voor de spelregels volgend jaar kunnen we suggesties aanbrengen en deze week de koersen beschouwend en het topic waarin een speler klaagt dat ie 'uitgepiesd' is kom ik op het idee om ook short te kunnen gaan op aandelen

.
Je verkoopt dan aandelen die je niet hebt en houd cash dukaten in depot om in nood (met verlies) ze terug te kunnen kopen.
Wat zou ik nu dolgraag evamol verkopen op 999 dukaten! Daar zou ik wel veel voor opzij willen zetten, bijv. verkoop van een aantal kandi-aandelen. Dat maakt het spel boeiender en reeler; immers de verhoudingen raken minder snel zoek. Velen vinden dat evamol niet 9 op 1 moet staan tov. inge kandidaataandeel. Als Eva immers de mol is en Inge finalekandidaat zijn ze even veel waard.... Het zal technisch meer vergen maar misschien is het mogelijk.

De optie om terug te keren na een heel foute strategie is een goede en kan je erin houden. Dat houdt de handel levend en bovendien worden nieuwe instromers op grote achterstand gezet. Zij hebben niet alleen al het dividend misgelopen maar ook de waardes van de afgevallen kandidaten.

Verder ben ik zoals eerder gezegd voorstander van vaste eindwaardes. Dan beperk je trucjes in het spel en heb je houvast. De trucjes moeten er zeker in blijven maar niet het spel bederven wat ik toch vond van Liesbeth kandidaat (hoewel ik daar zelf geen centje pijn bij leed). Ook zoals boven genoemd kan je voorkomen dat mensen uitgespeeld raken door direct de kandidaatwaardes uit te keren als dividend, dan is dit niet meer statisch geld tot het eind.

Je kunt nu dus al een beetje zien welke kant het opgaat. De uiteindelijke molaandeel prijs 1000 dukaten maken lijkt me een mooie top. De verhoudingen zijn momenteel zoek bij de kandidaataandelen. Dat komt ondermeer doordat een molaandeel nu eenmaal veel allure heeft maar ook omdat ze statisch worden. Omdat in mijn scenario dat statische gegeven veel kleiner wordt kun je de 2 kandidaataandelen

op ieder 750 dukaten waarderen, meer geld dat rondgaat genereert hogere koersen.
En dan iedere keer stapjes omlaag.
Afvaller 1 is bijv. 100 waard, daarna
150
200
300
400
500
600

Het lijkt me dat je de activiteit dan hoog houdt. Er valt ook later in het spel nog voldoende te handelen, je bent dus niet gauw 'uitgepiesd'.