Best gewaardeerde opdrachten   Minst gewaardeerde opdrachten
1. Drive-in bioscoop (9.1)
2. Kampvuurspel (9.1)
3. Laser opdracht (8.7)
4. Helikopter-jacht (8.6)
5. Zulu school (8.2)
  1. Dictee (5.8)
2. Dakota (6.5)
3. Paardrijden (6.8)
4. De safari (6.9)
5. Puzzelroute (7)

Opdracht Gemiddelde Jouw cijfer
Aflevering 1
 De dropping
De kandidaten moeten ieder voor zich een locatie midden in township Soweto proberen te vinden. Zij hebben daarvoor 45 minuten de tijd en ieder van hen krijgt vijf aanwijzingen die naar de finish leiden. Elke aanwijzing zit echter in een aparte envelop en hoe meer enveloppen de kandidaat openmaakt, hoe minder geld er wordt verdiend. Sommige aanwijzingen zijn zo duidelijk, dat onmiddellijk de finish kan worden gehaald. Andere aanwijzingen zijn wat vager, zodat er nóg een envelop moet worden opengemaakt. De finish is één van de grootste kerken van Soweto; de Regina Mundi-kerk. Alle kandidaten komen daar aan, al dan niet binnen de tijd. De plaatselijke priester heeft voor ieder van hen een welkomstwoord.
7.7 Log in!
 Bungeejump
Art vraagt de groep zich te verdelen in twee groepen van vijf personen. De eerste vijf gaan naar de top van de Orlando Towers. Dat is een verlaten electriciteits-centrale die nu in gebruik is als bungeejump-locatie. De andere vijf staan op de grond en Art vertelt hen dat de vijf die boven staan, allemaal een vrijstelling kunnen verdienen. Het enige wat die vijf bovenop de bungee-toren hoeven te doen is inschatten wat de vijf kandidaten beneden over hem of haar voorspelt: springen of niet springen. Art bepaalt wie voor wie de voorspelling doet en als ze allemaal gesprongen, dan wel niet gesprongen hebben, wisselen de groepen om en herhaalt het proces zich met precies dezelfde koppels. Iedereen die na deze opdracht een vrijstelling heeft, krijgt van Art het aanbod om hem voor € 1000,- in de groepspot te verkopen.
7.9 Log in!
Aflevering 2
 Laser opdracht
De kandidaten moesten een kluis openen door er met een laserstraal op te schijnen. De laserstraal kon de kluis bereiken als een aantal luikjes geopend werden. De kandidaten konden de luikjes bereiken als ze door kamertjes waar lasershows waren liepen. Ze mochten niet geraakt worden door de laserstralen en hadden spiegeltjes tot hun beschikking om de stralen om te buigen.
8.7 Log in!
 Dictee
Twee Zuid-Afrikanen dragen een gedicht van Ingrid Jonker voor, in het Zuid-Afrikaans. Het is aan de kandidaten om dit gedicht zo foutloos mogelijk op te schrijven. Eerst moeten alle kandidaten individueel schrijven, daarna worden er drie kandidaten gekozen die van de negen versies, één versie maken. Vervolgens moeten de andere zes kandidaten gokken hoeveel fouten er gemaakt zijn, als ze kiezen voor de minste fouten verdienen ze het meeste geld, enzovoorts, mits ze evenveel of minder fouten hebben gemaakt als ze gokten.
5.8 Log in!
 Geld verzamelen
De kandidaten moeten geld verzamelen. Het geld hangt aan palen in een groot veld. In het veld rijden ook jagers op quads rond die de kandidaten met paintballen bekogelen, eenmaal geraakt door een paintball ligt de speler uit het spel. In het veld staat ook een tent, hier zijn de kandidaten veilig en kunnen ze op ipads bekijken waar het geld ligt, waar andere kandidaten rondlopen en waar de jagers rijden.
8.1 Log in!
Aflevering 3
 Foto maken
Twee kandidaten staan geblinddoekt op een boot die op de Blyde River Canyon vaart. Op de boeg van die boot is een fototoestel bevestigd en langs de kant van het meer staan bordjes met daarop geldbedragen zoals: + 1000,- en + 1500,- maar ook minbedragen zoals - 250,- en - 1000,-. De twee kandidaten van vijf bordjes een foto nemen en daarmee opgeteld een bedrag van € 2250,- vormen. Op twee uitzichtpunten staan twee teams van elk drie kandidaten. Eén team ziet een deel van de bordjes en het andere team ziet het andere deel van de bordjes. Deze twee teams moeten de geblinddoekte kandidaten naar de juiste geldbedragen sturen.
7.5 Log in!
 De sprong
De groep wordt in tweeën gedeeld en vier van hen gaan bovenop een rots staan. De andere vier staan beneden. Tussen hen in is een diep meer dat in drie vakken is verdeeld. Iemand uit de groep die beneden staat, verdeelt de volgende waarden over de drie vakken in het meer: - twee jokers voor de springer. - € 250,- voor de pot en twee jokers voor degene die beneden staat. - € 500,- voor de pot en dan gaan de jokers verloren. Daarna vertelt hij degene die boven staat waar welk vak voor staat. Dit kan hij naar waarheid zeggen, maar hij kan ook liegen. Het vak waarin gesprongen wordt, bepaalt wat er gewonnen wordt en door wie. Als iemand niet springt, dan gaan de jokers naar degene die beneden staat. Als de eerste vier gesprongen of niet gesprongen hebben, draait het hele spel zich om en zijn de anderen aan de beurt om te springen.
7.4 Log in!
 De safari
De kandidaten gaan in twee verschillende jeeps op safari. Elke groep heeft enveloppen bij zich met daarop een dier dat je de Afrikaanse wildernis zou kunnen tegenkomen. Bijvoorbeeld: olifant, giraffe, leeuw, buffel enz. enz. Telkens als ze een dier zien dat op één van de enveloppen staat, mogen ze die envelop openmaken. Daarin zit steeds een vraag over één van de kandidaten die in de ándere jeep zit. Hoe meer vragen ze met z’n allen goed hebben, hoe meer er verdiend wordt.
6.9 Log in!
Aflevering 4
 Big five
Deze opdracht speelt zich af in de Sabi Sands, een wildpark dat tegen het Krugerpark aan ligt. Twee kandidaten krijgen hier de speciale opdracht om de Big Five te fotograferen. De Big Five is een begrip in Afrika. Het zijn de vijf dieren die iedere toerist op safari zou moeten zien: de leeuw, het luipaard, de olifant, de neushoorn en de buffel. Maar in dit geval blijkt de Big Five te bestaan uit de overige kandidaten die stuk voor stuk zijn opgesloten in kooien die verspreid door het wildpark staan opgesteld. Elke opgesloten kandidaat heeft een sleutel, maar daarmee kan alleen een kooi van iemand anders worden opengemaakt.
7.3 Log in!
 Kabel lopen
Hoog boven een wildstromende rivier hangen twee kabels. Drie van de kandidaten moeten één voor één over de kabels lopen terwijl ze de andere vier kandidaten passeren die bovenop de rotsen naast de rivier zitten. Deze vier roepen telkens moeilijke woorden naar de drie, die op hun beurt zoveel mogelijk van die woorden proberen te onthouden. Er is echter een probleem: hoe verder de kabellopende kandidaat komt, hoe meer lawaai er is van de twee watervallen bij de finish. De vier op de rots zijn dus steeds minder goed te verstaan. Hoe meer juiste woorden aan de finish kunnen worden opgenoemd, hoe meer geld er in de pot komt.
7.9 Log in!
 Scherm zien
Voor de kandidaten komt de executie zeer vroeg deze aflevering. Echter, tijdens de executie heeft Art nog een verrassing in petto. De kandidaten moeten één voor één naar hem toekomen en één van de twee kaarten trekken die hij in z’n hand heeft. De ene kaart is groen en de andere is rood. Als de kandidaat een groene kaart trekt, dan mag hij een medekandidaat aanwijzen die z’n computerscherm niet hoeft te zien en dus niet zal afvallen deze aflevering. Trekt de kandidaat echter een rode kaart, dan moet hij een medekandidaat aanwijzen die z’n scherm juist wél krijgt te zien. Met deze opdracht kon geen geld worden verdiend.
8.1 Log in!
Aflevering 5
 Puzzelroute
Deze opdracht speelt zich af in het grootste wildpark van Zuid-Afrika, het Krugerpark. Bij de ingang van het park krijgen de kandidaten een puzzel die bestaat uit een paar hele grote, onhandige blokken. Als die blokken op de juiste manier in elkaar worden geschoven, wordt er een kaart zichtbaar, waarmee de kandidaten de weg kunnen vinden door het wildpark. Hoe meer seconden het duurt om de puzzel te maken, hoe minder geld er verdiend wordt voor de pot. Met twee terreinwegens en de puzzel op een aanhangwagen, hebben de kandidaten tot zonsondergang de tijd om de finish te halen.
7 Log in!
 Kampvuurspel
De groep zit midden in het Krugerpark rond het kampvuur en Art geeft iedereen een kaartje. Op vijf van die kaartjes staat ‘Kandidaat’. Op twee kaartjes staat ‘Mol’. Iedereen houdt voor zichzelf wat er op z’n kaartje staat en het doel van de vijf kandidaten is om de twee mollen te ontmaskeren. Als dat lukt, wordt er geld verdiend voor de pot. Maar belangrijker nog: de twee mollen verdienen niks. Want elke mol die wint, verdient drie jokers en in dat geval wordt er niks verdiend voor de pot.
9.1 Log in!
 Goudzoeken
In het dorpje Pilgrims Rest heerste in de 19e eeuw een goudkoorts. Vandaar dat daar ieder jaar een gouddelverskampioenschap wordt gehouden. De kandidaten moeten met behulp van oude goudzoekersschalen, kleine stukjes metaal in de rivier vinden. Als ze in totaal 25 stukjes vinden, is dat genoeg om een kluissleutel van te maken. Vinden ze er minder, dan kunnen ze de ontbrekende stukjes bij Art kopen. In de lokale smederij, die al jaren niet meer in gebruik is, kunnen ze de stukjes metaal verwarmen en in een mal gieten. Nadat de mal is afgekoeld, halen ze de sleutel er uit en doen een kluis open waarin het geld voor deze opdracht zit.
7.2 Log in!
Aflevering 6
 Dakota
Het spel verplaatst zich naar de Drakensbergen. Daarvoor nemen de kandidaten een oud Dakota-vliegtuig dat vroeger voor de ‘Suid Afrikaanse Lugdiens’ vloog. Terwijl het vliegtuig koers zet naar het zuiden, worden de kandidaten één voor één uitgenodigd om plaats te nemen achter de stuurknuppel van het vliegtuig. Als een echte ‘piloot’ moeten ze ook informatie over de vlucht delen met de passagiers. Deze informatie lijkt te gaan over het gebied waar ze op dat moment overheen vliegen, maar tussen de zinnen door staat ook steeds een vraag die bij de eerstvolgende test gesteld zal gaan worden. Delen ze de informatie met de ’passagiers’ of houden ze het voor zichzelf?
6.5 Log in!
 Meet the Mole
De kandidaten komen één voor één bij Art. Hij stelt ze vier vragen: Wat beantwoordden respectievelijk Ewout, Joep, Janine en Tim op de vraag ‘Wie is de mol?’ bij hun laatste test? Daarna gaat de kandidaat de grote zaal van het gemeentehuis van Pietermaritzburg in. Daar staat een heel groot orgel en aan dat orgel zit... de Mol. De kandidaat mag de Mol drie vragen stellen en als de vragen van Art alle vier juist zijn beantwoord, zal de Mol de drie vragen allemaal naar waarheid beantwoorden. Als er een fout is gemaakt bij Art, dan beantwoordt de Mol naar eigen inzicht: soms juist, soms niet juist.
8.1 Log in!
 Paardrijden
De kandidaten rijden allemaal op een paard door de Drakensbergen. Onderweg komen ze puzzelstukken tegen die ze moeten meenemen. Het eindpunt van de tocht is bovenop een berg en daar staat een tafel waar de puzzelstukken precies inpassen. Als ze de puzzel goed maken, wijst een pijl een bepaalde kant op. De penningmeester vliegt daarna met een helicopter in de richting die de pijl uitwijst. Op die andere bergtop liggen zes enveloppen, allemaal met de naam van een kandidaat erop. In de envelop van de mol zit het meeste geld en het is aan de penningmeester om die envelop te pakken.
6.8 Log in!
Aflevering 7
 Donkere Kamer
De kandidaten krijgen de opdracht om materiaal te kopen waarmee je een kamer kunt verduisteren. Ze krijgen daarvoor Zuid-Afrikaans geld en gaan naar een lokaal supermarktje. Bovendien krijgen ze van Art te horen dat “de beste producten niet altijd op ooghoogte liggen”. Als het materiaal bijeen is gekocht, gaan ze naar een gebouw met veel ramen op onhandige plaatsen. In dat gebouw staan ook drie bakken met vloeistoffen waarmee je fotopapier kunt ontwikkelen. Tijdens de afgelopen afleveringen konden de kandidaten in plaats van geld, ook kokers verdienen. Het aantal kokers dat ze al hadden kon worden aangevuld in de supermarkt, vandaar de opmerking van Art over ‘ooghoogte’. In die kokers blijkt fotopapier te zitten dat nog ontwikkeld moet worden. De opdracht is om de ruimte zodanig te verduisteren, zodat ze de papiertjes kunnen ontwikkelen en het geldbedrag dat erop staat tevoorschijn komt. Hoe meer kokers er de afgelopen tijd zijn opengemaakt, hoe minder geld er in de pot komt.
8 Log in!
 Vrijstellingstafel
Met deze opdracht is een vrijstelling voor de finale te verdienen. Deze is in te zetten aan het eind van aflevering 8, dus degene die deze vrijstelling verdient, hoeft alleen nog maar door de executie van deze aflevering (7) te komen om de finale te halen. Op een ronde, draaiende tafel staan allemaal omgekeerde soepkommen. Onder die kommen liggen een rode, een groene, een blauwe en een gele vrijstelling. Elk van deze vrijstellingen is echter in vier kwarten verdeeld. Onder elke soepkom ligt één kwart. De tafel wordt rondgedraaid en de eerste kandidaat mag kijken wat er onder een willekeurige kom ligt. Als daar een stuk van een vrijstelling ligt, dan mag hij die pakken. Is het kommetje leeg, dan moet daar een stuk teruggelegd worden. Als de kandidaat geen stuk meer heeft, dan is er nog niks aan de hand. De tafel draait steeds rond en om de beurt pakken ze een stuk of leggen ze een stuk terug. Als het spel twee minuten onderweg is, veranderen de regels: pakt een kandidaat nu een leeg bakje, dan ligt hij uit het spel. Degene die als eerste de vier kleuren van één van de vrijstellingen compleet heeft, krijgt de vrijstelling voor aflevering 8.
8.1 Log in!
 Helikopter-jacht
Met deze opdracht kunnen de kandidaten proberen de vrijstelling af te pakken die tijdens de vorige opdracht is verdiend. Daarvoor moeten zij een vrijstelling bestaande uit vier verschillende kleuren aan het eindpunt van een groot veld zien te krijgen. De stukjes van de vrijstelling liggen verspreid over het veld en de kandidaten mogen bij elk station, ieder maar één stukje van de vrijstelling pakken. Als het ze lukt om met z’n allen vier verschillende stukjes aan het eindpunt te krijgen, dan is de winnaar van de vorige opdracht z’n vrijstelling kwijt. Die winnaar mag echter met een groot lasergeweer en hangend uit een helikopter proberen de rennende kandidaten één voor één uit te schakelen om zo de vrijstelling te behouden.
8.6 Log in!
Aflevering 8
 Zulu school
Twee kandidaten krijgen in een lokaal schooltje een lijst van dertig Nederlandse woorden en zij moeten met behulp van een schoolklas kinderen zoveel mogelijk woorden van die lijst in het Zulu leren. Tegelijkertijd krijgen de twee andere kandidaten een fototoestel in hun handen en moeten met behulp van één scholier tien van die woorden op de foto zetten. Aan het eind van de opdracht krijgen de twee in het klaslokaal de gemaakte foto’s te zien en moeten zeggen hoe het afgebeelde voorwerp in het Zulu heet. Hoe meer ze goed hebben, hoe meer geld er wordt verdiend.
8.2 Log in!
 Postkantoor
In het oude postkantoor van Johannesburg staan in een centrale ruimte drie grote, glazen kommen. In die kommen zit respectievelijk € 500,- € 1000,- en € 1500,-. Tussen die kommen hangt een zwaar, ijzeren gewicht aan vier verschillende touwen. Door de vier touwen aan te trekken en te laten vieren, kan het gewicht worden verplaatst. Op die manier kunnen de kandidaten ervoor zorgen dat het gewicht in één van de glazen kommen terechtkomt. Het probleem is dat alleen aan het uiteinde van de touwen getrokken mag worden. Aangezien de touwen heel lang zijn, staan de kandidaten soms helemaal aan de andere kant van het gebouw en kunnen ze de kommen dan zelf niet zien. Alleen door samen te werken kan er met deze opdracht geld worden verdiend.
8 Log in!
 Drive-in bioscoop
In een drive-in bioscoop draait een film die precies een half uur duurt, terwijl er minstens honderd auto’s staan met daarin mensen die naar de film zitten te kijken. In één van die auto’s zit € 2000,- en de kandidaten moeten door het stellen van tien slimme vragen aan Art, alle andere auto’s van het terrein af dirigeren. Art weet in welke auto het geld ligt en beantwoordt de vragen alleen ‘ja’ of ‘nee’.
9.1 Log in!