Auteur Topic: Molbeurs 2011  (gelezen 27555 keer)

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Molbeurs 2011
« Reactie #20 Gepost op: 4-01-2011, 18:15:05 »
Had ik ook al last avn ja XD
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Molbeurs 2011
« Reactie #21 Gepost op: 4-01-2011, 18:20:45 »
En ik sta nu al op een behoorlijk verlies... Ik vrees dat die alleen maar groter gaat worden...
Ich bin ein Bärliner!

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Molbeurs 2011
« Reactie #22 Gepost op: 4-01-2011, 19:00:16 »
hmmm, die nummer 1 plek is alweer weg...
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Molbeurs 2011
« Reactie #23 Gepost op: 4-01-2011, 19:10:03 »
prijzen van aankoop hangen af van het moment van de order. Als jij een opdracht geeft om 10 Kandidaataandelen Anna te kopen en iemand doet hetzelfde maar 1 seconde later dan heb jij een betere prijs.

Akkoord maar 'beter' is dus wel relatief? Want ik gaf in 04-01 19:05 12x Hanna Kandidaat à 66.22

Later kwamen daar nog kopers bij.

Toen werd mijn prijs alsnog 66.28, hoewel ik dus de 1e was die ingaf.

En je verwachte aankoopbedrag is ook veel te laag geschat toch?
 
Daar bedoel ik mee; de computer rekent er niet de order in mee die iemand anders  1 min. eerder had ingegeven?

De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Rooney

  • Winnaar WIDM-pool 2016
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Molbeurs 2011
« Reactie #24 Gepost op: 4-01-2011, 19:51:10 »
En ik doe ook weer mee, vorig jaar was niet zo geslaagd :P!

Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Molbeurs 2011
« Reactie #25 Gepost op: 5-01-2011, 01:49:24 »
Hoe kan het dan dat de prijzen atm van de K-aandelen bij elkaar in de buurt zitten terwijl de M-aandelen flink uit elkaar liggen qua prijs?

Dat betekent dat de aantallen verkochte Kandidaat-aandelen meer verschillen van de aantallen verkochte Mol-aandelen. Op dit moment wordt weinig gehandeld in Mol-aandelen dus de prijzen zullen dicht bij elkaar liggen.

Want ik gaf in 04-01 19:05 12x Hanna Kandidaat à 66.22
Toen werd mijn prijs alsnog 66.28, hoewel ik dus de 1e was die ingaf.

Voor jou hadden een andere speler 49 andere aandelen verkocht. Hierdoor daalde deze aandelen maar steeg de rest, waaronder Hanna. Daarom moest je meer betalen dan verwacht.

De geschatte prijs klopt alleen als je de eerste bent die in die ronde aandelen koopt of verkoopt. Door de koppeling van Kandidaataandelen aan elkaar en door de nieuwe volgorde van verwerking (chronologisch) is het lastiger om vooraf te bepalen hoe duur de aandelen bij aankoop of verkoop zijn.

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: Molbeurs 2011
« Reactie #26 Gepost op: 6-01-2011, 10:22:44 »
Zeg Erik, hoe weet de site dat jij de komende week 1ste gaat staan ?
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Molbeurs 2011
« Reactie #27 Gepost op: 6-01-2011, 10:29:21 »
Dat betekent dat de aantallen verkochte Kandidaat-aandelen meer verschillen van de aantallen verkochte Mol-aandelen. Op dit moment wordt weinig gehandeld in Mol-aandelen dus de prijzen zullen dicht bij elkaar liggen.

Ok, duidelijk. Nu wordt het mij ook helder: er zijn twee markten/beurzen. De kandidatenbeurs, de molbeurs. Molbeurs is dood, wordt niet in gehandeld op het moment, in de kandidatenbeurs juist. Dat verklaard idd dat de prijzen bij de molaandelen uit elkaar liggen >> weinig activiteit. En kandidaatsaandelen juist bij elkaar liggen >> veel activiteit. Bedankt voor de opheldering!

@G-root:  ::rofl::
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Molbeurs 2011
« Reactie #28 Gepost op: 11-01-2011, 00:12:08 »
Citaat
wat gebeurt er eigenlijk in het hypothetische scenario dat pepijn demol is maar rood scherm krijgt, eruit maar terug in afl 3?

Ik heb dit 1 keer gezien in een buitenlandse reeks. Toen werd meteen aan het einde van de aflevering duidelijk gemaakt dat de kandidaat terug kon komen. Als dat in de Nederlandse reeks gebeurt dan is er geen probleem. De kandidaat is dan nog niet uitgevallen en op de beurs wordt het Kandidaataandeel niet uitbetaald. Het blijft in de handel (zoals Paul in 2007).

Als een kandidaat uitvalt en afscheid neemt dan wordt het Kandidaataandeel wel uitbetaald en ontstaat er een probleem op de beurs als de kandidaat weer terugkomt. Dan moet het aandeel weer op de markt komen en ik verwacht dat het Kandidaataandeel dan spotgoedkoop is omdat iedereen zijn Kandidaataandelen voor 100 dukaten heeft verkocht.

Ik hoop niet dat dit laatste gebeurt.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Molbeurs 2011
« Reactie #29 Gepost op: 11-01-2011, 12:07:08 »
Akkoord dus je kunt wel aandelen kopen die 0,= staan? Want ik denk dit dit gebeurt, Pepijn maakt zich zo verdacht dat ze een truc gaan uithalen, dat we echt denken dat we hem niet meer terugzien maar opeens komt er toch als aap uit de mouw in afl. 3  :o
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Molbeurs 2011
« Reactie #30 Gepost op: 12-01-2011, 00:56:06 »
Nee, aandelen van waarde 0 of 100 zijn niet te koop. Aandelen van 100 kan je wel verkopen

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Molbeurs 2011
« Reactie #31 Gepost op: 12-01-2011, 10:55:27 »
Dacht ik ook en dat kan je dus ook maar beter snel doen. Want dat is de hoogste prijs. Maar hoe wordt de koers als hij opeens toch als aap uit de mouw in afl. 3 er weer is? Kan je wellicht die aandelen een week 'bevriezen' ofzo zoals op de chte beurs ook gebeurt als er onduidelijkheid is?
 
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Molbeurs 2011
« Reactie #32 Gepost op: 17-01-2011, 09:23:46 »
Ik heb tot nu toe een beetje gemengde gevoelens over de wijzigingen in de molbeurs dit jaar. Het is leuk dat je nu hoger in de lijst komt naarmate je de mol eerder hebt ontmaskerd, die wens van velen is nu denk ik aardig goed doorgevoerd. En ik vind de 2 minuten update (ipv om de 5 minuten kopen) erg prettig.

Maar doordat de K-aandelen los staan van de M-aandelen, en onderling verbonden zijn rond een gemiddelde prijs, is het speculeren tussen de afleveringen een stuk minder geworden. De prijsverschillen zijn erg klein, en zelfs door goed te handelen is het vrijwel onmogelijk om te stijgen op de ranglijst. Zo zijn er gisteren maar 3 mensen geweest die meer dan 30 dukaten winst hadden...
Keep calm and eat chocolates!

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Molbeurs 2011
« Reactie #33 Gepost op: 17-01-2011, 09:29:56 »
Ja dat klopt, ik haal mijn stokpaardje weer even van stal haha, namelijk dat het leuk zou zijn als je short kan gaan. Bijv. bij Horace met zijn 4 jokers (ok 3) mag het toch zijn dat hij heel flink onder de 60 duk. zou komen. Maar als je zelf al 0 aandelen van hem hebt kan je niet verder. Ik had er wel wat voor over mijn geld in te zetten op negatieve aandelen Horace, dus short gaan. Dat trekt de prijzen uit elkaar.

Aan de andere kant wordt speculeren afgestraft doordat we allemaal als een stelletje bots werken ::regenboog::. Ik merk het aan mezelf ook. Hoewel ik weet dat Pepijn de mol is koop ik toch de K-aandelen, puur omdat de ervaring leert dat die toch hoog gewaardeerd blijven de hele week. Pas woensdag moet ik op gaan passen dat ik ze wel allemaal weer kwijtraak. Het effect is dat de hele week er slechts centenverschil blijft. En het allemaal 1 grote gok blijft want je kan het o-zo goed doen, de afvaller voorspellen blijft een gok.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Molbeurs 2011
« Reactie #34 Gepost op: 17-01-2011, 14:49:10 »
Ja dat klopt, ik haal mijn stokpaardje weer even van stal haha, namelijk dat het leuk zou zijn als je short kan gaan. Bijv. bij Horace met zijn 4 jokers (ok 3) mag het toch zijn dat hij heel flink onder de 60 duk. zou komen. Maar als je zelf al 0 aandelen van hem hebt kan je niet verder. Ik had er wel wat voor over mijn geld in te zetten op negatieve aandelen Horace, dus short gaan. Dat trekt de prijzen uit elkaar.
Het moet wel voor iedereen leuk blijven, hoor! Van dat hele verhaal over short gaan begrijp ik (en ik mag aannemen velen die niks met beurzen en speculeren hebben) helemaal niks.
Het is overigens wel jammer dat het niet veel nut heeft om aandelen  te verkopen, omdat ze niet of nauwelijks stijgen. Wat wel een voordeel daarbij is, is dat het heel erg spannend zo blijft!
Ich bin ein Bärliner!

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Molbeurs 2011
« Reactie #35 Gepost op: 17-01-2011, 18:17:28 »
Ach, het is ook weer niet ZO ingewikkeld hoor. Je verkoopt aandelen die je nog niet hebt. Dus die zul je in de toekomst alsnog moeten kopen. Als je dan pech hebt is de koers veel hoger en moet je bijleggen. Maar ik ben het wel met je eens dat het spel zo eenvoudig mogelijk moet zijn om iedereen de kans te geven mee te doen: hoe meer spelers hoe beter! :D

wel jammer dat het niet veel nut heeft om aandelen  te verkopen, omdat ze niet of nauwelijks stijgen

Misschien kan Erik daar ook iets eenvoudigs aan veranderen. Iets kunstmatigs waardoor elk aandeel kopen of verkopen heftiger bewegingen geeft? Bijv. iemand kan nu maximaal 200 aandelen van Karin hebben. Als hij die, in dit extreme geval, allemaal verkoopt moet de koers natuurlijk wel boven 0 blijven maar mag enorm zakken wat mij betreft. Nu volgt er maar een beweginkje van een halve dukaat ofzo...
« Laatst bewerkt op: 17-01-2011, 18:22:41 door Lo »
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Molbeurs 2011
« Reactie #36 Gepost op: 21-01-2011, 21:04:51 »
Ik ben tevreden over de huidige opzet. Er zijn minder rare koersschommelingen door de week. De kandidaatsprijzen liggen dicht bij elkaar maar dat klopt want er zijn van alle aandelen ongeveer evenveel verkocht (nu ongeveer 1660). Je kunt inderdaad minder winst maken tussen de afleveringen maar de andere spelers ook niet. Je hoeft dus niet meer de hele dag achter de computer te zitten. En op donderdag worden de verschillen wel weer groter. Daar kan je op in proberen te spelen.

Short gaan, is geen optie want dan krijg je twee Kandidaatsaandelen (K en M-short) en twee Molaandelen (M en K-short). Dan wordt het een vreemd spel.

Waar ik wel nog naar zou kunnen kijken is de invloed van een aankoop op de prijs. Ik had het zo ingesteld dat 1 aandeel kopen de prijs met 0.01 verhoogd. Maar op dit moment klopt dat niet meer.


Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Molbeurs 2011
« Reactie #37 Gepost op: 27-01-2011, 18:16:20 »
Is er een mogelijkheid om de molbeurs terug te zetten naar zoals het gisteren was? Doordat uitgelekt is wie er afvalt, is eigenl;ijk het hele spel verpest... Mensen die overdag niet online zijn geweest, of die wel eerlijk zijn worden nu helemaal benadeeld door 'vals spel' van een aantal personen, want zo wil ik het toch noemen. En mocht het niet lukken zou ik willen voorstellen om het kandidaatsaandeel van bewuste persoon op 0 te zetten, ookal had ik 20 aandelen in het bezit, maar dit is helemaal niet leuk meer... Het gaat mij er niet om of ik kan winnen of dat ik laatste wordt, maar door enkel een hacker van plaats 3 naar plaats 15 te zakken vind ik treurig...

Hopelijk is hier iets aan te doen!
Ich bin ein Bärliner!

Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Molbeurs 2011
« Reactie #38 Gepost op: 27-01-2011, 19:54:42 »
Natuurlijk kan de Molbeurs worden teruggezet naar een eerder tijdstip maar ik zie hier geen reden toe. Op het moment dat ik dit schrijf is de vierde aflevering nog niet uitgezonden. Er is een sterke aanwijzing dat een bepaalde kandidaat uitvalt maar of dit echt gebeurt, is nog niet zeker. Iedere Molbeursspeler kan zelf bepalen of hij de aanwijzing gelooft en aandelen van deze kandidaat koopt of niet.

Mocht de kandidaat echt afvallen dan hebben de eerste spelers die dat doorhadden gewoon voordeel omdat ze eerder goed reageerden dan de rest. Maar dat gebeurt wel vaker op een beurs.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Molbeurs 2011
« Reactie #39 Gepost op: 27-01-2011, 23:45:55 »
'vals spel' van een aantal personen, want zo wil ik het toch noemen

Nou moe, ik snap dat je teleurgesteld bent maar je mede-molloten van valsheid betichten wil ik toch weerspreken ::ohno::. Ik was zelf ook zeer verbaasd over de rare koerssprongen die ik zag gebeuren en mede door mijn koopstop was ik pas als 8e in de rij om mee te doen met de draai. Maarrrrrr... de mensen van het eerste uur (G-root, Swifty etc) kwamen zelf gelijk met het verzoek alles terug te draaien en de beurs tijdelijk stil te leggen en hebben Erik direct gemaild. Onder het mom van 'als ik het niet doe doet een ander het' hebben ze in de tussentijd wel alles op Miryanna gegooid. Met de bedoeling om deze lelijke spoiler vervolgens wel ongedaan te maken. Ik heb zelf de exacte tijd van terugdraaien opgezocht (uit de post van Avogadro, 13.19.55u geloof ik) en in de chat gezet. Echter Erik kwam vervolgens online en besloot anders. Ik kan dus geheel en al getuigen dat deze zogenaamde 'valse personen' eerlijk hebben gehandeld zonder de macht over een beursstop te hebben (overigens ook niks ten nadele van Erik want die heeft er nog gewacht tot zes uur met zijn eigen handel). Ik snap best dat je goed de smoor in hebt en was het mij gebeurd dan had ik misschien ook wel het spel aan de wilgen gehangen voor dit jaar maar je kan vanaf nu ook alles of niets spelen en best nog in de prijzen vallen.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)